Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
  

Auteur Topic: Overgang van dc naar dcc blok  (gelezen 1997 keer)

PatrickS

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Overgang van dc naar dcc blok
« Gepost op: 05 February 2014, 22:17:16 »
Hallo,

M'n oude analoge baan heb ik afgebroken en ik ben nu bezig om een nieuwe te bouwen.
Deze moet grotendeels digitaal gaan worden maar ik wil een paar spoortjes analoog houden,zodat m'n oude locomotieven die ik niet wil/kan ombouwen ook nog eens kunnen rijden.
In de documentatie van loc decoders heb ik wel gevonden hoe die reageren als een loc van een DC spoor naar een DCC spoor rijdt (en anders om),
maar hoe de twee blokken elektrisch van elkaar gescheiden moeten worden kan ik niet vinden.

Als ik eenvoudigweg beide spoorstaven 1 keer isoleer, dan krijg je situaties dat een loc met de ene set wielen DC spanning oppikt en met een andere set "DCC  spanning".
Kan dat zomaar of moet ik iets bijzonders doen om een loc van een analoog naar een digitaal spoor te laten rijden ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2014, 23:44:32 »
Als je loc verbinding maakt tussen DC en DCC spanning, dan levert dat gegarandeerd kortsluiting op.
Wat je kan doen is een overgangssectie maken. Daarin stop je de loc, schakelt de sectie om en dan kan je doorrijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PatrickS

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2014, 06:57:20 »
Hallo Klaas,

Dat is precies wat ik aanvankelijk van plan was, en dat is ook prima om af en toe een analoog treintje te laten rijden.
Maar toen ik de documentatie van de Lenz Silver+ decoder ( http://www.lenz-elektronik.de/pdf/SILVER_Manual_e.pdf ) aan het lezen was sloeg de twijfel toe, die suggereert namelijk dat er meer mogelijk is:

Citaat
Change from digital to conventional
... the locomotive decoder follows the polarity of the
conventional section. If the polarity of the section (and the
resulting direction of travel according to NEM) matches the
direction of travel in the digital section, the locomotive will
continue without stopping....

en

Citaat
Change from conventional to digital
...If the actual direction of travel does not match the direction of
travel transmitted by the command station, the locomotive will
stop with the set braking delay, change its direction of travel and
continue in the opposite direction, i.e. return to the conventional
section. There, it will stop.

Iemand een idee hoe dit zit ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2014, 07:20:55 »
Klinkt leuk, moet je eens testen, maar het lost het probleem dat Klaas noemt niet op. Dit lijkt bedoeld om te voorkomen dat de loc rechtsomkeert maakt als tussen analoog en digitaal wordt gewisseld. Slim bedacht.
Maar het probleem dat Klaas noemt gaat niet over de decoder, maar over sluiting via de rails tussen rijtrafo en booster.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PatrickS

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2014, 11:00:25 »
Dat die decoder functies een kortsluiting niet voorkomen is duidelijk. Maar als Lenz zo iets in z'n decoders bouwt, moeten ze toch ook een idee hebben over wat ze met die onvermijdelijke kortsluiting doen.

Ik zal ze eens een mail sturen...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2014, 11:25:32 »
De beschrijving in de handleiding suggereert inderdaad dat je zonder meer van een digitale sectie naar een analoge sectie kunt rijden, en omgekeerd. Maar ik geloof er nog even niets van dat dat goed gaat. Ben dus wel benieuwd naar hun reactie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PatrickS

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2014, 20:37:12 »
Nou ik ben er uit hoor!

Het kan inderdaad niet....
tenzij je voor 50 euro een scheidingsmodule koopt. ( http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/lt100.pdf )
Die schakelt gauw de DC spanning uit als er kortsluiting wordt gedetecteerd.

Dat vind ik niet zo'n fraaie oplossing dus het gaat toch gewoon een overgangssectie worden waarin de trein even moet stoppen..

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2014, 09:25:29 »
Of de Enschede-methode, waar ProRail voorkomt dat een Duitse trein zomaar het Nederlandse spoor op zou rijden.....  ::) :P
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

MennoW

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #8 Gepost op: 13 February 2014, 12:55:31 »
Hoi,
Leuk probleem.
Maar heb je al eens aan Dinamo met Itrain of Koploper gedacht.
Dinamo is speciaal ontworpen rond de gedachte analoog en digitaal door elkaar te kunnen rijden, blok gestuurd dus.
Dan kan je de oudere loks ook gebruiken, doe ik namelijk met succes ook.
Als je tijd hebt, zou je is op de Expo Houten Rail 2014 kunnen kijken, weekend 22-2.
Daar staan de leverancier van iTrain (Berros) en het Dinamo systeem (PiCommit) voor de nodige inlichtingen.
Is zomaar een suggestie.

Groet Menno.