Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25

Auteur Topic: Tips gevraagd, aanleg stopcontacten in hobbyruimte.  (gelezen 6555 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Tips gevraagd, aanleg stopcontacten in hobbyruimte.
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2014, 23:50:34 »
Uiteraard komt er hotel schakeling boven-beneden

Ik bedoelde vooral ook vanaf je centrale positie en vanaf je trap beide het licht te kunnen bedienen. Als dat niet vlak bij elkaar is zou ik het vervelend vinden naar de stap te moeten om het licht uit te doen.

Overigens is een groepenkast op zolder niet echt gangbaar in Nederland... Is het aanbrengen van 2 extra groepen in de meterkast en deze naar boven brengen en daar verdelen/schakelaars aanbrengen niet logischer?

Timo

Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2014, 17:33:29 »
Een extra groepenkast met daarachter geschakeld je hobbykamer of schuur is zelfs heel verstandig, om 2 redenen, mits je de groepen lichter afzekerd dan de voedende groep (bijvoorbeeld 2 X 6 amp. of 1x 6 en 1x 10 amp.)
1; trek je er een zekering uit, zit niet gelijk de rest van je huis zonder stroom, die ook gebruikmaken van die bewuste groep.
2; scheelt naar beneden rennen, om een zekering te vervangen.

En nog een puntje:
3; veiligheid, zorg voor geaarde stopcontacten*
* werk veilig, gebruik geaarde stopcontacten als er aan je apparaat ook een geaarde stekker zit. (Nee, een zak tuinaarde is niet genoeg! Ik zal ze voor zijn ;D )
De aarde draad moet natuurlijk wel doorgetrokken worden naar de aardaansluiting in de meterkast. Anders heeft het geen nut.
Niet aan de waterleiding of verwarmingsbuizen aansluiten, deze zijn veelal deels van kunststof.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2014, 17:41:22 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2014, 19:07:20 »
dit is inderdaad de bedoeling, er komen automatische zekeringen boven B, in kast beneden zit A.

radiators komen er niet in ik ga alles regelen met een klimaat control unit. plat dak en hele dag zon erop ik weet hoe dat gaat werken in de zomer.

dan 4 x 3 dubbele randaarde stopcontacten rondom dus op elke muur 3, weet alleen de juiste plek nog niet, daar ik ook met LGB over de vloer wil gaan rijden onder de baan zelf, dus misschien toch maar een paar punten op de vloer maken met aansluitingen.

En er komt een brand alarm te hangen, je weet maar nooit.
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2014, 19:09:07 »
Een extra groepenkast met daarachter geschakeld je hobbykamer of schuur is zelfs heel verstandig, om 2 redenen, mits je de groepen lichter afzekerd dan de voedende groep (bijvoorbeeld 2 X 6 amp. of 1x 6 en 1x 10 amp.)
10 Ampère is echter niet aan te raden in de meeste huizen: om zogenaamd selectief te zijn (lees: de zekerheid te hebben dat de eerste zekering vóór de kortsluiting er uit gaat en niet de tweede of allebei) moet je vanaf 16 Ampère een 6 Ampère zekering plaatsen. Bij 10 Ampère loop je het risico dat bij sluiting zowel je 10 Ampère zekering als de 16 Ampère zekering (ervan uitgaande dat de woning met 16 A smeltpatronen uitgerust is) eruit gaat.

Persoonlijk vind ik automaten makkelijker, maar daar gaat dezelfde maatregel voor op.
Daarom is het handig dat je, als je toch 2 extra groepen maakt, de verlichting op 1 groep plaatst en de rest op de andere groep: gereedschap dat sluiting veroorzaakt zet zo niet je hele hobbyruimte in het donker. Gebruik je in plaats van automaten zogenaamde aardlek-automaten, dan zorgt een aardlek op de 'gereedschapsgroep' tenminste niet voor een donkere hobbyruimte.

@ Opa-bullcat: TL-buizen zijn naar mijn mening prima als verlichting van een hobbyhok. Zelf zou ik wel voor HF-voorschakelapparatuur gaan. Die zijn wel (veel) duurder, maar leveren meer licht op bij hetzelfde vermogen, de buis gaat langer mee, en nog belangrijker: het licht gaat vrijwel direct aan na het inschakelen van de spanning. Het knippert dus niet zo hinderlijk als met standaard electromagnetische voorschakelapparatuur.

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 January 2014, 19:16:56 »
Bedankt wat betreft die TL buizen menno, we gaan het herinneren als de tijd daar is. nu ff offertes afwegen :)

Vriendelijke groet,

Hans

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #20 Gepost op: 16 January 2014, 21:08:43 »
Uhm... Even voor de goede orde: Bij een verbouwing of aanbouw dien je te voldoen aan de geldende bouwvoorschriften. Dit betekent dat je bijvoorbeeld aan de nieuwe isolatie-eisen en andere zaken moet voldoen. Dit ondanks dat het oude deel van het huis bijvoorbeeld nauwelijks geisoleerd is.

In dit geval is het de vraag: Is het een nieuwe opbouw / aanbouw? Ja: Dan val je onder de huidige bouwvoorschriften en ben je tegenwoordig verplicht wandcontactdozen met aarding te gebruiken.  Zelfde zal gelden voor de meterkast, deze moet dan ook aan de geldende eisen voldoen. Goed, de plaatstelijke electro-installeur zou je moeten kunnen informeren over dit soort zaken. :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2014, 21:20:08 »
alles word afgezekerd en geisoleerd opgeleverd, ik mag alleen nadenken waar ik de stopkontacten wil hebben en waar niet. 

Vriendelijke groet,

Hans

Ronald Brandt

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 January 2014, 12:15:48 »

HF-voorschakelapparatuur gaan. Die zijn wel (veel) duurder, en nog belangrijker: het licht gaat vrijwel direct aan na het inschakelen van de spanning.

Laatst bij Praxis en Gamma TL balken gekocht uit de budgetserie ( € 10 per stuk) Deze gaan ook direct aan bij het inschakelen van de spanning. Ik weet het niet 100% zeker, maar het lijkt voor deze prijs dus ook al HF voorschakelapparatuur.
Als je hiernaar gaat kijken , kijk dan ook even naar de uitvoering: die van de P zijn echt budget, zonder randaarde, maar wel optisch mooier uitgevoerd. die van de G zijn optisch wat minder mooi, maar wel robuuster uitgevoerd en met randaarde

Ronald
Ronald Brandt

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 17 January 2014, 15:46:36 »
die van de P zijn echt budget, zonder randaarde, maar wel optisch mooier uitgevoerd. die van de G zijn optisch wat minder mooi, maar wel robuuster uitgevoerd en met randaarde
Bij mijn weten heeft elk TL-armatuur een aardaansluiting, zelfs als het in een gesloten kunststof behuizing zit.
Kan zijn dat het bij een armatuur met elektronisch voorschakelapparaat anders is. Gewoon even goed kijken naar de uitvoering. Is er een aardaansluiting aanwezig, dan is het altijd verstandig om die ook te aarden. Staat er een symbool op voor dubbel geïsoleerd (twee vierkantjes in elkaar) dan mag je er niet eens aarde op aansluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 17 January 2014, 16:10:51 »
1; trek je er een zekering uit, zit niet gelijk de rest van je huis zonder stroom, die ook gebruikmaken van die bewuste groep.

En nog een puntje:

Wat vreten jullie allemaal op die zolders uit?  ???
Waarom zou je een zekering eruit willen trekken?
Waarom moet je om de haverklap naar beneden?
Waarom willen jullie de hele boel met één schakelaar bij de deur willen kunnen uitzetten?

Een paar jaar geleden is de hele elektrische installatie in huis vervangen en kwam er een nieuw dak en kon ik dus ook aangeven waar ik stopcontacten op zolder wilde Er zijn nu een stuk of 12 aansluitingen, maar eigenlijk slaat dat nergens op. De treinbaan is op precies één punt aangesloten. Dat gaat naar de plek waar alle trafo's hangen en daar dus een verdeeldoos met zo'n schakelaar erop. Is allemaal braaf randaarde, maar dat slaat voor de treinbaan ook al nergens op. Er is namelijk niet één fabriektrafo die met randaarde wordt geleverd en mijn zelfbouwcentrale is inmiddels met pensioen.
Verder is natuurlijk her en der zo nu en dan gereedschap aangesloten en de bureaulampen en computer zijn vast aangesloten en er zijn wat lichtpunten. Maar ja, dat is in de rest van het huis precies zo.

Mij ontgaat eigenlijk wat er zo bijzonder is aan een hobbyzolder dat er compleet aparte zekeringskasten moeten komen. Ik vermoed hobbylol op zich eigenlijk.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 January 2014, 16:24:16 »
Henk, dat komt allemaal door "schat, het is je krultang"...

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 17 January 2014, 16:30:52 »
Goed punt Henk, ik vind het ook een beetje overkill.
Toen ik mijn huidige woning betrok vond ik de elektrische installatie op zolder een beetje gammel. Die heb ik daarom gesloopt en nieuw aangelegd. Bij de deur van de zolderkamer een combi schakelaar/wandcontactdoos, en tegen de achtermuur,  waar de bediening van de spoorbaan zit, een dubbele wandcontactdoos. Die is na de bouw van de spoorbaan nauwelijks meer bereikbaar, dus heb ik tegen de voorkant van de spoorbaan zo'n verdeelslof met schakelaar geschroefd. Daar prik ik alles in wat met de spoorbaan te maken heeeft. Meer heb ik niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 January 2014, 17:15:25 »
Zeg Klaas, hoe zinnig is het eigenlijk om groepen zekeringen te gaan plaatsen achter de groepenkast? Lijkt mee nogal dubbel op. Als je op zolder een aparte voorziening wil, dan gewoon een extra groep in de groepenkast. Twee lijkt me al overdreven, want ...

gereedschap dat sluiting veroorzaakt

... moet je weggooien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #28 Gepost op: 17 January 2014, 17:35:27 »
Citaat
Dus heb ik tegen de voorkant van de spoorbaan zo'n verdeelslof met schakelaar geschroefd. Daar prik ik alles in wat met de spoorbaan te maken heeeft. Meer heb ik niet nodig.

Hoe simpel kan het zijn. ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #29 Gepost op: 17 January 2014, 17:52:46 »
Zeg Klaas, hoe zinnig is het eigenlijk om groepen zekeringen te gaan plaatsen achter de groepenkast? Lijkt mee nogal dubbel op. Als je op zolder een aparte voorziening wil, dan gewoon een extra groep in de groepenkast.
Een hoofdkast en een onderverdeelkastje op zolder is helemaal niet onzinnig, niet dubbelop en ook gewoon toegestaan. Zolang je, voor je eigen gemoedsrust, maar gewoon selectief blijft zekeren. Anders kun je bij sluitingen alsnog naar beneden omdat bij sluiting nu net de zekering beneden doorbrand in plaats van boven of (nog leuker) omdat ze allebei doorgaan.

Een extra groep is leuk, tot er op die groep een aardlek plaatsvind en (bij oudere huizen) daarmee het hele huis in het donker zit. Das lachen, 1 of 2 trappen af in het donker.

Je opmerking over gereedschap dat sluiting maakt raakt kant noch wal: nooit gereedschap gehad dat kapot ging? Zeker goedkopere acculaders van gereedschap zijn berucht wat betreft het veroorzaken van sluiting, terwijl hij het bij het vorige gebruik nog prima deed.

Dan is zeg maar de 'werk-automaat' die uitspringt weer omhalen makkelijker dan helemaal naar beneden moeten om de boel weer aan te zetten, met het tweede probleem dat ook bij een aardlek op kan treden: jij maakt sluiting en niet alleen je werk-automaat gaat uit, het licht ook...