Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door AP3737
Vandaag om 10:40:14
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 10:39:48
Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20

Auteur Topic: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt  (gelezen 17171 keer)

Ernest

• Offline Offline
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #75 Gepost op: 25 January 2014, 11:13:40 »
Wat die centrale's betreft: ik weet niet of de Roco multimaus ook aan een ecos gehangen kan worden maar ik heb twee multimausen aan m'n IB hangen.
Via Marktplaats is meestal wel een voordelige Multimaus set aan te schaffen. Da's een goed begin waar je later altijd nog een zwaardere centrale bij kunt aanschaffen.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #76 Gepost op: 25 January 2014, 13:51:08 »
... aangezien als ik voor 3 rail zou gaan ik eigenlijk alles heb behalve rails om te starten, terwijl ik nu voor 2 rail kies ik echt alles moet kopen voor ik ook maar 1 treintje kan laten rijden.
Huh? Op je foto's staan beide loc´s, de 3031 en 3034 al op M-rails. Heb je dan geen baantje kunnen maken van de aanwezige rails? Overigens die rails op de foto´s zijn niet de oudste uitvoering van M(etall)Gleiss en uit de geboortetijd (min. 45 jaar terug) van de loc´s.

Maar bon hier gaat het over 2 rail VS 3 rail en ik ben nu wel van mening dat 2 rail the way to go is voor mij en voor wat ik zoek, alleen is daarmee de kous niet af ook binnen dat segmet is de keuze enorm, maar ook daar geraak ik nu wel uit ;)

Eh... stopt nu dit draadje ... zou jammer zijn ;-) ... ga je een nieuwe starten: 

Aansturen; welke DDC centrale klaart de klus?

Ik ga dat dan zeker ´al klutsend´ volgen :-)

Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Trein-ice3

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 25 January 2014, 14:19:15 »
Hier een bekeerling. Ben 3 jr. terug overgestapt van 3 naar 2rail. Heb de nodige ervaring met Marklin, M en K-rail. Mijn overstap was ingegeven door de beperkte rail geometrie.....
Verder is het een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Gr, Ben.

Ben, wat beviel je niet aan de rail geometrie van Märklin? Ik zie bij heel veel fabrikanten flex-rails en stukken rails met een grote variatie in geometrie. 2-railstukken van verschillende merken is onderling ook niet allemaal even koppelbaar. Met flex-rails kun je zelf een radius kiezen. Doe je dat nu of gebruik je toch standaardrails? Je zit al dan gauw vast aan een bepaald merk.
MM K(unstoff)Gleiss heeft ook een R4 en R5. C-Gleiss kent ook twee grote radii R4 en R5. Heb je wel ruimte nodig :-)
Welke radii gebruik je nu of ging het je om de wisselhoek? Ben benieuwd naar je overweging.
Je kon ook de punktcontacten met ballasten nagenoeg wegwerken. Is ook een kwestie van smaak;-)
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 25 January 2014, 15:55:24 »
Zeer beperkt. Het boogwissel is R1, het slanke wissel kan er nog net mee door. En ik wilde geen code 100 meer. C-rail is nooit een optie geweest. Ben aan de slag gegaan met Tillig en dat valt goed.

Maar zoals je zegt: over smaak valt niet te twisten.

Gr, Ben.

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 25 January 2014, 19:41:59 »
@Trein-ice3: toch wel,  ik heb wel een klein beetje m rail,  eigenlijk wat er in het delta startpakket zat +2 elektrische wissels en een ontkoppelrail. Van de loc's is er dus maar 1 die idd ongeveer 45jaar oud zal zijn het stoomlocje zat in hetzelfde pakket en is vermoed ik 20 jaar oud. Mijn bedoeling is niet om deze te gebruiken op de nieuwe baan, aangezien ik toch met het rekdeel ga beginnen zal ik deze m rails toch opstellen op de tafel, zo is er toch iets dat kan rijden. Kans is ook dat ik de delta startset gewoon weer verkoop, zo heeft iemand er toch nog plezier aan.

Voor mij hoeft dit draadje niet te stoppen, hier staat alvast veel nuttige informatie in voor een starter als ik, ook al is er een paar keer een ontsporing geweest van de oorspronkelijke vraag :-P aangezien het allemaal samenhangt toch telkens nuttige informatie, soms was wel wat opzoekwerk nodig om alle begrippen te snappen. Ik kan alvast zeggen dat ik zonder ook maar iets te kopen al heel veel plezier aan deze hobby aan het beleven ben, al is het maar met uitzoeken welke richting ik uit wil. Zoveel plezier dat ik serieus aan het overwegen ben met een andere hobby te stoppen tegen alle verwachtingen van mijn vrouw in.

Vandaag ben ik nog een handelaar gaan bezoeken, heb weer een goede uitleg gekregen, maar ben een beetje aan het twijfelen over de keuze van peco code 100. Niet omdat dat een slechte keuze zou zijn, maar ik heb deze nu naast roco en tillig code 83 gezien en ja die ogen toch mooier dus de zoektocht naar de juiste beslissing gaat verder.  ;)

1200blauw

• Online Online
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #80 Gepost op: 25 January 2014, 20:19:44 »
Echter als zou 2rail storing gevoeliger t.o.v. 3rail zijn is echt een fabeltje.

Ha die Ben!

Ik neem aan dat je naar mij verwijst. Ik praat naar ik wijs ben, want ik heb zelf geen ervaring met 2-rail. Ik heb wel vrienden en kennissen die 2-rail rijden en zie daar soms storingen die ik zelf nog nooit gehad heb - vandaar mijn opmerking. Maar goed, jij hebt ervaring met beiden, dus je zult het wel weten  (y)

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 25 January 2014, 20:37:15 »
Ik rijd nu al meer dan 30 jaar 2 rail waarvan de laatste 8 of 9 jaar digitaal.
Al die tijd heb ik eigenlijk nooit storingen gehad. Wel reinig ik regelmatig de wielen en contacten en rijdt er vrij vaak een trein met daarin de Roco railreiniger.
Laat onverlet dat de combinatie van twee spoorstaven en puko's een zekerder stroomtoevoer geeft. In de praktijk heb ik daar nooit echt het voordeel van ondervonden (behalve dan bij keerlussen en bezetmelding).
Mijn kleinzoon heeft een M baan en ook daar moet ik wel eens het railgum over halen en wielen reinigen. Wat ik wel merk is dat mijn 1:87 rijtuigen wat onwerkelijk door zijn krappe M bogen gaan. Maar goed...da's een kwestie van een goed baanontwerp maken wat ook best met het 3 rail systeem kan.

Mijn rails zijn altijd Roco zonder bedding geweest. Lang geleden code 100 maar nu uitsluitend code 83.
Zowel wissels als rails zelf geven (althans bij mij) nooit problemen. Met Tillig heb ik geen ervaring.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 25 January 2014, 21:30:57 »
Treintjes rijden op twee rail en op metalen wielen.
Voordeel is dan dat als ze slippen de rails schoon wordt en niet zwart van de rubber.
Storingen heb ik nooit. Ik rij nooit met een reinigings/poets wagen rond.

Als geintje kocht ik ooit eens een GP38-2 van life-like (brawa) met wat peco 0.75 flexen en heb daarna gewoon mijn-M rails uit het raam gegooid.

mijn ergernis zat in de flenzen en de herrie van de slepers en de rail geometrie.

Trein-ice3

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 25 January 2014, 23:33:53 »
Zeer beperkt. Het boogwissel is R1, het slanke wissel kan er nog net mee door. En ik wilde geen code 100 meer. C-rail is nooit een optie geweest. Ben aan de slag gegaan met Tillig en dat valt goed.

Maar zoals je zegt: over smaak valt niet te twisten. Gr, Ben.
Oké. Ik gebruik geen boogwissels. Ooit tig jaar geleden wel die van M-rail maar ontspoorgevoelig. Kleine correctie: M boogwissel is geen R1. Het maakt een overgang in een boog van R2 naar R3 en omgekeerd. R1 is de industrieboog 45c. Met kleine stukjes rail is met de boogwissel ook een overgang tussen grote cirkel 1 (railstuk 2241) en 2 railstuk 2251) te maken. C is een speelrail, wel robuust en goed baanstroom geleidend maar voor mij zeker voor gebruik in het station geen optie.
Dirk
Succes met je smaak Tillig :-)
Dirk

Trein-ice3

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 26 January 2014, 00:02:54 »

Ha Steven, ik dacht al dat je een Delta set had en leuk dat je al zoveel plezier aan deze hobby beleefd ;) Ik zou zeggen: blijf rijden met je nu al aanwezige treinen. Tijd zat toch en keuze genoeg voor een nieuwe baan.

Die 3034 blauwe elektrische lok werd gemaakt tussen 1961 en 1968 volgens de Kollcatalogus uit 1994. De 3031 met TELEX-koppeling BR81 uitgeruste stomer tussen 1959 en 1974. De foto is te onduidelijk om een visie van een versie te geven. Je zegt Deltaset dus gok ik op een 3032. Dat is een BR81 zonder TELEX en met nummer 81010. Zat o.a. in startset 2963 en 2965. Waar het internet niet allemaal goed voor is.

Succes met je zoektocht naar een geschikte rail. Ik hou het op de K-rail van Märklin idem als de Modelbaan van Modelspoorvereniging De Railrunners. Geluid hoort bij een trein, kedeng kedeng, Guus M. zong het al! Hoewel op kurk en in Merkur bedding of flink in de ballast gezet en op (blauwe) hardschuimplatten gemonteerd er een hoop geluid weg wordt gefilterd. En het grootspoor is nog veel lawaaiiger. Op schaal 1:87 valt het dan nog best mee.
Dirk

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #85 Gepost op: 26 January 2014, 00:26:52 »
Laatst een keer een slepend geluid gehoord op het spoor hierachter, lag er een ballastbak naast de rail.....verder hebben ze geen rare bijgeluiden  ;) ;D

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 26 January 2014, 01:01:39 »
Klopt het is de BR81 zonder Telex uit startset 2963. Ooit vond ik een doos bij mijn grootmoeder op zolder, dit was de elektrische trein van mijn vader, sporen waren er niet meer bij en de transfo werd als te gevaarlijk bestempeld. Goedkoopste optie voor mijn ouders was mij de delta set cadeau te doen, zo had ik en sporen en een transfo, ze hebben toen ook een delta decoder in de trein van mijn vader laten steken. Ik heb daar uuuuren mee gespeeld, ik sliep ineen stapelbed waar het onderste bed omgebouwd was tot treinplank, decoratie is er nooit geweest.

Ik zal idd met deze treinen beginnen en eens ik de eerste meters nieuwe rail leg zal ik ook eens testen of mijn tijdelijke oplossing om hiermee te rijden op de nieuwe sporen ook zal werken. Morgen hopelijk nog eens tijd om serieus op te ruimen, dan kan ik echt beginnen.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 26 January 2014, 02:15:54 »
Ik heb daar uuuuren mee gespeeld, ik sliep ineen stapelbed waar het onderste bed omgebouwd was tot treinplank, decoratie is er nooit geweest.
Zoiets had ik ook voor mijn 2e zoon. De baan was met M-rails.

Nu is de baan omgebouwd met C-rails en digitaal. Eerst met een MS1, maar nu met een MS2 met kaartjes om de gegevens van de loks op te slaan. Als mijn kleinzoon (de zoon van mijn 3e zoon) iets verkeerd doet, dan heb ik een back-up.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 26 January 2014, 02:21:26 »
En ik wilde geen code 100 meer. C-rail is nooit een optie geweest. Ben aan de slag gegaan met Tillig en dat valt goed.
Als je naar 2-rail overstapt, is dat in mijn visie de beste keus: geen scharnierende wisseltongen. Welk merk heeft dat ook?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 26 January 2014, 07:22:53 »

Kleine correctie: M boogwissel is geen R1. Het maakt een overgang in een boog van R2 naar R3 en omgekeerd. R1 is de industrieboog 45c.

Je bent voor een 3railer slecht geïnformeerd. De straal van het boogwissel is slechts 360mm, Marklin noemt dat Normalkreis I, in de volksmond R1. Ook de buitenboog is R1. Bij bogen hebben we het over de boogstraal, niet het aantal graden.

Marklin heeft helemaal geen R3 in het assortiment. Naast de industrieboog van 295mm is er R1, R2, R4 en R5.

Gr, Ben.