Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco  (gelezen 128317 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2014, 09:30:51 »
Waar komen eigenlijk die hengsels vandaan die Meurklin op de neus heeft gezet? Of moeten dat handgrepen voorstellen?
Ik vond ze op de 'gewone' modellen al spuuglelijk, maar op dat zilverkleurige geval vallen ze wel heel erg op.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #76 Gepost op: 07 February 2014, 09:34:05 »
Graag wil hier ook nog een zinvolle bijdrage leveren. Philotrain heeft destijds bij de ontwikkeling van de NS 1200 de vormgeving van hun model t.o.v. een 1:87 verkleining aangepast. Het model 'smoelde' niet. Exacte details omtrent de gedane aanpassingen zij mij niet bekend.

Dat is mij dus ook bekend, het was iets dat het model als het exact was verkleint niet de stoerheid had van het 1:1 exemplaar als je er vóór stond.
Als ik het model bekijk hebben ze volgens mij de neus wat verhoogd wat dus ook de consequentie heeft dat de frontramen lager zijn (omdat het dak op dezelfde hoogte blijft) en de hoek van de ramen wat vlakker is; Ik vind het geen verbetering.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 22:20:09 door prutser »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #77 Gepost op: 07 February 2014, 09:37:52 »
Waar komen eigenlijk die hengsels vandaan die Meurklin op de neus heeft gezet? Of moeten dat handgrepen voorstellen?
Dat zijn de al veel vaker gememoreerde handgrepen. Ze zijn ietswat overgedimensioneerd zeg maar. 3x zo dik en 2x zo groot als exact op schaal. Je kunt ze dan beter weglaten, of uit dun verenstaal persen om goed in vorm te blijven, messingdraad is in de juiste dikte ook niet sterk genoeg meer.
Hetzelfde geldt voor de kleine railing op de zijkant bufferbalk, die heb ik op één van mijn Lima's weggesneden en dan van dun staaldraad gemaakt.
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #78 Gepost op: 07 February 2014, 09:53:56 »
Die heeft Marklin toch bedoelt om het model makkelijker uit de doos te halen?  (y)
 ;D

Blijft een vreemde keuze, wel dat in "detail" weergeven, maar voor het grootste deel is alles mee gegoten zoals leidingen op het dak.
 
Vr. groeten,
Bob

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #79 Gepost op: 07 February 2014, 10:00:11 »
Dat is mij dus ook bekend, het was iets dat het model als het exact was verkleint niet de stoerheid had dan het 1:1 exemplaar als je er vóór stond.
Als ik het model bekijk hebben ze volgens mij de neus wat verhoogd wat dus ook de consequentie heeft dat de frontramen lager zijn (omdat het dak op dezelfde hoogte blijft) en de hoek van de ramen wat vlakker is; Ik vind het geen verbetering.

Dat zou het best kunnen zijn; ik heb het ook altijd een raar verhaal gevonden, want --het wordt saai-- de Lima kap klopt wel als je 'm opmeet, afgezien van die bufferbalk dan, en die neus is niet minder stoer dan een echte. Vind ik althans. Maar de frontramen bij de Philotrain zijn duidelijk niet conform voorbeeld.

@ Besselspoor ha, je bent hetzelfde aan het doen met een Athearn als ik. Is dit ook een testbeeldfoto of ben je al verder? (Foto's? Foto's ? Ik dring helemaal niet aan hoor)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #80 Gepost op: 07 February 2014, 10:06:07 »
Voor buiten de ruiten kijken heb ik al een bril Henk, dat komt wel goed. Het kettinkje heb ik idd nooit opgemerkt. Naja, op naar de volgende kennisverruiming :-)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #81 Gepost op: 24 November 2014, 21:58:57 »
En dit draadje is er al dus ga ik maar even los omdat er nog steeds beweerd wordt dat de MäTrix de vergelijking met de Roco best aankan.

Paar puntjes gebaseerd op de ongeverfde proefmodellen die getoond zijn van de Roco waar de MäTrix tekort schiet:
Losse handrails op de bufferbalk
Gedetailleerde lampringen
Handrails lopen bij de deuren tot beneden door
Die vier vierkante inhammen aan de zijkant van de kap zijn echt verdiept (de nieuwe MäTrix heeft de slechtste weergave van alle modellen op dit punt)
Goed gedetailleerde bufferhulzen.
Geen opgedrukt nummerschild maar echt schildje (ga ik van uit)
Juiste panthograven
juiste maatvoering van de draaistellen met goed weergegeven trap
Bij de nieuwe Mätrix is het stukje zijkant tussen de draaistellen te kort.
Los aangebrachte ruitenwissers.
Sluitseinhouders op de bufferbalk
Diverse losse leidingen op het dak
De roosters zijn losse onderdelen dus ga ik er van uit dat er per tijdperkversie de juiste type roosters komen

Aanvullingen:
Kortkoppelmechanieken.
Geen stuk uit de onderkant van de buffferbalk.

http://www.pijplines.nl/#!Geslaagde-digitale-infodag/cvfv/6FC284CA-F72C-473E-BFF4-B8BE1553E2FA
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41685.0


« Laatst bewerkt op: 25 November 2014, 13:01:22 door prutser. Reden: nog meer »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #82 Gepost op: 24 November 2014, 22:04:46 »
Diverse messing schildjes en fabrieksplaten inderdaad bij de Roco modellen los bijgeleverd.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #83 Gepost op: 24 November 2014, 23:38:34 »
Op het gevaar af van in herhalingen te vervallen, maar als ik naar het Roco-model kijk zie ik vooral de verhoudingen van die van Lima terug -- mits met verbeterde bufferbalk, zijwand-onderkant en details als lampringen en handgrepen. Vergelijk de verbeterde Lima's maar met de Roco:










(Lima modellen uit het draadje 'Lima 1200 verbeteren', gebouwd door Prutser en mijzelf)

Uiteraard zijn de Roco's veruit superieur qua detaillering, maar dan zit dan ook 50 jaar modelontwikkeling tussen!
« Laatst bewerkt op: 25 November 2014, 00:05:18 door janw »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #84 Gepost op: 25 November 2014, 11:29:58 »
Op het gevaar af van in herhalingen te vervallen, maar als ik naar het Roco-model kijk zie ik vooral de verhoudingen van die van Lima terug
Dat komt omdat de lengte en breedteverhouding alléén bij de oude Lima correct was. En eigenlijk moet je dan de eerste generatie nemen, zonder gaatjes in de zijschorten en met de later vervallen assymetrische draaistellen.
Dan is je bufferbalk nog steeds te ver omhoog geschoven en je draaistellen te kort, maar de overige verhoudingen kloppen echt.
Ik kan niet wachten om de Roco in kleur te mogen aanschouwen.
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #85 Gepost op: 25 November 2014, 12:14:16 »
Dat die draaistellen te kort waren/niet ver genoeg naar buiten stonden was een grote tekortkoming van de Lima's.
Assymetrische draaistellen boeit me dan veel minder.
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #86 Gepost op: 25 November 2014, 12:21:29 »
Volgens mij waren de oorspronkelijke draaistellen van de Lima helemaal niet zoveel te kort. Dat kwam pas bij de geel-grijze toen een standaard motordraaistel werd toegepast. Dat overigens nog altijd een langer draaistel opleverde dan die rare Märklin dingetjes.

@Prutser, er moet natuurlijk nog bij dat de Roco echte kortkoppelmechanieken krijgt  ;D en ik ben heel benieuwd of Roco deze keer alle mogelijkheden van de Plux gaat benutten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #87 Gepost op: 25 November 2014, 12:43:55 »
Lima oerversie is niet heel anders wat de draaistel maat betreft.

( digilander.libero.it/sportinglife/lima )

Vr. groeten,
Bob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #88 Gepost op: 25 November 2014, 12:50:21 »
Klopt, exact even langkort. Ik heb beide liggen en deze direct kunnen vergelijken alvorens er Athearn draaistellen onderkwamen (die kloppen trouwens ook niet, alleen de lengte is weer goed ;D )
« Laatst bewerkt op: 25 November 2014, 12:51:54 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #89 Gepost op: 25 November 2014, 12:50:46 »
Zie de post van 7 feb ;)
RETROBAHN A.G.