Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
Vandaag om 22:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
  

Auteur Topic: Een grote voeding of losse transformatoren?  (gelezen 3323 keer)

johan0903

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Een grote voeding of losse transformatoren?
« Gepost op: 07 February 2014, 18:45:20 »
Hallo,

Ik heb voor mezelf eens uitgetekend waar ik allemaal transformatoren  voor nodig zal hebben. Zoals de centrale en boosters e.d. dan kom ik toch op een stuk of 5 a 6 uit. Ik ga er vanuit dat de baan opdeelt zal gaan worden in 4 sectie's.
Is het dan verstandig om een grote voeding te gaan maken? Of zal ik het met transformatoren beter zijn. Als dan de primaire voeding defect raakt is het de transformator wisselen, en niet de voeding vervangen.
Ik ben er vanuit gegaan dat ik mijn schaduwstation voorzie van 2 boosters van 3A en de rest van de baan in sectie's opdeel met boosters van 2 of 3A.

Met vriendelijke groet,

Johan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2014, 19:00:45 »
Er is niets mis met een grote voeding, zolang je alles maar netjes afzekert. Daarmee voorkom je dat bij problemen er te grote stromen lopen.
Zie bijvoorbeeld http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

johan0903

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2014, 19:12:37 »

Deze had ik inderdaad gezien. Het zou dan ook de bedoeling worden om deze na te bouwen

Gr. Johan
« Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 22:38:49 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2014, 19:24:40 »
Let er wel op dat dit niet met elke booster kan. Bij boosters met een common ground aansluiting kan het wel. Maar bij zuivere DCC boosters, zoals die van Lenz, wordt aanbevolen om elke booster zijn eigen trafo te geven.
Verder ben ik niet zo enthousiast over beveiligingen met smeltzekeringen. Daar moet je er altijd een paar van op voorraad houden. In een trafo die bedoeld is voor modelspoorgebruik zit een automatische zelfherstellende beveilinging ingebouwd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johan0903

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2014, 19:31:41 »
Er zullen vast geen fatsoenlijke automaten bestaan i.p.v. glaszekeringen.
 gr. Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2014, 19:46:35 »
O ja hoor, die bestaan wel. Ze zijn alleen een stuk duurder dan een glaszekering.

Hier bijvoorbeeld: klik
« Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 19:51:36 door Klaas Zondervan. Reden: link toegevoegd »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johan0903

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2014, 20:18:41 »
Nog een vraagje hierover. Weet iemand hoe het zit met de verzekering als je een eigen gemaakte voeding hebt en deze veroorzaakt dmv kortsluiting brand. Er zit namelijk geen kema keur op het apparaat zelf, wel op de onderdelen.

Gr. Johan

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2014, 20:27:01 »
Wat ook nog kan, is natuurlijk een mooie transformator met meerdere secundaire wikkelingen (het liefst een ringkern-trafo). Dan zijn ze wel gescheiden, maar is er toch meer 1 primaire aansluiting en het geheel is kleiner.

Ik zou altijd voor een automatische zekering gaan. Ze zijn er thermisch, maar ook electronisch.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2014, 20:58:29 »
Met alle respect, maar de informatie die op floodland.nl gegeven wordt ( link even naar boven) is verre van volledig.
De richtlijnen die gegeven worden op bvb. de site van elekor.nl zijn al een heel stuk beter (http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx).

Zaken die je koopt in de winkel en op het lichtnet aangesloten worden moeten voldoen aan de laagspanningsrichtlijn (in werkelijkheid is het ook van toepassing op spanningen lager dan het lichtnet). Die normering is er niet voor niets gekomen.
Ben je daar niet met vertrouwd, koop dan een kant en klare voeding (hetzij modelspoortrafo of DC voeding) en hou het vooral veilig!

Test je kennis van de laagspanningsrichtlijn:

Wat is een "safety isolating transformer"?
Wat is een klasse I / II toestel?
Wat is een SELV / PELV circuit?
Wat moet/mag er niet gebeuren als ik de secundaire van de trafo kortsluit voor de zekering in de secundaire?

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

johan0903

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2014, 21:18:02 »
Met alle respect, maar de informatie die op floodland.nl gegeven wordt ( link even naar boven) is verre van volledig.
De richtlijnen die gegeven worden op bvb. de site van elekor.nl zijn al een heel stuk beter (http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx).

Zaken die je koopt in de winkel en op het lichtnet aangesloten worden moeten voldoen aan de laagspanningsrichtlijn (in werkelijkheid is het ook van toepassing op spanningen lager dan het lichtnet). Die normering is er niet voor niets gekomen.
Ben je daar niet met vertrouwd, koop dan een kant en klare voeding (hetzij modelspoortrafo of DC voeding) en hou het vooral veilig!

Test je kennis van de laagspanningsrichtlijn:

Wat is een "safety isolating transformer"?
Wat is een klasse I / II toestel?
Wat is een SELV / PELV circuit?
Wat moet/mag er niet gebeuren als ik de secundaire van de trafo kortsluit voor de zekering in de secundaire?

mvg,

Patrick Smout

Dat is ook de reden dat ik het vraag. Ik heb wel een E achtergrond maar dat is al weer een tijdje terug dat ik er echt wat mee gedaan heb. De theorie weet ik nog wel gedeeltelijk, de termen hierboven ken ik wel en de betekenis gelukkig ook :D
Ik zag bij de firma waar ik werk nog wel wat voedingen liggen van het merk Delta electronic ik denk dat ik daar mee aan de gang ga ipv alles zelf te bouwen. Die zijn vrij robuust gebouwd.

Gr. Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2014, 21:43:26 »
Die voedingen van Delta Elektronica geven waarschijnlijk gelijkspanning?
Bedenk dan dat boosters volgens het common ground principe perse met wisselspanning gevoed moeten worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2014, 22:32:59 »
Patrick, met alle respect, ik deel je mening wat betreft de informatie op floodland, en de stelling dat je het beter kan kopen in plaats van zelf te bouwen als je er te weinig van weet, maar dit:
Test je kennis van de laagspanningsrichtlijn:

Wat is een "safety isolating transformer"?
Wat is een klasse I / II toestel?
Wat is een SELV / PELV circuit?
Wat moet/mag er niet gebeuren als ik de secundaire van de trafo kortsluit voor de zekering in de secundaire?
vind ik zelf overbodig normengeneuzel.
Allereerst zijn de isolatie-eisen van trafo's tegenwoordig zo hoog dat ze allemaal gewoon hartstikke veilig zijn. Daarnaast werken we niet met gereedschappen in besloten ruimtes, dus is een echte veiligheidstrafo ook volkomen onnodig. Onder spanning werken is met onze spanningen ook ongevaarlijk (dat ik het vanwege het risico op het veroorzaken van sluiting, niet aanraad, is een tweede)

SELV en PELV ketens: leuk, maar hiervoor geldt bovenstaande min of meer.

Ik weet niet zeker of de SELV en PELV keten onder de NEN1010 of de norm voor elektrisch gereedschap (NEN3140 is dat geloof ik) maar in beide gevallen vind ik het in dit opzicht overtrokken.

Delta Electronic is een goed merk, volgens mij Nederlands fabrikaat. Robuust, maar voor zover ik weet is het inderdaad gelijkspanning.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2014, 22:47:42 »
of een 12v/24 v accu lader 10 tot 30 amp
is gelijkspanning(ik gebruik tams en de trafos zijn dc)
en anders voor de gelijkrichter af takken
grote auto shops leveren deze in een bescheiden formaat
en leveren ook wel de zekeringen van af 0,5 amp zowel smelt als electronisch

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2014, 18:31:32 »
Daarnaast werken we niet met gereedschappen in besloten ruimtes, dus is een echte veiligheidstrafo ook volkomen onnodig. Onder spanning werken is met onze spanningen ook ongevaarlijk (dat ik het vanwege het risico op het veroorzaken van sluiting, niet aanraad, is een tweede)
ctronic is een goed merk, volgens mij Nederlands fabrikaat. Robuust, maar voor zover ik weet is het inderdaad gelijkspanning.
Met alle respect, maar daar heeft een "Safety Isolating Transformator" niets mee te maken.
Waar het wel mee te maken heeft is of de secundaire spanning aangeraakt kan worden tijdens normaal gebruik. Zoja, dan moet deze secundaire spanning aanraakveilig zijn ( en ja, bij onze hobby kan dit heel eenvoudig, nml via de rails).
Wat de ene klasseert als overbodig normengeneuzel beschouwt de ander als gebrek aan domeinkennis.

En nee, niet alle trafo's zijn per definitie ok. Er zijn massa's trafo's in de omloop die ontworpen zijn volgens bepaalde normen maar dat betekent niet dat ze de'r ook aan voldoen. Slechts na een keuring (VDE bvb) door een erkend instituut en een overzicht van welke normen er gekeurd zijn kan je vooraf zeker zijn of een trafo (of eender welk andere onderdeel) geschikt is voor een bepaalde applicatie. Zelfs een VDE stempel op een onderdeel zegt helemaal niets. Het vertelt je enkel dat het bepaalde testen met succes ondergaan heeft. Welke testen zul je moeten nagaan in het keuringsverslag. Onderdelen zonder een keurmerk (dus ontworpen volgens ...) worden,indien vereist, normaliter getest als de schakeling aangeboden wordt voor keuring. Het gebeurt meer dan eens dat de zogenaamde "ontworpen volgens xyz" de testen niet met succes doorlopen.

mvg,

Patrick Smout
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 20:00:03 door Patrick Smout »
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Een grote voeding of losse transformatoren?
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2014, 20:08:19 »
Als je van plan bent om die voeding(en) dag en nacht aan te laten staan en vast in je baan te bouwen, koop dan goeie spullen.
Als het (net als bij mij als modulebouwer) om sporadisch gebruik gaat en je ze dus ook niet permanent aan je een vaste baan en/of het lichtnet hangt, kijk dan es naar goedkope Chinese voedingen, bijvoorbeeld laptopvoedingen of LED-voedingen:
   http://dx.com/p/100w-laptop-power-adapter-3-piece-kit-15v-24v-output-8854
   http://dx.com/p/switching-power-supply-silver-dc-12v-5a-286717
Ik koop zelf trouwens liever op Ebay, maar die links zijn wat lastiger...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix