Ok. Maar het is dus niet zo dat als de loc digitaal is en deze het stuurstandrijtuig mee sleept dat de sluitseinen automatisch op rood springen? Aangezien bij gelijk stroom analoog dit wel gebeurd of is dit spanningsgebonden?
Bij digitaal staat er op de rails wisselstroom die door de decoder omgezet wordt naar gelijkstroom voor de motor (polarisatie bepaalt de rijrichting)
Aanvulling: Ronald heeft gelijk, als het stuurstandrijtuig een mechanische schakelaar heeft die de verlichting schakelt, dan werkt dat ook bij digitaal. Normaal is echter een oplossing via diodes toegepast, dat werkt dan niet meer.
... die door de decoder omgezet wordt naar gelijkstroom voor de motor (polarisatie bepaalt de rijrichting) ...
Polarisatie heeft er niets mee te maken, dat is alleen van toepassing bij analoog rijden
In de zin dat de verlichting niet meer wisselt. Meestal blijven kop- en sluitverlichting dan permanent branden op een digitale baan.
Ik wilde het wat eenvoudig houden door aan te geven dat er geen gelijkspanning meer op de rails staat, dus noemde ik dat "wisselspanning", maar je hebt natuurlijk gelijk.
Bij digitaal staat er op de rails wisselstroom die door de decoder omgezet wordt naar gelijkstroom voor de motor (polarisatie bepaalt de rijrichting) en de decoder zorgt ervoor dat de juiste kop- en sluitverlichting brandt.
Wisselstromen staan niet, die lopen. Dat is eigenlijk je enige echte fout
Overigens licht (binnen in een coupe) heeft toch niet per se een decoder nodig? Ik dacht te menen dat een van de voordelen was van digitaal dat altijd dezelfde spanning op de rails staat waardoor de lichten blijven branden en niet meer feller of zwakker worden (zoals bij analoog) wanneer je de spanning veranderd.
Veel raden de multimaus aan al weet ik niet of je daar eventueel later ook wissels op kunt aansluiten...