Het Piko-model geeft een latere toestand van het rijtuig weer, zo blijkt uit revisiedatum, klassecijfers en uitvoering van de eigendomskenmerken: volledig wapen in plaats van alleen een kroontje. Deze laatste wijziging is in augustus 1912 ingevoerd (Rainer Fischer, Sven Hoyer und Joachim Schulz: Die Wagen der sächsischen Sekundärbahnen, Freiburg 1998, p. 165). Wanneer de draaistellen gewisseld zijn, weet ik niet. De vreemde keuze van draaistellen bij Piko kan alleen correct zijn als minimaal twee keer gewisseld is: eerst van zwanenhals van eigen (Amerikaans) type op Preußische Regelbauart en vervolgens op Pruisisch type zwanenhals. Dit lijkt rijkelijk omslachtig, maar kan niet geheel worden uitgesloten. Overigens kregen de generatiegenoten ABCCü en CCü zeker wel vervangende draaistellen van de Regelbauart in plaats van zwanenhalzen. Voor de treinen via de NBDS zonder belang, maar in algemene zin wel relevant om te melden is nog dat Piko het “bijbehorende” rijtuig derde klasse (en de ABCCü) ook groen laat zijn, terwijl de correcte kleur voor de derde klasse in Saksen ook aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog nog altijd bruin was. Groen voor derde en vierde klasse werd pas in april 1921 ingevoerd (Rainer Fischer, Sven Hoyer und Joachim Schulz: Die Wagen der sächsischen Sekundärbahnen, Freiburg 1998, p. 163)....D115L (fac) SS Vlissingen - Oberhausen alleen bij aansluiting op Amerikaanse post: geen modelL (fac) SS Vlissingen - Altona alleen bij aansluiting op Amerikaanse post: P111-114 geen modelL (fac) SS Vlissingen - Berlin alleen bij aansluiting op Amerikaanse post: P111-114 geen modelE NBDS Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: basismodel van Fleischmann, nieuw (bruin) te schilderenLv Kaiserliche Post Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: Fleischmann 5854 of Piko 53320/10056WR CIWL Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: waarschijnlijk nummers 1679-1681, model Trix (2)3971ABd SS Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: geen modelABd SS Vlissingen 4.36 - Berlin Schlesischer Bhf 17.09: geen modelABd SS Vlissingen 4.36 - Altona 15.10: geen modelABDd KED Altona/SS Vlissingen 4.36 - Altona 15.10: KPEV ABBü Gattung B/SS AB601-604 geen modelABd KSächsStEB Vlissingen 4.36 - Wien Nord-West Bhf. 7.22 (+ 24 uur): evt Piko 53366, maar dan waarschijnlijk met zwanenhalsdraaistellenABd SS Vlissingen 4.36 - Essen: geen model
Ook heeft piko nog een ander rijtuig uitgeleverd, namelijk de 53366:Discutabel zijn hierbij de draaistellen, het zouden zwanenhalsdraaistellen moeten zijn, maar er kan ook gewisseld zijn van draaistellen. De geschiedenis is hier onduidelijk over, het zou dus ook kunnen dat het goed is. Niet zeuren dus...
Over dak en onderstel schrijft Diener : Das Untergestell und vermutlich auch die Drehgestelle waren ebenfalls grün lackiert, während die Segeltuch (Doppeldrell-) Dachbespannung mehrmals einen Anstrich mit weißer Farbe, mit einem Deckenfirnis mit Rußzusatz oder auch in einer grauen Glimmerfarbe enthielt." Diener citeert Jens Freese die in het enkele postings terug genoemde boek Reisezugwagen der Großherzoglich Badischen Staatseisenbahnen schrijft dat de gebruikte kleur groen het midden hielt tussen RAL 6007 en 6008. Dus Tom er valt toch nog wat te spuiten.Met vriendelijke groeten,Jan den Haan