Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: voorstellen en vraagjes  (gelezen 15987 keer)

Ventovice

• Offline Offline
Re: voorstellen en vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2014, 16:58:16 »
@Ronald:
Ik heb inmiddels ook al wat in de encyclopedie rond gesnuffeld; daar staat idd ook veel nuttigs!
...en met het schetsen ben ik ook al wat bezig ;) thnx.

Het trapgat is maar 65 X 115 cm, dus dat valt mee idd.
Hier moet, zoals al geadviseerd was, wel een deksel over voor de veiligheid.
Mijn plannetje is hier krap omheen te de bouwen; zodat de ruimte optimaal wordt benut.
(...en dat zullen jullie beter begrijpen, als ik mijn schets laat zien)

Het worden geen modules, alles gewoon stevig vast.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 17:09:32 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2014, 19:08:07 »
Een vorm van module's kan toch zijn voordeel hebben.
Als je later nog is moet verhuizen dan is iets met module's makkelijker te verkassen dan een vaste baan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2014, 19:54:11 »
@tijgernootje:
Je hebt wel gelijk hoor, maar woon hier goed sinds 2010.
De kans dat we ooit nog gaan verhuizen is vrijwel nihil.
Daar komt nog bij: m'n vrouw werkt bij wijze van spreken om de hoek.

Natuurlijk zijn modules slimmer, maar ik blijf toch bij een vaste baan; vind ik al uitdagend genoeg.
Bovendien wordt de baan zo ook meer één met de ruimte, wat ik ook wel weer wat vind hebben ;)
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 20:02:17 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2014, 19:59:52 »
Hetzelfde probleem als hier, vrouw werkt om de hoek, familie andere hoek, dus ik ook een vaste baan.

Trouwens naar aanleiding van dit draadje mooie oplossing voor mijn tafels tegen gekomen in de encyclopedie, en constructie systeem van aluminium.

Maar wanneer laat je ons het baanplan zien :)

Hans
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Ventovice

• Offline Offline
baanplan... niet lachen!
« Reactie #19 Gepost op: 12 February 2014, 13:24:19 »
Hier mijn 'plannetje' ;)
Het is niet superduidelijk/scherp, maar geeft wel een ideetje.
Je ziet ook de vlizo-trap en de loopruimte in het midden.

De basis is een dubbele ovaal langs de wanden met bochten R3 en R4, waarbij je dichtbij de trap het smalste gedeelte ziet; hier is dan ook de minst beschikbare ruimte.
In eerste plaats wilde ik daar gewoon plaatmateriaal, maar later dacht ik dat (juist hier) ook een brug met dubbelspoor wel leuk is... Wat vinden jullie? ;D

Ik ben iemand die vooral tijdens het tekenen/opbouwen inspiratie krijg en zo ook met het volgende:
Ik heb maar hier en daar wat opstelsporen 'gemaakt' (bijgepropt...), omdat een schaduwstation (nog) niet in de planning zit. Maar er blijft echter zo wel weinig ruimte over voor huisjes enzo...
Zo is er links een 3-sporig opstelterrein, die bereikbaar is door bovenlangs de perrons te rijden.
Een tweede, eveneens 3-sporig opstelterrein is voorzien aan de onderzijde; bereikbaar via een wissel vlak na het smalste gedeelte (mogelijk een brug?) en dus de vlizotrap

Het stationgedeelte is wèl min of meer zoals ik het zou willen:
twee lange perrons en het buitenspoor loopt nu als middenspoor precies tussen deze perrons door..
Het binnenspoor loopt wèl meteen langs een perron.
Mijn mening:
In het echt lopen er nl. ook vaak drie sporen tussen de perrons...
Ik zie bij modelbouwers soms aan beide kanten van een spoor een perron, want ik persoonlijk er wat raar uit vind zien; dàt wil ik dus zowieso niet...

Graag uw ongezouten mening; of ik daar ook iets mee doe zal de tijd leren... haha!
(als je op de afbeelding KLIKT, wordt-ie wat groter)

Het bouwoppervlakte is als volgt bedacht:
-bovenlangs: 70 cm. breed (station)
-links: 90 cm. tot de wand (opstelterrein I)
-onderlangs: 40 cm. breed (opstelterrein II); 20 cm. bij het smalle gedeelte. (spoorbrug?)
-rechts: de afstand van trapgat tot de wand is 110 cm.
Zoals je kunt zien, zit hier o.a. ook onze schoorsteen; hier zou wel eens een dorpje o.i.d. kunnen komen!

Verder is het één en ander op basis van PIKO A-rails getekend, omdat ik als DIGTALE startset de ICE-3 in 'Arnhem'-uitvoering wil kopen. (want: Nederlands...)
Wat vinden jullie van PIKO? Het spreekt mij wel aan iig.; niet al te duur en het ziet er netjes uit.

M'n vriendin vind mijn plannetjes ook al leuk; vooral de huisjes, boompjes, beestjes ziet ze al voor zich!

Vr.gr.René.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2014, 14:24:27 door Ventovice »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #20 Gepost op: 12 February 2014, 15:48:14 »
Ik zou voor nu je plan herzien en de bij gepropte opstel sporen weg laten zodat je hier en daar wat kan doen met scenery en eventueel wat bedrijfs aansluitingen.
Ook zou ik dan het plan zo maken dat je het schaduwstation kan bereiken zelfs als je het nu nog niet wilt maken.
(ofwel teken het plan met sporen die naar dat schaduw station moeten gaan en ook weer vanuit dat schaduw station moeten terug keren naar boven,dat scheelt je later een hoop ergernis/teleurstelling)
Veel lezen hier en daar op internet en forums leert dat als men niet nu al dingen meeplant voor de toekomstige baan, dat dit sloop problemen geeft als men het later alsnog wil invoegen.
(meestal past het dan niet zomaar meer,en dan wordt er kostbaar opgebouwde baan gesloopt om te proberen het er alsnog in te wringen)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #21 Gepost op: 12 February 2014, 16:00:02 »
Valkuil 1 heb je inmiddels al te pakken. Rechte lijnen langs de tafelrand!
In de werkelijkheid zijn we dat de contouren van het landschap veeal de lijn van het railtraject bepalen.
Het landschap is er nl eerder dan de rails. Bedenk eerst es in welek tijd en waar in NL dit zou kunnen spelen en kijk dan nog es naar je plan.
grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 12 February 2014, 19:08:08 »
@tijgernootje:
Maar wat minder opstelsporen, dus...
...en voorbereiding op een eventueel-later-nog-schaduwstation is mss toch wel handig, ja...
VRAAGJE: wat is de doorrijhoogte voor bijv. een tunnel?

@Han Zijlstra:
Bij mij is de rails er eerder dan het landschap...  ::)
Nee, ff serieus: zó natuurgetrouw hoeft het voor mij niet te zijn; ik weet dat sommige mensen er heel ver in gaan, maar 'rechte lijnen langs de tafelrand' levert wel ruimte op mijn tafel op. Ruimte die ik toch al niet zo veel heb ;)

bedankt voor jullie tips!
« Laatst bewerkt op: 12 February 2014, 19:13:39 door Ventovice »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #23 Gepost op: 12 February 2014, 19:49:09 »
VRAAGJE: wat is de doorrijhoogte voor bijv. een tunnel?

Daarvoor hebben we de encyclopedie uitgevonden: Schaduwstations. Daar vind je wel info over hoeveel ruimte je moet houden tussen de verschillende niveaus. In de Nen-normen vind je het een en ander over tunnels e.d. Hier kan je ze vinden: Nen-normen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 12 February 2014, 19:53:06 »
thnx Ronald!

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #25 Gepost op: 12 February 2014, 23:37:39 »
Beste René,

Over Piko kan ik kort zijn. Naar mijn mening is Piko een prima merk! Ik heb veel positieve berichten over Piko gelezen en ik heb sinds eind December een Piko NS mat54 hondekop (schaal-N) en die doet het uitstekend, ligt ook lekker stevig op de rails. Ik verwacht dat dit ook bij de HO modellen het geval is. De rails maakt geloof ik ook niet zoveel uit en die keuze wordt vaak gemaakt op basis van smaak. Het enigste waar je wel even op moet letten is de centrale. Informatie over de centrales is te vinden in de encyclopedie (hier staat ook vaak een verwijzing naar de handleiding) en kun je de centrales onderling vergelijken. Aparte locomotieven kun je uiteraard van verschillende merken kopen en op de baan zetten zolang het maar geen loc voor 3-rail is. Verder zou je op internet nog wat meer info over de centrale van Piko kunnen opzoeken of vragen of er hier iemand meer verstand van heeft. (ikzelf ben namelijk ook nog op zoek naar een geschikte centrale, wordt waarschijnlijk of de Multimaus of de mobile station-2 van Trix).

M.v.g.

SteeF
« Laatst bewerkt op: 12 February 2014, 23:43:57 door SteeF_NS92. Reden: Foutieve veronderstelling »

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 February 2014, 17:55:28 »
bedankt voor de info SteeF  :)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #27 Gepost op: 13 February 2014, 20:15:45 »
De railgeometrie klopt nog niet. Hopelijk heb je daar alwel rekening mee gehouden en is dit alleen een schets om een idee te krijgen. Mn bij wissels ben je de lengte van de tegenbogen vergeten. Het kan dus zijn dat je qua lengte van je rechte stukken bedrogen uitkomt (2x een raillengte, aan beide kanten één).
En ik zou beginnen met een luik over die vlisotrap...

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 February 2014, 23:26:43 »
Een luik over de vlizo-trap gaat er zeker komen!
Met de railgeometrie gaat het wel goed komen; de schets is idd wel iets tè schematisch...

Vorige week drie treinwinkels afgestruind voor wat inspiratie: 't Seinhuis in Santpoort Noord, Harlaar in Badhoevedorp en nog ééntje in A'dam, wat niet echt de moeite waard was...
Bij Harlaar zelfs een koop gedaan: 3 zelfbouw-autootjes van Herpa in H0 ;)

Zonet een deal gemaakt voor de eerste èchte aankoop:
PIKO digitale ICE3 startset met treinstel uit 4 delen + nog twee DRIE extra rijtuigen
(EDIT: ik heb nòg een los 2e klas rijtuig gevonden!)
...maar dan dus wel in de NS-versie, de 'Arnhem' :D

« Laatst bewerkt op: 20 February 2014, 21:14:46 door Ventovice »

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2014, 22:53:00 »
Leuk setje  ;). Laat maar weten hoe het rijdt.

Gr Stefan