Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 11:49:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Wat was jullie allereerste loc? door C_Jabaaij
Vandaag om 11:39:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 11:26:43
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 11:23:39
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door MOVisser
Vandaag om 10:55:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 09:33:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43

Auteur Topic: Bloksturing (analoog) of digitaal?  (gelezen 3978 keer)

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Bloksturing (analoog) of digitaal?
« Gepost op: 17 January 2014, 00:06:14 »
Beste spoorders,

Ik ben bezig met de opbouw van mijn modelspoorbaan (Minitrix --> n-spoor) en ben op het punt gekomen dat ik moet beslissen tussen analoog of digitaal. Wat een belangrijk onderdeel in mijn keuze zal zijn is de mogelijkheid om treinen te kunnen laten stoppen en of een andere snelheid te geven. Ik heb het een en ander hierover al uitgezocht (ook in de encyclopedie) maar er zijn mij toch nog wat dingen onduidelijk.

Bij analoog isoleer je een stuk spoor waarop je een trein kunt laten stoppen of op een andere trafo aansluit. Nou is mijn eerste vraag of het schadelijk is voor de treinen wanneer je trein van een hoge spanning (hogere snelheid) naar een lagere spanning gaat en omgekeerd? Oftewel moet je bij de overgang van het normale spoor naar het geïsoleerde deel de trafo's op dezelfde stand hebben staan qua spanning. (polariteit sowieso in dezelfde richting  :P) . Mijn baan zal ongeveer 2,5 bij 65cm worden, met een 4 baans station. Wissels wil ik wel analoog met schakelkasten blijven bedienen.

Mocht digitaal toch een betere optie zijn dan heb ik nog een vraag m.b.t. de decoders. Twee van mijn treinen zijn gewoon Minitrix maar ik heb ook een mat54 (uitgave 2013) van Piko. Nou weet ik wel dat er voor bepaalde locs ook bepaalde types decoders geschikt zijn maar zijn deze bijvoorbeeld wel allemaal te programmeren in een mobile station (Trix) of een andere centrale? Waarschijnlijk kan dit wel gewoon hoor maar zou graag willen weten of er ook uitzonderingen zijn dat het niet mogelijk is met een bepaalde centrale of decoder.

Het zijn 3 treinen die ik dan zal gaan ombouwen plus de aanschaf van de basis benodigdheden voor digitaal bedrijf. Voor analoog zal ik sowieso een extra trafo aan moeten schaffen (tenzij 2 trafo's uit 1984/85) goed genoeg zijn voor deze baan. (wissel aantal is ongeveer 12 wissels + 5 tot 8 aan te schaffen lichtseinen). Mijn keuze hangt een beetje van het bovenstaande af en niet per se van het budget, al zou ik wanneer ik digitaal zou gaan niet de duurste apparatuur moeten hebben ;D.

Ik zou graag jullie ervaringen, meningen en of expertise hierover willen aanhoren. Ik ga volgende maand ook nog op Rail2014 in Houten kijken en nog waarschijnlijk bij iemand hier in mijn wijk die veel verstand heeft van het digitale bedrijf (heeft ook eigen modelbaan) om te horen over hoe en wat.

M.v.g. Stefan

Martin Hornis

• Offline Offline
Re: Bloksturing (analoog) of digitaal?
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2014, 02:15:37 »
De stand van beide trafo's moet ongeveer gelijk zijn. Anders heb je een soort kortsluiting over het spanningsverschil. Stel de ene trafo staat op 10 V en de andere op 6 V, dan heb je een kortsluiting over 4 V. Die kortsluiting ontstaat doordat het ene deel van de loc op 10 V is aangesloten en het andere deel op 6 V. Zelf heb ik dat probleem ook (gehad). Het ging daarbij om de sleper onder de loc. Bij de overgang van 16 V naar 10 V (wisselstroombaan) heb ik toen een weerstand van 1 ohm ingebouwd. Maar ondanks dat kwamen er brandplekken in de sleper.
De beste keus is om voor digitaal te gaan. Kies daarbij (indien mogelijk) voor een decoder die ook Selectrix aankan. Dan blijft de maximale waarde van de loc behouden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2014, 11:46:22 »
Citaat
Anders heb je een soort kortsluiting over het spanningsverschil.

Bij gelijkstroom heb je gewoon een spanningsverschil. Je trein zal dan behoorlijk afremmen. Wanneer je een geïsoleerd stuk in rijd zal de trein stoppen.
Sluiting heb je pas als de trafo's een andere polariteit hebben in het overgangsstuk.

Ombouwen van de treinen is geen probleem. Dat lukt altijd wel, al moet je daar met N-spoor vaak wat meer moeite voor doen dan bij H0.

Citaat
Kies daarbij (indien mogelijk) voor een decoder die ook Selectrix aankan. Dan blijft de maximale waarde van de loc behouden.

Neem een DCC decoder. Veel centrales "spreken" dit protocol in tegenstelling tot Selectrix. Decoderinbouw heeft overigens niks met waarde van de loc te maken dus laat je daar door niet misleiden. Daar komt bij dat treinen amper hun waarde behouden op een aantal modellen na. Vergelijk het maar met nieuwe auto's, als je de showroom uitrijdt is je auto al minder waard.

@Martin Hornis,
Naar mijn idee denk je enorm in 3-rail dan wel Märklin systeem in het algemeen. Niks is echter te vergelijken met dit merk en systeem.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2014, 11:49:53 »
Martin, je hebt het over een sleper, dus over wisselspanning. Daar klopt je verhaal voor.

Maar Stefan rijdt N-spoor, dus gelijkspanning (bij analoog) Dan speelt dit probleem niet. Zolang de loc over de scheiding staat zal hij de hoogste spanning afnemen, de trafo met de lagere spanning doet dan niks. Pas als de loc over de scheiding is, zal hij de lagere spanning afnemen.
Bij gelijkspanning is het dus geen enkel probleem als er een groot spanningsverschil is tussen twee aangrenzende secties.

PS: Sander was net iets sneller.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2014, 13:31:51 »
Ik weet niet of je nu 3 treinen hebt of meer.

Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik wel direct voor digitaal gaan.

Zodra je verzameling loks groter wordt moet je ook meer decoders hebben.
Liever nu voor 3 loks in 1 keer decoders aanschaffen, als later voor 20.
Je kunt dan bij aanschaf van een nieuwe lok deze direct digitaal maken.
Zo kun je de kosten ook wat meer spreiden.

Tinus.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2014, 13:58:42 »
Als ik zelf de keuze zou moeten maken zou ik ook voor digitaal gaan. Loc's afzondelijk aan te sturen, mooi rijgedrag, je kan functies inbouwen, rook, licht aan als je stil staat, afremmen voor een sein enz Bij analoog is het aantal benodigde trafo's afhankelijk van hoeveel treinen je tegelijk wilt laten rijden maar vooral in hoeveel stukken je de baan hakt. Immers rijden alle treinen in zo'n stuk even snel. (Nouwja, de snelheid van de twee is niet individueel in te stellen).

Je hebt het gelijk over mobile station van Trix. Dit kan een prima keuze zijn maar weet dat je niet merkgebonden bent. Het hangt helemaal af van hoe jij wilt gaan rijden. Je geeft al aan dat je wissels gewoon analoog wilt houden, niets mis mee! Maar de meerwaarde voor een duurdere centrale met groot scherm waar je handig wissels mee kunt sturen wordt, in mijn ogen, dan wel minder. Een goedkope Multimaus zou je misschien ook prima bevallen. De keuze is dus aan jou.

Maar als je voor digitaal gaat zou ik wel voor het DCC-protocol gaan (de taal die de decoders verstaan). Dit is het meest gebruikte protocol, er zijn veel centrales voor en je hebt ruime keuze uit verschillende (merken) decoders. Selectrix is in mijn ogen verouderd. Hoeveel boosters (versterkers, digitale tegenhanger van een analoge treintrafo) je nodig hebt is weer afhankelijk van hoeveel treinen je tegelijk wilt laten rijden en hoeveel loc's en wagons met licht je op de rails wilt hebben staan. Voor de aansturing maakt zo'n booster geen verschil.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2014, 20:01:00 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de info. Het feit dat de locs geen kortsluiting veroorzaken na het passeren van een ge-isoleert stuk met spanningsverschil is in ieder geval al een opluchting. Toch ga ik nog wel even wat meer infomeren over digitaal aangezien het wel een mooi systeem is en ik nu inderdaad nog maar 3 locs heb waar ik mee ga rijden. Later wil ik dit wel gaan uitbreiden maar dat doe ik pas als er leuke modellen van NS spoorwegmaterieel uitgebracht worden voor spoor-N.

Wissels wil ik inderdaad behouden met analoge schakeling voorlopig. Ook zag ik (weet niet of dat klopt) dat een mobile station van Trix maar ook van veel andere merken geen wisselstraten kan bedienen. Een central station wil ik echter niet aanschaffen i.v.m. de prijs. Maar wellicht als ik op mezelf woon dat ik tegen die tijd voor een grotere baan ga (weet ik eigenlijk wel zeker want is een top hobby) en dan is het misschien toch al handig om nu digitaal te gaan en dat over te nemen.

Verder zijn de decoders erg makkelijk aan te brengen in de modellen (staat zelfs in de beschrijving hoe en waar deze moeten). Ik hoef ze geloof ik alleen maar ergens in te steken en dan uiteraard te programmeren, dus het ombouwen zal geen probleem op moeten leveren voor mijn treinen. Ik weet alleen niet of bijvoorbeeld een Plux-X12 dekoder die aangeraden wordt door de fabrikant voor mijn mat54 geschikt is voor bepaalde stations en of het DCC is. Voor m'n Trix treinen staat een NEM verbinding. Maar moet ook eerlijk toegeven dat ik daar nog niet naar gekeken heb of het DCC is en dat zal ik dan binnenkort ook even gaan doen.

M.v.g. Stefan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2014, 20:54:59 »
De aanduidingen NEM en Plux-X12 zijn alleen benamingen van de stekker van de decoder, niets over protocol. Maar als er een stekker in zit zijn er legio DCC decoders :D

Timo

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #8 Gepost op: 17 January 2014, 23:25:26 »
Als je veel analoge locomotieven hebt en een redelijk grote baan, dan is Dinamo ook het overwegen waard. Je behoeft dan niets om te bouwen en voor een middelgrote baan is het financieel vergelijkbaar met een digitaal systeem, maar in de toekomst wordt het dan steeds goedkoper, want de loks kunnen analoog blijven en rijden toch erg mooi.

Bij onze club, DigiMRC rijden we met allebeide, maar Dinamo heeft de voorkeur.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 January 2014, 11:48:40 »
Je zou ook langzaamaan om kunnen bouwen. Met een decoder voorziene locs werken ook analoog (mits zo ingesteld). Dan kun je omwisselen met een schakelaartje die het analoge systeem omschakelt naar digitaal en vise versa. Tenminste dat heb ik gedaan.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 January 2014, 14:42:09 »
Als je een nieuwe baan gaat beginnen zal ik niet de moeite nemen half digitaal half analoog te gaan rijden. De extra zaken als rijregelaars en het opdelen in losse trafo secties weegt denk ik niet op tegen het voordeel. Helemaal als er maar drie loc's omgebouwd moeten worden.

Als je veel loc's hebt is Dinamo idd nog een optie. Zelf zal ik er alleen niet meer voor gaan door de extra functies die je in de loc beschikbaar hebt en de mogelijkheid makkelijk computerloos te werken. Ook zijn rijeigenschappen per loc in te stellen. (Voor ik haatmail krijg, ik vind het wel een super systeem maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen.)

Maar ik blijf het zeggen, er leiden meerdere wegen naar Rome.

Timo

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 January 2014, 22:53:53 »
@ Sander Lageveen.
Citaat
Kies daarbij (indien mogelijk) voor een decoder die ook Selectrix aankan. Dan blijft de maximale waarde van de loc behouden.

Neem een DCC decoder. Veel centrales "spreken" dit protocol in tegenstelling tot Selectrix.

Het woordje 'ook' (voor Selectrix) niet gezien?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2014, 23:02:24 »
Of Sander dat nu wel gezien heeft: als je kiest voor decoders die DCC èn Selectrix aankunnen beperk je de keuze enorm. Kies je voor DCC, dan heb je een ruime keuze uit centrales èn decoders.
Als je niets met Selectrix hebt, waarom zou je dan kiezen voor die flinke beperking?

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 January 2014, 23:08:27 »
Martin, je hebt het over een sleper, dus over wisselspanning. Daar klopt je verhaal voor.

Tot mijn verhaal over de sleper bedoel ik gelijkspanning. Dat valt tevens op te maken uit: 'Die kortsluiting ontstaat doordat het ene deel van de loc op 10 V is aangesloten en het andere deel op 6 V.' Daarmee bedoel ik de wielen.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 January 2014, 23:12:03 »
Of Sander dat nu wel gezien heeft: als je kiest voor decoders die DCC èn Selectrix aankunnen beperk je de keuze enorm. Kies je voor DCC, dan heb je een ruime keuze uit centrales èn decoders.
Als je niets met Selectrix hebt, waarom zou je dan kiezen voor die flinke beperking?
Aan het begin van mijn oorspronkelijke opmerking staat: (indien mogelijk). Aan het eind van die opmerking staat: waardebehoud.