Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door Rick
Vandaag om 15:38:09
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:36:30
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
  

Auteur Topic: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC  (gelezen 6410 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2014, 16:55:47 »
Wel heb ik funeste uitwerkingen gezien op het DCC signaal zelf, wat behoorlijk vervormd kan worden, afhankelijk van de belasting en het type diode.
Was die vervorming voor of na de brugcel? Want na de brugcel zal het je, neem ik aan, toch een biet zijn?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22757
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2014, 17:02:01 »
Bij detectieschakelingem wel natuurlijk. Het signaal gaat daarna gewoon de baan op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2014, 19:24:00 »
Als dit zo'n groot probleem zou zijn, hoe verklaart men dan de prima betrouwbare werking van de vele bezetmelder printen die brugcellen gebruiken ... denk aan oa de Rosoft en Huib Maaskant printen.

1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2014, 19:41:25 »
Inderdaad, die bezetmelders zijn voorzien van brugcellen. En de rails die je niet aansluit op de bezetmelder, sluit je dan aan op de 'diode schakeling', waar menigeen ook een brugcel voor gebruikt. Kortweg : de gehele baan krijgt voeding via brugcellen !

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2014, 20:31:02 »
Zodat je geen verwarming nodig hebt op zolder of in de kelder.... de bezetmelder-brugcellen produceren voldoende warmte... :P :P :P ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2014, 20:45:28 »
Ik geloof niet dat de schakelfrequentie er iets mee te maken heeft. Volgens mij produceren diodes/gelijkrichters een warmte van" spanningsval maal amperage" aan Watts.
Electromotoren hebben last van de warmte geproduceerd door de tegenEMK maar dat heeft weer niets te maken met diodes/gelijkrichters.
Het voordeel van een diode tov. een gelijkrichter is dat het totale koelende oppervlak veel groter is.
Ik zou zeggen blijf binnen de specificaties en er is niets tegen gelijkrichtcellen.
Benieuwd hoe de echt deskundigen dit zien.

 ;) carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2014, 20:48:51 »
Ik had in de tweede zin willen zeggen dat electromotoren door de tegenEMK wel gevoelig kunnen zijn voor slecht gekozen schakelfrequenties.
Maar diodes?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2014, 15:31:52 »
Gisteren nog even nagevraagd bij iemand (die elektrotechniek gestudeerd heeft) en hij vertelde mij dat vanwege het volgende beter losse diodes kunnen worden gebruikt.

Standaard gelijkrichters zijn gemaakt om een mooie sinus wisselspanning om te zetten in gelijkspanning. Het omschakelen van + naar - en andersom gaat vrij langzaam, terwijl dit bij een blokspanning zeer snel gaat. Juist dit snelle omschakelen zorgt ervoor dat de gelijkrichters warm kunnen worden (bij hoge stromen).

De 1N4148 diodes die wij gebruiken kunnen snel genoeg omschakelen. Daarbij nemen 4 van deze diodes zoals eerder gezegd minder ruimte in dan de toch nog redelijk grote Smd bruggelijkrichters.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22757
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #23 Gepost op: 26 January 2014, 16:30:37 »
Als dit zo'n groot probleem zou zijn, hoe verklaart men dan de prima betrouwbare werking van de vele bezetmelder printen die brugcellen gebruiken ... denk aan oa de Rosoft en Huib Maaskant printen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2014, 16:44:09 »
Juist dit snelle omschakelen zorgt ervoor dat de gelijkrichters warm kunnen worden (bij hoge stromen).
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2014, 16:50:54 »
Electromotoren hebben last van de warmte geproduceerd door de tegenEMK .....
De tegen-EMK is een spanning, en spanning produceert geen warmte.
Warmte ontstaat door de stroom in samenhang met de weerstand van de motorwikkelingen.

Standaard gelijkrichters zijn gemaakt om een mooie sinus wisselspanning om te zetten in gelijkspanning. Het omschakelen van + naar - en andersom gaat vrij langzaam, terwijl dit bij een blokspanning zeer snel gaat. Juist dit snelle omschakelen zorgt ervoor dat de gelijkrichters warm kunnen worden (bij hoge stromen).
Dat heeft te maken met de z.g. recovery time. Als een diode geleidt, en de spanning keert om, dan duurt het even voordat de diode volledig spert.  In die tijd kan er stroom lopen in de tegenrichting.  Dat zou een steekhoudende verklaring kunnen zijn, als het waar is. Maar daar geloof ik niet zo in. De recovery time duurt enkele nanosecondes, en vergeleken met de frequentie van het DCC signaal is dat verwaarloosbaar kort.

Citaat
De 1N4148 diodes die wij gebruiken kunnen snel genoeg omschakelen.
De 4148 heeft inderdaad een kortere recovery time dan de diodes uit de 400x serie. Maar kan in de toepassing waar het hier over gaat niet gebruikt worden omdat de toelaatbare stroomsterkte te laag is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2014, 16:58:48 »
Wijbe

Citaat
Een gelijkrichter is bedoeld voor de netfrequentie van 50hz.

Mag ik aan je vragen waar deze uitspraak op gebaseerd is ?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden