Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Robkop
Vandaag
om 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Frits Westers
Vandaag
om 23:06:10
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor?
door
Frank103
Vandaag
om 23:05:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
Vandaag
om 23:04:59
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:55:21
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
reinderlf
Vandaag
om 22:50:15
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum
door
Robkop
Vandaag
om 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
RobVille
Vandaag
om 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 22:06:59
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
gdh
Vandaag
om 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 21:33:04
KADEE Digitale koppeling
door
Mark D.
Vandaag
om 21:29:51
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Mark D.
Vandaag
om 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
MathynK
Vandaag
om 21:02:03
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia
door
barry1972
Vandaag
om 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 20:22:52
Line-up foto's van modellen
door
defender
Vandaag
om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
barry1972
Vandaag
om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer
door
defender
Vandaag
om 20:02:56
US diorama in H0
door
defender
Vandaag
om 19:59:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Mispoes
Vandaag
om 19:53:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 17:52:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Her-beginnen met Rokuhan schaal-Z
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Her-beginnen met Rokuhan schaal-Z (gelezen 11365 keer)
Wouter-N
Her-beginnen met Rokuhan schaal-Z
«
Gepost op:
14 January 2014, 07:14:01 »
Goedemorgen,
Na een jaar of zeven geleden mijn N-baan te hebben opgeruimd is het tijd om de hobby weer eens op te pakken, maar dan in schaal-Z. Een combinatie van beschikbare ruimte en mijn eigen plannen hebben mij hier doen toe besluiten. Ik heb mijn oog laten vallen op het merk Rokuhan. Ze hebben wissels met ingebouwde spoel, een zeer uitgebreide geometrie en zelfs een flexrail. Verder zijn ze volgens mij continue bezig met door ontwikkeling van hun producten. Of je de rail mooi vindt is niet de vraag, da's altijd heel persoon gebonden.
Mijn vraag is of er valkuilen zijn als ik met DCC aan de gang wil gaan? De wissels hebben slechts twee draden in plaats van drie waar ik weer wel ervaring mee heb. Voor de schaal-Z heeft Velmo bruikbare decoders, dus dat moet lukken. Of moet ik me oriënteren op Dinamo achtige systemen? Kortom; een hoop vragen die alleen op Amerikaanse fora wel eens behandeld worden, maar mij nog niet de nodige antwoorden heeft gegeven.
Een ding is wel zeker, ik ga met Koploper aan de gang, want daar heb ik ervaring mee.
groet,
Wouter.
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2014, 09:35:47 door Bert van Gelder
»
zuylen
Re: Her-beginnen met Rokuhan schaal-Z
«
Reactie #1 Gepost op:
14 January 2014, 14:21:38 »
Ik zie geen problemen! Je zou alleen problemen kunnen krijgen met het railcontact van rails naar trein. Zeker als het treingewicht zo laag is wat bij z het geval is. Dat is bij digitaal iets gevoeliger voor storingen. Maar ik ken dat Rokuhan niet, dus eigenlijk kan ik er geen uitspraak over doen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
zofman
stationchef van de S.a.A.-bahn
Stationchef van de S.a.A.-bahn
«
Reactie #2 Gepost op:
15 January 2014, 09:24:48 »
Velmo decoders zijn er maar voor enkele treinen. Vooral de grote moderne.
Wil je stoom, of kleine diesels rijden, moet je proberen er een tran decoder in te solderen, hetgeen lastig is vanwege ruimtegebrek.
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA
zuylen
«
Reactie #3 Gepost op:
15 January 2014, 09:51:52 »
Ik heb het weleens gezien bij een n-kof. Het was een n-schaalloc. Maar kofs staan niet bekend om hun zee van ruimte, dus ik denk wel dat het vergelijkbaar is, alleen is z-schaal 9 volt.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Wouter-N
«
Reactie #4 Gepost op:
15 January 2014, 22:46:23 »
Zou dan een Dinamo achtig systeem beter bij Z passen dan DCC?
Wouter.
Dirk J
«
Reactie #5 Gepost op:
15 January 2014, 23:12:18 »
Je hoeft dan in ieder geval niets aan je rollend materieel aan te passen, en dat is bij Z toch wel de grootste uitdaging. Hoewel ik er gezien heb die ook bij Z decoders inbouwden, desnoods in een wagon achter de lok. Maar het blijft enorm gepriegel.
Ik denk dat ik in jouw geval inderdaad voor Dinamo zou gaan.
Wouter-N
«
Reactie #6 Gepost op:
18 January 2014, 09:06:42 »
Bedankt voor jullie reacties,
iemand anders die nog wat voorkennis heeft over schaal-Z en DCC (Dinamo) en dat wil delen?
franswilco
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #7 Gepost op:
18 January 2014, 15:42:00 »
Hallo allemaal,
Het toeval wil dat ik mij sinds enkele dagen heftig aan het orienteren ben op het starten met de Z-schaal. Zonder dit topic te willen kapen, heb ik zelf - als complete beginner - een aanvullende vraag op deze discussie (wellicht van een lager niveau, als u mij toestaat). In het verleden heb ik mij al enkele keren grondig ingelezen op deze leuke hobby, maar onzekerheid en ruimte problemen hebben mij altijd tegengehouden. Ik heb namelijk niet veel ruimte beschikbaar (maximaal 2,5 meter bij 1,5 meter). Door de jaren heen blijft die hobbykriebel toch steeds terugkeren!
Mijn laatste inventarisatie is van een jaar / half jaar geleden, waarop ik mij geconcentreerd heb op het maken van een digitale N-baan (middels S88 producten van RoSoft icm MM-centrale). Relatief "eenvoudig" denk ik zo: Ik wilde direct geheel digitaal beginnen. In eerste instantie dus met een centrale aanklooien en later die automatiseringstap maken als de baan / aantal treinen voldoende gegroeid zou zijn.
Om optimaal van mijn ruimte gebruik te maken, ben ik mij nu echter aan het orienteren op de Z-schaal, zodat ik uiteindelijk toch kan uitkomen op die droombaan in mijn hoofd (ik ben met AnyRail software al druk aan het plannen). Net als de OP dus met Rokuhan rails starten (dure rails in vergelijk met N-spoor, of verzin ik dat?). In eerste instantie druk gezocht op internet naar de mogelijkheden voor het inbouwen van decoders. Lastig, lastig, natuurlijk! Het kan wel, het kan niet, het kan soms, het is moeilijk, vragen om problemen. Kortom: Je komt van alles tegen dat je als starter niet bepaald aanmoedigd om met Z-spoor met decoders te gaan klooien... Dankzij dit topic heb ik mij daarom georienteerd op dinamo. Lijkt mij een super oplossing!
Het idee is nu dus mijn baan in combinatie met het dinamo-systeem en koplopersoftware te automatiseren. In eerste instantie start ik met een simpel ovaaltje met zijspoor waarop ik met 1 treintje (ik heb een aardig treinsetje op het oog) kan oefenen met drie of vier blokken met terugmelding, etc.
Ik hoop dat mijn vraag een niet al te grote open deur voor jullie is. Ik zoek wat voor mij de beste aanvulling is qua "besturing" als aanvulling / alternatief van dinamo i.c.m. koploper. Ik bedoel: ik heb nog geen ervaring met koploper , dus hoe bestuur ik mijn baan dan in de tussentijd / in eerste instantie dan "met de hand" (of te wel niet via de computer)? Ik zie in dit bericht een denkfout bij mijzelf (en gebrek aan kennis) maar weet niet waar ik het moet zoeken.
Wie helpt deze leek een beetje op weg?
«
Laatst bewerkt op: 18 January 2014, 15:47:26 door franswilco
»
Wouter-N
«
Reactie #8 Gepost op:
18 January 2014, 20:35:35 »
jaja, kaap het draadje maar
Ik zit precies met eenzelfde uitdaging, DCC of Dinamo. DCC gaat volgens mij prima, maar als je moet frezen in de kleine loco's gaat dat ten koste van het gewicht van de loco. Dit resulteert dan weer in slechtere rij eigenschappen volgens mij.
Hiervoor had ik een in aanbouw zijnde N-schaal baan met Peco code-55 rails. Erg mooi spul, maar zeer bewerkelijk tijdens de aanleg. Deze baan moest plaats maken daar de familie werd uitgebreid met nog twee dametjes.......en ik had er al twee.....
Het leuke van DCC is wel dat er veel zelfbouw project te vinden zijn, in Dinamo is dat er gewoonweg niet. Dit maakt het weer duurder om weer met de hobby te beginnen. Ik ben zelf een "old-school" elektronicus, dus ik schuw de zelfbouw projecten zeker niet.
De Rokuhan rails lijkt duurder, maar als je aanschaft via webshops in de USA en een aardige hoeveelheid aanschaft, loont dat zeker de moeite. Zelfs met invoerrechten en transport erbij gerekend. Ik zelf heb hier al ervaring mee, daar ik mijn Peco rails kocht in Engeland en de Tortoise aandrijvingen voor mijn wissels in de USA. Zolang je maar veel aanschaft....
Zelf heb ik een L-vormige ruimte weten te bemachtigen van ongeveer 220x80 en dan 160cm rechtsaf bij wederom 80cm. Met de Rokuhan kun je aardig uit de voeten daar zij een uitgebreide geometrie op de markt aan het zetten zijn. je kan echt een hele leuke baan bouwen op zo'n oppervalk. Had ook met schaal N gekund, maar ik zie graag veel treinbewegingen en dan kun je gewoonweg met schaal Z veel meer.
Alleen rest dus nog de vraag; wordt het DCC of Dinamo? Wie of wie helpt mij de kogel door de kerk te jagen??
Dirk J
«
Reactie #9 Gepost op:
18 January 2014, 21:07:17 »
Tegenvraag: wil je automatisch gaan rijden (dus met besturing via een programma op een computer zoals Koploper) of wil je handmatig besturen?
Voor Wouter-Z is dat het tweede. Dan wordt het het volgende:
DCC geeft meer mogelijkheden tegen een lagere prijs, maar vereist een decoder in elke lok of treinstel.
Dinamo pint je vast op 1 leverancier en is al gauw duurder, maar je hoeft niets aan te passen in je treinen.
De keuze is aan jou.
Wil je alleen handmatig rijden, dan zijn er ook oplossingen als permaloog, en pwm, zoals de Weistra regelaar.
«
Laatst bewerkt op: 18 January 2014, 21:10:24 door Dirk J
»
Martin Hornis
«
Reactie #10 Gepost op:
18 January 2014, 22:29:58 »
Citaat van: Wouter-Z op 18 January 2014, 09:06:42
iemand anders die nog wat voorkennis heeft over schaal-Z en DCC (Dinamo) en dat wil delen?
Vraag het aan: PiCommIT in Zwolle: info@picommit.nl of zie:
www.picommit.nl
Net als bij LDT zijn er bij Dinamo ook bouwpakketten.
«
Laatst bewerkt op: 18 January 2014, 22:33:02 door Martin Hornis
»
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Wouter-N
«
Reactie #11 Gepost op:
18 January 2014, 23:55:38 »
Ik heb een sterke voorkeur voor geautomatiseerd (kunnen rijden). De ervaringen met Koploper zijn zeer goed geweest in mijn vorig N-project.
Om niet teveel aan de loks te hoeven (ver)prutsen zijn er ook Velmo decoders voor menig Marklin locomotief. Deze kun je, volgens de fabrikant, "gewoon" in de locomotief plaatsen. Kennen jullie iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik heb nog steeds een lichte voorkeur voor DCC, mede door de vele doe-het-zelf projecten die je op het web kan vinden.
Maar, op de beurs in Rijswijk zag ik een stand van PiCommIT met een draaischijf in Z, dus ook daar zijn legio mogelijkheden.
De keuze wordt niet makkelijk zo.
Dirk J
«
Reactie #12 Gepost op:
19 January 2014, 08:44:09 »
De vraag blijft wat zwaarder weegt:
- het niet hoeven aanpassen van Z spoormaterieel -> keuze: Dinamo
- de meerdere mogelijkheden van DCC -> keuze: DCC
Velmo biedt DCC decoders voor Z. Je vervangt daar het aanwezige lichtprintje door eentje van Velmo waar de decoder al op zit. Heel handig, maar voor elk model heb je een voor dat model ontwikkeld Velmo printje nodig. De vraag is of die voor jouw lokjes allemaal leverbaar zijn, hier een
overzicht
inclusief de prijzen die natuurlijk wat hoger zijn dan van "gewone" decoders. En hier een (heel positieve)
review
, als je niet voor Engels schrikt.
Er is er maar een die de keuze kan maken, dat ben je zelf.
«
Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 08:45:46 door Dirk J
»
Wouter-N
«
Reactie #13 Gepost op:
19 January 2014, 15:11:15 »
Ik zie op de Velmo site staan dat ze DCC/Selectrix geschikt zijn, wat zij dan weer multi-protocol noemen.
En er is een tabel met de naam Matching DCC decoder. Het komt voor dat de Matching DCC decoder er niet is, maar wel een multi-protocol decoder beschikbaar. Ik neem aan dat deze dan ook geschikt is..?
Alles op een rijtje zettend, denk ik dat ik toch voor DCC ga. Zeker gezien dat ik nog geen enkele Z locomotief heb in verzameling.
Dat wordt dus gericht eentje uitkiezen die "Velmo" geschikt is.
franswilco
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #14 Gepost op:
19 January 2014, 17:16:11 »
Hi Wouter-Z,
welke digitale centrale ben je van plan te gebruiken en waarom? Ben je van plan met koploper volledig automatisch of half automatisch te rijden?
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
« vorige