Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
NS264
Vandaag
om 20:35:32
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
booster vraag
door
bellejt
Vandaag
om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi
door
phdirk
Vandaag
om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc?
door
Biesje
Vandaag
om 19:05:02
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Molenbaan (werktitel)
door
ruudns
Vandaag
om 12:13:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: timesaver principe voor modelbaanbesturing? (gelezen 5036 keer)
Xander
Offline
Berichten: 194
timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Gepost op:
08 August 2007, 11:20:18 »
Hallo,
Ik ben bezig een klein baantje te bouwen, met als thema NS in de jaren 20.
Nou is het eigenlijk alleen maar leuk als de treinen erg langzaam op deze baan voorbij kruipen.
Wat ik graag wil doen is een schakelaar maken met de functies vooruit, achteruit en stop, waarbij de trein 1 vaste snelheid heeft. Ik heb gelezen dat dit voor de timesaver banen van John Allen ook gebruikt wordt, en zou dus willen vragen of iemand mij uit kan leggen hoe ik zo'n principe zelf ook kan maken. Ik ging er zelf namelijk vanuit dat ik hiervoor geen normale analoge transformator met traploze snelheidsregeling kan gebruiken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel en dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.
Groeten, Xander
Gelogd
Beusi
Offline
Berichten: 812
Pindakaas is lekker
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2007, 11:34:20 »
Ik ben mischien erg simple life maar kan je op de trafo geen schakelaar maken? Ik denk dat als je 2 trafos verbind 1 zet je standaard vooruit en de ander standaard achteruit. En je maakt er een schakelaar tussen. Dat als je de 1 aanzet de ander uit gaat. Of krijg je dan kortluiting?
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #2 Gepost op:
08 August 2007, 11:49:59 »
dat is echt doodsimpel. Neem een trafo die je een klein stukkie opendraait zodat de loc langzaam rijdt en een dubbele omschakelaar (oa te krijgen bij conrad). Eventueel kun je een omschakelaar hebben die steeds naar de middenstand (= stoppen) terugveert, maar dat is net wat je zelf prettig vindt. Dan de zaak aansluiten zoals in dit schemaatje: rails op de middelste 2 contacten van de schakelaar, trafo op de eerste 2 en gekruist op de andere 2.
Wat kom er trouwens op dat baantje te rijden?
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Xander
Offline
Berichten: 194
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #3 Gepost op:
08 August 2007, 12:12:55 »
in ieder geval bedankt voor de reacties en inderdaad wat ik zelf al verwachtte is het behoorlijk simpel. dals ik dat zo hoor maakt het ook niet veel uit of ik een gewone transformator gebruik of zo'n schakelaar.
@ Floris. wat er op de baan komt te rijden is in ieder geval een ns 5500, zodra ik de moed verzameld heb om zoveel geld aan een kit uit te geven. Wanneer dat goed lukt zal ik de rest van de serie tenderlocomotieven van DJH ook nog wel maken. en voor de rijtuigen.. dat ga ik met styreen doen.. zodra ik wat tekeningen verzameld heb van drieassige personenrijtuigen.
wanneer ik de baan werkend heb zal ik een draadje beginnen in "wat zijn we aan het bouwen"
groeten Xander
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #4 Gepost op:
08 August 2007, 12:32:21 »
ge hebt een berichtje
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Beusi
Offline
Berichten: 812
Pindakaas is lekker
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #5 Gepost op:
08 August 2007, 12:46:25 »
zat ik toch nog aardig in de buurt
Gelogd
Xander
Offline
Berichten: 194
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #6 Gepost op:
08 August 2007, 13:00:24 »
ben nou 1 keer niet zo'n ster op electronica gebied.. :-[was meer omdat ik dan een schakelaartje op mn bedieningspaneel kon gebruiken en dan niet de lompe transformator dr naast heb staan.. maar daar zal ik maar mee moeten leven..
Gelogd
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #7 Gepost op:
08 August 2007, 13:05:36 »
Dan bouw je de trafo toch onder het paneel en dan zet je een losse potmeter in het bedienings paneel? Dan heb je slechts een paar draden die je dan door moet leggen naar je trafo.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22520
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #8 Gepost op:
08 August 2007, 13:19:45 »
Aan een losse potmeter heb je niets. Moet er weer een hele versterkerschakeling aan te pas komen.
De oplossing van Floris is perfect. Je zet een regeltrafo (kun je de gebruikte vaste snelheid nog eens veranderen) ergens uit het zicht en de omschakelaar op het bedieningspaneel.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #9 Gepost op:
08 August 2007, 13:24:06 »
Niet alleen de potmeter.
En/en.
Xander wil graag de trafo uit het zicht. Dus dan bouw je de schakelaar + een potmeter in het bedieningspaneel.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22520
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #10 Gepost op:
08 August 2007, 16:22:57 »
Jawel, maar je kunt een gewone potmeter niet zomaar op een trafo aansluiten. Bovendien wil Xander de snelheid niet erg kunnen regelen; hij wil een vaste snelheid. Dan kun je net zo goed een gewone regeltrafo wegwerken en er even naar reiken als de 'vaste' snelheid moet worden aangepast.
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2007, 16:33:42 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #11 Gepost op:
08 August 2007, 16:58:57 »
En als je geen lopme regeltrafo wil gebruiken kun je ook gebruik maken van een netadaptor waarvan de uitgangspannig middels een schakelaartje ingesteld kan worden op een mooie langzame snelheid.
Hierachter plaats je weer de schakelaar waar Floris het over heeft.
Het vermogen van een adaptor van zo'n 8VA is ruim voldoende voor 1 loc.
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #12 Gepost op:
08 August 2007, 17:35:56 »
Je kan ook bij Conrad een variabele voeding kopen no: 1159 67-89 kosten 6,27 Euro, in combinatie met die schakelaar van Floris.
Als je de instelpotmeter van 10 K.Ohm eventueel vervangt door een grotere potmeter met dezelfde waarde heb je alles wat je hartje begeert....
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #13 Gepost op:
08 August 2007, 22:05:45 »
Kortom, wat ik probeerde aan te geven is dus op verschillende manieren mogelijk en je hebt die trafo dan niet op je bedieningspaneel of in het zicht staan.
Ik zou hem wel schakelen via het paneel of in ieder geval met een schakelaar waar je makkelijk bij kunt.
@Henk,
De potmeter uit de treintrafo kan je wel verplaatsen of vervangen. Dat heb ik zelf ook gedaan.
De potmeter van de trafo zelf losgesoldeerd en de draadjes verlengd naar de nieuwe potmeter op het paneel.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22520
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
«
Reactie #14 Gepost op:
08 August 2007, 22:21:13 »
Tja, de laatste regeltrafo die ik gebruikte had nog zo'n draaiknop direct op de trafowikkelingen. Niks geen potmeter die je eruit kon halen.
Lijkt me overigens nodeloos ingewikkeld. Die hele snelheidsregeling is niet erg van belang voor Xander. Die schakelaar op het paneel is genoeg, de rest kan uit het zicht worden geplaatst.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
timesaver principe voor modelbaanbesturing?