Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation  (gelezen 67724 keer)

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Gepost op: 24 januari 2014, 18:16:05 »
Bij deze de primeur van mijn BNLS modulebak het wordt een gedeelte van het voormalige VAM vuillaadstation  / rangeergedeelte te Zandvoort. Het VAM gebouw heeft  er tot 1991 dienst gedaan.

Dit zal mijn eerste zelfbouw project worden, De modulebak heb ik al en toen ja een plan bedenken.
Ik heb altijd gewoond in Zandvoort en het leek mij leuk om hiervan een stuk na te bouwen! Maar wat,  Ja wel iets met een spoorlijn waar begin je dan,  en wat past er op een relatief beperkte afmeting.
Ineens dacht ik aan het VAM vuillaadstation, heb hier wat informatie van opgevraagd, en  met Kees-Jan ( Rail-Kees ) over gesproken of hier wat mee gedaan kon worden. Nu heb ik dus de primeur om als eerste dit gebouw in ontvangst te nemen en zal het in productie genomen gaan worden ben zeer vereerd.

Klein stukje geschiedenis:

In 1949 werd door de gemeente een contract afgesloten met de N.V. Vuilafvoer Maatschappij (VAM) uit den Haag om het straat- en huisvuil uit Zandvoort voortaan per trein af te voeren naar Wijster in Drenthe. Om dit mogelijk te maken werd een vuillaadstation gebouwd aan de van Lennepweg, waar de gemeentelijke huisvuilwagen zijn lading in de daarvoor gereedstaande treinstel kon storten. Daarmee behoorde Zandvoort samen met de Groningen en Den Haag tot de eerste gemeenten die van deze nieuwe mogelijkheid gebruik maakten. Het station heeft tot 1991 dienst gedaan. In dat jaar reed een vuilniswagen die vergeten had zijn laadbak te laten zakken, de gevel uit het station, waardoor het gebouw zo ontwricht raakte dat instortingsgevaar dreigde. Men besloot tot sloop en daarna gebruikte Zandvoort het vuillaadstation in de Waarderpolder in Haarlem voor de afvoer van het huisvuil.

Nu dus verder situatie zullen de jaren 70 – 80 zijn. Ik zal mijn rail plan posten zodra dat klaar is, tot zover deze ontwikkeling.
Verder ben ik op zoek naar beeldmateriaal informatie over de gebouwen die op het terrein hebben gestaan tegenover het VAM gebouw. Hier stonden volgens mij 2 schuurtjes /  loodsen maar waar die voor diende hier liep ook een pad tussen door.

Met vriendelijke groet,
Erwin



Bron: Zandvoorts Museum  INVENTARISNUMMER    08866 Omschrijving: Overzicht van het spoorwegemplacement, het vuillaadstation en de kabelloods



Bron: by cklx, on Flickr (NS 2426 haalt VAM-wagen op in Zandvoort, 1987)
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2014, 08:57:47 door ETH023 »
Erwin

DaMart

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • Martrail
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2014, 18:47:38 »
Leuk idee voor een module  (y).

Bij dat vuillaadstation heb ik in mijn jeugd ook heel wat uren gekeken hoe ze rangeerden met de VAM-wagens. We woonden ook langs het spoor dus dan zag ik regelmatig de rangeerhippel van de dag met een korte VAM-trein aankomen of vertrekken  :D.

Het klopt dat er twee loodsen tegenover elkaar tussen de sporen stonden, met een pad ertussen dat vanaf het parkeerterrein naast de rangeersporen langs de voetbalvelden naar de Vondellaan liep. Volgens mij waren dat oude goederenloodsen die, in ieder geval eind jaren '80 en begin jaren '90 in particulier bezit waren. Een van de loodsen (degene het dichtst bij het vuillaadstation) was (in ieder geval voor een deel, maar volgens mij helemaal) van onze buurman, die er een werkplaats in had. Ik weet niet precies wat hij allemaal deed, maar in ieder geval iets met metaalbewerking. Hij heeft de halve straat voorzien van ijzeren hekjes bij de (voor)tuin bijvoorbeeld  ;D.

Een ander leuk detail om wellicht ook mee te nemen is het viaduct naast het vuillaadstation. Ooit liepen de sporen daar onder de Van Lennepweg voor schelpentreinen die aan de andere kant van de weg werden beladen, maar dat heb ik nooit meer meegemaakt. In mijn jeugd eindigden de sporen al voor het viaduct, dat was volgestort met zand.

Hieronder nog een foto van een foto uit 1994 van (het terrein rond) de loodsen (de linker was dus van onze buren)






Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2014, 19:33:56 »
Hallo Erwin,

Ik heb toevallig een aantal dagen geleden een draadje gestart "show hier je VAM overslag. Dus als jij straks verder bent met de overslag is daar een foto ook van harte welkom.

Succes met de bouw van je module met VAM overslag......Ik wil op korte termijn het vroegere VAM gebouw van Schiedam gaan bouwen voor mijn spoorbaan Wael en Bosch.

Met vriendelijke groet,

Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2014, 20:50:14 »
Hallo DaMart,

Bedankt voor je reactie met foto (y) mijn ouders wonen daar nu zo'n beetje eigenlijk meer naar het VAM gebouw dan naar de schuurtjes toe dan. Heb je daar nog meer plaatjes van? of van het terrein zelf. Heel vroeger is er ook een draaischijf geweest maar daar kan ik geen beeldmateriaal van vinden.
Het viaduct zit ook in mijn plan om van mijn module naar de volgende module te rijden, heb ik meteen een overgang (of ondergang)!

Ruud B.

Bedankt (y) ik heb het draadje gezien en dacht nu kan ik mijn moduleplan ook wel bekend maken.
Zal als er plaatjes zijn het gaan posten. En jij succes en plezier met het bouwen van het VAM gebouw Schiedam.

Mvg
Erwin


 
Erwin

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2014, 23:34:45 »
De foto van de 2400 is overigens van mij.


NS 2426 haalt VAM-wagen op in Zandvoort, 1987 by cklx, on Flickr

CKLX

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2014, 09:17:27 door haes »
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2014, 09:56:29 »
Kijk ook eens in de volgende draadjes:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8556.0.html en
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54357.msg3221379727.html#msg3221379727 en
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4472.15.html

gr Hans
ik heb nog wel foto's van de situatie zelfgemaakt ook van de Vam en de omringende goederenloodsen en ooit heeft een artikel gestaan in Railhobby over Zandvoort in modules. als ik de foto's gevonden heb zal ik ze inscannen en hier plaatsen of eventueel naar je opsturen per pm. Gun me wel even de tijd om ze te zoeken

hans

Hans,

Bedankt voor de draadjes, in het laatste link schrijf je over foto's zie tekst boven zou je die van de omligende gebouwen loodsen schuren kunnen posten of per PM kunnen sturen?

Alvast bedankt.

Mvg
Erwin
Erwin

DaMart

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • Martrail
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2014, 09:57:50 »
Hallo DaMart,

Bedankt voor je reactie met foto (y) mijn ouders wonen daar nu zo'n beetje eigenlijk meer naar het VAM gebouw dan naar de schuurtjes toe dan. Heb je daar nog meer plaatjes van? of van het terrein zelf. Heel vroeger is er ook een draaischijf geweest maar daar kan ik geen beeldmateriaal van vinden.
Het viaduct zit ook in mijn plan om van mijn module naar de volgende module te rijden, heb ik meteen een overgang (of ondergang)!


Dit was de beste foto die ik zo snel kon vinden. Heb er nog wel eentje die is genomen vanaf het pad langs de sportvelden, maar daarop zie je niets van die loodsen omdat er een stoomtrein in de weg staat  ;D. Mocht ik toch nog foto's tegenkomen, dan plaats ik die hier natuurlijk ook even :).

Ik ken het terrein vooral als opstelterrein voor de IC-rijtuigen die even niet nodig voor de intercity naar het zuiden. Altijd leuk om naar die bakkies te kijken die aan het rangeren waren  :D. Van die draaischijf is mij niets bekend, maar het zou goed kunnen dat die er wel ooit is geweest natuurlijk, want in het begin was daar het originele station van Zandvoort gesitueerd. Zo'n schijf is natuurlijk ook behoorlijk groot, misschien dat die onder het vroegere parkeerterrein heeft gelegen?

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2014, 10:42:39 »
Hoi hoi!
De draaischijf lag in de sporendriehoek ten noorden van het perron. De uit rode baksteen gemetselde ring verdween bij de aanleg van de opstelsporen. Ik woonde er vlak bij en ik heb een zomer in het vuilnislaadstation gewerkt. Leuk rangeren met het sikje! Ik moest me wel elke dag buiten de voordeur omkleden van mijn moeder, want je kleren werden van het werk niet erg fris...
Groet van Thonis

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2014, 11:45:37 »
Hier een link naar een plaatje waarop je rechts bovenin de draaischijf ziet  ;D
http://ranh.pictura-dp.nl/memorix/2ba68d7a-fb8f-11df-9e4d-523bc2e286e2
een filmpje met rond 16:50 en verder beelden van VAM wagens en de vuilstort
http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.11306120.html
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2014, 11:48:01 »
Leuk idee voor een module  (y).

Bij dat vuillaadstation heb ik in mijn jeugd ook heel wat uren gekeken hoe ze rangeerden met de VAM-wagens. We woonden ook langs het spoor dus dan zag ik regelmatig de rangeerhippel van de dag met een korte VAM-trein aankomen of vertrekken  :D.

Het klopt dat er twee loodsen tegenover elkaar tussen de sporen stonden, met een pad ertussen dat vanaf het parkeerterrein naast de rangeersporen langs de voetbalvelden naar de Vondellaan liep. Volgens mij waren dat oude goederenloodsen die, in ieder geval eind jaren '80 en begin jaren '90 in particulier bezit waren. Een van de loodsen (degene het dichtst bij het vuillaadstation) was (in ieder geval voor een deel, maar volgens mij helemaal) van onze buurman, die er een werkplaats in had. Ik weet niet precies wat hij allemaal deed, maar in ieder geval iets met metaalbewerking. Hij heeft de halve straat voorzien van ijzeren hekjes bij de (voor)tuin bijvoorbeeld  ;D.



Anton van Duin.  heeft op de hoogovens gewerkt en deed daar als soort van zzp het lokale smeedwerk, de hekjes dus.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2014, 16:53:58 »
Hoi hoi!
Of op z'n Zandvoorts: Morrie!
De loodsen waren oorspronkelijk bedoeld voor de opslag van kolen. Ik herinner mij het lossen van een onderlosser met een lopende band. (mooie scene) Er waren daarvoor open hokken aan de zuidkant van de zwarte loods op de foto. Aan het spoor daarnaast (westelijk) lag de goederenloods.
Groet van Thonis

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2014, 17:22:19 »
DaMart, Floris, Thonis, en lucky Mark bedankt voor jullie reactie bijdrage (y)

Zitten toch een hoop Zandvoorters en (kenners) op het forum!

Misschien een idee om een gezamenlijke Zandvoort module baan te maken koppelen :D

Grt
Erwin
Erwin

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2014, 17:01:02 »
Erwin,
vanuit Glen Moddle veel plezier gewenst met de bouw van je BNSL-module en welkom bij het almaar kleurrijker gezelschap der BNLS-modulisten.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2014, 20:03:01 »
Erwin,
vanuit Glen Moddle veel plezier gewenst met de bouw van je BNSL-module en welkom bij het almaar kleurrijker gezelschap der BNLS-modulisten.

Hendrik Jan

Hallo Hendrik Jan,

Bedankt voor het welkom, ik volg de bouw van Glen Moddle ook dat schiet al aardig op! Bij mij staat de bak en de rest alleen nog op papier. Maar het komt goed ik heb nog tot €-spoor de tijd.

Mvg
Erwin
Erwin