Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:01:09
Layne, Somewhere South. door einte
Vandaag om 15:58:03
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
Vandaag om 15:55:15
Baan in Los Angeles door einte
Vandaag om 15:55:09
Storing Stummiforum? door Jelmer
Vandaag om 15:52:12
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Besselspoor
Vandaag om 15:42:16
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 15:38:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 15:23:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:22:45
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
Vandaag om 14:38:52
bouwtekening amsterdamse tram door Sven
Vandaag om 14:31:34
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 13:20:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RhB-Mikey
Vandaag om 13:11:49
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:54:17
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:34:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:33:30
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
  

Auteur Topic: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco  (gelezen 133277 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2014, 09:30:51 »
Waar komen eigenlijk die hengsels vandaan die Meurklin op de neus heeft gezet? Of moeten dat handgrepen voorstellen?
Ik vond ze op de 'gewone' modellen al spuuglelijk, maar op dat zilverkleurige geval vallen ze wel heel erg op.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6787
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #76 Gepost op: 07 February 2014, 09:34:05 »
Graag wil hier ook nog een zinvolle bijdrage leveren. Philotrain heeft destijds bij de ontwikkeling van de NS 1200 de vormgeving van hun model t.o.v. een 1:87 verkleining aangepast. Het model 'smoelde' niet. Exacte details omtrent de gedane aanpassingen zij mij niet bekend.

Dat is mij dus ook bekend, het was iets dat het model als het exact was verkleint niet de stoerheid had van het 1:1 exemplaar als je er vóór stond.
Als ik het model bekijk hebben ze volgens mij de neus wat verhoogd wat dus ook de consequentie heeft dat de frontramen lager zijn (omdat het dak op dezelfde hoogte blijft) en de hoek van de ramen wat vlakker is; Ik vind het geen verbetering.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 22:20:09 door prutser »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #77 Gepost op: 07 February 2014, 09:37:52 »
Waar komen eigenlijk die hengsels vandaan die Meurklin op de neus heeft gezet? Of moeten dat handgrepen voorstellen?
Dat zijn de al veel vaker gememoreerde handgrepen. Ze zijn ietswat overgedimensioneerd zeg maar. 3x zo dik en 2x zo groot als exact op schaal. Je kunt ze dan beter weglaten, of uit dun verenstaal persen om goed in vorm te blijven, messingdraad is in de juiste dikte ook niet sterk genoeg meer.
Hetzelfde geldt voor de kleine railing op de zijkant bufferbalk, die heb ik op één van mijn Lima's weggesneden en dan van dun staaldraad gemaakt.
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Online Online
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #78 Gepost op: 07 February 2014, 09:53:56 »
Die heeft Marklin toch bedoelt om het model makkelijker uit de doos te halen?  (y)
 ;D

Blijft een vreemde keuze, wel dat in "detail" weergeven, maar voor het grootste deel is alles mee gegoten zoals leidingen op het dak.
 
Vr. groeten,
Bob

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #79 Gepost op: 07 February 2014, 10:00:11 »
Dat is mij dus ook bekend, het was iets dat het model als het exact was verkleint niet de stoerheid had dan het 1:1 exemplaar als je er vóór stond.
Als ik het model bekijk hebben ze volgens mij de neus wat verhoogd wat dus ook de consequentie heeft dat de frontramen lager zijn (omdat het dak op dezelfde hoogte blijft) en de hoek van de ramen wat vlakker is; Ik vind het geen verbetering.

Dat zou het best kunnen zijn; ik heb het ook altijd een raar verhaal gevonden, want --het wordt saai-- de Lima kap klopt wel als je 'm opmeet, afgezien van die bufferbalk dan, en die neus is niet minder stoer dan een echte. Vind ik althans. Maar de frontramen bij de Philotrain zijn duidelijk niet conform voorbeeld.

@ Besselspoor ha, je bent hetzelfde aan het doen met een Athearn als ik. Is dit ook een testbeeldfoto of ben je al verder? (Foto's? Foto's ? Ik dring helemaal niet aan hoor)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8973
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #80 Gepost op: 07 February 2014, 10:06:07 »
Voor buiten de ruiten kijken heb ik al een bril Henk, dat komt wel goed. Het kettinkje heb ik idd nooit opgemerkt. Naja, op naar de volgende kennisverruiming :-)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6787
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #81 Gepost op: 24 November 2014, 21:58:57 »
En dit draadje is er al dus ga ik maar even los omdat er nog steeds beweerd wordt dat de MäTrix de vergelijking met de Roco best aankan.

Paar puntjes gebaseerd op de ongeverfde proefmodellen die getoond zijn van de Roco waar de MäTrix tekort schiet:
Losse handrails op de bufferbalk
Gedetailleerde lampringen
Handrails lopen bij de deuren tot beneden door
Die vier vierkante inhammen aan de zijkant van de kap zijn echt verdiept (de nieuwe MäTrix heeft de slechtste weergave van alle modellen op dit punt)
Goed gedetailleerde bufferhulzen.
Geen opgedrukt nummerschild maar echt schildje (ga ik van uit)
Juiste panthograven
juiste maatvoering van de draaistellen met goed weergegeven trap
Bij de nieuwe Mätrix is het stukje zijkant tussen de draaistellen te kort.
Los aangebrachte ruitenwissers.
Sluitseinhouders op de bufferbalk
Diverse losse leidingen op het dak
De roosters zijn losse onderdelen dus ga ik er van uit dat er per tijdperkversie de juiste type roosters komen

Aanvullingen:
Kortkoppelmechanieken.
Geen stuk uit de onderkant van de buffferbalk.

http://www.pijplines.nl/#!Geslaagde-digitale-infodag/cvfv/6FC284CA-F72C-473E-BFF4-B8BE1553E2FA
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41685.0


« Laatst bewerkt op: 25 November 2014, 13:01:22 door prutser. Reden: nog meer »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #82 Gepost op: 24 November 2014, 22:04:46 »
Diverse messing schildjes en fabrieksplaten inderdaad bij de Roco modellen los bijgeleverd.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #83 Gepost op: 24 November 2014, 23:38:34 »
Op het gevaar af van in herhalingen te vervallen, maar als ik naar het Roco-model kijk zie ik vooral de verhoudingen van die van Lima terug -- mits met verbeterde bufferbalk, zijwand-onderkant en details als lampringen en handgrepen. Vergelijk de verbeterde Lima's maar met de Roco:










(Lima modellen uit het draadje 'Lima 1200 verbeteren', gebouwd door Prutser en mijzelf)

Uiteraard zijn de Roco's veruit superieur qua detaillering, maar dan zit dan ook 50 jaar modelontwikkeling tussen!
« Laatst bewerkt op: 25 November 2014, 00:05:18 door janw »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #84 Gepost op: 25 November 2014, 11:29:58 »
Op het gevaar af van in herhalingen te vervallen, maar als ik naar het Roco-model kijk zie ik vooral de verhoudingen van die van Lima terug
Dat komt omdat de lengte en breedteverhouding alléén bij de oude Lima correct was. En eigenlijk moet je dan de eerste generatie nemen, zonder gaatjes in de zijschorten en met de later vervallen assymetrische draaistellen.
Dan is je bufferbalk nog steeds te ver omhoog geschoven en je draaistellen te kort, maar de overige verhoudingen kloppen echt.
Ik kan niet wachten om de Roco in kleur te mogen aanschouwen.
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Online Online
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #85 Gepost op: 25 November 2014, 12:14:16 »
Dat die draaistellen te kort waren/niet ver genoeg naar buiten stonden was een grote tekortkoming van de Lima's.
Assymetrische draaistellen boeit me dan veel minder.
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22657
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #86 Gepost op: 25 November 2014, 12:21:29 »
Volgens mij waren de oorspronkelijke draaistellen van de Lima helemaal niet zoveel te kort. Dat kwam pas bij de geel-grijze toen een standaard motordraaistel werd toegepast. Dat overigens nog altijd een langer draaistel opleverde dan die rare Märklin dingetjes.

@Prutser, er moet natuurlijk nog bij dat de Roco echte kortkoppelmechanieken krijgt  ;D en ik ben heel benieuwd of Roco deze keer alle mogelijkheden van de Plux gaat benutten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Online Online
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #87 Gepost op: 25 November 2014, 12:43:55 »
Lima oerversie is niet heel anders wat de draaistel maat betreft.

( digilander.libero.it/sportinglife/lima )

Vr. groeten,
Bob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #88 Gepost op: 25 November 2014, 12:50:21 »
Klopt, exact even langkort. Ik heb beide liggen en deze direct kunnen vergelijken alvorens er Athearn draaistellen onderkwamen (die kloppen trouwens ook niet, alleen de lengte is weer goed ;D )
« Laatst bewerkt op: 25 November 2014, 12:51:54 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #89 Gepost op: 25 November 2014, 12:50:46 »
Zie de post van 7 feb ;)
RETROBAHN A.G.