Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door cor_b
Vandaag om 20:44:35
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: timesaver principe voor modelbaanbesturing?  (gelezen 5042 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #15 Gepost op: 09 August 2007, 08:03:33 »
Hey,

Kwam bij de timesaver de laatste jaren niet de digitale techniek in gebruik?
Ik meen dat ergens op john allen zijn website gelezen te hebben.
Gewoon simpel met een locmaus of zoiets.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #16 Gepost op: 09 August 2007, 08:55:07 »
Welke techniek je gebruikt maakt toch helemaal niets uit voor het idee van Time Saver.
Het gaat er om dat je op een klein oppervlak kunt rangeren of een puzzle moet oplossen. Daarvoor kun je zoveel verschillende technieken gebruiken als er maar voorhanden zijn. Je bent niet verplicht de gebruikte techniek van John Allan te gebruiken.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #17 Gepost op: 09 August 2007, 10:02:11 »
Kwam bij de timesaver de laatste jaren niet de digitale techniek in gebruik?
Ik meen dat ergens op john allen zijn website gelezen te hebben.

Het lijkt mij stug dat je die informatie op John Allan's website hebt gezien, daar de man al sinds 1973 niet meer in leven is... :-|

Als je de timesaver met welke regelbare trafo dan ook gaat besturen (dus ook een locmuis), heb je niet begrepen wat het doel van de puzzel is. (nou hoef je natuurlijk niet volgens de spelregels te spelen) maar het is de bedoeling de puzzel zo snel mogelijk op te lossen, vandaar de schakelaar waarmee je de loc links, stop en rechts laat lopen en niet de snelheid aanpast. Alleen zo kunnen verschillende personen eerlijk proberen tegen elkaar de puzzel op te lossen. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #18 Gepost op: 09 August 2007, 10:16:58 »
Hallo allen,
De baan zelf is niet gebaseerd op het railplan van de timesaver maar omdat ik bezig ben een bedieningspaneel te maken en nog ruimte over heb voor 1 tuimelschakelaar vroeg ik me af of het inderdaad mogelijk was om met een dubbelpolige schakelaar de baan op die manier te besturen. het zou mooier zijn om alleen maar schakelaars te hebben en de transformator uit het zicht. aangezien ik niet zeker wist of dat wel zou kunnen heb ik het hier gevraagd om te zien of er mensen waren die een idee hadden over de manier waarop dit kan. met het schema van Floris ga ik zoiets denk ik maken.. als ik een netadapter aansluit ben ik weer extra geld kwijt en aangezien de baan analoog is kan ik de transformator ook nog aanpassen zodat elke loc goed loopt.
wel bedankt voor alle reacties en goede ideeen zijn nog steeds welkom
( het bedieningspaneel moet nog geschilderd worden dus de electronica moet nog een paar dagen wachten )

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #19 Gepost op: 09 August 2007, 12:12:29 »
Wat jij wil kan in iedergeval! Laat eens wat zien als je klaar bent ermee! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #20 Gepost op: 09 August 2007, 13:23:20 »
.... (dus ook een locmuis)......vandaar de schakelaar
Je had natuurlijk wel begrepen dat de combinatie locmuis en schakelaar niet het gewenste effect heeft? 8)

Overigens zou je voor een mooiere loop kunnen overwegen de PWM-regelaar (oa beschreven in het praktijkboek) te gebruiken.

Groetjes, Erik