Doel:€250.00
Donaties:€155.00

Per saldo:€-95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan in Trainz door olaf99
Vandaag om 17:28:56
Hall sensor versus Reed schakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:28:24
Digitaal maken door Timo
Vandaag om 17:27:47
Bw Hof, ombouw van de kraan. door Patrick1975
Vandaag om 17:25:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:24:16
Schakelsnelheid DR4024 instellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:20:54
Rollenbank in Spoor-1 door JaJo
Vandaag om 17:15:54
Licht door Timo
Vandaag om 17:00:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 16:56:04
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door atmosphere
Vandaag om 16:54:22
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:50:03
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 16:44:06
NS 2801 van MK modelbouwstudio door waldberg
Vandaag om 16:43:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 16:42:52
Dood punt motor door Timo
Vandaag om 16:41:27
Welke Seuthe rookontwikkelaar door Timo
Vandaag om 16:37:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 16:22:26
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 15:55:58
stroomonderbrekingen door teuntje
Vandaag om 15:45:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:00
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:31:27
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:27:59
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door peterha
Vandaag om 14:44:13
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar  (gelezen 41541 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4296
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2014, 11:02:24 »
Als je geen zolder hebt maar rechte muren is de werkhoogte van 90 laag. 110 is beter voor je rug en werkt lekkerder.

Deur: kun je die ook naar buiten laten draaien? ( vaak alleen omdraaien van kozijn) scheelt zoveel ruimte.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 7828
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2014, 12:27:40 »
Erg lastig Han een kozijn omdraaien, die zitten vaak met kozijnankers in de muur gemetseld..

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4296
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2014, 12:37:04 »
bij mij zat dat handig met bouten in de muur. uurtje werk was het.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
    • J.M.Models
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2014, 01:28:35 »
Ik heb zelf een modelbaan met spiralen. Het is erg belangrijk gebleken om de spiraal zo groot mogelijk te maken.
Zelf heb ik 2 apparte spiralenl in modules van 120 X 120 cm gemaakt.
De buitenspoor heeft een diameter van 110cm (hart op hart gemeten). Hierdoor ben je verzekerd dat vrijwel alle materieel probleemloos naar boven kan rijden (2,5% stijging in buitenspoor en 9cm stijging per omwenteling).
Ik heb de spiraal uit 9mm multiplex gemaakt en er zit 12mm latjes als ondersteuningpunten onder. Dan heb je net genoeg ruimte om zelfs met bovenleiding te werken. (past echt,want ik heb het geprobeerd).
Alleen mijn lima matr.46 komt er niet omhoog. Alle ander materieel gaat probleemloos naar boven en beneden.

Verder is heel belangrijk dat de helling van het spiraal geheel gelijkmatig naar boven draaid. Een "golfje" in de helling geeft problemen met het naar boven rijden van materieel.

Ik zou niet adviseren om een kruising in de spiraal te leggen, hierdoor ga je problemen krijgen (ontsporingen).

Groet, J. moors.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2014, 01:37:29 door J. Moors »
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5031
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2014, 14:22:04 »
 (y) bedankt voor alle nuttige info.
Ik denk dat het dan dus een enkele spiraal gaat worden zonder wissels die van etage naar etage loopt.
De poten gaan dan verhoogt worden naar 105cm (latmaat is nl 210cm ;) ).
Nog effe overdenken of ook de spiraal vergroot gaat worden naar 120x120 ipv 110x110.
@Han: kozijn omdraaien gaat niet, de gang is aan de smalle kant en de muur is erg maar 8cm dik. Daarboven op staat weer een muur van 10cm dik. Daar ga ik dus maar niet aan staan sjorren ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5031
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #20 Gepost op: 06 maart 2014, 14:54:21 »
Een kleine update.
De definitieve plannen voor de tafels zijn gemaakt en mijn pa, de hobby timmerman, is met veel enthousiasme aan het tekenen geslagen. Het voorstel van zijn zijde om zoveel mogelijk standaard tafels te maken van 80x80cm, is de prullenbak in gegaan ivm de enorme hoeveelheid poten en dus ook hout (ca 90m :'( ).
Het tafel plan is nu opnieuw door hem getekend. Twee tafels aan de raamzijde van 80 breed met daarnaast de tafel van 90x90. Langs de zijmuur, twee tafels van 80 breed en langs de gangmuur één tafel van 80 breed, gevolgt door de tafel van 120x120 waarop de spiraal gaat komen (geheel volgens mijn eerste ontwerp, met uitzondering van de grotere spiraal).
De poten worden 44x44mm bij 105cm met aan de onderkant een slagmoer met stelvoet, wat het geheel dan op ca 108cm brengt. De tafels worden dmv paspennen en bouten met elkaar gekoppeld.
Als rijplaat wilde ik 12mm beukentriplex, maar de houthandel had dit alleen in de ongunstige maat van 1,53x1,53m ???. We gaan nu dus voor maranti van 9mm dikte.
De vraag is dan: is dat een goede keuze, zowel de keuze van marantie als de dikte van 9mm? Ik heb heel wat draadjes doorzocht op "rijtafel", maar vind ook daar géén bevredigende antwoorden. Wie kan er iets zinnigs over roepen ;).
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2014, 14:56:06 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4296
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #21 Gepost op: 06 maart 2014, 15:32:32 »
Raam constructie maken ipv plaat op tafel, scheelt gewicht, geluid en geld.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2365
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #22 Gepost op: 06 maart 2014, 16:46:41 »
 En de toegankelijkheid is ook beter.
Tafelbladen sluiten teveel af, zeker als je meer dan een verdiepng hebt.
Vr Gr, Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5031
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #23 Gepost op: 06 maart 2014, 18:05:50 »
Dat is een optie, maar welke dikte/materiaal indien er wel bladen gebruikt worden? Voor de schaduwstations ga ik in ieder geval voor platen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 905
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #24 Gepost op: 06 maart 2014, 19:02:19 »

Dat hangt af van de mate van ondersteuning. Bij grotere overspanningen dan 30-40 cm begint 9mm multiplex toch echt door te buigen! Dus kom je al snel bij iets van een raamwerk uit ter ondersteuning. Dan kun je dus bet zo goed 'open frame' bouwen met multiplex onder de sporen en waar bebouwing is.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2014, 00:11:10 door Bert van Gelder »

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • DB jaren 60 in de buurt van NS grens...
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #25 Gepost op: 06 maart 2014, 23:58:09 »
Ik heb van het grote Zweedse meubelhuis. (i*ea) Ivar poten uit de stelling kast serie van 55cm diep als basis voor de trein onderbouw.werkt lekker en scheelt veel zagen timmerwerk....
Ik zie nu alleen dat dit uit de digitale catalogus is verdwenen  ??? 8)
Was handig! Misschien marktplaats...
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, Intellibox, DCC+Motorola, S88 en LocoNet, Koploper

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5031
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #26 Gepost op: 07 maart 2014, 10:32:01 »
Citaat
....bouwen met multiplex onder de sporen en waar bebouwing is....
Gezien de hoeveelheid huisjes, industrie enz enz, blijft er erg weinig open plek over om een openframe te gebruiken ;) ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #27 Gepost op: 07 maart 2014, 14:32:38 »
Ik zie nu alleen dat dit uit de digitale catalogus is verdwenen  ??? 8)

Joh... ik schrok me nu een hartverzakking! Gelukkig zijn ze er nog gewoon:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/73755709/#/53755809

Lijkt mij inderdaad ook een prima oplossing, met een beetje behendigheid kun je hier wel een breedte van 1 meter op creëren. Eventueel kun je voor meer breedte twee poten naast elkaar monteren, of één van 50mm en één van 30mm naast elkaar 😉. Scheelt een hoop werk en dankzij het modulaire idee kun je perfect uitbreiden. Mocht je ooit nog eens de baan ergens anders op moeten bouwen dan kan dat ook nog, als je het maar als modules opbouwt.

Groet,

Richard (die ook ooit IVAR plannen heeft)


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5031
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #28 Gepost op: 07 maart 2014, 14:57:32 »
Nope, IVAR is leuk, maar dat gaat het bij mij niet worden. Dat geeft te weinig ruimte op de lagere platen waar de schaduwstations moeten komen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jan_D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #29 Gepost op: 07 maart 2014, 17:01:51 »
bij mij zat dat handig met bouten in de muur. uurtje werk was het.

Als het een wat ouder houten kozijn is, met opgezette latten waartegen de deur sluit kan het vaak redelijk simpel. De latten demonteren, de scharnieren verplaatsen evenals de sluitkom en de latten weer terugplaatsen. Kost je wel een paar uur plus een lik verf.