Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan  (gelezen 11333 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2014, 17:09:59 »
Maar André, klopt het dan ook dat dit alleen bij overwegen met ledlampen zo is? Ik kan me niet herinneren dat dit vroeger ook zo was, ook niet toen de 90x al ingevoerd was maar nog geen ledlampen.
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #31 Gepost op: 19 maart 2014, 19:47:07 »
Wat later dan ik gehoopt had.., maar ik kan dan nu eindelijk het schema en print ontwerp laten zien zoals het nu is. Er is nog niks besteld dus er kunnen nog dingen aangepast worden. Op of aanmerkingen zijn welkom :)
Ik heb het beestje ook een naampje en een eigen pagina gegeven: AR‘s Overweg Installatie genoemd, kortweg AROI.
De reden om het niet direct hier te plaatsen is omdat ik het daar beter kan beheren. Zo kan ik zorgen dat altijd de juiste versie online staat en er geen ontwerpen met fouten over het internet gaan zwerven.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of er nog verbeterpunten zijn :)

Vriendelijke groet,
Benno

Oja, wat nog mist is een filmpje met beeld en geluid van de laatste versie. Deze maak ik zodra ik hier een rustig moment heb. Maar vanwege mijn praatgrage dochtertje van bijna 2 jaar kan dat even duren, want slapen houd ze niet zo van :D
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2014, 00:14:17 »
Ja Benno, dat klopt. Voor gloeilampen is 90 pulsen per minuut te snel, die doven niet meer volledig. LED's doven veel sneller en kunnen dus met een hogere frequentie aangestuurd worden. Omdat een hogere frequentie een hogere attentiewaarde heeft, is na de overgang van lampen naar LED's besloten om de frequentie te verhogen van 45 naar 90 knipperingen per minuut. Het witte knipperlicht bij AKI-installaties is nooit vervangen door LED's en is daarom altijd met 45 pulsen per minuut blijven knipperen.

Groeten,
Peter

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #33 Gepost op: 20 maart 2014, 13:21:09 »
Er zijn op de Kijfhoek nog AKI's te vinden.

Er staan aangepaste met rode led lampen, de witte is nog een gloeilamp maar knippert ook 90 pm.
Ook zijn er nog 2 stuks waarvan de rode lampen met gloeilampen zijn uitgerust. Deze doven wel maar veel langzamer!

Gr. Silvester

P.S. ik zal kijken of ik een filmpje kan maken!
Gr. Silvester

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #34 Gepost op: 20 maart 2014, 13:47:44 »
Maar André, klopt het dan ook dat dit alleen bij overwegen met ledlampen zo is?

Dat is correct. LED lampen doven direct, gloeilampen niet. Eigenkijk zijn er nergens meer overwegen met gloeilampen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Dat zijn hoofdzakelijk niet openbare overwegen.

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #35 Gepost op: 20 maart 2014, 17:14:32 »
Na de tegenvallende testprint ben ik mij wat gaan verdiepen in ground planes & powerplanes vs star ground (in het engels ja, dat levert wat meer bruikbare google resultaten op ;)).
Wat nu het beste is heb ik geen duidelijkheid over kunnen krijgen.
Ground planes zijn ook een beetje een vak apart en worden vaak onnodig door hobbyisten aangebracht. Het kan wel zin hebben om etsmiddel te sparen, maar elektrisch gezien voegt het vaak weinig toe.

In jouw geval denk ik hetzelfde en denk ik dat je er goed aan gedaan hebt slechts een sterpunt als massa te maken.
De signaal en spanningssporen zo breed mogelijk maken: of het zin heeft is vaak de vraag. Vaak maken mensen de fout de massa als 1 te zien.
Fysiek is het dat natuurlijk ook: de massa van het signaal is kwa potentiaal hetzelfde als de voedingsmassa. In de praktijk wil je de rommel van de voeding echter zo ver mogelijk uit de buurt houden van je signaal.
Dat betekent eigenlijk dat je de voedingsmassa aan de ene kant van het sterpunt houdt, en de signaalmassa aan de andere kant aanbiedt. Zo kan er geen stroom 'naast' het signaal gaan lopen.
2 Uitgangen voor de witte lampen, 2 voor de rode, en de 5 pwm uitgang gebruik ik nu voor het geluid. Ik heb er een bandfilter achtergezet met een audio-opamp en ik ben nu tevreden over het geluid en het ruisniveau :)
Kijk en hier ben je me kwijt ;) Ik weet weer wel wat een bandfilter en een audio-opamp is, maar een PWM-uitgang gebruiken voor geluid... knap hoor!
Ik geloof dat jij opmerkte dat bij moderne led overwegen de ene rode lamp langzamer knippert dan de andere. Dat vond ik eigenlijk ook wel leuk om als optie erbij te hebben. Ik moet alleen nog even uitzoeken of als ene lamp dan 90x per minuut knippert de andere dan meer of minder knippert.
Voor zover ik het kan zien is het aantal knipperingen 90, maar is de ene lamp daarbij langer aan de ander.

Wat betreft het 'in ritme komen' van de rode lampen vlak na inschakeling: misschien wel, maar volgens mij ligt dat er meer aan dat bij de overgang van wit naar rood er ingeschakeld wordt op 1 van de 2 rode lampen, in de tijd die de witte lamp even aan was voordat de boel ingeschakeld werd.

Dan lijkt het in het begin alsof de rode lampen even sneller gaan, terwijl ze elektrisch gezien net zo snel knipperden. Laten we stellen dat de witte lamp 1 seconde aan is, en 1 seconde uit. Als er dan ineens van wit naar rood geschakeld wordt, kost dat 0,25 seconde omschakelen. In die 0,25 seconden dooft de witte lamp en is de eerste rode lamp net aan. Die brandt dan dus maar 0,5 seconden (even vooropgesteld dat de knipperfrequentie tussen rood en wit niet verschilt)

Kort daarop gaat de andere rode lamp aan. Zeker met de bij hogere frequentie en LED lampen zichtbaardere a-symmetrie tussen de 2 rode lampen zou het me niets verbazen als het zo lijkt, maar er in werkelijkheid niets anders gebeurt. Als ik het me goed herinner is het X-pak namelijk dubbel uitgevoerd, 1 voor wit en 1 voor rood. Onafhankelijk van de staat van inschakeling van de AKI (beveiligd/trein in aantocht) staan ze volgens mij altijd alle twee 'aan'.

@ Spoorrelais: dat dat zo'n verschil maakt zeg. Ik had verwacht dat de assymetrie van het X-pak kwam.

@ Zaandam-Zuid: het niet volledig doven vind ik een minder groot probleem dan het vrijwel niet meer op kunnen lichten. Ik vind de witte lamp bij een AKI die op 90 keer per minuut is afgesteld slecht zichtbaar. De gloeidraad krijgt amper de tijd goed op te lichten.

Nogmaals @ Spoorrelais: Zo'n uitzondering is de verdwaald geraakte AHOB in Rijswijk (waarvan ik niet weet of 'ie er nu nog staat):
https://www.youtube.com/watch?v=tgoSYVOmET0&feature=related

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #36 Gepost op: 20 maart 2014, 20:52:03 »
@Menno: Het is inderdaad de combinatie - dus en niet meer doven en onvoldoende oplichten. Het verbaast me dan ook dat op de Kijfhoek witte lampen met 90 pulsen per minuut knipperen. Maar ach, waarschijnlijk weet toch niemand meer wat de betekenis van die lamp is...

Groeten,
Peter

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #37 Gepost op: 20 maart 2014, 23:52:03 »
Laatst met een taxi op de kijfhoek gebracht, de chauffeur vroeg mij naar de betekenis van de witte lamp.
Ik meende dat deze ook al niet meer in het lesboek voor je rijbewijs voorkwam...

Dat 90x pm knipperen zal ik een filmen als ik er weer eens in het donker ben!
Valt nog relatief goed op maar het is wel erg zenuwachtig.
Gr. Silvester

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #38 Gepost op: 21 maart 2014, 08:59:08 »
Ground planes zijn ook een beetje een vak apart en worden vaak onnodig door hobbyisten aangebracht. Het kan wel zin hebben om etsmiddel te sparen, maar elektrisch gezien voegt het vaak weinig toe.

In jouw geval denk ik hetzelfde en denk ik dat je er goed aan gedaan hebt slechts een sterpunt als massa te maken.
De signaal en spanningssporen zo breed mogelijk maken: of het zin heeft is vaak de vraag.

Ik weet ook niet of het zo breed mogelijk maken echt zin heeft. Ik las ergens dat het zo minder gevoelig is om andere signalen op te pikken. Iig, ik had de ruimte en ik zag er geen kwaad in  ;)

Citaat
Kijk en hier ben je me kwijt ;) Ik weet weer wel wat een bandfilter en een audio-opamp is, maar een PWM-uitgang gebruiken voor geluid... knap hoor!

Eigenlijk is dat helemaal niet zo moeilijk hoor. Ik wil er binnenkort nog een stukje over schrijven voor op m'n site. Ik had deze optie eerst links laten liggen omdat de resultaten die ik online vond mij niet overtuigde. De pwm frequentie is wel van grote invloed heb ik gemerkt.
Maar wat ik nu heb klinkt minstens net zo goed als met een dac, maar dan met minder onderdelen en dus ook goedkoper.

Citaat
Wat betreft het 'in ritme komen' van de rode lampen vlak na inschakeling: misschien wel, maar volgens mij ligt dat er meer aan dat bij de overgang van wit naar rood er ingeschakeld wordt op 1 van de 2 rode lampen, in de tijd die de witte lamp even aan was voordat de boel ingeschakeld werd.

Dat 'in ritme komen' van de rode lampen bedoelde ik eigenlijk bij moderne ahob installaties met ledlampen. Daar was het mij wel eens opgevallen. En ik zag het ook op een youtube filmpje, alleen niet opgeslagen helaas. Dus dat moet ik nog eens nazoeken of dat echt klopt :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl