Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 22:51:54
Railcom zender bouwen
door
bask185
Vandaag
om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:50:58
CIWL type P
door
sncf231e
Vandaag
om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Rails roestig verven
door
jandcargo
Vandaag
om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
voorstellen en vraagjes
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: voorstellen en vraagjes (gelezen 15918 keer)
Ventovice
Re: voorstellen en vraagjes
«
Reactie #30 Gepost op:
21 February 2014, 17:45:04 »
Zal ik doen, Steef!
Hahaha, wat vond ik hier thuis, ergens te verstoffen?
De treinset van m'n vriendin(!) van Hema/Lima van minstens 30 jaar oud.
De prijs van HFL 54,75 (€ 24,89 !) staat er zelfs nog op.
Ik had zelf ook iets dergelijks, maar dat is allemaal al lang verdwenen...
Zulke setjes zijn de meeste hier ooit mee begonnen, toch?!
Natuurlijk meteen ff geprobeerd, maar in het begin weinig actie...
...maar na het smeren van wat tandwieltjes en reinigen van wieltjes, contactjes en oppervlakte van de rails was de '1220' weer in staat om alle wagentjes te trekken. Jeugdsentiment, zucht...
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2014, 17:47:30 door Ventovice
»
greetz from the westcoast Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS':
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618
Ventovice
«
Reactie #31 Gepost op:
23 February 2014, 20:50:45 »
Gisteren twee pakketten ontvangen... vandaag maar ff geprobeerd!
Eén DIGITALE startset van de ICE van de NS + nog 1 extra 1e klas en 2 extra 2e klas rijtuigen.
Het blijkt allemaal nog nieuw te zijn, aan diverse nog opgewikkelde draadjes en nog dicht geplakte doosjes te zien
Het rijdt allemaal mooi soepel, maar 7 rijtuigen is echt te veel voor zo'n klein ovaaltje...
...en er moet officiëel nòg een rijtuig bij!
greetz from the westcoast Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS':
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618
SteeF_NS92
Stefan Akerboom
N-spoorder van Nederlands materieel
«
Reactie #32 Gepost op:
24 February 2014, 23:38:17 »
Ja dan moet je toch echt de baan uit gaan breiden. Beter iets te veel dan te weinig is het gezegde toch
. Die Hema/Lima set ziet er ook nog fraai uit.
Gr SteeF
OUD: N-project Eijssen, NL III/VI -->
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57650.msg3221441145.html#msg3221441145
Ventovice
«
Reactie #33 Gepost op:
02 March 2014, 12:20:05 »
Ik ben de laatst tijd ook een beetje gaan proberen met een baanontwerp via de PC; eerst
Anyrail
, later met
SCARM
.
Dat laatste programma is freeware, maar werkt in principe hetzelfde.
Dit heb ik er tot nu toe van gemaakt:
Uiteraard moet je het (rode) schaduwstation ònder het rangeerterrein 'denken'
De lichtgroene rails bovenaan zijn hellingbanen naar een lagerniveau/ het schaduwstation
Alles wat rood is, is niveau -1; alles wat zwart en blauw is, is normaal niveau.
Deze moeten een beetje worden verborgen door ervóór (ter hoogte van de grijze lijn) gevels van een station en andere huisjes te plaatsen; ook boompjes en struikjes zijn daar natuurlijk bruikbaar voor...
Wat vinden jullie?
Ik twijfel vooral wààr ik een verbinding tussen de binnenbaan en de buitenbaan zal maken; ik heb er één gemaakt onderin, zodat je ook vanaf de buitenbaan makkelijk op het rangeerterrein kan komen.
De tweede mogelijkheid heb ik rechts, in de bochten, gemaakt.
Ook heb ik de eerste huisjes al:
[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto550-NW7SYNYN.jpg][/img]
1200blauw
Twentelijn 1968-1980
«
Reactie #34 Gepost op:
08 March 2014, 13:37:40 »
Ik zou de opstelsporen in het schaduwstation alvast zo lang mogelijk maken. Straks kun je er niet meer bij, dus mocht je het ooit nog willen veranderen wordt dat een hele klus. Verder vind ik het er goed uitzien
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #35 Gepost op:
08 March 2014, 13:52:35 »
Ik zou nog even goed kijken want op deze manier kom je niet (goed) in je schaduwstation via de binnenbaan.
Verder ben ik het ook eens met 1200blauw
Jeroen
Ventovice
«
Reactie #36 Gepost op:
08 March 2014, 14:39:57 »
Bedankt JJHS (en 1200blauw);
Wat jij zegt, zag ik zelf ook al....; net nadat ik had ge-upload
Het makkelijkste om dit op te lossen is om de twee wissels, (die ik als verbinding tussen de twee ovaaltjes rechts heb getekend, juist contra te maken.
In dat geval kun je wèl tegen de klok in van de binnen- naar de buitenbaan en vervolgens meteen de 'afslag' naar het schaduwstation nemen. Mee eens?
«
Laatst bewerkt op: 08 March 2014, 15:32:44 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT!
»
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #37 Gepost op:
08 March 2014, 14:47:16 »
Het is jouw baan!
Maar hoe je de wissels ook draait, je trein moet van richting veranderen. De wissels die je het beste kunt laten liggen (of draaien) zijn di die rechts liggen.
Jeroen
Ventovice
Weer meer on-line, ontwikkelingen en vragen voor collega-modelspoorders!
«
Reactie #38 Gepost op:
21 September 2014, 09:30:28 »
Hallo! Daar ben ik weer!
Ik heb al tijden (ruim 6 maanden...) hier niks gepost, maar dat zegt niks over de werkelijkheid, hoor:
Ik ben inmiddels o.a. voorzien van:
-een aangepast baanplan;
-voldoende rails;
-meerdere(!) treinen;
-station/perron;
-onlangs bij Huider HHWaard en een treinenbeurs in Koog a/d Zaan geweest...
Ik denk meerdere keren per dag aan treintjes, dus het virus is er nog steeds...
Ik ga voorlopig maar in dit topic verder, maar heb ook vragen over het baanplan enzo; wat dus eigenlijk weer in een ander gedeelte op BNLS wordt besproken... wat te doen?
Ook wil ik de ontwikkelingen eigenlijk in een EIGEN topic plaatsen, maar wil daar eigenlijk nog wel mee wachten tot ik een plaatsnaam heb (en dus ook een titel voor desbetreffend topic)
Dus: daar eerst maar eens over beginnen:
Welke plaatsnaam?
Ter inspriratie/ mijn keuzes:
Op mijn baan (gaan) rijden de snelle, internationale treinstellen van de NS, zoals de ICE III, de TGV Thalys PBKA, de Benelux trek-duwtrein, de (pre-)FYRA...
Het geheel speelt zich in de moderne tijd, dus vanaf zo'n 1990 tot het heden; moderne gebouwen, historisch station naar voorbeeld van Bonn Hbf, dus grote stad.
Mijn eigen verleden:
Ik woon nu in Beverwijk en heb o.a. ook lange tijd in Leeuwarden en Haarlem gewoond. Mijn ouders zijn gescheiden en mede daarom reisde ik indertijd van de één naar de ander per trein; o.a. veel in de ICM/koploper.
Denken jullie mee over een mogelijke plaatsnaam voor mijn modelspoorbaan?
«
Laatst bewerkt op: 21 September 2014, 09:33:16 door Ventovice
»
Ventovice
inmiddels aangeschaft
«
Reactie #39 Gepost op:
21 September 2014, 10:10:17 »
Na veel tekst, nu wat foto's wat ik inmiddels al heb aangeschaft:
Ten eerste: vééél rails!
Ten tweede: 'wat' materieel:
PIKO NS-ICE III digitale startset met extra rijtuigen (is nu inmiddels compleet/8-delig)
ICM 4005 van LIMA (jeugdsentiment)
Twee PIKO BR185-'s, omdat ze goedkoop waren... en ik wilde er één ombouwen tot FYRA-loc
Een dikke LIMA NS 1314 (mooi!)
Voor achter de 1314 heb ik in totaal 6 LIMA ICR/IC+ rijtuigen (2xA, 3xB, 1x Bkd) (leuk, want komt niet zo veel voor...)
PIKO Traxx FYRA-BR186 (toch nog betaalbaar gevonden, dus bovenstaande BR185-'s? tja...)
Erachter zie je ook de LIMA-ICR-'s; ik heb er meerdere die overgespoten worden naar de FYRA 'zuurstok-rijtuigen' De decals met FYRA-teksten etc. heb ik al laten maken!
LIMA-set Benelux trek-duwtrein mèt inmiddels nog een extra 1e klas erbij (dus totaal 4 rijtuigen nu)
LIMA TGV Sud-Est mèt een de derde tussenrijtuig (=BAR) (=jeugdsentiment, wilde ik toen al en deze is bijzonder want is dus 5-delig)
Hornby/LIMA TGV Thalys PBKA (uiteindelijk gevonden! ; Trix is nòg mooier, maar duur...)
En dan nog, ten derde: Gebouwen
Een meter lang (!), tweedehands station, naar voorbeeld van Bonnn Hbf; is inmiddels de zaag al in gezet... (vanwege het schuine dak...) en voorzien van verlichting.
Het station wordt later overwegend wit; raamkozijnen/ornamenten donkergrijs; dak zwart en krijgt natuurlijk een nieuwe naam!
Hierboven zie je ook de blauwe LED-verlichting, die het nacht-effect moet geven.
Een tussenperron; ook al voorzien van verlichting, moet (net als perron 1) nog verlengd worden tot ca. 2 meter...
...en we sparen rustig verder...
«
Laatst bewerkt op: 21 September 2014, 10:38:49 door Ventovice
»
Ventovice
bouwen/baanplan/vragen/advies
«
Reactie #40 Gepost op:
21 September 2014, 11:06:32 »
EDIT:
In de post hierboven staat een tweede foto van de FYRA-loc; dat had de TGV moeten zijn:
(kon het niet meer veanderen...)
vervolg update:
Ik ben al bezig geweest met het bouwen van de 'tafels':
Na de schets, zie paar posts terug, verder met SCARM om een baanplan te maken.
Het volgende baanplan ligt nu (gedeeltelijk) los op de tafels:
De rood gekleurde rails ligt, niet zichtbaar, op een niveau lager, waar dus een schaduwstation moet komen.
Dat komt dan pal onder het rangeerterrein.
Hier is voldoende ruimte voor 5 treinstellen, alhoewel de 8-delige ICE III daar niet past...
Het lichtblauwe spoor loopt daar naartoe/vandaan via helligbanen; dat zijn de rechte sporen bovenin het baanplan.
Ze liggen straks min of meer verdoezeld achter het stationsgebouw.
Het feit dat het schaduwstation alleen makkelijk is te bereiken vanaf de buitenbaan, blijft helaas...
Zo ziet dat er 'in den beginne' uit:
Het smalste deel, waar ik mss ooit nog eens een brug van maak, zit precies boven het trapgat...
...zoals je hier nog wat duidelijker kunt zien op bovenstaande overzicht.
Links komt dus het stationsemplacement, rechts wordt een rangeer-/opstelterrein.
Helemaal links zie je het gat waar de twee hellingbanen komen van en naar het schaduwstation dat dus een niveau lager, onder het rangeerterrein, komt.
Er is ook nog een ideetje om het hele schaduwstation als lade te maken, zodat je deze uit kunt trekken en veel makkelijker bij de opgestelde treinen kunt komen. (dat wordt dan wel een lade van zo'n 2 meter breed...)
Wat vinden jullie van dit idee?
Nu nog wat advies van jullie kant aub:
Het volgende plaatje geeft een paar wijzigingen aan in het geel, welke nu nog geen realiteit zijn.
Ik kon nl. aan wat kruiswissels komen, wat natuurlijk extra leuk staat op de baan!
Er ontstaat (linksboven) zo bovendien nog een klein opstelspoortje voor een lok.
Vinden jullie dat wat/ is dit een verbetering?
Ook heb ik in bovenstaande baanplan met pijlen aangegeven waar
ik
blok-grenzen (of hoe-dat-ook-maar-mag-heten) zou maken.
Alle doodlopende sporen en de opstelsporen van het schaduwstation kan ik dan stroomloos maken.
Het lange, doodlopende opstelspoor (nèt boven de tekst) is dan direct aangesloten aan de installatie, zodat ik daar nieuwe treinen zou kunnen programmeren; terwijl deze is afgekoppeld van de hoofdbaan. (=de dubbele ovaal)
Wat zijn jullie ideeën hierover? Meer of minder scheidingen en vooral wáárom wel/niet?
Graag hoor ik jullie mening; nu kan het nog!
Ten slotte heb ik een proefplankje gemaakt, waarop ik wat heb geoefend...
De ballast is olie-absorbtie materiaal met verschillende tinten; het looppaadje is chin-chillazand, wat erg fijn is; het spoor ligt op een laagje gevulkaniseerd rubber.
later meer...
«
Laatst bewerkt op: 21 September 2014, 11:42:06 door Ventovice
»
moonshine73
«
Reactie #41 Gepost op:
21 September 2014, 11:29:01 »
Hoi Rene.
Hoe ga je eigenlijk vanaf je binnenbaan naar het schaduw station
Als ik het zo bekijk kan dat niet anders dan met de overloop wissels in je station en die bij het rangeer terrein.
Dat houd naar mijn mening in dat je het overige trein verkeer iedere keer stil moet leggen om dat te kunnen doen.
Aangezien je dus vrij lang tegen de richting in over de buiten baan moet.
Andere mogelijkheid (met kruiswissels
) is bij het rangeer terrein aan de rechter kant in de buitenbaan de normale
wissel vervangen voor een kruiswissel (engelse wissel) en daar je inrij spoor naar schaduw station op aansluiten.
Dan kun je de helling naar beneden daar al laten beginnen.
En aan de linker kant net voor de wissel in de binnenbaan een wissel en dan ook weer een engels wissel in de buiten baan.
Volgens mij kun je dan alle kanten op zonder het overige verkeer te veel te moeten storen.
He he ..... lang verhaal ik hoop dat je het snapt
mvg Richard
Ventovice
«
Reactie #42 Gepost op:
21 September 2014, 11:48:07 »
Ja, ik snap het Richard; je bedoelt dat je dan vanaf het binnenspoor alleen maar 'ff' het buitenspoor kruist, als je naar het schaduwstation wilt/daar vandaan komt. Ik ga erover nadenken. Thnx!
moonshine73
«
Reactie #43 Gepost op:
21 September 2014, 11:55:19 »
Precies
En dan kun je daar al met je helling beginnen en kom je volgens mij ook beter uit met de helling sporen onder je stations gebouw.(volgens mij ga je daar toch onderdoor als ik je tekening zo bekijk)
De daling naar je schaduw station wordt op die manier ook wat langer en kun je je schaduw station ook wat lager onder je baan maken.
Dit komt de bereikbaarheid (scrabble) van je schaduw station ook weer ten goede.
mvg Richard
Marc Riswick
«
Reactie #44 Gepost op:
22 September 2014, 01:53:24 »
Daar is hard gewerkt zie ik
. Komt het denkbeeldige station ergens in het midden van het land te liggen of in het westen, dan zou ik voorstellen resp. Ventrecht of Vendam...
groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-