Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Opgelost - Probleem met programmeren Digirails DR4018  (gelezen 10767 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2014, 21:55:27 »
Hallo Bert,
Ik wacht in spanning, want ik ken het probleem... Ook bij mij schakelt het programmeer lampje na enkele seconden uit. Programmeren poging met een intellibox.
Ik lees in spanning mee.
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2014, 22:12:02 »
Hallo Nico,

Dat doet me goed, ik ben dus niet de enige!!  :D  (y)

Inmiddels is de test met de andere 10764 en dezelfde MultiMaus goed verlopen, de DR4018 blijft gewoon in de programmeerstand staan. Ik heb hem daar maar handmatig weer uit gehaald. Nog een aantal malen geprobeerd, geen problemen meer geconstateerd.

Ik heb nu de oude 10764 weer gepakt en aangesloten. Staat nu weer in de programmeerstand en ik wacht even af wat er gebeurt...

Nog even een opmerking voor jerrytrein. Ik weet zeker dat de DR4018 gewoon eerst in de programmeerstand gezet kan (en mag) worden: voor het voor de eerste keer toekennen van het DCC-adres aan de DR4018 zet je (volgens dezelfde handleiding) de DR4018 als eerste in de programmeerstand en bedien je vervolgens het gewenste wisseladres vanuit de centrale. De centrale staat dan dus niet in de programmeerstand....

Tot later,
Bert

PS: Het is niet de eerste keer dat ik de DR4018 programmeer, ik bezit deze al meer dan een jaar en heb daar regelmatig test-opstellingen mee "op de salontafel" om zo het nuttige met het aangename te verenigen: Functionmapping uitproberen en gezellig op de bank...  ;D
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2014, 18:52:38 door guest7823. Reden: Citaat verwijderd, wegens directe onderposting »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2014, 22:55:11 »
Hallo, daar ben ik dan weer....

Ook met de oude 10764 bleef de DR4018 nu weer gewoon in de programmeerstand staan met het LEDje aan, dus uiteindelijk maar weer met de hand uitgezet. Vervolgens een aantal malen de programmeerstand van de DR4018 aan- en uitgezet, en ziedaar, het verschijnsel treedt weer op: het LEDje gaat weer vanzelf uit en de DR4018 is niet meer benaderbaar.  ???

Dus weer de 10764 van mijn zoon gepakt (die gaf immers geen problemen) en het verwonderlijke gebeurt: ook nu gaat het LEDje na het indrukken van de PROGRAM-toets na enkele seconden uit en is de DR4018 niet meer benaderbaar....  ???

Conclusie: het probleem treedt soms wel, soms niet op bij beide 10764.

Helaas heb ik op dit moment geen tweede MultiMaus om daarmee nog een test te doen.

Echter, Nico meldt hetzelfde probleem met een intellibox, dat is dan toch verdacht....  :(

Wat nu?

Bert

PS: Ik heb inmiddels de test-opstelling op de salontafel wat uitgebreid: er staat nu een  lekker dubbel biertje naast met een bak chips...  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2014, 23:11:54 door Bert_Apd »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #18 Gepost op: 18 januari 2014, 00:21:49 »
doe wat er staat en via pom
ik heb er 6 en ook daar werkt het niet altijd /goed als er al eensgeprogrameerd is
via pom wel

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #19 Gepost op: 18 januari 2014, 11:37:11 »
OK, zal dit weekeind nog eens via POM proberen.
Bij mij is inderdaad ook al een aantal malen een programmeer poging gedaan, vergelijkbaar met wat bert schrijft...
Wordt vervolgd.
nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #20 Gepost op: 18 januari 2014, 11:43:21 »
Hallo jerrytrein,

doe wat er staat en via pom
ik heb er 6 en ook daar werkt het niet altijd /goed als er al eensgeprogrameerd is
via pom wel

Moet ik dit lezen als "gebiedende wijs enkelvoud"?  ;)
Als je de eerdere berichten goed hebt gelezen dan weet je inmiddels dat (ook al zet ik de MultiMause eerst in POM-mode) na het indrukken van de PROGRAM-toets van de DR4018 het LEDje daarna aangaat maar vervolgens weer onverklaarbaar uitgaat voordat ik iets verder heb kunnen doen... De DR4018 zelf blijft dus niet in de programmeer-modus staan...

Dit verschijnsel blijft zich herhalen, heel af en toe echter blijft de DR4018 wel in de programmeer-modus staan en kan ik wel de CV's aanpassen in de POM-modus.

Nogmaals ter verduidelijking: Volgens de handleiding moet je om de DR4018 de eerste keer een DCC-adres te geven eerst de PROGRAM-toets op de DR4018 indrukken en daarna op de centrale (die dan dus niet in POM-modus staat) het gewenste wisseladres bedienen. Als ik dat nu probeer gaat het LEDje ook al weer vanzelf uit voordat ik via de centrale een wisseladres heb kunnen sturen...

Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben....  ;)

ik heb er 6 en ook daar werkt het niet altijd /goed als er al eensgeprogrameerd is
via pom wel

Blijkbaar gebeuren er bij jou dus ook "onverklaarbare" dingen.... ::)

Ter verdere informatie: De DR4018 heeft nog steeds dezelfde verschijnselen, ook vandaag....

Ik hoop dat Timo en/of Karst nog suggesties hebben...  :-[

Even een vraagje aan Nico: Hoe "oud" is jouw DR4018? V1.0 of V1.2?

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2014, 11:54:03 door Bert_Apd »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #21 Gepost op: 18 januari 2014, 12:13:22 »
Hoi leden der Jonge Onderzoekers ;) :D

Zal ik dan maar met het verlossende woord komen ;) :P

De DR4018 is gemaakt als multiprotocol decoder. Dat betekent, dat er tijdens het programmeren bepaald moet worden welk protocol er aangeboden wordt.

Daartoe schakelt de DR4018 elke 1500 mS om van DCC op MM en omgekeerd. Nu, wanneer gebeurt dat ? Tijdens deze 1500mS wordt geprobeerd een valide adres van het betreffende protocol te lezen. Als nu halverwege een binnenkomend DCC pakketje omgeschakeld wordt naar MM, bestaat de kans dat de decoder het resterende pakketje als valide MM adres herkent. Het bepalen wat een valide MM adres is echter lastig. MM kent geen checksum o.i.d. om te bepalen of de ontvangen bits ook daadwerkelijk iets zinnigs betekenen.... Dus kan de decoder makkelijk een foute constatering maken en op MM blijven staan, met een willekeurig adres...

Gelukkig is er een 'workaround' voor systemen die DCC uitsturen:

Zet de ( een ) rijregelaar op adres 9999 ( het POM adres van de decoder ) en beweeg even de snelheidsknop. Op dat moment zal de centrale adres 9999 in de refreshstack opnemen en regelmatig het valide DCC adres 9999 op de uitgang zetten. Als de decoder nu in programmeermode gezet wordt, 'ziet' het vrijwel onmiddelijk 'zijn' adres en zal in programmeermode blijven staan ;)

Verder nog even een opmerking over het aanbrengen van een weerstand op OUT1. Dit is ENKEL en ALLEEN nodig indien men CV's wil UITLEZEN op centrales die dat kunnen.

Daar de Multimaus dat niet kan, is het voor de Multimaus NOOIT nodig een weerstand aan te brengen. Ook niet als CV-mode wordt gebruikt om te programmeren.

Het gebruik van CV-mode is overigens ook totaal overbodig in het geval van een MultiMaus. POM-mode is voldoende en beter geschikt, omdat daarmee de decoder ook ingebouwd in de baan geprogrammeerd kan worden ( adres 9999 ) zonder dat het gevaar bestaat andere decoders en/of locs te programmeren.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, schroom niet om verder te vragen als er iets niet duidelijk is.


Grtzz,

Karst

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #22 Gepost op: 18 januari 2014, 12:22:47 »
Hallo Karst,

Dat is een duidelijke verklaring voor "onduidelijke" en "variabele" verschijnselen  (y)  (y)

Ik ga het meteen uitproberen!  :D

En dat van die weerstand was mij niet bekend, het staat toch letterlijk zo in de gebruiksaanwijzing.... Weer wat geleerd, en daar is het forum toch juist voor... (y)

Bedankt, en tot later...

Bert
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2014, 22:43:30 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2014, 12:33:42 »
Hallo Karst.

De "work-around" werkt goed, de DR4018 blijft daarna keurig in de programmeerstand staan en laat zich via POM weer netjes programmeren...  (y)  (y)

Iedereen die me heeft geholpen en heeft willen helpen: bedankt  ;D

Hoi leden der Jonge Onderzoekers ;) :D

Bedankt Karst dat ik - ondanks mijn leeftijd - nog steeds tot die categorie mag behoren!  :P  (y)

Groetjes en een fijn weekend,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2014, 13:12:58 door Bert_Apd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Opgelost - Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2014, 12:30:04 »
Kijk Karst, dat is een stukje inside informatie waar ik alleen naar kon gissen  ;D

En dat van die weerstand was mij niet bekend, het staat toch letterlijk zo in de gebruiksaanwijzing....
Staat toch echt letterlijk in de gebruiksaanwijzing dat het niet werkt  ;) blz 3, "Compatibiliteit met verschillende centrales" staat dat programmeren via het programmeerspoor niet werkt. Vervolgens staat alleen bij de methode " CV Programmering / Uitlezing via programmeerspoor" vermeld dat er een weerstand geplaatst moet worden. Deze is ervoor dat de decoder uitgelezen kan worden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Opgelost - Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2014, 14:53:02 »
Hallo Timo,

Staat toch echt letterlijk in de gebruiksaanwijzing dat het niet werkt  ;) blz 3, "Compatibiliteit met verschillende centrales" staat dat programmeren via het programmeerspoor niet werkt. Vervolgens staat alleen bij de methode " CV Programmering / Uitlezing via programmeerspoor" vermeld dat er een weerstand geplaatst moet worden. Deze is ervoor dat de decoder uitgelezen kan worden.

Ik moet je gelijk geven en ongelijk geven....  ;D



Je hebt gelijk dat de MultiMaus niet kan programmeren via een programmeerspoor, hij kan inderdaad niets uitlezen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je met de MultiMaus geen CV-programmering kunt doen. Dat kan wel degelijk en het werkt ook met de DR4018 zolang die maar als enige apparaat is aangesloten op de MultiMaus.

En, als je CV-programmering wilt doen, staat in diezelfde handleiding op pagina 5 dat je een weerstand op OUT1 moet aansluiten, nergens staat vermeld dat die alleen nodig is om CV's te kunnen uitlezen:



Aangezien ik zelf alleen de beschikking heb over de MultiMaus heb ik geen verdere ervaring met het uitlezen van CV's. Dus heb ik op dat gebied ook maar een beperkte kennis. Het wijzigen van CV's heb ik uiteraard veelvuldig gedaan, zonder dat kan je verder digitaal weinig doen... ;)

Verder volg ik de handleidingen (meestal) letterlijk op. Zelfs jerrytrein probeerde me (terecht) duidelijk te maken dat ik gewoon moest doen wat er staat  ;)

En dus heb ik de handleiding (als beginnend digitaalrijder) voor CV-programmering letterlijk opgevolgd:

Citaat
(1) CV Programmering / ...
...
Om te beginnen moeten eerst de decoder voorbereiden doormiddel van het plaatsen van een belastingweerstand van 150 of 270 Ohm op uitgang 1 zoals in de volgende afbeelding geïllustreerd.

En dat doe je als DCC-beginner dus netjes, ook al moet je de zin even tot je laten doordringen voor wat betreft het Nederlands... (de zin is letterlijk geciteerd uit de handleiding V1.3)

Citaat
De weerstand zorgt ervoor dat er een belasting op het programmeerspoor ontstaat die uw centrale nodig heeft als bevestiging dat er een module aanwezig is en ook daadwerkelijk de programmeeropdracht van uw centrale heeft ontvangen

In deze zin is toch duidelijk sprake van het ontvangen van de programmeeropdracht vanuit de centrale...

Maar goed, de weerstand heb ik nu verwijderd (scheelt weer een hoop gedoe) en het programmeren van de DR4018 in CV-modus werkt inderdaad ook zonder deze weerstand. Uiteraard is de programmering in POM-mode een stuk handiger...  ;D

Het schrijven van duidelijke handleidingen is blijkbaar een vak apart... ::)

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 16:10:33 door Bert_Apd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Opgelost - Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2014, 14:58:32 »
Bert, was absoluut niet als commentaar bedoelt  ;) Fouten maken is menselijk en daar leren we allemaal weer van, ook ik. ;D

Maar het feit dat de weerstand alleen bij een van de drie opties genoemd wordt en de tekst "en zonder moeizame aansluitingen of plaatsen van weerstanden" bij POM moet ik toch zeggen dat ik de handleiding duidelijk vind op dat punt. Wel had er bij CV programmeren een voetnoot mogen staan dat dit idd alleen het uitlezen betreft.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Opgelost - Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2014, 15:02:23 »
Het schrijven van duidelijke handleidingen is blijkbaar een vak apart... ::)

Inderdaad. Bovendien is het uitzonderlijk wanneer degene die iets bedenkt/ontwerpt, daar ook zelf een handleiding bij kan schrijven die voor de niet-ingewijden duidelijk is.
Bij professionele producten vind ik dat redelijk ergerlijk. Hier is toch sprake van een behoorlijk hobby-gehalte, en kun je bovendien voldoende ondersteuning krijgen. Wat niet wegneemt dat een goede, duidelijke en eenduidige handleiding erg prettig zou zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Opgelost - Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2014, 15:07:17 »
is iig gelukt (y)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Opgelost - Probleem met programmeren Digirails DR4018
« Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2014, 15:16:41 »
Hallo,

Bert, was absoluut niet als commentaar bedoelt

Zo heb ik het ook niet gelezen, ik wilde alleen laten zien dat er verschillende manieren zijn van interpretatie van handleidingen: met achtergrondkennis ("da's toch logisch") en zonder kennis...  ;D

Inderdaad. Bovendien is het uitzonderlijk wanneer degene die iets bedenkt/ontwerpt, daar ook zelf een handleiding bij kan schrijven die voor de niet-ingewijden duidelijk is.

Voor zover mij bekend heeft de bedenker/ontwerper de handleiding niet zelf geschreven, mocht  dat wel zo zijn dan gelieve dit niet persoonlijk op te vatten... Het produkt zelf is prima en dat is toch wat we nodig hebben.... ;)

is iig gelukt (y)

Maar met "gewoon doen wat er staat" was mijn probleem nog steeds niet opgelost....  (y)

Zonder de oplossing van Karst@21 waren mijn 2 stuks DR4018 mogelijk als "defect" retour gegaan naar Digirails...

Eén ding is zeker: Jullie hebben mij allemaal goed geholpen, nogmaals bedankt!

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 16:34:00 door Bert_Apd »