Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 13:19:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:22:48
Heroplage Artitec Plan W? door spoorfan
Vandaag om 12:21:58
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55

Auteur Topic: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor  (gelezen 3922 keer)

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Gepost op: 19 January 2014, 20:26:05 »
Beste medespoorders,

Ik ben informatie aan het verzamelen over digitaal rijden aangezien ik dit een mooi systeem vindt en ik graag mijn treinen afzonderlijk van elkaar zou willen besturen. Ik heb al het een en ander over decoders en besturing gevonden al is mij nog wel iets onduidelijk. Als ik een locomotief heb waar een decoder inkomt die voor een aantal treinstellen (die niet elektrisch verbonden zijn met de locomotief), zullen dan de sluitseinen van het stuurstand rijtuig nog gewoon op rood springen wanneer je digitaal rijdt? Of moet hier ook een aparte decoder ingebouwd worden?

Alvast bedankt,

Gr Stefan

PS: Ik rij spoor N, gelijkstroom.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2014, 20:31:53 »
voor het aansturen van sluitseinen zul je dan een functiedecoder in het rijtuig moeten plaatsen..
als dit rijtuig altijd met dezelfde loc rijdt dan kan je deze hetzelfde adres geven als de loc om zo de sluitseinen mee te laten werken met de rijrichting..
is dit niet het geval moet je het rijtuig een ander adres geven en deze dan ook bij omwisselen van de rijrichting van de loc ook op het adres van het rijtuig de rijrichting moeten omdraaien
groeten,
Auke

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2014, 21:49:42 »
Hallo,

Dit laatste is niet nodig.

Een functiedecoder kan inderdaad een eigen adres hebben maar als je altijd met dezelfde lok rijdt dan geef je de functiedecoder gewoon hetzelfde adres als de aangekoppelde lok.
Wissel je steeds van lok, dan geef je de functiedecoder wel een eigen adres. Via dat adres kan je dan de functies in het stuurstandrijtuig apart schakelen (bijvoorbeeld verlichting aan/uit).
Als je vervolgens een (willekeurige) lok aankoppelt geef je in het stuurstandrijtuig via POM-programmering de functiedecoder in CV19 het adres van de gekoppelde lok.

Daarna reageert ook de functiedecoder het adres van de lok en dus ook op de rijrichting van de trekkende of duwende lok. Mocht de verlichting in het stuurstandrijtuig verkeerd om branden ten opzichte van de trekkende/duwende lok, dan dien je in CV19 het adres van de lok te zetten verhoogd met 128, daarmee draai je de "rijrichting" van het stuurstandrijtuig om.

Koppel je het stuurstandrijtuig weer af dan zet je vervolgens via POM CV19 weer op 0, waardoor het stuurstandrijtuig weer alleen op zijn eigen adres reageert.

Daarna kan het spelletje weer opnieuw beginnen: andere lok aankoppelen, CV19 in het stuurstandrijtuig het adres van de gekoppelde lok geven en rijden maar weer... ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 23:27:11 door guest7823 »

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2014, 22:01:29 »
Ok. Maar het is dus niet zo dat als de loc digitaal is en deze het stuurstandrijtuig mee sleept dat de sluitseinen automatisch op rood springen? Aangezien bij gelijk stroom analoog dit wel gebeurd of is dit spanningsgebonden?

Gr Stefan

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2014, 22:07:08 »
Ja en nee... Bij sommige stuurstandrijtuigen is dit het geval. Dan zit er een mechanische schakelaar die schakelt afhankelijk van de rijrichting. Dit werkt ook met digitale banen. Mogelijk dat de lampjes er minder tegen kunnnen en dan sneller kapot gaan (12volt voor analoog en 18 volt voor Digitaal). Deze schakelaar hebben niet alle stuurstandrijtuigen, je zal het even per rijtuig moeten bekijken. Anders is de oplossing met de functiedecoder de betere optie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2014, 22:09:18 »
Ok. Maar het is dus niet zo dat als de loc digitaal is en deze het stuurstandrijtuig mee sleept dat de sluitseinen automatisch op rood springen? Aangezien bij gelijk stroom analoog dit wel gebeurd of is dit spanningsgebonden?

Bij analoog (op glijkstroom) rijden bepaalt de polariteit van de rails de rijrichting en ook de verlichting. Bij digitaal staat er op de rails wisselstroom die door de decoder omgezet wordt naar gelijkstroom voor de motor (polarisatie bepaalt de rijrichting) en de decoder zorgt ervoor dat de juiste kop- en sluitverlichting brandt.
De kopverlichting van een (analoog) stuurstandrijtuig zal niet meer werken op een digitale baan, daarvoor is de functiedecoder nodig.

Groetjes,
Bert

Aanvulling: Ronald heeft gelijk, als het stuurstandrijtuig een mechanische schakelaar heeft die de verlichting schakelt, dan werkt dat ook bij digitaal. Normaal is echter een oplossing via diodes toegepast, dat werkt dan niet meer.  ;)
« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 22:12:05 door Bert_Apd »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2014, 12:57:19 »
Bij digitaal staat er op de rails wisselstroom die door de decoder omgezet wordt naar gelijkstroom voor de motor (polarisatie bepaalt de rijrichting)
Bijna goed  ;D
Even een klein lesje digitale decoder techniek.

Bij digitaal staat er geen wisselspanning op de rails (dat is alleen bij 3 rail analoog = marklin systeem). Er staat een blokspanning (bij H0 ongeveer + 18V tot -18V) op de rails waardoor er stroom loopt.
De decoder maakt daar een gelijkspanning van om de decoder te laten werken EN haalt uit het bloksignaal de commando's om de decoder aan te sturen.
Vervolgens maakt de decoder weer een blokspanning (PWM) aan waarmee de motor aangestuurt wordt waardoor deze langzamer of harder gaat draaien.
Polarisatie heeft er niets mee te maken, dat is alleen van toepassing bij analoog rijden 8)
Gr.
Eric

henk

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2014, 13:09:18 »
Aanvulling: Ronald heeft gelijk, als het stuurstandrijtuig een mechanische schakelaar heeft die de verlichting schakelt, dan werkt dat ook bij digitaal. Normaal is echter een oplossing via diodes toegepast, dat werkt dan niet meer.  ;)

In de zin dat de verlichting niet meer wisselt. Meestal blijven kop- en sluitverlichting dan permanent branden op een digitale baan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2014, 13:20:03 »
Hallo Remunj,

Ik wilde het wat eenvoudig houden door aan te geven dat er geen gelijkspanning meer op de rails staat, dus noemde ik dat "wisselspanning", maar je hebt natuurlijk gelijk.

... die door de decoder omgezet wordt naar gelijkstroom voor de motor (polarisatie bepaalt de rijrichting) ...

Polarisatie heeft er niets mee te maken, dat is alleen van toepassing bij analoog rijden 8)

De polarisatie van de uit de decoder komende draden (oranje en grijs) voor de aanwezige gelijkstroommotor bepaalt wel degelijk nog steeds de rijrichting.... ::)
Of zit ik nu helemaal fout???

In de zin dat de verlichting niet meer wisselt. Meestal blijven kop- en sluitverlichting dan permanent branden op een digitale baan.

En dat geeft dus duidelijk aan dat blokspanning dus toch een vorm van wisselspanning is: beide diodes laten afwisselend stroom door waardoor kop- en sluitverlichting permanent branden....

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 13:36:50 door Bert_Apd »

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2014, 13:35:42 »
Ik wilde het wat eenvoudig houden door aan te geven dat er geen gelijkspanning meer op de rails staat, dus noemde ik dat "wisselspanning", maar je hebt natuurlijk gelijk.

Niet helemaal:

Bij digitaal staat er op de rails wisselstroom die door de decoder omgezet wordt naar gelijkstroom voor de motor (polarisatie bepaalt de rijrichting) en de decoder zorgt ervoor dat de juiste kop- en sluitverlichting brandt.

Wisselstromen staan niet, die lopen. Dat is eigenlijk je enige echte fout :)

Een blokspanning voor wisselspanning uitschelden is nog niet zo ver van de waarheid maar ook niet helemaal correct.
De definitie van wisselspanning is dat het periodiek is. Een DCC signaal heeft wel wat terugkerende componenten, maar juist de digitale informatie die over gestuurd wordt zorgt ervoor dat het niet telkens hetzelfde is....

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2014, 13:41:54 »
Wisselstromen staan niet, die lopen. Dat is eigenlijk je enige echte fout :)

Nu wordt het wel erg theoretisch: staande en lopende golven.... Klopt, maar één ding is zeker: het fluctueert (wisselt) met een bepaalde frequentie bepaald patroon.... ;D

Verder doe ik niet meer mee...  ;)

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 13:51:43 door Bert_Apd. Reden: frequentie veranderd in patroon »

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2014, 23:24:29 »
Goedenavond,

Nou dan weet ik in ieder geval dat wanneer ik digitaal ga ik een functie decoder in moet laten bouwen (ik zal hier nog wat meer informatie gaan vragen bij m'n modelbouwwinkel). Bedankt voor de info! Overigens licht (binnen in een coupe) heeft toch niet per se een decoder nodig? Ik dacht te menen dat een van de voordelen was van digitaal dat altijd dezelfde spanning op de rails staat waardoor de lichten blijven branden en niet meer feller of zwakker worden (zoals bij analoog) wanneer je de spanning veranderd.

Ik zal ook nog is even gaan kijken welke centrale het beste voor mij is. Veel raden de multimaus aan al weet ik niet of je daar eventueel later ook wissels op kunt aansluiten (anders zouden wellicht de mobile stations van Marklin of Trix een betere optie zijn). Ik ben nu voorlopig overigens niet van plan de wissels de digitaliseren.

M.v.g. Stefan

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2014, 23:53:45 »
Hallo Stefan,

Overigens licht (binnen in een coupe) heeft toch niet per se een decoder nodig? Ik dacht te menen dat een van de voordelen was van digitaal dat altijd dezelfde spanning op de rails staat waardoor de lichten blijven branden en niet meer feller of zwakker worden (zoals bij analoog) wanneer je de spanning veranderd.

Voor licht in de wagons heb je geen decoder nodig zolang je dit niet uit/aan wilt schakelen. De verlichting brandt dan permanent. Je moet mogelijk wel de lampjes vervangen omdat het voltage van de DCC-spanning hoger kan zijn dan de gebruikelijke 12-14 Volt.
(zie ook de reactie van Ronald@4)

Veel raden de multimaus aan al weet ik niet of je daar eventueel later ook wissels op kunt aansluiten...

Ter geruststelling: ook met een MultiMaus kun je wissels bedienen  :)

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 00:03:00 door Bert_Apd »

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2014, 00:00:37 »
Beste Bert,

Ok dat is mooi. Bedankt voor de reactie. Ik zal nog eventjes rustig op mijn gemak kijken wat het allemaal precies inhoudt en mij van de week even laten voorlichten in de modelbouw winkel waar ik toch heen moet om een windmolen bouwpakketje op moet halen die ik besteld had :). Verder zal er vast ook veel te vinden over zijn op RAIL2014. Maar ja ik ben eigenlijk helemaal nieuw met digitaal dus ik ga even uitzoeken welke centra's het beste voor mij zijn. Ik wil een niet al te ingewikkeld systeem qua programmeren en bediening, maar ook eentje waar ik over zoveel jaar ook nog mee verder kan. In ieder geval bedankt.

Gr Stefan

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2014, 00:04:14 »
Stefan, ik had nog wat verbeterd/aangepast in mijn antwoord@12...  ;)
Groetjes Bert