Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaƫl dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
  

Auteur Topic: Trein ontspoord bij Hilversum  (gelezen 22442 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2014, 13:07:23 »
Is ook niet zo gek, de trein is met een ontspoort draaistel, beide overloopwissel over gegaan, dat betekend dus vier wissels stuk, stel dat ze ontspoort rechtdoor was gegaan waren het er maar twee geweest en had er eventueel nog over het andere spoor treinverkeer mogelijk geweest.

Ik blijf het vreemd vinden, dat de trein beide overloopwissels heeft genomen.

Groeten Edwin.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2014, 14:27:18 »

Gebeurt vaak zat hoor, ik heb het ook regelmatig tussen Gouda en Rotterdam, sporen moeten nou eenmaal eens in de zoveel tijd bereden worden om alles goed te laten werken.  Dus vandaar dat dit soort wissels die niet in de standaard dienst gebruikt zo af toe bereden worden, en dan is van het ene spoor naar het andere en meteen weer terug de makkelijkste manier. Hoeft de trein niet een heel stuk verkeerd spoor te rijden.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2014, 14:29:44 »
Ik blijf het vreemd vinden, dat de trein beide overloopwissels heeft genomen.
Of te wel zoals we in vaktermen noemen roestrijden, ieder wissel of stukje spoor dient minimaal 1x per 24 uur met minimaal 20 assen te zijn bereden dit om, zoals de naam al zegt, de roest die ontstaat er af te rijden. Dus niets raars aan.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2014, 14:58:03 »
Okee, je leert elke dag wat (y)

Groeten Edwin.


funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #20 Gepost op: 16 January 2014, 16:36:19 »
Of te wel zoals we in vaktermen noemen roestrijden, ieder wissel of stukje spoor dient minimaal 1x per 24 uur met minimaal 20 assen te zijn bereden dit om, zoals de naam al zegt, de roest die ontstaat er af te rijden. Dus niets raars aan.

12 assen is genoeg.
Moest laatst met een slt IV roestrijden op de hanzelijn, en heb toen aan de trdl gevraagd of dit wel voldoende assen waren.
Ben hier enkele minuten later over teruggebeld door de betreffende trdl met de mededeling dat ze het had rondgevraagd, met als antwoord dat dit het minimum aantal assen is.
Dit is wat ik er (nu) vanaf weet.....

En het is niet 1* in de 24 uur, maar 1* binnen 24 uur. ;)
« Laatst bewerkt op: 16 January 2014, 20:24:06 door funtrucker. Reden: toevoeging »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2014, 16:39:26 »
trdl?  ???
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #22 Gepost op: 16 January 2014, 16:40:18 »
Treindienstleider Paul ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #23 Gepost op: 16 January 2014, 16:44:41 »
Ik zat aan traliedeler te denken, twee gevangenen op 1 cel, je weet wel.  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8096
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #24 Gepost op: 16 January 2014, 20:07:13 »
Jan Barnier (MCH Hilversum) voelde de ontsporing in zijn winkel en ging daarna naar buiten met zijn fotocamera.
Op 2 foto's zijn rare knikken in de rails te zien bij de wissels.
Is dat vertekening door de camera of gevolg van de ontsporing?
Gr.
Eric

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #25 Gepost op: 16 January 2014, 20:51:41 »
De situatie ter plaatse kennende zijn deze knikken niet gebruikelijk. Al wordt zoiets door middel van inzoomen met een camera wel wat versterkt.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #26 Gepost op: 16 January 2014, 22:15:37 »
Als het eea ongeleid over de bielzen heen stuitert en tegen de zijkanten spoorstaven aan knalt, daar is dat balastbed natuurlijk niet op gemaakt...

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #27 Gepost op: 16 January 2014, 23:35:01 »
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #28 Gepost op: 16 January 2014, 23:50:18 »
Dan gelijk maar de wissels weg, hoe je ook niet meer te ontroesten ;D

Over de kronkels, het draaistel liep al bij het eerste wissel naast de rails, dus kwam daarbij ook spoorstaven tegen, die klappen zorgen wel voor wat kronkels..

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #29 Gepost op: 17 January 2014, 00:12:42 »
De wissels gaan tijdelijk weg omdat het geen wissels zijn die standaard op voorraad zijn (ze liggen in een boog namelijk), deze niet meer te redden zijn en er dus eerst nieuwe gefabriceerd moeten worden.

In de tussentijd dus een paar rechte stukken spoor zodat nu weer treinverkeer mogelijk is, en later de wissels weer ingepast kunnen worden op een gunstiger moment.