Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
14 December 2025, 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
14 December 2025, 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC  (gelezen 6389 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2014, 16:55:47 »
Wel heb ik funeste uitwerkingen gezien op het DCC signaal zelf, wat behoorlijk vervormd kan worden, afhankelijk van de belasting en het type diode.
Was die vervorming voor of na de brugcel? Want na de brugcel zal het je, neem ik aan, toch een biet zijn?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22753
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2014, 17:02:01 »
Bij detectieschakelingem wel natuurlijk. Het signaal gaat daarna gewoon de baan op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2014, 19:24:00 »
Als dit zo'n groot probleem zou zijn, hoe verklaart men dan de prima betrouwbare werking van de vele bezetmelder printen die brugcellen gebruiken ... denk aan oa de Rosoft en Huib Maaskant printen.

1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2014, 19:41:25 »
Inderdaad, die bezetmelders zijn voorzien van brugcellen. En de rails die je niet aansluit op de bezetmelder, sluit je dan aan op de 'diode schakeling', waar menigeen ook een brugcel voor gebruikt. Kortweg : de gehele baan krijgt voeding via brugcellen !

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2014, 20:31:02 »
Zodat je geen verwarming nodig hebt op zolder of in de kelder.... de bezetmelder-brugcellen produceren voldoende warmte... :P :P :P ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2014, 20:45:28 »
Ik geloof niet dat de schakelfrequentie er iets mee te maken heeft. Volgens mij produceren diodes/gelijkrichters een warmte van" spanningsval maal amperage" aan Watts.
Electromotoren hebben last van de warmte geproduceerd door de tegenEMK maar dat heeft weer niets te maken met diodes/gelijkrichters.
Het voordeel van een diode tov. een gelijkrichter is dat het totale koelende oppervlak veel groter is.
Ik zou zeggen blijf binnen de specificaties en er is niets tegen gelijkrichtcellen.
Benieuwd hoe de echt deskundigen dit zien.

 ;) carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2014, 20:48:51 »
Ik had in de tweede zin willen zeggen dat electromotoren door de tegenEMK wel gevoelig kunnen zijn voor slecht gekozen schakelfrequenties.
Maar diodes?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2014, 15:31:52 »
Gisteren nog even nagevraagd bij iemand (die elektrotechniek gestudeerd heeft) en hij vertelde mij dat vanwege het volgende beter losse diodes kunnen worden gebruikt.

Standaard gelijkrichters zijn gemaakt om een mooie sinus wisselspanning om te zetten in gelijkspanning. Het omschakelen van + naar - en andersom gaat vrij langzaam, terwijl dit bij een blokspanning zeer snel gaat. Juist dit snelle omschakelen zorgt ervoor dat de gelijkrichters warm kunnen worden (bij hoge stromen).

De 1N4148 diodes die wij gebruiken kunnen snel genoeg omschakelen. Daarbij nemen 4 van deze diodes zoals eerder gezegd minder ruimte in dan de toch nog redelijk grote Smd bruggelijkrichters.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22753
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #23 Gepost op: 26 January 2014, 16:30:37 »
Als dit zo'n groot probleem zou zijn, hoe verklaart men dan de prima betrouwbare werking van de vele bezetmelder printen die brugcellen gebruiken ... denk aan oa de Rosoft en Huib Maaskant printen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2014, 16:44:09 »
Juist dit snelle omschakelen zorgt ervoor dat de gelijkrichters warm kunnen worden (bij hoge stromen).
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2014, 16:50:54 »
Electromotoren hebben last van de warmte geproduceerd door de tegenEMK .....
De tegen-EMK is een spanning, en spanning produceert geen warmte.
Warmte ontstaat door de stroom in samenhang met de weerstand van de motorwikkelingen.

Standaard gelijkrichters zijn gemaakt om een mooie sinus wisselspanning om te zetten in gelijkspanning. Het omschakelen van + naar - en andersom gaat vrij langzaam, terwijl dit bij een blokspanning zeer snel gaat. Juist dit snelle omschakelen zorgt ervoor dat de gelijkrichters warm kunnen worden (bij hoge stromen).
Dat heeft te maken met de z.g. recovery time. Als een diode geleidt, en de spanning keert om, dan duurt het even voordat de diode volledig spert.  In die tijd kan er stroom lopen in de tegenrichting.  Dat zou een steekhoudende verklaring kunnen zijn, als het waar is. Maar daar geloof ik niet zo in. De recovery time duurt enkele nanosecondes, en vergeleken met de frequentie van het DCC signaal is dat verwaarloosbaar kort.

Citaat
De 1N4148 diodes die wij gebruiken kunnen snel genoeg omschakelen.
De 4148 heeft inderdaad een kortere recovery time dan de diodes uit de 400x serie. Maar kan in de toepassing waar het hier over gaat niet gebruikt worden omdat de toelaatbare stroomsterkte te laag is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2014, 16:58:48 »
Wijbe

Citaat
Een gelijkrichter is bedoeld voor de netfrequentie van 50hz.

Mag ik aan je vragen waar deze uitspraak op gebaseerd is ?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden