Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Jerome
Vandaag om 15:36:17
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 15:31:15
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:21:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:09:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: Wat hing er achter een Blauwe Brabander  (gelezen 125694 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #60 Gepost op: 06 februari 2014, 22:10:58 »
Ha Frank, dat hoeft niet hoor. Het gaat meer om de set van Trix/marklin, die is vanwege de gebruikte nummers op de rijtuigen maar inzetbaar tussen 1901-1906. Maar goed, dan maar lekker niet naar die nummers kijken ;D

Oh ja, ben van de arme thak hahaha, Tom zonder h ;D
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #61 Gepost op: 06 februari 2014, 22:20:42 »
Tom,
weet je waar die nummers staan? Pietepetieterig op de stelbalk. Effe nr 15 uit de vitrine gepakt (at random noemen ze dat) Is van 1897 en nooit vernummerd dus ik weet echt niet wat het probleem is. Het zal met de andere rijtuigen ook wel zo zijn.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #62 Gepost op: 06 februari 2014, 22:27:10 »
Ik weet ook niet alles van mezelf hoor, sterker nog, ik weet niks van mezelf, maar heb hier toevallig een mooi artikel voor me liggen van de railmagazine van januari/februari 2014 waar het uitgebreid in beschreven staat per rijtuig. Het klopt ook hoor, niet alle rijtuigen zijn inzetbaar tot 1906, sommige ook langer, maar als complete set wel. Nou ja, mooi dat het lekker kleine lettertjes zijn ;D
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #63 Gepost op: 06 februari 2014, 22:32:51 »
Ik zeg niks meer. ;D
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #64 Gepost op: 06 februari 2014, 22:59:01 »
a. de latjes rijtuigen voor WO I waren naturel of creme/bruin. Blauw kwam in de 20-er jaren.

Aha, dank --waar vindt men dit?

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #65 Gepost op: 06 februari 2014, 23:25:57 »
Wikipedia, en alle VSOE foto's, want die wagens zijn in aflever staat gerestaureerd.
In ieder geval is alle nieuwbouw van na 1920 in blauw geleverd.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #66 Gepost op: 06 februari 2014, 23:36:27 »
Latjesrijtuigen bij de VSOE?

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #67 Gepost op: 06 februari 2014, 23:43:30 »
is blauw creme dan ook van na 1920?

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #68 Gepost op: 07 februari 2014, 11:39:00 »
Dit loopt dus echt de spuigaten uit.
Latjesrijtuigen werden na 1920 ook blauw, net als alle stalen nieuwbouw rijtuigen. Wat heeft de VSOE hier nu mee te maken? Niks dus! want dat waren/zijn stalen nieuwbouw rijtuigen.
Creme-bruine latjesrijtuigen in NL laten rijden is gevaarlijk, liever de naturel latjesrijtuigen.
En waar mijn wijsheid vandaan komt? Niet van Nonsenspedia maar van
a. VPM-en
b. Dinstregelingen,
C. Het standaardwerk over de CIWL
D. Info van mijn CIWL maatjes
E. De CIWL archieven in Parijs
F. Spoorwegmuseum in Mulhouse
En dan nog iets,
Ik snap met de beste wil ter wereld niet waarom die periode 1901-1906 zon dominante rol speelt.
De BB hebben tussen 1908 en 1914 de keizerlijke trein gereden, dus met alle boerenlogica kunnen alle rijtuigen ongestraft achter de BB gehangen worden, want toen was de trieen compleet en werden er in die period geen nieuwe gebouwd of oude afgevoerd. Het volledige bestand, waaruit de zes Ma/Trix rijtuigen een selectie van zijn kunnen er zonder meer achter. Ook kan er vanaf 1911 een S10 voor.
Jammer voor de auteur van het artikel maar 1901-1906 is in mijn perceptie grote kul.
Gr.
Frank

fly with the eagle or scratch with the chickens

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #69 Gepost op: 07 februari 2014, 12:38:21 »
Ik lees aandachtig mee en probeer tussen de ruis de nuttige info te vinden.
Conclusies tot nu toe;

A de Hofzug kan probleemloos achter de BB

B een boottrein kan er ook achter mits bijeengesprokkeld vlg de VRM’s van Frank, aanwijzingen hiervoor:
1 beschikbaar reizigersmaterieel zou vnl van de KPEV moeten zijn, AB’s die bij Fleischmann of Brawa te vinden zijn. ( zie pag 2 en 3 van dit draadje)
2 een NBDS-bagagerijtuig zal zelf vervaardigd moeten worden vanuit een Fl bagagerijtuig; omspuiten en nieuwe opschriften.
3 Restauratie- en slaaprijtuigen zouden latjesrijtuigen moeten zijn met CIWL – opschriften, de Mä / Trix-en zijn goed, maar de revisiedata kunnen beperkend werken ( de 1901-1906-discussie, voor de preciezen onder ons; als je je eraan stoort ga aan de poetsmiddelen en vervangende decals)
4 het is onwaarschijnlijk dat materieel al met zwanehals-draaistellen was uitgerust, zelfs drieassige pruissische draaistellen zijn nog zeldzaam voor 1914 uitgesloten. Daarom; ga uit van tweeassige pruissische draaistellen.

C drieassig materieel zou kunnen op de lijn tussen de grens en Boxtel, maar dan niet met een BB ervoor.

Klopt dit een beetje?

Foutje  :-[ ; vanaf Boxtel tot Vlissingen was niet in eigendom van de NBDS maar van de Staats.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2014, 12:59:54 door Gert Arkema. Reden: aangepast nav correcties door Frank aka Pullmanneke »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #70 Gepost op: 07 februari 2014, 12:44:19 »
C drieassig materieel zou kunnen op de lijn naar Vlissingen, maar dan niet met een BB ervoor.
 @Ger
zeker geen BB's tussen Boxtel en Vlissingen tenzij tijdens de testperiode van de BB's door de SS. Drie-assige draaistellen vóór 1914 uitgesloten.
gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #71 Gepost op: 07 februari 2014, 23:25:57 »
Dat laatste is niet helemaal waar.
De 6 assige pruisische slaapwagen welke nu bij de SGB staat, is in 1907 gebouwd voor de boottrein Hoek van Holland - Berlijn. Dus rijtuigen met drieassige draaistellen waren er ook al voor 1914.
Meer informatie, inclusief treinnummers zijn ook te vinden in de boeken over de slaaprijtuigen 

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2014, 07:57:53 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #72 Gepost op: 08 februari 2014, 00:06:29 »
 Ok, er gaat een uitgangspunt aan gort.... ::) ?
Ik heb trouwens even gekeken in de Erfenis, maar kom maar een foto tegen van een NBDS bagagerijtuig. Het betreft een exemplaar uit de serie D 7576-7584 ( ex NBDS 970,971, 977 -984). agage. Is er een foto beschikbaar van de andere serie 972-976?
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2014, 16:14:24 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #73 Gepost op: 08 februari 2014, 00:38:50 »
Ja, pag. 164 in het grote NBDS boek. Maar als NSser, helaas niet in NBDS livrei.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #74 Gepost op: 08 februari 2014, 13:41:20 »
Dat laatste is niet helemaal waar.
De 6 assige pruisische slaapwagen welke nu bij de SGB staat, is in 1907 gebouwd voor de boottrein Hoek van Holland - Berlijn. Dus rijtuigen met drieassige draaistellen waren er ook al voor 1914.
Meer informatie, inclusief treinnummers zijn ook te vinden in de boeken over de slaaprijtuigen 

Groeten Arjen

@Arjen
het gaat hier om de mailtreinen op de zeeuwse en duitse lijn. Wat er op de HvH lijn gebeurde doet hier niet ter zake.
De rijtuigen die op de hoekse lijn reden waren zeker geen CIWL rijtuigen.
Bewijs:
In de Voorschriften staat voor D86 (want dat was de enige met restauratie- en slaaprijtuigen) "materieel te stellen door CIWL" en dan staan de WR en WL aangeduid als CIWL materieel.
Conclusie 1. ander dan CIWL materieel voor de WR en WL is uitgesloten.
Vervolg:
De CIWL heeft voor de WL-en NOOIT wagens voor de normale dienst op drie-assige draaistellen laten bouwen. (uitzonderingen waren een "voiture royale en een WL latjes in bruin-creme voor een tentoonstelling en de serie die van de AL is overgenomen)
Conclusie2. 3 assige draaisel WL-en zijn niet in NL in de Vlissingse treinen aanwezig geweest.
We gaan nog verder;
De CIWL is pas in 1906 begonnen om drie-assige WR-en te laten bouwen (ook weer afgezien van twee rijtuigen voor de tentoonstelling) In 1906 kwamen twee serie van Van der Zypen en van MAN. Hiervan zijn in 1916 5 stuks naar de MITROPA gegaan. En nu begint iedereen in zijn handjes te wrijven maar ijdele hoop, voor 1914 reden deze rijtuigen in de Riviera Express en de Marienbad Express.
In 1907 zijn nog eens een serie van 10 rijtuigen, ditmaal latjes in creme bruin gebouwd door CGC maar die reden in Frankrijk in naar Deauville en in de Mediteranee Expres en als een presidentieel rijtuig.
Eindconclusie:
De restauratie- en slaaprijtuigen zijn dus naturel latjes rijtuigen van de CIWL op twee-assige draaistellen
Dus ook jammer voor de TRIX Orient Express sets
Dan nog een opmerking over de keizerlijke trein.
Ik ben ervan uitgegaan dat de periode 1901-1906 een NEM vastgestelde periode was die door marklin was aangehouden maar nu blijkt dat het jaartal bepaald is door de omnummering van rijtuig 4A in Bln 67 zodat dit rijtuig niet meer in de hofzug opgenomen was.
Wie dus de keizerlijke trein achter een BB wil hangen zal rijtuig 4A op een zijspoortje moeten zetten.
De inventarisatie tot nu: voor dienst achter een BB hebben we een NBDS D en naturel latjes CIWL WL- en WR rijtuigen op twee-assige draaistellen.
En tot slot nog een aardige bijkomstigheid;
sinds een tweetal weken weet ik voor de volle 100% zeker wat de juiste beschildering van de BB ( en van de SS-loc'n) was.
Hij is wel blauw en Derens zat wel in de buurt maar het heeft weinig met de gangbare theorieën te maken.
Gr.
Frank 
 
fly with the eagle or scratch with the chickens