Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:28:25
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 19:14:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:36
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Jeronimos
Vandaag om 18:45:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 18:36:49
Albert's fantasie in schaal 0e door Huup
Vandaag om 18:31:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Pauldg
Vandaag om 18:23:19
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
  

Auteur Topic: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC  (gelezen 6162 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2014, 16:55:47 »
Wel heb ik funeste uitwerkingen gezien op het DCC signaal zelf, wat behoorlijk vervormd kan worden, afhankelijk van de belasting en het type diode.
Was die vervorming voor of na de brugcel? Want na de brugcel zal het je, neem ik aan, toch een biet zijn?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22592
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2014, 17:02:01 »
Bij detectieschakelingem wel natuurlijk. Het signaal gaat daarna gewoon de baan op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2014, 19:24:00 »
Als dit zo'n groot probleem zou zijn, hoe verklaart men dan de prima betrouwbare werking van de vele bezetmelder printen die brugcellen gebruiken ... denk aan oa de Rosoft en Huib Maaskant printen.

1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2014, 19:41:25 »
Inderdaad, die bezetmelders zijn voorzien van brugcellen. En de rails die je niet aansluit op de bezetmelder, sluit je dan aan op de 'diode schakeling', waar menigeen ook een brugcel voor gebruikt. Kortweg : de gehele baan krijgt voeding via brugcellen !

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2014, 20:31:02 »
Zodat je geen verwarming nodig hebt op zolder of in de kelder.... de bezetmelder-brugcellen produceren voldoende warmte... :P :P :P ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2014, 20:45:28 »
Ik geloof niet dat de schakelfrequentie er iets mee te maken heeft. Volgens mij produceren diodes/gelijkrichters een warmte van" spanningsval maal amperage" aan Watts.
Electromotoren hebben last van de warmte geproduceerd door de tegenEMK maar dat heeft weer niets te maken met diodes/gelijkrichters.
Het voordeel van een diode tov. een gelijkrichter is dat het totale koelende oppervlak veel groter is.
Ik zou zeggen blijf binnen de specificaties en er is niets tegen gelijkrichtcellen.
Benieuwd hoe de echt deskundigen dit zien.

 ;) carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2014, 20:48:51 »
Ik had in de tweede zin willen zeggen dat electromotoren door de tegenEMK wel gevoelig kunnen zijn voor slecht gekozen schakelfrequenties.
Maar diodes?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2014, 15:31:52 »
Gisteren nog even nagevraagd bij iemand (die elektrotechniek gestudeerd heeft) en hij vertelde mij dat vanwege het volgende beter losse diodes kunnen worden gebruikt.

Standaard gelijkrichters zijn gemaakt om een mooie sinus wisselspanning om te zetten in gelijkspanning. Het omschakelen van + naar - en andersom gaat vrij langzaam, terwijl dit bij een blokspanning zeer snel gaat. Juist dit snelle omschakelen zorgt ervoor dat de gelijkrichters warm kunnen worden (bij hoge stromen).

De 1N4148 diodes die wij gebruiken kunnen snel genoeg omschakelen. Daarbij nemen 4 van deze diodes zoals eerder gezegd minder ruimte in dan de toch nog redelijk grote Smd bruggelijkrichters.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22592
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #23 Gepost op: 26 January 2014, 16:30:37 »
Als dit zo'n groot probleem zou zijn, hoe verklaart men dan de prima betrouwbare werking van de vele bezetmelder printen die brugcellen gebruiken ... denk aan oa de Rosoft en Huib Maaskant printen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2014, 16:44:09 »
Juist dit snelle omschakelen zorgt ervoor dat de gelijkrichters warm kunnen worden (bij hoge stromen).
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2014, 16:50:54 »
Electromotoren hebben last van de warmte geproduceerd door de tegenEMK .....
De tegen-EMK is een spanning, en spanning produceert geen warmte.
Warmte ontstaat door de stroom in samenhang met de weerstand van de motorwikkelingen.

Standaard gelijkrichters zijn gemaakt om een mooie sinus wisselspanning om te zetten in gelijkspanning. Het omschakelen van + naar - en andersom gaat vrij langzaam, terwijl dit bij een blokspanning zeer snel gaat. Juist dit snelle omschakelen zorgt ervoor dat de gelijkrichters warm kunnen worden (bij hoge stromen).
Dat heeft te maken met de z.g. recovery time. Als een diode geleidt, en de spanning keert om, dan duurt het even voordat de diode volledig spert.  In die tijd kan er stroom lopen in de tegenrichting.  Dat zou een steekhoudende verklaring kunnen zijn, als het waar is. Maar daar geloof ik niet zo in. De recovery time duurt enkele nanosecondes, en vergeleken met de frequentie van het DCC signaal is dat verwaarloosbaar kort.

Citaat
De 1N4148 diodes die wij gebruiken kunnen snel genoeg omschakelen.
De 4148 heeft inderdaad een kortere recovery time dan de diodes uit de 400x serie. Maar kan in de toepassing waar het hier over gaat niet gebruikt worden omdat de toelaatbare stroomsterkte te laag is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2014, 16:58:48 »
Wijbe

Citaat
Een gelijkrichter is bedoeld voor de netfrequentie van 50hz.

Mag ik aan je vragen waar deze uitspraak op gebaseerd is ?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden