Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Wat hing er achter een Blauwe Brabander  (gelezen 134583 keer)

pullmanneke

• Offline Offline
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #210 Gepost op: 31 May 2015, 18:08:26 »
Sorry Tom, het is een Atlantic.
DE SS 995-999 zijn ontworpen om in een ruk van Boxtel naar Vlissingen te rijden. gewisseld werd er in Rsd niet; er werd alleen maar water aan het perron genomen. In het een ruk naar Vlissingen kunnen rijden schuilde in principe het probleem van de ellendige rij eigenschappen. Als je de foto bekijkt zie je dat ze maar net op een 18 meter draaischijf pasten. Om het goed te laten zijn moest de loc achter de laatste drijfas nog langer worden om de vuurkist achter de drijfas te kunnen positioneren. Enfin een lang verhaal dat als het verbeterd had moeten worden een smak geld had gekost.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #211 Gepost op: 31 May 2015, 18:14:22 »
Wanneer ga je er eentje herbouwen, John?

@Tom: forumgebruiker Darkwing Duck was bezig met een atlantic in H0. Ik had wel interesse in een kap om er een weerstandswagen van te maken...

Eelco

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 31 May 2015, 18:17:27 »
oh ja, het was iets met een hoop water in ieder geval (pacific/atlantic) ;D Mag wel in model komen, geinig ding om te zien
Spoor 0 adept

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #213 Gepost op: 31 May 2015, 18:19:36 »
Ok, ik heb het verkeerd geïnterpreteerd, in de jaren '20, dus na het stopzetten van de luxe treinen, verkeerden de 995-999 vanuit depot Vlissingen alleen nog maar op de Zeeuwse zijn, dus niet verder dan Roosendaal. Eind jaren '20 gingen ze naar Eindhoven voor fac. kolentreinen. Allemaal na te lezen in Waldorp, vervlogen stoom en het 1700 boek.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 31 May 2015, 18:29:54 »
Na de komst van de SS 700-en werd de dienst van de 995-999 al over genomen. Toen bleek ook dat de tenders van de 700-en genoeg capaciteit hadden voor Rsd -Vls. Als deze 700 tenders (of de NBDS tenders 30-36) bij de bouw achter de 995-999 geconcipieerd waren was er ruimte overgebleven om de loc te verlengen en had men een grote kans gehad om een goed lopende machine te bouwen.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #215 Gepost op: 02 June 2015, 20:21:47 »
Voor de D115 had Hans een modelsuggestie gedaan, Tom heeft er een mooi plaatje aan gehangen. En ik heb hem net aangeschaft. Maar net als Tom, heb ik ook zo iets van, dat kan anders. Op de een of andere manier gaat er een zwanenhalsdraaistel komen, dat is zeker, maar wat mij echt stoort is het lelijke dak. Deze is echt glimmend metallic zilver. De revisiedatum op de bak is 1913, dus die kleur is toch helemaal niet logisch? Wat zou hij wel moeten zijn?

Het Piko-model geeft een latere toestand van het rijtuig weer, zo blijkt uit revisiedatum, klassecijfers en uitvoering van de eigendomskenmerken: volledig wapen in plaats van alleen een kroontje. Deze laatste wijziging is in augustus 1912 ingevoerd (Rainer Fischer, Sven Hoyer und Joachim Schulz: Die Wagen der sächsischen Sekundärbahnen, Freiburg 1998, p. 165). Wanneer de draaistellen gewisseld zijn, weet ik niet. De vreemde keuze van draaistellen bij Piko kan alleen correct zijn als minimaal twee keer gewisseld is: eerst van zwanenhals van eigen (Amerikaans) type op Preußische Regelbauart en vervolgens op Pruisisch type zwanenhals. Dit lijkt rijkelijk omslachtig, maar kan niet geheel worden uitgesloten. Overigens kregen de generatiegenoten ABCCü en CCü zeker wel vervangende draaistellen van de Regelbauart in plaats van zwanenhalzen. Voor de treinen via de NBDS zonder belang, maar in algemene zin wel relevant om te melden is nog dat Piko het “bijbehorende” rijtuig derde klasse (en de ABCCü) ook groen laat zijn, terwijl de correcte kleur voor de derde klasse in Saksen ook aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog nog altijd bruin was. Groen voor derde en vierde klasse werd pas in april 1921 ingevoerd (Rainer Fischer, Sven Hoyer und Joachim Schulz: Die Wagen der sächsischen Sekundärbahnen, Freiburg 1998, p. 163).

...

D115
L (fac)   SS   Vlissingen - Oberhausen alleen bij aansluiting op Amerikaanse post: geen model
L (fac)   SS   Vlissingen - Altona alleen bij aansluiting op Amerikaanse post: P111-114 geen model
L (fac)   SS   Vlissingen - Berlin alleen bij aansluiting op Amerikaanse post: P111-114 geen model
E   NBDS   Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: basismodel van Fleischmann, nieuw (bruin) te schilderen
Lv   Kaiserliche Post   Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: Fleischmann 5854 of Piko 53320/10056
WR   CIWL   Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: waarschijnlijk nummers 1679-1681, model Trix (2)3971
ABd   SS   Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: geen model
ABd   SS   Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: geen model
ABd   SS   Vlissingen 4.36 - Altona 15.10: geen model
ABDd   KED Altona/SS Vlissingen 4.36 - Altona 15.10: KPEV ABBü Gattung B/SS AB601-604 geen model
ABd   KSächsStEB   Vlissingen 4.36 - Wien Nord-West Bhf. 7.22 (+ 24 uur): evt Piko 53366, maar dan waarschijnlijk met zwanenhalsdraaistellen
ABd   SS   Vlissingen 4.36 - Essen: geen model

Ook heeft piko nog een ander rijtuig uitgeleverd, namelijk de 53366:

Discutabel zijn hierbij de draaistellen, het zouden zwanenhalsdraaistellen moeten zijn, maar er kan ook gewisseld zijn van draaistellen. De geschiedenis is hier onduidelijk over, het zou dus ook kunnen dat het goed is. Niet zeuren dus...

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #216 Gepost op: 02 June 2015, 21:29:28 »
 In het draadje van de Badische AB van Tomasso citeert JanHdeH een Reisezug boek waar het gaat over de daken van Duitse rijtuigen. Zoek dat anders eens op, teveel om hier even neer te pennen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 02 June 2015, 21:31:08 »
Even kort door de bocht, zilver bleek daarin oké te zijn...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #218 Gepost op: 02 June 2015, 21:39:20 »
Niet helemaal Tom, ik vroeg m er expliciet naar en hij concludeerde dat de meeste daken in maagdelijke staat al vrij donkergrijs waren. Dus na een x aantal kilometers achter een roetbrakende stoomloc nog donkerder donkergrijs. Ook de Russ-zusatz die erin werd gestrooid kan fabrieksnieuw wel wat glimmer veroorzaakt hebben, maar heeft kilometers verder alleen stof en zwarte meuk gevangen.
groet Gert

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #219 Gepost op: 02 June 2015, 21:45:23 »
Top, dat was deze bijdrage. Daar kan ik wel wat mee.

Over dak en onderstel schrijft Diener : Das Untergestell und vermutlich auch die Drehgestelle waren ebenfalls grün lackiert, während die Segeltuch (Doppeldrell-) Dachbespannung mehrmals einen Anstrich mit weißer Farbe, mit einem Deckenfirnis  mit Rußzusatz oder auch in einer grauen Glimmerfarbe enthielt." Diener citeert Jens Freese die in het enkele postings terug genoemde boek Reisezugwagen der Großherzoglich Badischen Staatseisenbahnen  schrijft dat de gebruikte kleur groen het midden hielt tussen RAL 6007 en 6008. Dus Tom er valt toch nog wat te spuiten.

Met vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #220 Gepost op: 02 June 2015, 22:03:12 »
Kijk ook nog even op de daaropvolgende pagina, daar staat nog een bijdrage van Jan met nadere nuancerende info.
groet Gert

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 02 June 2015, 22:10:00 »
Ja dat klopt Gert, maar we hebben toch ook de foto gezien waar het rijtuig in gebruik was met een (behoorlijk) licht dak. Nou ja, ik laat het lekker in glimmerfarbe, zo hebben we elk wat verschillende. Trouwens ik heb de piko niet eens, maar ga voor het andere rijtuig (fleischmann of roco geloof ik) ;D

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #222 Gepost op: 02 June 2015, 22:49:22 »
Ik heb het al naar m'n zin nu. Tamiya midden grijs, dan nog eens met een peer druppels zwart erin en daarna met zeer sterk verdund zwart eroverheen, maar ook wel alle luchters van alle kanten aanstralen zeg maar. Blanke lak (mat) erover en ik ben tevreden.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #223 Gepost op: 03 June 2015, 08:36:55 »
@Tom, dat staat mij niet meer voor de geest.

@Ingenium; Ik vind het beter. Maar wat voor draaistellen zitten er nu onder? Pruissisch? Ze lijken wat dun in vergelijking met Fleischmann's.
groet Gert

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #224 Gepost op: 03 June 2015, 08:49:14 »
Ze zijn Pruissische draaistellen gaan heten, maar Pruissen was niet de enige met dit type draaistel. Er zijn verschillende bouwwijzen.