Met alle respect, maar de informatie die op floodland.nl gegeven wordt ( link even naar boven) is verre van volledig.De richtlijnen die gegeven worden op bvb. de site van elekor.nl zijn al een heel stuk beter (http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx).Zaken die je koopt in de winkel en op het lichtnet aangesloten worden moeten voldoen aan de laagspanningsrichtlijn (in werkelijkheid is het ook van toepassing op spanningen lager dan het lichtnet). Die normering is er niet voor niets gekomen.Ben je daar niet met vertrouwd, koop dan een kant en klare voeding (hetzij modelspoortrafo of DC voeding) en hou het vooral veilig!Test je kennis van de laagspanningsrichtlijn:Wat is een "safety isolating transformer"?Wat is een klasse I / II toestel?Wat is een SELV / PELV circuit?Wat moet/mag er niet gebeuren als ik de secundaire van de trafo kortsluit voor de zekering in de secundaire?mvg,Patrick Smout
Test je kennis van de laagspanningsrichtlijn:Wat is een "safety isolating transformer"?Wat is een klasse I / II toestel?Wat is een SELV / PELV circuit?Wat moet/mag er niet gebeuren als ik de secundaire van de trafo kortsluit voor de zekering in de secundaire?
Daarnaast werken we niet met gereedschappen in besloten ruimtes, dus is een echte veiligheidstrafo ook volkomen onnodig. Onder spanning werken is met onze spanningen ook ongevaarlijk (dat ik het vanwege het risico op het veroorzaken van sluiting, niet aanraad, is een tweede)ctronic is een goed merk, volgens mij Nederlands fabrikaat. Robuust, maar voor zover ik weet is het inderdaad gelijkspanning.