Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 01:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Contact gegevens Roco NL door Sikko
18 December 2025, 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: Trein ontspoord bij Hilversum  (gelezen 22478 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2014, 13:07:23 »
Is ook niet zo gek, de trein is met een ontspoort draaistel, beide overloopwissel over gegaan, dat betekend dus vier wissels stuk, stel dat ze ontspoort rechtdoor was gegaan waren het er maar twee geweest en had er eventueel nog over het andere spoor treinverkeer mogelijk geweest.

Ik blijf het vreemd vinden, dat de trein beide overloopwissels heeft genomen.

Groeten Edwin.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2014, 14:27:18 »

Gebeurt vaak zat hoor, ik heb het ook regelmatig tussen Gouda en Rotterdam, sporen moeten nou eenmaal eens in de zoveel tijd bereden worden om alles goed te laten werken.  Dus vandaar dat dit soort wissels die niet in de standaard dienst gebruikt zo af toe bereden worden, en dan is van het ene spoor naar het andere en meteen weer terug de makkelijkste manier. Hoeft de trein niet een heel stuk verkeerd spoor te rijden.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2014, 14:29:44 »
Ik blijf het vreemd vinden, dat de trein beide overloopwissels heeft genomen.
Of te wel zoals we in vaktermen noemen roestrijden, ieder wissel of stukje spoor dient minimaal 1x per 24 uur met minimaal 20 assen te zijn bereden dit om, zoals de naam al zegt, de roest die ontstaat er af te rijden. Dus niets raars aan.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2014, 14:58:03 »
Okee, je leert elke dag wat (y)

Groeten Edwin.


funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #20 Gepost op: 16 January 2014, 16:36:19 »
Of te wel zoals we in vaktermen noemen roestrijden, ieder wissel of stukje spoor dient minimaal 1x per 24 uur met minimaal 20 assen te zijn bereden dit om, zoals de naam al zegt, de roest die ontstaat er af te rijden. Dus niets raars aan.

12 assen is genoeg.
Moest laatst met een slt IV roestrijden op de hanzelijn, en heb toen aan de trdl gevraagd of dit wel voldoende assen waren.
Ben hier enkele minuten later over teruggebeld door de betreffende trdl met de mededeling dat ze het had rondgevraagd, met als antwoord dat dit het minimum aantal assen is.
Dit is wat ik er (nu) vanaf weet.....

En het is niet 1* in de 24 uur, maar 1* binnen 24 uur. ;)
« Laatst bewerkt op: 16 January 2014, 20:24:06 door funtrucker. Reden: toevoeging »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7778
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2014, 16:39:26 »
trdl?  ???
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #22 Gepost op: 16 January 2014, 16:40:18 »
Treindienstleider Paul ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7778
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #23 Gepost op: 16 January 2014, 16:44:41 »
Ik zat aan traliedeler te denken, twee gevangenen op 1 cel, je weet wel.  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8096
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #24 Gepost op: 16 January 2014, 20:07:13 »
Jan Barnier (MCH Hilversum) voelde de ontsporing in zijn winkel en ging daarna naar buiten met zijn fotocamera.
Op 2 foto's zijn rare knikken in de rails te zien bij de wissels.
Is dat vertekening door de camera of gevolg van de ontsporing?
Gr.
Eric

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #25 Gepost op: 16 January 2014, 20:51:41 »
De situatie ter plaatse kennende zijn deze knikken niet gebruikelijk. Al wordt zoiets door middel van inzoomen met een camera wel wat versterkt.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #26 Gepost op: 16 January 2014, 22:15:37 »
Als het eea ongeleid over de bielzen heen stuitert en tegen de zijkanten spoorstaven aan knalt, daar is dat balastbed natuurlijk niet op gemaakt...

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #27 Gepost op: 16 January 2014, 23:35:01 »
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #28 Gepost op: 16 January 2014, 23:50:18 »
Dan gelijk maar de wissels weg, hoe je ook niet meer te ontroesten ;D

Over de kronkels, het draaistel liep al bij het eerste wissel naast de rails, dus kwam daarbij ook spoorstaven tegen, die klappen zorgen wel voor wat kronkels..

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #29 Gepost op: 17 January 2014, 00:12:42 »
De wissels gaan tijdelijk weg omdat het geen wissels zijn die standaard op voorraad zijn (ze liggen in een boog namelijk), deze niet meer te redden zijn en er dus eerst nieuwe gefabriceerd moeten worden.

In de tussentijd dus een paar rechte stukken spoor zodat nu weer treinverkeer mogelijk is, en later de wissels weer ingepast kunnen worden op een gunstiger moment.