Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje  (gelezen 33802 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #45 Gepost op: 22 januari 2014, 12:30:55 »
Dit is de tweede keer dat ik dit verhaal typ. Ik was net met de laatste zin bezig en ik klik zo alles weg... Dus nu maar een ´verkorte´versie  :P.
Daarom doe ik vaak om de zoveel woorden even alles in blok zetten en vervolgens 'Ctrl + C' : als ik dan de verkeerde knop in druk (op sommige fora is per ongeluk 'vorige' doen ook een garantie je hele bericht kwijt te raken) kan ik het altijd zo weer tevoorschijn toveren met 'Ctrl + V'
Even wat silicone-rubber aangemaakt en het bakje kan vol gegoten worden. nu maar hopen dat het goed gaat  :P.

[2 afbeeldingen]

Over de luchtbellen maak ik mij een zorgen, deze gaan groot en deels weg door er op de onderkant te kloppen. De rest gaat wel in de loop van de nacht weg. Belangrijk is dat de ondergrond waterpas is bij het gieten.
Nu maar hopen dat het goed gaat  ;D
Je hebt toch wel je werkstuk eerst ingesmeerd met rubber op een kwastje? Die kleine luchtbelletjes blijven namelijk aan je werkstuk 'plakken' en zullen zo goed als niet door het rubber omhoog komen. Vraag me niet hoe ik dat weet...

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #46 Gepost op: 22 januari 2014, 12:43:00 »
Daarom doe ik vaak om de zoveel woorden even alles in blok zetten en vervolgens 'Ctrl + C' : als ik dan de verkeerde knop in druk (op sommige fora is per ongeluk 'vorige' doen ook een garantie je hele bericht kwijt te raken) kan ik het altijd zo weer tevoorschijn toveren met 'Ctrl + V'

Ja dit heb ik uiteindelijk ook gedaan  ;D

'Je hebt toch wel je werkstuk eerst ingesmeerd met rubber op een kwastje? Die kleine luchtbelletjes blijven namelijk aan je werkstuk 'plakken' en zullen zo goed als niet door het rubber omhoog komen. Vraag me niet hoe ik dat weet...

Goede opmerking. Dit heb ik ook gedaan, ik was alleen even veret dit er bij te vermelden. Ik heb vaker een mal gemaakt, voornamelijk van plaatmaterialen. Deze zijn er prachtig uitgekomen:



Voor de liefhebbers voor het interieur wil ik er wel een paar gieten tegen een kleine vergoeding. Ik weet nog niet hoeveel, ligt eraan hoeveel hars ik nodig heb en hoe duur de hars is. Ik denk zelf dat het rond de €2,50 exclusief verzendkosten zal zijn. Dit laat ik weten zodra ik meer weet.  ;)




tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #47 Gepost op: 23 januari 2014, 23:15:50 »
Hier is weer een update van vandaag.

Ik heb vandaag weer het een en ander kunnen doen aan alle drie de bakken. De twee koppen zijn voorzien van een tweede laag geel.
Ik ben alleen vergeten hier een foto van te maken ;D

De tussenbak heb ik voorzien van transfers van Kleinspoor. Na het plaatsen van de blokbanen viel deze mij erg tegen. De kleur van was veel te donker, het was bijna zwart en absoluut geen blauw. De rest van de transfers zijn uitstekend.



Ook zag ik later dat de rechtse nummer 1 verkeerd stond, deze moest nog een raam opzei. Ik heb besloten op de blokbaan te verwijderen en de originele transfers van het spoorcuriosa setje te gebruiken. Deze transfers zijn wat moeilijker te plaatsen en zijn wat 'breekbaarder'. Door een stukje tape over de transfer te plaatsen kan je de transfer op de juiste plek plaatsen zonder dat deze verschuift.
   
Het resultaat van de blokbaan was een stuk beter qua kleur en qua vorm. Ook heb ik meteen de 1 veranderd.



Ik heb ook nog de transfers van spoorcuriosa gebruikt voor die boven de deuren, deze zijn niet bij kleinspoor te verkrijgen.
Ik heb de tussenbak nog even los in elkaar gezet om een beeld te krijgen van het resultaat:


Op de achtergrond zie je toch nog de andere bakken in hun tweede laag geel  :P

En een foto van de andere kant:



et is nu alleen nog wachten tot ik de lak binnen krijg.
Ik had ook nog transfers met niet roken symbolen aangeschaft alleen weet ik niet zeker als deze er ook op moeten. is er iemand die dit weet? het betreft de volgende transfers:


Als er nog andere transfers missen, of andere opmerkingen, dan hoor ik ze graag.

De mal van het interieur is ook goed gelukt. Jammer genoeg had ik geen hars meer om er eentje te gieten, dt zal ik morgen dan nog even bestellen.



Dit was het weer. Nu is het wachten op de hars en op de lak. Morgen wil ik de deuren van de andere twee bakken spuiten.
Groetjes  :)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #48 Gepost op: 24 januari 2014, 00:08:51 »
 (y) Je gaat als een speer. Nette mal. Ben benieuwd hoe de stoelen er straks uit komen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #49 Gepost op: 24 januari 2014, 01:13:03 »
Ziet er mooi uit de tussenbak! Alleen denk ik dat het nog iets echter kan gaan lijken, door de rechter boven raampjes zilver te maken. Hier aardig te zien: http://farm9.staticflickr.com/8179/7995298511_a4c464b919.jpg

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #50 Gepost op: 24 januari 2014, 01:16:00 »
Eeeh, dat is een plan V Edwin.
De tussenbak van de Sprinter 3 kreeg wel degelijk volledig zwarte raamrubbers. De kopbakken niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #51 Gepost op: 24 januari 2014, 01:32:56 »
Sprinter ramen zijn sprinter ramen, ik had ook een foto van de 766 extra coupé met sprinterramen kunnen nemen, dat maakt verder niet uit, allemaal even groot (jaja eerste klas is groter). Maar je hebt wat betreft de middenbak van SGM III wel gelijk, kon net even geen plaatjes vinden waar het goed zichtbaar is, nu wel gevonden (ook een met allemaal zwarte en een raam er tussen met wel een zilver schuifraam, vervangen blijkbaar). Echter is het gewoon het raam frame, en niet de rubbers, want dat zou het raam wat slap maken, als het allemaal rubber zou zijn en het raampje zou wat stroef schuiven ;)

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #52 Gepost op: 24 januari 2014, 01:45:55 »
Sprinter ramen zijn sprinter ramen

Niet dus.
Ten minste, niet als je een opmerking over de kleurstelling wilt plaatsen.
De eerste Sprinters hadden zelfs volledig zilverkleurige raamstijlen. Als je een drietje uit een Fleischmann 2011 maakt, moet je ook nog de ramen van de kopbakken bijkleuren. Dat is een pokkewerk, omdat de binnenste raamstijlen nauwelijks boven het vensterglas uitsteken. Handiger is gewoon de ramen van de Citypendel te bestellen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2014, 02:21:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #53 Gepost op: 24 januari 2014, 07:37:16 »
Snap de ramenkwestie niet helemaal dus maar ff een opsomming:
Geleverd aan NS zijn:
2001-2015 (zonder overgang tussen bakken en toiltet), 2021-2080 (met overgang en toilet). Van de tweede serie zijn de 2036-2080 verlengd met de tussenbak en vernummerd in 2836-2880. Deze behielden de 'zilveren' schuiframen. Van de tussenbak waren deze helemaal zwart. Daarbij werd ook de serie 2881-2895 nieuw besteld en hadden natuurlijk alle bakken zwarte raamstijlen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #54 Gepost op: 24 januari 2014, 07:50:27 »
Edwin suggereerde dat de tussenbak een schuifraam met zilverkleurige sponning nodig had, maar dat is dus niet zo. Dat is alles eigenlijk.

Wel een vraag van deze kant. Fleischmann gaf de 2011 en 2012 ramen met geheel zilverkleurige sponningen. Klopt dat eigenlijk voor die eerste serie? De Fleischmann Citypendel en de recente gele varianten kreeg zwarte sponningen met een schuifraam met zilverkleurige sponningen. Die heb ik maar in de kopbakken van mijn Sprinter 3 gezet en dat is correct voor het gekozen nummer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #55 Gepost op: 24 januari 2014, 09:12:05 »
Bij de Citypendels waren de schuiframen ook nog zilverkleurig. Pas bij de laatste revisie bij het 'verVlaflippen' zijn ze zwart geworden! Dan zijn ook niet alle ruiten voorzien van een schuif mogelijkheid!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #56 Gepost op: 24 januari 2014, 09:30:56 »
Ja, dat weet ik wel, maar zijn de sponningen ooit geheel zilverkleurig geweest?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #57 Gepost op: 24 januari 2014, 10:34:30 »
Bedankt voor de reacties.

Snap de ramenkwestie niet helemaal dus maar ff een opsomming:
Geleverd aan NS zijn:
2001-2015 (zonder overgang tussen bakken en toiltet), 2021-2080 (met overgang en toilet). Van de tweede serie zijn de 2036-2080 verlengd met de tussenbak en vernummerd in 2836-2880. Deze behielden de 'zilveren' schuiframen. Van de tussenbak waren deze helemaal zwart. Daarbij werd ook de serie 2881-2895 nieuw besteld en hadden natuurlijk alle bakken zwarte raamstijlen.

Ik ben nog even gaan kijken naar de de kleur van de schuiframen en zag inderdaad dat sommige zwarte schuif ramen hadden Het originele treinstel is een citypendel, dus als het goed is kan ik de schuiframen zilver laten? Ik heb het nummer 2853 gebruikt.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #58 Gepost op: 24 januari 2014, 11:55:31 »

Als ik een tipje mag geven wat betreft het gieten in de mal. Van mallen die ik tegenwoordig maak, maar ik ook altijd een iets grotere 'loze' versie.

Ik maak een tweede gietmal voor het rubber, alleen dan zonder enig opbject erin. Het is dus puur een lap rubber na het uitharden. Na het uitharden snij ik de omhoogstaande randjes (door de oppervlaktespanning ontstaan) weg en gebruik het als 'afdek-strook' voor de echte mal. Op die manier kun je de onderzijde van je gietmal veel netter vlak maken en overtollige hars eruit drukken.

Tegen luchtbellen is het misschien handig de mal op een schuurmachine te plaatsen en dan te vullen, want de smalle strookjes die de rugleuningen van de stoelen voorstellen zouden nog wel eens vervelende luchtopsluitingen kunnen gaan opleveren.

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #59 Gepost op: 24 januari 2014, 12:19:26 »
Als ik een tipje mag geven wat betreft het gieten in de mal. Van mallen die ik tegenwoordig maak, maar ik ook altijd een iets grotere 'loze' versie.

Ik maak een tweede gietmal voor het rubber, alleen dan zonder enig opbject erin. Het is dus puur een lap rubber na het uitharden. Na het uitharden snij ik de omhoogstaande randjes (door de oppervlaktespanning ontstaan) weg en gebruik het als 'afdek-strook' voor de echte mal. Op die manier kun je de onderzijde van je gietmal veel netter vlak maken en overtollige hars eruit drukken.

Tegen luchtbellen is het misschien handig de mal op een schuurmachine te plaatsen en dan te vullen, want de smalle strookjes die de rugleuningen van de stoelen voorstellen zouden nog wel eens vervelende luchtopsluitingen kunnen gaan opleveren.

Bedankt voor de tip! Ik neem aan dat je geen bandschuurmachine bedoeld, maar eentje die trilt  zodat het mooi gaat vloeien  :P. Ik dacht zelf ook nog om de stoeltjes met een spuit in te spuiten zodat je de hars goed erin krijgt.