Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 12:07:53
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:54
Dat overkomt mij niet. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:48:20
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41

Auteur Topic: Trein stopt op de wissel (n-spoor)  (gelezen 7229 keer)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Re: Trein stopt op de wissel (n-spoor)
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2014, 08:21:21 »
Ja.
Grt, Wim

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2014, 09:28:35 »
Beste Wouter,

Het idee van het gebruik van een nietje als draadbrug zou prima moeten werken. Een draadbrug is niets anders dan een
geleidende verbinding (meestal van een metaalsoort) die de ene spoorstaaf  met dezelfde stroomkring met de andere verbindt.
Let er ook even op dat wanneer u dit doet de nietjes niet elkaar raken, want u zult waarschijnlijk onder het kunststof stuk door moeten om de juiste spoorstaven met elkaar te verbinden en dan zullen ze elkaar kruisen. Ik zou gewoon zeggen verbindt ze op dezelfde manier zoals dat ook bij uw andere wissels die wel een draadbrug hebben gesitueerd is.

Succes

M.v.g. Stefan

0spoorder

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2014, 10:01:19 »
Hallo Wouter,

Een flm wissel staat iets bol, als jij zegt dat er wel stroom op staat moet het aan de loc (stroomgeleiders)liggen.
Om het zeker te weten of er stroom op de wissel staat, even rail contact op de wissel maken met een lampje.
Als dat ok is ligt het aan de stroomgeleiders in je loc,iets bijbuigen kan al voldoende zijn.

Gr,Ben.

firefox

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2014, 10:37:59 »
Hallo mede machinisten,

Ik ga vanavond eerst de draadbrug proberen op de hoop dat dat helpt
Ik denk niet dat het aan de lok ligt eerder dat het spoor bevuild is ookal
heb ik hem al een keer of tig schoongemaakt haha

alvast bedankt voor alle reacties
Ik hou jullie op de hoogte

Mvg
Wouter

P.s.
Is een tuimelschakelaar een optie om wissels te bedienen

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 January 2014, 11:07:21 »
Beste Wouter,

Ik ben niet zo bekend met een tuimelschakelaar. Volgens mij is het wel zo dat een tuimelschakelaar stroom doorlaat of onderbreekt, i.p.v. een kort signaal. Hier moet u dus even mee oppassen want als deze schakelaar bij inschakeling stroom
blijft geven kan er kortsluiting in de wissel ontstaan en dat is zonde. Je hebt namelijk twee soorten schakelkasten. Een die de stroomkring onderbreekt of doorzet en een die een signaal geeft (pulse). De wissel heeft enkel een signaal nodig om te schakelen en geen continue stroom. Schakelkasten die een stroom blijven geven zijn meestal voor de lichtseinen en baanonderbrekingen bedoeld.

Ik weet niet of u analoog of digitaal gaat bouwen maar ik zou wel schakelaars gebruiken die speciaal voor modelbouw zijn gemaakt. Deze zijn overigens niet al te prijzig en vaak verkrijgbaar in blokken van 4 schakelaars in één. Op beurzen of 2e hands op internet zijn ze helemaal voor een prikkie verkrijgbaar.

M.v.g. Stefan

firefox

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 January 2014, 14:26:17 »
Hoi stefan,

Ik ben daar niet zo fan van omdat ik probeer alles weg te werken en.probeer dus die schakelkasten ook in een.houten lat/plankje weg te werken maar ik begrijp.dat als ik een.puls schakelaar neem of een schakelaar die alleen een puls geeft het wel moet gaan ik weet toevallig dat er knoppen zitten op een regelkast van een cv installatie om de boel eventueel te resetten die geeft dus alleen een puls het probleem is die vind ik er niet mooi voor haha dat zijn grote ronde knoppen ik wil een wat kleiner formaat zodat ik er meer kwijt kan ik heb al 4 schakelaars voor de verlichting in een houten plank gemaakt stuur even een foto mee.voor het idee

Als iemand een idee heeft graag!

Mvg
Wouter

firefox

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2014, 18:37:53 »
beste machinisten,

ik heb net dat ik thuis kwam mijn wissels nagelopen en geconstateerd dat ik inderdaad geen draadbruggen in mijn wissels heb tenminste niet overal :o

ik heb deze door middel van een nietje open te buigen en in de juiste stand terug te buigen er tussen gezet dit ging vrij makkelijk ;D

toen mijn ITL laten rijden hij reeds nu alle wissels op een langzame snelheid voor bij :D alleen hij begon na 3 keer heen en weer te rijden opeens te stotteren op sommige plaatsen toen de rails nog maar eens schoon gemaakt en nu tsja hij rijd als een zonnetje (y) (y)

maar dan ik heb 2 drieweg wissels waarvan 1 wel is voorzien van draadbruggen maar de ander niet de draadbruggen die zichtbaar zijn bij de andere heb ik er wel al ingezet maar bij mijn idee mis ik er dan nog 2 maar ik heb nergens de ruimte om ze te plaatsen heeft iemand anders dit probleem ook al gehad??

in ieder geval allemaal vast bedankt voor de moeite/adviezen en het meedenken hij rijd nu in ieder geval

m.v.g.
wouter

Gerrit Reitsema

• Offline Offline
  • Epoche II en III, schaal N
« Reactie #22 Gepost op: 16 January 2014, 19:50:52 »
Alles rijdt nu bij jouw begrijp ik :)  Vast weer wat opgestoken, oa. dat je je rails, wissels en wisseltongen goed schoon moet maken en houden. (y)
Hier zijn al vele draadjes over, lees deze nog maar eens na.

Over je 3weg wissels kan ik je het volgende advies geven: op plaatsen waar je slecht bij kunt voor een draadbrug het volgende:
Boor kleine gaatjes naast de rails, die je wilt verbinden, aan de buitenzijde van de rails waar NIET de flenzen langs komen en soldeer daar draadjes aan en verbind deze door onder de tafel. ;D

Gert
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 January 2014, 19:59:11 »
Beste Wouter,

Wat fijn dat de trein weer normaal rijdt. Drieweg wissels heb ik zelf niet en weet ook niet hoe deze verbonden zijn. U zou indien mogelijk de andere wissel kunnen openen om te zien hoe het daar geplaatst is. De methode van Gerrit is ook een uitstekende oplossing.

M.v.g. Stefan

PS: Over het schakelen... Heeft u al eens naar een schakelpaneel/bord gekeken? In de link naar een oude topic is hiervan een foto te zien (reactie 19). http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37469.15 Deze persoon heeft het ook over tuimelschakelaars dus wellicht dat u hem kunt contacteren voor meer informatie hierover.

« Laatst bewerkt op: 16 January 2014, 20:10:34 door SteeF_NS92 »

firefox

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 16 January 2014, 20:51:45 »
hallo,

ik ben blij met alle kennis hier!!

@ gerrit
ik ga het eerst zo even afwachten aangezien het spoor niet heel breed is en ik dan 4 stuks draad moet doorboren en moet doorverbinden ik weet namelijk nog niet of mijn trein daar door rijd heb pas 1 van de 4 ringleidingen klaar als het daarna inderdaad nodig is dan ga ik dat inderdaad doen

@steef
ik heb zelf ook al wat onderzoek verricht ondertussen en inderdaad geconstateerd dat er het één en ander te verkrijgen als zijnde pulse schakelaar ook met een gewone druk knop zeg maar en daar gaat mijn voorkeur wel naar uit aangezien de rest ook druk knoppen zijn en mijn dochtertje kan dan ongestoord drukken als ik er niet ben(staat beneden in bijkeuken)

bedankt voor alle hulp en tips!

mvg
wouter

Gerrit Reitsema

• Offline Offline
  • Epoche II en III, schaal N
« Reactie #25 Gepost op: 17 January 2014, 22:28:30 »
Wouter, nog even iets over het meten van de rijspanning bij storingen zoals jij hebt/had bij wissels.

Op de volgende manier kun je precies testen waar een slecht contact/verbinding zit.

Zet rijspanning op je baanvlak waar je wilt meten.
Er van uitgaand dat je loc op een wissel is blijven staan uiteraard. ;D

Neem een universeelmeter(voltmeter)  en meet op de rail, die ingang is voor een wissel, die je wilt nameten.
Laat 1 meetpen op zijn positie staan en beweeg de andere meetpen over de railstaven via de wissel naar het uitgaande spoor. Bij het omzetten van het wissel kun je de andere uitgang nameten.
Daarna zet je de meetpen weer terug op de eerste positie en ga je met de andere meetpen over het railtraject van het wissel.
Je zult nu ergens geen rijspanning moeten meten, omdat anders de loc wel was doorgereden.
De overgang van wel/geen spanning moet je een bypass maken (overbruggen) >:(

Je kunt nu eventueel een tijdelijke verbinding over de raillas maken door een krokosnoertje te plaatden en verder meten.
De kans is groot dat het maar om 1 isolatie gaat en dan hoef je maar 1 overbrugging te solderen. (y)
Dit hoeft niet van de ringleiding te komen, maar de raillas overbruggen of in het wissel een overgang overbruggen binnen het wissel.

Gert.
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet