Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
  

Auteur Topic: Snelheid verlagen in schaduwstations.  (gelezen 2631 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Gepost op: 06 February 2014, 14:10:59 »
Ik rijd digitaal maar zonder computer besturing. De wissels bedien ik analoog.
Op twee gedeeltes van mijn baan verdwijnen de treinen ondergronds om toegang te krijgen tot opstelsporen of rond te rijden om weer bovengronds te komen.
Beide gedeeltes zijn in feite grote keerlussen waar ook de Rosoft keerlusschakelingen in verwerkt zijn.
Eigenlijk zou ik in dat ondergrondse deel de snelheid van de treinen aanzienlijk willen verlagen zodat de totale omlooptijd verlengd wordt. Momenteel doe ik dat door de F3 (rangeer) funktie te gebruiken. Ik vraag mij af of dat zonder computer ondersteuning te automatiseren is. ?
Bij voorbaat dank voor de adviezen.
Ernest
« Laatst bewerkt op: 06 February 2014, 14:15:45 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2014, 12:23:43 »
Hallo ,
 Als je automatisch treinen langzamer wil laten rijden ontkom je volgens mij niet aan een of andere vorm van computerbesturing.
 Je moet n.l. een digitaal signaal, wat jij nu met een regelaar kan doen ,automatich laten gebeuren.
 Een digitaal signaal kan je niet met een weerstand  veranderen , zoals bij de analoge trein snelheids regeling.
 Ik neem aan ,dat de mss de Roco Lokmaus gebruikt.
 Groeten ,
                   Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2014, 12:43:53 »
Hi Peter,
Daar was ik ook al een beetje bang voor. De hulp van een computer heb ik verder voor het rijden niet nodig dus daarom ben ik een beetje voorzichtig om mijn hele baan nu uit te breiden met  blokken, bezetmelders en dergelijken.
Ik gebruik inderdaad twee MM die aan een IB hangen dus maximaal rijden er vier treinen tegelijk. Dat komt in de praktijk eigenlijk nooit voor. Meestal zijn het er twee of drie.
Ik vind het namelijk niet zo leuk (en realistisch) als ik in iedere ooghoek treinen zie bewegen. Vandaar de wens om de treinen wat langer in de schaduw stations te houden.
Maar OK, met de F3 funktie gaat het ook.
Bedankt voor je commentaar.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2014, 12:48:51 »
Ernest,

Misschien kan je iets met de BM2 van Lenz?.
Moeten wel je decoders geschikt zijn voor het ABC systeem van Lenz.
Gr.
Eric

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2014, 14:42:19 »
Ziet er zo op het eerste gezicht inderdaad interessant uit Eric.
Alleen zitten in al mijn locs Lopi decoders en mijn indruk is dat het uitsluitend met Lenz silver en gold decoders werkt.
Toch maar doorgaan met F3 dus....
Ben momenteel aan het rijden en zo'n moeite is het nou ook weer niet. Het zou alleen leuk zijn als...........
Dank je wel,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2014, 14:55:15 »
De LoPi4 ondersteund het wel.
maar heb er verder zelf geen ervaring mee.
Gr.
Eric

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2014, 15:26:42 »
Je kan toch ook besluiten om alleen je schaduwstation door bijvoorbeeld Koploper te laten besturen?
Die laat hem dan binnenlopen in een bepaald blok, de rest heb je gewoon als onbeveligd gebied. Ben je klaar met die trein zet je hem weer in het eerste blok dat koploper kent en laat je hem automatisch opbergen.

Groet,

Richard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #7 Gepost op: 08 February 2014, 12:05:26 »
Ernest,

Misschien een ander alternatief. De bremsmodul van Bogobit.

Werkt op het "brake on DC" principe.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #8 Gepost op: 08 February 2014, 12:10:23 »
Je kan toch ook besluiten om alleen je schaduwstation door bijvoorbeeld Koploper te laten besturen?
Dat lijkt me geen zinvolle oplossing. Dan kun je net zo goed de hele baan onder Koploperbesturing brengen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2014, 14:30:48 »
als je met lopi V4 rijdt heb je al die hutsekluts niet nodig.Gewoon je schaduwstation analoog uitvoeren,geregeld via een trafo.Zodra de lopi het analoog signaal herkent gaat hij op de railspanning ingestelde waarde verder.Maw als je de regelaar op half zet zal de loc zodra hij het analoog spoor binnenkomt afremmen naar halve snelheid.Mss is dit de eenvoudige oplossing.
Handleiding vanaf blz 33
Greetings,salutations,groetjes,

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2014, 14:38:47 »
Daar heb je geen Lopi voor nodig. Vrijwel elke DCC decoder kan ook analoog rijden, mits dit niet is uitgeschakeld in CV29. Gebruik je zuiver DCC, dan is dit inderdaad een slimme oplossing.
Sommige DCC decoders kunnen echter spontaan gaan rijden wanneer analoog in CV 29 aan staat èn er tevens MM op de baan staat.


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2014, 15:06:42 »
Maar hoe ziet je overgang naar het schaduwstation er dan uit? Als een loc over scheiding rijdt krijg je toch een verbinding tussen digitaal en analoog?

Volgens mij moet je wel een voorziening treffen dat je veilig van het ene systeem naar het andere gaat.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2014, 16:48:28 »
Precies.
Dat is in dit draadje ook al besproken.
Je zult iets met een scheidingsmodule moet doen om kortsluiting te voorkomen.
Gr.
Eric

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2014, 17:04:04 »
Maarre,

Even over een hele andere boeg gegooid en terug naar de vraag:
Zou het volgende kunnen werken?
  • Baan opdelen in twee delen, met allebei een eigen booster
  • In de draad tussen beide boosters (waar het DCC-signaal doorheen gaat) een Arduino
  • Die aan alle verkeer betreffende rijdende loks commando "schakel F3 in" meestuurt?

Ik heb geen idee hoe je dit moet programmeren, misschien dat iemand anders daar een antwoord op heeft.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid verlagen in schaduwstations.
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2014, 17:36:59 »
Ook dan krijg je een overgang tussen twee boosters die verschillende boodschappen uitsturen, dus kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.