Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:26:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 23:21:24
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
Vandaag om 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: timesaver principe voor modelbaanbesturing?  (gelezen 5109 keer)

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Gepost op: 08 August 2007, 11:20:18 »
Hallo,

Ik ben bezig een klein baantje te bouwen, met als thema NS in de jaren 20.
Nou is het eigenlijk alleen maar leuk als de treinen erg langzaam op deze baan voorbij kruipen.
Wat ik graag wil doen is een schakelaar maken met de functies vooruit, achteruit en stop, waarbij de trein 1 vaste snelheid heeft. Ik heb gelezen dat dit voor de timesaver banen van John Allen ook gebruikt wordt, en zou dus willen vragen of iemand mij uit kan leggen hoe ik zo'n principe zelf ook kan maken. Ik ging er zelf namelijk vanuit dat ik hiervoor geen normale analoge transformator met traploze snelheidsregeling kan gebruiken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel en dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.

Groeten, Xander

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2007, 11:34:20 »
Ik ben mischien erg simple life maar kan je op de trafo geen schakelaar maken? Ik denk dat als je 2 trafos verbind 1 zet je standaard vooruit en de ander standaard achteruit. En je maakt er een schakelaar tussen. Dat als je de 1 aanzet de ander uit gaat. Of krijg je dan kortluiting?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2007, 11:49:59 »
dat is echt doodsimpel. Neem een trafo die je een klein stukkie opendraait zodat de loc langzaam rijdt en een dubbele omschakelaar (oa te krijgen bij conrad). Eventueel kun je een omschakelaar hebben die steeds naar de middenstand (= stoppen) terugveert, maar dat is net wat je zelf prettig vindt. Dan de zaak aansluiten zoals in dit schemaatje: rails op de middelste 2 contacten van de schakelaar, trafo op de eerste 2 en gekruist op de andere 2.

Wat kom er trouwens op dat baantje te rijden?

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2007, 12:12:55 »
in ieder geval bedankt voor de reacties en inderdaad wat ik zelf al verwachtte is het behoorlijk simpel. dals ik dat zo hoor maakt het ook niet veel uit of ik een gewone transformator gebruik of zo'n schakelaar.

@ Floris. wat er op de baan komt te rijden is in ieder geval een ns 5500, zodra ik de moed verzameld heb om zoveel geld aan een kit uit te geven. Wanneer dat goed lukt zal ik de rest van de serie tenderlocomotieven van DJH ook nog wel maken. en voor de rijtuigen.. dat ga ik met styreen doen.. zodra ik wat tekeningen verzameld heb van drieassige personenrijtuigen.

wanneer ik de baan werkend heb zal ik een draadje beginnen in "wat zijn we aan het bouwen"

groeten Xander

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2007, 12:32:21 »
ge hebt een berichtje  ;D

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2007, 12:46:25 »
zat ik toch nog aardig in de buurt

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2007, 13:00:24 »
ben  nou 1 keer niet zo'n ster op electronica gebied..  :-[was meer omdat ik dan een schakelaartje op mn bedieningspaneel kon gebruiken en dan niet de lompe transformator dr naast heb staan.. maar daar zal ik maar mee moeten leven.. ;)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2007, 13:05:36 »
Dan  bouw je de trafo toch onder het paneel en dan zet je een losse potmeter in het bedienings paneel? Dan heb je slechts een paar draden die je dan door moet leggen naar je trafo.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2007, 13:19:45 »
Aan een losse potmeter heb je niets. Moet er weer een hele versterkerschakeling aan te pas komen.
De oplossing van Floris is perfect. Je zet een regeltrafo (kun je de gebruikte vaste snelheid nog eens veranderen) ergens uit het zicht en de omschakelaar op het bedieningspaneel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2007, 13:24:06 »
Niet alleen de potmeter.
En/en.
Xander wil graag de trafo uit het zicht. Dus dan bouw je de schakelaar + een potmeter in het bedieningspaneel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #10 Gepost op: 08 August 2007, 16:22:57 »
Jawel, maar je kunt een gewone potmeter niet zomaar op een trafo aansluiten. Bovendien wil Xander de snelheid niet erg kunnen regelen; hij wil een vaste snelheid. Dan kun je net zo goed een gewone regeltrafo wegwerken en er even naar reiken als de 'vaste' snelheid moet worden aangepast.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2007, 16:33:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #11 Gepost op: 08 August 2007, 16:58:57 »
En als je geen lopme regeltrafo wil gebruiken kun je ook gebruik maken van een netadaptor waarvan de uitgangspannig middels een schakelaartje ingesteld kan worden op een mooie langzame snelheid.
Hierachter plaats je weer de schakelaar waar Floris het over heeft.
Het vermogen van een adaptor van zo'n 8VA is ruim voldoende voor 1 loc.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #12 Gepost op: 08 August 2007, 17:35:56 »
Je kan ook bij Conrad een variabele voeding kopen no: 1159 67-89 kosten 6,27 Euro, in combinatie met die schakelaar van Floris.
Als je de instelpotmeter van 10 K.Ohm eventueel vervangt door een grotere potmeter met dezelfde waarde heb je alles wat je hartje begeert....
Groet Jaap   
 
 
 
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #13 Gepost op: 08 August 2007, 22:05:45 »
Kortom, wat ik probeerde aan te geven is dus op verschillende manieren mogelijk en je hebt die trafo dan niet op je bedieningspaneel of in het zicht staan.
Ik zou hem wel schakelen via het paneel of in ieder geval met een schakelaar waar je makkelijk bij kunt.


@Henk,

De potmeter uit de treintrafo kan je wel verplaatsen of vervangen. Dat heb ik zelf ook gedaan.
De potmeter van de trafo zelf losgesoldeerd en de draadjes verlengd naar de nieuwe potmeter op het paneel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
« Reactie #14 Gepost op: 08 August 2007, 22:21:13 »
Tja, de laatste regeltrafo die ik gebruikte had nog zo'n draaiknop direct op de trafowikkelingen. Niks geen potmeter die je eruit kon halen.  :D

Lijkt me overigens nodeloos ingewikkeld. Die hele snelheidsregeling is niet erg van belang voor Xander. Die schakelaar op het paneel is genoeg, de rest kan uit het zicht worden geplaatst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.