Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door R1954
Vandaag om 10:57:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 10:54:23
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 10:42:42
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 10:39:19
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 10:25:13
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door ES44C4
Vandaag om 07:02:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 07:00:36
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
  

Auteur Topic: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen  (gelezen 6457 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Wie weet een kruiswissel met 2 dwergseinen
« Reactie #15 Gepost op: 09 February 2014, 23:29:22 »
Aah, dat was ook nog een mogelijkheid natuurlijk :p

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12569
    • sleutelspoor
Re: Wie weet een kruiswissel met 2 dwergseinen
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2014, 12:28:28 »
Kijk eens op www.sleutelspoor.nl in de delen die Roosendaal behandelen.
Deel 1 van een grootspoorverhaal rond  Roosendaal in de jaren 1986—1992
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Maastrichtse dwergseinen
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2014, 14:52:26 »
Over Maastricht:
wellicht ben ik op het verkeerde been gezet door dit plaatje ?

( Net iets groter te zien op http://www.seinarm.nl/Armsein/Stationsbeveiliging/perronseinpaal.aspx op foto 7 van Gerard van de Weerd) 
Het lijkt het er voor mij toch op dat daar in 2005 nog steeds perronseinen staan, die binnenkort vervangen worden door de nog afgekruiste dwergen. Vandaar.
Dat zal in meer plaatsen het geval zijn geweest. Zo rijk waren de dwergen vroeger (1980) niet gezaaid.
m vr gr
Marco
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #18 Gepost op: 10 February 2014, 15:16:23 »
Hoi Paul,
Uit mijn hoofd had ik gezegd dat er in het middenspoor ook nog een hoog sein thv sein 66 stond, maar ik ga er vanuit dat Sven z'n zaken op orde heeft.
Sven heeft vast zijn zaakjes op orde, maar ik zie alleen de plaatjes van nu, niet van 1980 of 1990.  Op mijn netvlies staat inderdaad een hoog sein ergens midden onder de kap, ik denk op spoor 2 halverwege, rijdend richting Amsterdam,  om linksafslaand verkeer naar de tuin te beschermen.

Maar het kan ook heel goed voor spoor 3 hebben gegolden, vlak voor het kruiswissel.
Op het NX-tableau stond geen sein voor het kruiswissel (geen hoog en geen dwerg)
Dank voor je bijdrage t.o.h  / m. vr. gr.

Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2014, 15:37:01 »
Maar het kan ook heel goed voor spoor 3 hebben gegolden, vlak voor het kruiswissel.
Ik heb het even nagezocht en er staat inderdaad een hoog sein voor het kruiswissel voor spoor 3(b) uit het westen, nr 66. 
Voor het completeren van de herinnering hoeft er dus geen sein op spoor 2b hebben gestaan (vanuit het westen).  Maar volgens de NX zou je aan het begin van spoor 2b hebben moeten kunnen stoppen, zodat het kruiswissel al  door een verderliggend sein beschermd is.
Wat overigens vooral wissel 67 zou beveiligen. Zo'n sein op spoor 2 tussen wissel 71B en 67A ontbreekt inmiddels...
Dit terzijde
 
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Maastrichtse dwergseinen
« Reactie #20 Gepost op: 10 February 2014, 16:39:39 »
Het lijkt het er voor mij toch op dat daar in 2005 nog steeds perronseinen staan, die binnenkort vervangen worden door de nog afgekruiste dwergen. Vandaar.
De copyright heeft als jaar 2005, zal wel het jaar zijn dat de foto op de site is gezet. Gerard geeft zelf aan dat de foto uit 1981 is, maar aangezien toen het perron rechts nog niet bestond, kan dat niet. De ombouw heeft zover ik kan herleiden in 1985 plaatsgevonden. Ik neem aan dat toen die perronseinen zijn verwijderd, in 1987 waren ze met zekerheid verdwenen.
Ik vraag me sowieso af of die perronseinen ooit in combinatie met seinstelsel 54 zijn gebruikt.

Huub

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Wie weet een kruiswissel met 2 dwergseinen
« Reactie #21 Gepost op: 10 February 2014, 17:18:25 »
Die foto te Maastrickt kan inderdaad niet uit 2005 zijn (anders had ik ze wel een keer gezien). De betreffende seinen staan al zeker 25 jaar niet meer in het seinenboek.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Wie weet een kruiswissel met 2 dwergseinen
« Reactie #22 Gepost op: 10 February 2014, 17:29:34 »
Die perronseinen staan al jaaaaren niet meer in get seinenboek ook....

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #23 Gepost op: 11 February 2014, 00:12:59 »
Hoi Paul,Sven heeft vast zijn zaakjes op orde, maar ik zie alleen de plaatjes van nu, niet van 1980 of 1990.  Op mijn netvlies staat inderdaad een hoog sein ergens midden onder de kap, ik denk op spoor 2 halverwege, rijdend richting Amsterdam,  om linksafslaand verkeer naar de tuin te beschermen.

Maar het kan ook heel goed voor spoor 3 hebben gegolden, vlak voor het kruiswissel.
Op het NX-tableau stond geen sein voor het kruiswissel (geen hoog en geen dwerg)
Dank voor je bijdrage t.o.h  / m. vr. gr.

Die seinen in het verlengde van spoor 2 (Haarlem) zijn een jaar of 3 geleden verwijderd. Ook de seinen in het verlengde van spoor 1 zijn toen verwijderd. Waren allemaal dwergseinen. Waarschijnlijk met als doel het aantal STS passages te reduceren en het scheelde 6x ATB-vv aanleggen.
Trouwens, het NX tableau staat op zn kop. (voor de detaillist)
Groet
Erik

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #24 Gepost op: 11 February 2014, 00:29:48 »
Hoi Eric
Trouwens, het NX tableau staat op zn kop.
ja dat weet ik wel, heb ik voor de lezers gedaan.  Mensen - Hagenaars uitgezonderd- zijn gewend aan Noord boven.
Ik heb me er altijd over verbaasd dat het NX-paneel van Haarlem op zijn kop stond, dwz spoor 1 boven. Stond het dan ook voor het bedienend personeel met Amsterdam in het westen  ?? (op het NX paneel dan)

Op je STS opmerking ga ik verder maar even niet in.  Heel interessant: als er geen rode seinen zijn is STS-passages  gelijk afgelopen.
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Kruiswissel met slechts 2 dwergseinen
« Reactie #25 Gepost op: 11 February 2014, 00:40:30 »
U heeft nog een bijdrage van me tegoed. Welke treinbewegingen er mogelijk zouden zijn in het hypothetische 'Gvm'

Bij deze.

Voor de detaillist, twee zeer onwaarschijnlijke (ongewesnte) routes zijn weggelaten
Spoor 2 heeft trouwens net zo'n grapje als Haarlem: een soort wisselstraat aan de westkant, waardoor er geen fatsoenlijke trein op spoor "2a" kan, hoogstens een losse loc.  Ben ik toch geïnspireerd door Haarlem ?

« Laatst bewerkt op: 11 February 2014, 00:47:45 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #26 Gepost op: 11 February 2014, 11:46:46 »
Hoi Ericja dat weet ik wel, heb ik voor de lezers gedaan.  Mensen - Hagenaars uitgezonderd- zijn gewend aan Noord boven.
Ik heb me er altijd over verbaasd dat het NX-paneel van Haarlem op zijn kop stond, dwz spoor 1 boven. Stond het dan ook voor het bedienend personeel met Amsterdam in het westen  ?? (op het NX paneel dan)
Post T in Haarlem zat zodanig gesitueerd op spoor 3 dat deze uitzicht had richting het zuiden, uitkkijkend op de sporen 1, 2 en 3. Daarmee kwam Amsterdam dus links van de post te liggen en Zandvoort rechts. Dan kom je er inderdaad automatisch op dat het NX-tableau "op z'n kop" kwam te hangen (dus met het zuiden boven). Er zullen wellicht meer van deze situaties geweest zijn dat op het tableau het noorden niet boven zat.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 11 February 2014, 11:49:29 door Emiel_nl »

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Seinen bij kruiswissel te Hlm
« Reactie #27 Gepost op: 11 February 2014, 19:47:39 »
Hoi Emiel
Post T in Haarlem zat zodanig gesitueerd op spoor 3 (..)
En ik maar denken dat ze aan de kant van spoor 1 zaten. Nu is het wel logisch. dank voor deze "correctie"
Voortaan zal ik (voor Hlm) vanuit het middenperron denken
m vr gr
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen
« Reactie #28 Gepost op: 11 February 2014, 23:38:10 »
@Erik: Je slaat de spijker op zijn kop. Deze seinen zijn inderdaad verwijderd om het aantal STS-passages te verminderen. Het probleem was dat ze midden in een wisselstraat stonden en daarom 99 van de 100 keer bij nadering uit de stand stop stonden. Alleen die enkele keer dat ze dat niet stonden, werden ze juist door hun positie gemist.

Groeten,
Peter

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen
« Reactie #29 Gepost op: 11 February 2014, 23:56:51 »
@Erik: Je slaat de spijker op zijn kop. Deze seinen zijn inderdaad verwijderd om het aantal STS-passages te verminderen. Het probleem was dat ze midden in een wisselstraat stonden en daarom 99 van de 100 keer bij nadering uit de stand stop stonden. Alleen die enkele keer dat ze dat niet stonden, werden ze juist door hun positie gemist.

Groeten,
Peter

Ze waren alleen handig met omrijden, maar sinds het verdwijnen van Haarlem-G, Zandvoort-G, en PTT Post heeft Hlm qua spoorcharme een flinke jas uit gedaan. Maar we dwalen af .....
Groet
Erik