Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 17:53:17
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?  (gelezen 16241 keer)

ruudns

• Offline Offline
Re: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Reactie #45 Gepost op: 23 April 2014, 15:18:00 »
@MarcNL:  ;) daar ben ik dus ook mee bezich, en gelijk wat meer aanpassen dan roco deed door hem alleen maar over te spuiten in het rood.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #46 Gepost op: 24 April 2014, 19:48:07 »
Ook hier geen problemen met 2e hands aanschaffen,niet op een beurs en niet via MP of een andere soortgelijke site.
Heb een tijdje terug via ebay wat rijtuigen aangeschaft en dat ging incl betaling keurig netjes,de wacht tijd tot je pakketj er is ,is wat langer maar jah of t nou uit Roosendaal moet komen of uit D,dat is nogal een verschil  ;D
Ook locs aangeschaft via ebay,MP en de beurs en ook hier leuk spul voor leuke prijzen,hier en daar is praten over de prijs die wordt gevraagd en beide partijen zijn al snel happy  (y)
De 1ste en laatste loc die ik op een beurs heb gekocht heb ik van te voren op een baantje laten testen omte zien of deze ook reed,dat deed deze prima dus 5 tientjes armer en een v160 rijker in perfecte staat rijker,brachten mij als een gelukkig mens weer terug thuis.
De enige "slechte" ervaring die ik heb gehad was de aankoop van een BR 64 van de DB,deze werd na inbouw van een decoder thuis op de baan gezet en toen bleek dat de oude motor in vrij slechte staat was en soms weigerde te werken,dus daar heb ik een andere motor in laten zetten,en nu is deze ook perfect  (y)
Kortom met wat goed zoeken en wat wijsheid ga ik zeker niet zomaar meer het volle pond betalen voor een nieuwe loc,voorzover dat nog nodig is,want ik ben hier nu wel voorzien  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 04 June 2014, 22:44:07 »
Ook hier zowat geen problemen met tweedehands kopen. Ik koop tweedehandse locomotieven en wagons in Houten/Marktplaats/treinenwinkels. oke, soms mankeert er wat aan. Ik repareer dat dan zelf. Tip: Koop niet gelijk het eerste model dat je ziet, wat je wilt hebben. Ergens anders op de beurs kan een zelfde model goedkoper of duurder liggen.

Slechte ervaringen zijn; een complete trein met versleten wielen, 24 nieuwe wielen eronder. Hamo loc, waarbij de diodes verkeerd om zaten. Met de soldeerbout snel verandert. Heeft in de vitrine gestaan, niet dus, in de doos wel, zijruitjes gebroken en pas 20 jaar door mij na de garantie periode ontdekt na aan koop.

Maak tweedehands locomotieven altijd open en helemaal schoon. Ook al heeft hij bij de verkoper, in de winkel of in Houten gereden, toch uit elkaar halen en schoonmaken.
Koolborstels bijna versleten, collector helemaal zwart en koolborstelstof in de gleuven, oude op gedroogde olie in de lagers, waardoor de locomotief stroef rijdt en kans op door branden van de motor. En is het niet zo, dan begint de locomotief anders wel een nieuw leven met verse smeerolie in de lagers of vet op de wormwielen. (y)

Haal de anti slipbanden eraf en controleer de dikte en soepelheid. Bij een locomotief was het rubber zo uit gedroogd, dat de anti slipbanden er in stukjes van het wiel afbraken. Ze zagen er nog gaaf uit, maar het waren meer keiharde slipbanden :-\, dan anti slipbanden.

Met de tegenwoordige "eenmalige exclusieve beperkte oplage op is op" strategie van de modelspoorfabrikanten kan ik vaak alleen tweedehands modellen kopen jaren later, maar dat vind ik niet erg, want nu is het verzamelen spannender en duurt het langer voordat ik mijn verzameling compleet heb.

Mijn nieuwste manier van zoeken op internet is met Google en dan op afbeeldingen klikken. Er verschijnen kleine fotootjes en als daarop klikt kan je kiezen, foto bekijken of webpagina bezoeken. Zeldzame wagons heb ik zo gevonden. (y)

Groetjes
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 05 June 2014, 08:50:05 »
Eigenlijk is de tip van Wil hierboven het beste advies wat tweedehands treinen betreft.

Netjes alle slepers en motor delen schoonmaken, nieuwe antislip erop, waar nodig koolborstels vervangen en rijden maar.

Heb recent nog een V60 opgeknapt op die manier en die rijdt nu weer netjes zijn rondjes.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #49 Gepost op: 05 June 2014, 12:46:05 »
Altijd uitkijken met vrij nieuw 2e hands spul, groene Plan T van Roco vragen ze op MP nog steeds 250,- voor (analoog)
Terwijl hij nieuw in de dump is voor 199,- ;D

Ik koop zelf alleen 2e hands als het wat langer niet meer (nieuw) verkrijgbaar is.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 05 June 2014, 13:52:18 »
Zelf heb ik erg goede ervaringen met Marnan en als er iets mankeert krijg je zonder problemen je geld retour of je besteld iets anders om het te verrekenen. Al diverse spullen hier gekocht, ook rails, bovenleidingen, wagons en enkele loks en alles zonder problemen. Bij één bestelling kreeg ik een verstelbare rails in N en ik dacht het in H0 besteld te hebben, was mijn fout en toch zonder problemen en kosten omgeruild. Op Marktplaats zijn mijn ervaringen, zowel kopen als verkopen, niet zo positief en dat doe ik dus niet meer.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2014, 20:48:47 door Ronald Koerts. Reden: Reclame maken voor eigen verkoop mag alleen in de verkoophoek. bij voorbaat dank! »

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 06 June 2014, 00:43:16 »
Hallo,

Ook ik probeer om puur financiële redenen zo mogelijk oudere modellen van tweedehands locs te kopen. Ik heb een analoge Märklinbaan dat maakt het allemaal wel een stuk eenvoudiger. Märklin en HAG loks die er uiterlijk goed uitzien koop ik - na gevoeld te hebben dat de wielen zonder krachtpatserijen bewegen - zelfs zonder te testen. En mocht er onder de kap van dergelijke locs toch nog "iets aan de hand zijn" dan zijn ze probleemloos tot op de laatste schroef uit elkaar te nemen. Dan vind je vanzelf wel wat er aan de hand is. Na alles grondig te hebben hebben schoongemaakt ( je zult niet weten hoe ernstig vervuild de meeste tweede hands modellen zijn!) vervang ik in een heel enkel geval het anker en plaats sowieso nieuwe koolborstels. Uiteraard gaat de mechanische rijrichtingschakelaar en/of alles wat te maken heeft met het  "Delta"-systeem er subiet uit. De oudste Delta systemen "vreten" rijstroom waardoor de locs nogal traag lopen en ook de trekkracht zeer matig is. "Verse" antislipbandjes is ook wel een aanrader.

Wat kost het in het algemeen om zo'n wat oudere wisselstroom loc weer als "perfect" te kunnen beschouwen? Een digitale rijrichtingschakelaar kost op beurzen nog geen twee tientjes, en de kosten van koolborstels en antislipbandjes zijn ook nog wel te behappen. Alleen defecte slepers vervang ik, maar NOOIT door "fluisterslepers" die dingen zijn erg duur voor wat je er voor krijgt, veel te gevoelig en het contact met de puntcontacten neemt na korte tijd rapied af vanwege de veel te slappe aandrukveertjes. Aan slepers die alleen wat ingesleten zijn doe ik niets.

Veelal valt er aan tweedehands wisselstroomlocs niet veel meer te doen dan schooonmaken, maar als er een enkele keer iets méér om de hoek komt kijken belopen de vervangings/opknapkosten meestal zo'n € 30.--. Mijn ervaring is dat iedere Märklin- en HAG-lok waar niet ondeskundig aan geprutst is
altijd in onberispelijke technische staat kan worden teruggebracht (dat is bij gelijkstroomlocs beslist niet altijd het geval).

Veel goede tot perfect uitziende gebruikte vierassige analoge Märklin-locs kosten op beurzen tot omstreeks €85,--, locs met méér assen -met name stoomlocs- koop je voor maximaal € 120,-- (en ik betaal daarvoor dan ook geen cent meer!). Twee- en meerdelige locs zijn navenant duurder, dat lijkt me ook wel normaal.

Ik koop ook regelmatig tweedehands gelijkstroomlocs die ik zelf ombouw naar wisselstroomsysteem. Dat is een geheel ander verhaal! Breek me de bek niet open.  :'(

Gegroet,

Rob

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #52 Gepost op: 06 June 2014, 01:05:57 »
Citaat
Mijn ervaring is dat iedere Märklin- en HAG-lok waar niet ondeskundig aan geprutst is
altijd in onberispelijke technische staat kan worden teruggebracht (dat is bij gelijkstroomlocs beslist niet altijd het geval).

Wat een vreemde bewering.
Ik ken genoeg Marklinloks die niet meer in een onberispelijke technische staat terug kunnen worden gebracht omdat er simpelweg de onderdelen niet meer voor zijn. En dat zijn soms zelfs jongere modellen.
(Geen  wielen, panto's, afgebroken koppelingen, geen printplaten meer, lichtsets, schroefjes, enz enz) Bijvoorbeeld de Koploper waar nu al amper nog onderdelen voor te vinden zijn. Of de wielophanging van de laatste NS 1200 van Marklin.

Dus altijd is wat stellig. Misschien wel jou ervaring, maar zeker niet de werkelijkheid.

« Laatst bewerkt op: 06 June 2014, 01:25:18 door Chris »

henk

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 06 June 2014, 06:51:56 »
Het zal wel om de klassiek opgebouwde locs gaan. Maar ja, klassieke Fleischmann of Limalocs zaten al even eenvoudig in elkaar. Persoonlijk heb ik met Roco's een hoop ervaring en dus ook geen moeite. Het kan eigenlijk altijd.

Juist sommige moderne Märklinlocs hebben dusdanig geïntegreerde elektronica dat het lastig kan worden. Een C-sinus van 15 jaar terug moet echt de juiste stuurelectronica hebben en dan maar hopen dat die er nog is. Rocoaandrijvingen zijn in de basis al 40 jaar hetzelfde: motor, cardan, tandwielenkast, klaar. Daar is niks ingewikkelds of onvervangbaars aan. Roco heeft in de loop der jaren minder verschillende tandwielen gebruikt dan je zou denken en die zijn in het circuit goed te vinden. Wel worden ook bij aldus opgebouwde modellen de printplaten de laatste tijd ingewikkelder, maar de feitelijke aandijving kan als het erop aan komt nog steeds zonder al die poespas.

Gelukkig maar, want de onderdelenservice van alle merken wordt minder. Specifieke Koploperonderdelen zijn zelfs nooit leverbaar geweest. Bij Keutermans hebben ze uiteindelijk maar een paar exemplaren gekanabaliseerd. Een nieuw merk als LSmodels laat de onderdelenservice vrijwel helemaal achterwege. Hornby is niet veel beter. Dat wordt nog leuk als die modellen over een jaar of wat op wat grotere schaal defect beginnen te raken. Dat wordt een hoop creatief geknutsel naar eigen inzicht. Oh wacht, dat heet modelbouwen.  ;D

En om terug te komen op de vraag. Het ene tweedehands is het andere niet. Ik heb al heel wat modellen overgenomen die niet van nieuw waren te onderscheiden en direct inzetbaar waren Je hoeft echt niet altijd uitgebreide onderhoudswerkzaamheden te beginnen.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2014, 07:15:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 06 June 2014, 14:39:36 »
Het is een kwestie van goed kijken. En als het kan altijd proberen op een testbaantje. Haal de desbetreffende trein altijd uit de doos. Vindt de eigenaar ervan dat allemaal niet goed, dan is er soms iets wat je niet mag zien.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

v140

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 06 June 2014, 15:17:35 »
Heb eigenlijk nooit echte problemen gehad met de aanschaf van tweede hands spoorzaken
wissels koop ik liever nieuw, maar normale rails en rollend materieel koop ik graag tweede hands.
Soms zit er echt iets leuks tussen voor weinig.
Ooit een fleischmann loc gekocht voor een paar tientjes die sluiting zou hebben.
Na openmaken bleek het ding nergens te zijn aaangesloten op de wielcontacten.
Moest er toch een decoder inzetten, dus alle draden eruit en decoder er in.
en aangesloten zoals het hoort.
Rijdt geweldig

Gr. Ron
Gr. Ron

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 06 June 2014, 17:22:50 »
(Geen  wielen, panto's, afgebroken koppelingen, geen printplaten meer, lichtsets, schroefjes, enz enz)

Ja zeg, Chris,

"Iets" met ondeugdelijke wielen, krakkemikkige panto's en afgebroken koppelingen koop je toch niet? Dat is niet "tweedehands" dat is junk. Nou ja OK, voor een tientje dan vanwege de onderdelen waar je nog wel wat aan zou kunnen hebben. Ik heb dan ook niet geschreven dat mijn tweedehands aankopen "in de oorpronkelijke staat" worden teruggebracht maar "in een onberispelijke staat".  8)  Het kan dan best zijn dat zo'n lok na een opknapbeurt er van binnen (heel) wat anders uitziet dan oorpronkelijk en een beter uitziend pantograafje van andere makelij kan er zonodig dan ook nog wel op. Maar in ieder geval functioneert zo'n loc even goed en meestal zelfs beter dan oorspronkelijk.

Nieuwere locomotieven hebben inderdaad meestal printplaten aan boord. Maar die digitale spullen wantrouw ik in principe hartgrondig en "gaan er altijd uit". Van de ellende daarmee staat ook dit forum boordevol. Mijn laatste illustratieve ervaring was een financieel hoogst aantrekkelijke aanbieding op een Belgische beurs van een set van twee spliksplinternieuwe Belgische digitale Märklin mfx-locomotieven van de reeks 23 voor € 135,- (dus € 67.50 per stuk!) Nou, dat kán dus niet, maar ik kocht ze wél, want naar een betaalbare blauwe/met gele strepen uitvoering van dat model was ik zonder succes al jarenlang op zoek.  Inderdaad bleek de electronica - althans op mijn analoge baan -"gal". In plaats van dat "high tech" spul heb ik Uhlenbrock (toegegeven: digitale) rijrichtingomschakelaars aangebracht. Voor mij was dat eigenlijk alles wat nodig was, zij het dat ik dankzij die Uhlenbrockjes beide locs nu zondermeer kan omschakelen voor digitale inzet en daarna weer terug naar analoog. Al mijn locomotieven hebben die mogelijkheid inmiddels gekregen (je kén niet weten!) Wat wil een mens dan toch meer? O ja, stuurstandverlichting, omroepen van stationsnamen en meer van dat soort gewichtige zaken die eventjes leuk zijn en daarna al snel ontzettend gaan vervelen en zelfs tegenstaan. 

Mijn adagium is: "wat er niet in zit kan ook niet kapot". Dus komt er niets in mijn locomotieven wat ik niet werkelijk nodig heb om lekker op mijn grote baan te rijden. Volkswagen adverteerde in dezelfde zin toen zijn Kever met luchtgekoelde motor op de markt kwam: : "lucht bevriest niet en kan niet koken!"

Hartelijk gegroet,

Rob

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 06 June 2014, 18:03:54 »
Het zal wel om de klassiek opgebouwde locs gaan

Veelal wel Henk, maar niet altijd.

Juist sommige moderne Märklinlocs hebben dusdanig geïntegreerde elektronica dat het lastig kan worden, maar de feitelijke aandijving kan als het erop aan komt nog steeds zonder al die poespas.

Goed gekozen woord Henk: poespas. Ik had eerst willen schrijven Schnickschnack maar liet dat achterwege.
Zie verder mijn reactie hiervoor aan Chris.

Het ene tweedehands is het andere niet. Ik heb al heel wat modellen overgenomen die niet van nieuw waren te onderscheiden en direct inzetbaar waren Je hoeft echt niet altijd uitgebreide onderhoudswerkzaamheden te beginnen.

Gelukkig wel, maar zelfs als locs direct inzetbaar zijn wil dat niet altijd zeggen dat ze dan ook bevredigend functioneren. Dan wil ik graag nog wel eens gaan kijken of het beter kan. En laat ik dat soort werkjes nou net een van de inspirerende aspecten van de liefhebberij vinden.

Eerlijk gezegd moet ik aan een locomotief "zo uit de doos op de baan" altijd eerst wennen. De toepasselijke Nederlandse spreuk daarbij is :"het hebben van het dier is het einde van't plezier". Pas als zo'n loc langer onder je handen is gaan "leven" wordt ie een deel van je hobby. Ik heb inmiddels locs die - uiterlijk nog steeds als nieuw - soms al veel meer dan veertig jaar in mijn bezit zijn, en elke keer dat ze vanuit de opbergkist op de baan verschijnen wordt het - feest der herkenning! - nog weer leuker ze te zien rijden.

Hartelijk gegroet,

Rob

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #58 Gepost op: 06 June 2014, 19:19:43 »
Vandaag weer een wagon ontvangen dat ik via Ebay heb aangeschaft. Märklin, dus er moeten even andere wieltjes onder. Dit wist ik van te voren. Tot op heden heb ik eigenlijk geen rare dingen mogen ondervinden. Ik zoek vaak in de laagste prijsklasse, over het algemeen tref je daar meer junk aan. Maar dat is ook een kwestie van goed kijken, en evt extra foto's opvragen. Wordt daar niet aan voldaan, dan koop ik niet.
Ook goede ervaringen gehad op dit forum bij aankopen.

Groet,
Michel

henk

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 07 June 2014, 06:50:17 »
Zeg Rob, als je me citeert, trek dan geen stukken tekst samen die niets met elkaar te maken hebben.

Citaat
Juist sommige moderne Märklinlocs hebben dusdanig geïntegreerde elektronica dat het lastig kan worden, maar de feitelijke aandijving kan als het erop aan komt nog steeds zonder al die poespas.

De eerste helft van deze zin slaat op Märklin producten als de C-sinus die zonder de bijbehorende stuurelektronica echt niets doen.

De tweede helft van deze zin stond verderop in mijn post en gaat erover dat een model met rechtoe rechtaan cardanaandrijving nog heel goed los van welke elektronica dan ook kan rijden. Overigens heb ik niets tegen een functionele printplaat. Die zijn juist bijzonder handig, ook als het om herstel aankomt. Maar de printplaten worden steeds ingewikkelder, zonder dat het altijd veel extra functionaliteit oplevert. De print van de Electrorossi 1300 ziet eruit als een boordcomputer, maar facliliteert niet meer dan lichtwisseling en de plaatsing van een decoder.  ??? Mätrix Koploper of Fleischmann Lint hetzelfde laken en pak. De printen van de Roco plan t/v zijn daarentegen in één oogopslag te snappen.

Wist je trouwens dat een ESU Lokpilot verreweg het beste 'omschakelrelais' voor analoog gebruik is dat je momenteel kan aanschaffen? Een aanrader voor je volgende ombouw van een tweerailer. Gewoon inprikken en de draadjes van de stroomafname omsolderen. Kan alle aandacht naar het plaatsen van de sleper.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2014, 15:19:51 door WesleyMunnik. Reden: Citaat kloppend gemaakt. »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.