Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:06:59
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 17:53:17
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
  

Auteur Topic: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?  (gelezen 16246 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Reactie #60 Gepost op: 07 June 2014, 12:41:29 »
Zeg Rob, als je me citeert, trek dan geen stukken tekst samen die niets met elkaar te maken hebben.

Sorry Henk,

dat had ik dus beter niet kunnen doen. Mijn handelwijze was ingegeven door herhaalde opmerkingen van de moderatoren om niet klakkeloos volledige teksten te citeren. Maar wellicht is mijn door jou bekritiseerde "citaat"(wat het dus niet was!)  voor jou alsnog begrijpelijker als ik je het volgende excuus meld:

Zoals ik schreef sta ik zeer kritisch tegenover alles wat digitaal is in locomotieven, en als dat spul eruit kan dan doe ik dat ook. Iedereen heeft kunnen constateren dat electronica als gevolg van de voortschrijdende wetenschap economisch razendsnel veroudert , voor zover het al niet eerder technisch kapot is gegaan. Repareren van elektronica daar begin ik gewoonweg niet aan bij gebrek aan voldoende expertise. Locomotieven die zonder elektronica niet kunnen functioneren worden dan al snel wegwerpartikelen en spoorwegmodellen in de prullenbak gooien gaat meestal tegen mijn meest elementaire gevoelens in.

Locomotieven met sinusmotoren heb ik nog nooit tweedehands gekocht, en naar ik me herinner is alweer geruime tijd geleden door mijn "onachtzaamheid" slechts éénmaal een nieuw sinus-exemplaar in mijn verzameling terecht gekomen. Welke sinus-motor dat was (het nieuwere of het oorspronkelijke model) weet ik niet meer. Wat ik me wel herinner is dat die sinusmotor op mijn analoge baan niet prettig functioneerde. Ik heb vanwege een goede dienst die een mede-spoorwegliefhebber mij op geheel ander gebied had verleend die loc toen aan hem geschonken. Op zijn digitale baan heeft mijn geschenk het overigens maar kort uitgehouden.....Het gegeven paard had ik dus zelf niet eens in de bek gekeken.

Maar zit ik er nu zó naast als ik vermoed dat als je zo'n Märklinloc met sinusmotor volledig "stript" er geen andere electromotor in kan? Nou op grond  van die veronderstelling verkortte ik mijn "citaat".

Maar, ik zal mijn leven beteren als het om aanhalingen gaat van andermans teksten n'en déplaise wat de moderatoren ervan denken.

Hartelijk gegroet,

Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Reactie #61 Gepost op: 07 June 2014, 14:20:59 »
Nou, de sinusmotor kwam in een ouder model vaak in de plaats van een klassieke draaistelmotor. Jn die gevallen kan er weer een klassieke motor in, maar dan wordt het wel gedoe.

Mijn reactie was in eerste instantie bedoeld om aan te geven dat ook tweerailmodellen in de regel prima zijn te herstellen, natuurlijk altijd afhankelijk van ervaring en expertise. Jij kent die klassieke Märklin aandrijvingen uit je hoofd, ik kan een Roco aandrijving met een blinddoek op uit elkaar halen. D

En die tip van de Lokpilot was oprecht. Als er toch electronica in moet (Uhlenbrock) dan is een decoder die je bij een ombouw gewoon inprikt, misschien wel zo handig. Als omschakelrelais werkt de Lokpilot uitstekend en is in die functie ook tamelijk onverwoestbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Reactie #62 Gepost op: 25 June 2014, 23:57:59 »
Spullen 2e hands kopen zoals via marktplaats heb ik een paar keer gedaan, tot nu toe is alles wat ik heb laten bezorgen als 'bijna nieuw' geadverteerd en heb nog nooit problemen met deze treinen gehad.
Ik heb als enige echt oude trein een keer een Fleischmann Mat'64 via Marktplaats gekocht en omdat hij oud was moest ik hem dus eerst zien rijden (was toch in de volgende plaats dus niet ver rijden), hij reed bijna nog beter dan een nieuw treinstel dus helemaal goed. De verkoper had hem voordat hij hem ging adverteren ook nog eens een extra onderhoudsbeurt gegeven dus dit hoefde ik zelf ook niet te doen. (y)

Of het via marktplaats is of ergens anders, ik ga mijzelf nooit meer wagen om een 2e hands locomotief te kopen met drijfwerk. Ik heb 2x een mooie grote stoomlocomotief gekocht en beide keren heb alles goed gecontroleerd voor het kopen maar alsnog ging het drijfwerk kapot na zoveel dagen/weken. De rijkwaliteiten waren overigens wel goed.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Reactie #63 Gepost op: 26 June 2014, 10:16:53 »
Ik heb nooit problemen gehad met Tweede Hands kopen. Het meeste was echter van Fleischmann. Dat krijg je altijd wel aan de praat. Het blijft belangrijk de locs goed te inspecteren en te testen voordat je de boel aanschaft. Daarom haal ik de locs meestal persoonlijk op! Mijn laatste aanschaf was een Liliput ns7851. Ik weet dat deze locjes wellens problemen hebben met tandwielen die regelmatig breken. De loc zat in een doos die nog hagelnieuw was. Rijden deed het ding ook prima. Aan de krassen op de wielen kan je zien of het ding veel kilometers op de teller heeft. De loc was eigenlijk nauwelijks uit de doos geweest. Dus maar aangeschaft.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Reactie #64 Gepost op: 26 June 2014, 15:33:49 »
Zoals hier al geschreven staat, kan de aanschaf van 2e hands materieel geen kwaad. Vrijwel alles waar je op moet letten wordt al genoemd. Toch wil ik graag mijn ervaringen hiermee graag met jullie delen,

In een winkel in Duitsland, was ik opzoek om mijn stoomlokpark uit te breiden. Ik zag een groene Franse P8, mijn 1e goederentrein stoomlok. Testen kon niet omdat deze winkel niet over een N-spoor testbaan beschikte, maar omdat deze gloed nieuw was, kocht ik hem toch. Na thuiskomst meteen onbelast laten testrijden/inlopen (ik reed toen nog niet digitaal) maar helaas donderde na een half rondje het drijfwerk van de assen :o . Na een kleine herstelling, staat deze lok buiten dienst en heeft deze lok de eer het minst dienst te hebben gedaan. Inmiddels is hij wel ontdaan van bruikbare onderdelen zoals lampjes en koppelingen. Dus niet alleen 2e hands materieel kan defecten hebben, maar ook gloed nieuw materieel. Ik ben nooit meer bij die winkel terug geweest. Klinkt wel als het verhaal als van ''Sneeuwtrein''.

Op eurospoor zag ik een tijd geleden een Arnold S-bahntreinstel (BR 420). Het was al een oudje maar ja, dan ben ik ook ;D. Van buiten was deze in een prima staat, van binnen heb ik hem niet gekeken. Gelukkig wilde ik hem bij een bekende winkelier kopen en aangezien ik digitaal rij mocht die meteen daar blijven voor de ombouw. Na een klein weekje werd ik gebeld om te overleggen. Het treinstel moest van binnen helemaal gereviseerd worden en omdat dit dan nogal flink in de papieren zou gaan lopen heb ik van de koop afgezien.

Bij een winkel in Rotterdam heb ik helaas wel wat problemen gehad, met zowel gloed nieuw als met 2e hands materieel. O.a. had een Plan W (nieuw) rijtuig een gebogen dak. Hiervoor 3x terug geweest en dan pas was het ook echt goed. Een stoomlok (DR 53, nieuw) veroorzaakte kortsluiting. Hiervoor 2x terug geweest. Vrijwel elke lok moest flink inwendig gereinigd worden wegens de slechte rijeigenschappen, erna ging het beter. Dit was het geval bij zowel nieuw als 2e hands materieel. De service was wel goed en soms mocht ik iets uitzoeken als ''bedankje voor het vertrouwen''. Ondanks deze problemen komt er veel materieel vandaan.

Mijn ICM (ook 2e hands) komt uit de omgeving van Amsterdam en werd verkocht met een andere tussenbak. De kleurverschillen viel mij pas bij thuiskomst op maar het stoort mij niet heel erg.

3 andere treinen (een BR 23, een ET 403 en een mP (motorpost) zijn echt in een 2e hands winkel gekocht en hier is helemaal niets mis mee. Echter op de problemen met de motor van de oude Lima ET 403 na maar dat is een Lima kwaaltje ;) .

Kortom, 2e hands materieel kan geen kwaad zolang je maar blijft opletten en ook zeker weet dat je er geen spijt van gaat krijgen.

MVG, Hielke