Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Terugverende koppeling door Trein033
03 August 2025, 23:24:20
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Amandadam - (Baanplan H0)  (gelezen 9621 keer)

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Amandadam - (Baanplan H0)
« Gepost op: 13 August 2007, 10:18:56 »
hoi allemaal

hierbij waag ik de gok mijn baanplannen te uploaden en voor kritiek open te stellen  ;)
Het gaan om een modelbaan op de zolder in schaal H0,
het word een baan naar nederlands voorbeeld, rondom een denkbeeldig stadje. besturing is voorlopig nog analoog, omdat ik er veel lol in heb electronica wielen opnieuw uit te vinden.

De baan bestaat uit 2 delen, een boven en een onder gedeelte, het onderste gedeelte wordt gelegd met Fleischmann profi gleis omdat ik daar nog een vooraad van heb, wat wel werkt, maar er niet uit ziet
Het bovenste gedeelte wil ik gaan leggen met roco line zonder bedding, omdat ik dat er veel mooier uit vindt zien.

Boven:

Onder:


Sommige delen zijn wat krap, wat het gevolg is van een compromis tussen de perronlengte en de bogenstralen en de beschikbare ruimte

afijn, schiet maar lek
alvast bedankt!
Tim
« Laatst bewerkt op: 03 November 2007, 16:46:33 door Hans van de Burgt »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: baanplan amandadam
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2007, 10:40:17 »
Lek schieten is denk ik helemaal niet nodig.

Het ziet er naar uit dat je goed over de wisselstraten hebt nagedacht.
'k zie geen knelpunten en je kan letterlijk alles vanaf iedere positie (Wat opzich zelf misschien iets wat aan de "overdone" kant is, maar dat is smaak  ;))

Wat ik wel zou aanraden is rechts van je station tot je haven terrein proberen flexrail in te passen voor een vloeiendere boog. En dat zelfde ook te doen bij de bocht in de hooflijn vanaf de haven naar het schaduwstation. (brug einden in tegenstelling tot de meeste hoofdoverspanningen van bruggen, lopen niet altijd kaarsrecht. Daar kan je in het voordeel van ruimere bogen mee spelen ;))

Wat je ook zou kunnen doen is je haven niet helemaal paralel leggen aan je station, maar je haven onder een lichte hoek leggen. Zodat je bocht tussen je station en je haven geen 180 graden meer is, en je ook lekkerder uit komt met je hoodlijn vanaf je haven naar je schaduwstation.

Als laatste ben ik wel geintreseerd in de maten van het geheel en vooral de diameter van de helix/klimspiraal.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 13 August 2007, 10:43:48 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: baanplan amandadam
« Reactie #2 Gepost op: 13 August 2007, 12:11:15 »
...Wat je ook zou kunnen doen is je haven niet helemaal paralel leggen aan je station, maar je haven onder een lichte hoek leggen. Zodat je bocht tussen je station en je haven geen 180 graden meer is, en je ook lekkerder uit komt met je hoodlijn vanaf je haven naar je schaduwstation....
Dat kan je dus ook doen met je station. Waardoor je tussen station en haven echt vloeiender kunt uitkomen. Ook kan je overwegen je station in een lange bocht aan te leggen zodat je links weer wat beter uitkomt boven je helix.
Bovendien vind ik het fraaier staan als niet alles parallel met de rand van je tafel ligt. Je kan dan wat mooier 'weg' kijken.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: baanplan amandadam
« Reactie #3 Gepost op: 13 August 2007, 14:52:47 »
bij het schaduwstation zie ik veel sporen met stootblokken.
is het niet handiger/makkelijker te rangeren als je op alle sporen ook door kan rijden ??? ;)
mvg, Rens Bloom

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: baanplan amandadam
« Reactie #4 Gepost op: 13 August 2007, 14:58:43 »
rens => de sporen met de stootblokken zijn alleen  om treinstellen en trek-duwtreinen op te stellen zodat ze achteruit weer weg kunnen, er is gewoon niet genoeg ruimte om ze allemaal doorlopend te maken

mark=> de buitenmaten zijn 4,50m bij 5,75m. de helix is zo gemaakt dat hij precies in een vierkant van een meter past, maar de exacte maten zoek ik nog even voor je op. zal eens kijken of ik e.e.a. schuin kan leggen.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 14:24:28 door Tim v »

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: baanplan amandadam
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2007, 13:08:56 »
heb het schaduwstation aangepast. de opstelsporen rechts zijn verdwenen en de engelse wissel is verplaatst. nu kan het in en uit rijden makkelijker geregeld worden.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/schad.jpg
ben met het schaduwstation al begonnen. het schuin leggen van het normale station wil nog niet helemaal lukken, omdat mijn tekenprogramma daar niet zo makkelijk in is. waarschijnlijk doe ik dat pas als de ondergrond voor dat station er is.

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: baanplan amandadam
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2007, 12:13:44 »
Zie je nog een kans om het 3-wegwissel te vervangen door 2 enkele, rechts bij de wisselstraat?

Ferdy

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: baanplan amandadam
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2007, 13:14:55 »
Ik ben inderdaad nog niet helemaal gelukkig met die driewegwissel. maar als ik er 2 losse van maak passen sommige treinen niet meer langs het perron. Mischien als ik hem vervang door een linkse en die engelsman daarboven voor een rechtse.  Dan kunnen treinen vanuit de bovenste 2 sporen alleen niet naar rechts vertrekken. want mischien is dat ook inderdaad wat overdone.
(Wat opzich zelf misschien iets wat aan de "overdone" kant is, maar dat is smaak  ;))
wat zeggen jullie?

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: baanplan amandadam
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2007, 23:34:19 »
Hallo Tim,

Aan de rechterzijde op de strook tussen havendeel en stationsgebied liggen 4 sporen op een rij.
Als je op deze plek wissels legt van spoor 3 naar spoor 4, kan het driewegwissel vervallen.
Deze oplossing heb je trouwens zelf ook toegepast aan de linkerkant van het stationsgebied.
Ook daar ligt de spoorverbinding "de hoek om".

groetjes,

Hans van de Burgt

MRP_Peter

  • Gast
Re: baanplan amandadam
« Reactie #9 Gepost op: 11 October 2007, 04:44:56 »
@ Hans:
Tim zou zelfs na een ietwat herziening van de wisselstraten aan beide zijden meer wissels uit kunnen sparen door gebruik te maken van kruiswissels hetgeen de wisselstraat ook ietwat inkort.
voor de linkerzijde kom ik uit op 6 wissels en voor de rechterzijde op 8.
 
Het zal in de regel dan alleen betekenen dat het treinverkeer ietwat anders zal lopen met betrekking tot het doorgaande spoor.

Met vriendelijke groet,

Peter.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: baanplan amandadam
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2007, 09:33:55 »
Peter,

Ik krijg het gevoel dat kruiswissel/engelse wissel hier door elkaar gehaald wordt??

Groet,

Erik

MRP_Peter

  • Gast
Re: baanplan amandadam
« Reactie #11 Gepost op: 11 October 2007, 12:03:16 »
Je hebt gelijk Kroko,voor de goede orde moeten het ' hele engelse wissels' zijn.
Het ligt zo voor de hand om de term ' kruiswissels' te gebruiken.
Slechte gewoonte misschien  :P ;)

Als ik tijd heb zal ik binnen een paar dagen even een tekeningetje maken van wat ik in gedachten had voor Tim, als hij dat tenminste op prijs stelt natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: baanplan amandadam
« Reactie #12 Gepost op: 12 October 2007, 10:59:48 »
hoi peter

als je dat wil, zou ik dat zeer op prijs stellen. ben erg nieuwschierig wat je bedoeld. Al is dat doorgaande spoor me wel een paar wissels waard.                         

alvast bedankt

MRP_Peter

  • Gast
Re: baanplan amandadam
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2007, 03:26:21 »
Hier dan even een snel ontwerp voor de wisselstraten.
De enige 'beperking' die je hier hebt is voor je doorgaand spoor in het midden van het station, je krijgt dus a.h.w. een wacht situatie voor een van de rijrichtingen, dat is op zich niet zo'n groot probleem denk ik.
Ik heb bij dit ontwerp de lengte van de sporen, evenals de bochtenpartij even buiten beschouwing gelaten.

Als je het doorgaande spoor ' onafhankelijk ' wil maken kom je op een ander ontwerp uit.
Bekijk de ontwerpen eens  ;) ;D
Ik ben benieuwd naar je reactie en op of aanmerkingen.



https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_Links.jpg



https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_rechts.jpg

Met vriendelijke groet,

Peter.

MRP_Peter

  • Gast
Re: baanplan amandadam
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2007, 05:09:41 »
Hallo Tim,

Hier nog even een ontwerp waarbij het doorgaande spoor ' onafhankelijk ' is.

Ik heb in dit ontwerp gebruik gemaakt van halve en hele engelse wissels waarbij met rood is aangegeven waar zich de afbuigende zijde moet bevinden van het half engels wissel om het geheel goed functionerende te krijgen.

Aan de rechterzijde bevindt zich in dit ontwerp een stukje spoor (blauwe kleur) tussen heel engels wissel no.1 en linker wissel no.3 wat je al naar gelang kunt laten zitten of verwijderen.

Ook is zoals je kunt zien het kruis wat zich in het eerste ontwerp en in jouw ontwerp bevond, verdwenen.

Indien je dit stukje spoor wilt laten vervallen, dien je heel engels wissel no.1 te vervangen door een rechterwissel, linkerwissel no.3 komt dan ook te vervallen en je dient van half engels wissel no.2 een heel engels wissel te maken in dit ontwerp, scheelt je een half engels wissel maar heeft ietwat beperking in het treinverkeer.

Ik ben met dit ontwerp er vanuit gegaan dat een goederentrein in principe zelden over een perronspoor passeert vandaar dat in dit ontwerp je een goederentrein rechtstreeks van het haventerrein het doorgaande spoor op kunt geleiden en andersom natuurlijk.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_links_rev.jpg



https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_rechts_rev_2.jpg


Ik heb zoals bij het vorige ontwerp de bochten, spoorlengtes in het station en de isolatoren in de rails op diverse plaatsen buiten beschouwing gelaten.
Veel succes met de bouw van je baan.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2007, 08:29:00 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »