Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:05:58
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
  

Auteur Topic: Wat is OVP?  (gelezen 36506 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Wat is OVP?
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2012, 18:13:51 »
Waarde.... dat is sowieso subjectief. Het Fleischmann O&K-lokje uit mijn eerste startsetje heeft voor mij meer "waarde", dan menig Roco-supermodel wat ik in later jaren heb aangeschaft. Toch zou ik voor die Rocodingen vast meer geld kunnen vangen dan voor die O&K, gesteld dat ik ze zou willen verkopen.
En dan nog, iemand die Märklin verzamelde zei eens, toen ik hem vroeg naar de lol van al die dozen op zolder: "als er ooit nog eens een crisis komt, dan kan ik die verkopen en zo mijn levensstandaard in stand houden".
Ben benieuwd of-ie ze al verkocht heeft. En als het ècht crisis wordt, zit niemand erop te wachten, dus wat is het dan nog waard?
De "waarde" van iets is in mijn ogen puur subjectief, hooguit nog speculatief en virtueel te noemen.

Even terug naar het onderwerp: OVP. Natuurlijk is het altijd (ook voor mij) prettiger als de originele verpakking voorhanden is, altijd beter dan een ouwe krant. Maar ik ga voor een locomotief of wagon niet 30% of 40% meer betalen omdat de OVP erbij is. Dan fabriek ik liever zelf iets in elkaar. Zo handig ben ik nog wel.

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Wat is OVP?
« Reactie #16 Gepost op: 31 October 2012, 18:18:02 »
De aan- of afwezigheid van de originele verpakking maakt niet alleen bij treinen uit. Bijvoorbeeld bij automodellen van Matchbox of Dinky Toys gaat het om grote verschillen. Naar mijn indruk nog groter dan bij treinmodellen. Dat komt waarschijnlijk omdat die doosjes veel minder zijn bewaard en dus uiterst schaars zijn. Die autootjes waren om te gebruiken, om mee te spelen door kinderen. De doosjes gingen na aankoop in de vuilnisbak.

Je moet, denk ik, verschil maken tussen verzamelaars en 'gebruikers'. Wie een trein wil laten rijden, zal er niet al te veel om malen in wat voor 'n verpakking die zit.

Het is eigenlijk net zoiets als met weatheren. Een geweatherd model verliest enorm veel in waarde. Voor wie de treinmodellen wil aanpassen aan z'n baan, is dat geen punt. Voor een koper meestal wel. Voor een verzamelaar is een geweatherd model een gruwel.

Als je overweegt je modellen nog eens goed te verkopen, moet je dus over een zo mooi mogelijke originele doos beschikken en het modelletje zeker niet weatheren.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 31 October 2012, 18:22:59 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re:Wat is OVP?
« Reactie #17 Gepost op: 31 October 2012, 21:34:32 »
Ik ben net begonnen met de modelspoor hobby. Mijn vader had 20 jaar geleden een grote partij treinen zooi van zijn oom over genomen, en dat was allemaal zonder OVP, die oom hechte daar geen waarde aan, die wilde rijden en spelen en zo zien de modellen er ook uit. Helaas had mijn vader de modellen in de la zijkant tegen zijkant staan en trok je er een uit dan had je natuurlijk beschadigingen, ook dat is goed te zien. Mijn vader is wel voorzichtiger geworden, alles wat hij zelf kocht zit nog in OVP en dat gene wat het niet had zit nu in bubbeltjes plastic, beter beschermt.

Zelf hecht ik zeker wel waarde aan een OVP maar vooral omdat het handiger met opbergen is, dus geen geld waarde, het wordt niet zo gauw een berg in de knoop zittende wagonnetjes en met de meer gedetailleerde modellen van tegenwoordig, bescherm je al die losse onderdelen beter. Maar ik heb dan wel weer een zelflosser van de NS die in een doosje zit van een zelflosser van de DR. Maakt mij niks uit als het maar beschermt is. En de VAM wagon die ik van mijn vader heb overgenomen, welke ook nog bij die oom vandaan komt, heeft dus helaas geen OVP, maar dan doen we dan netjes een beetje bubbeltjes plastic omheen.

Dat een model meer geld kost door de OVP vind ik een beetje onzin, maar dat de verzamelwaarde omhoog gaat kan ik dan wel weer begrijpen. Voor mij is het vooral de handigheid dat een verpakking het model beschermt en het op die manier goed op te bergen is.

Groeten Edwin.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Wat is OVP?
« Reactie #18 Gepost op: 31 October 2012, 23:31:20 »
Een jaar of vier geleden kocht ik in Dortmund een Märklin lageboordwagen (lang type) nr 4514, Kollversie 3/4. Bij een bepaalde stand kostte die EUR 10 zonder OVP. Er schuin tegenover heb ik hem aangeschaft voor EUR 8 (zie Koll), maar dan met OVP! Alles is betrekkelijk en wat de 'gek' er voor geeft.
Martin
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Romeo373

  • Gast
Re:Wat is OVP?
« Reactie #19 Gepost op: 01 November 2012, 14:05:19 »
De (meer-)waarde van een OVP is zeker niet (alleen) wat de gek ervoor geeft. Voor diverse fabrikanten geldt de lege OVP als een onderdeel, net als een buffer, een kap, een ...... Die OVP heeft dus een (vaste) prijs. Die prijs wordt, gezien de vele hollandse momentjes in dit lage land nogal eens hoog, zo niet absurd gevonden. Bijzonderheidswaarde komt daar alleen maar bij.

Wie dweept met Duitsland als het gaat om de prijzen van "volle dozen", moet maar eens op Ebay - alhier ook door hollandsheid sowieso voor treinen mislukt - kijken voor de gerealiseerde prijzen van OVP's daar.

Gr. Romeo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re:Wat is OVP?
« Reactie #20 Gepost op: 01 November 2012, 14:37:45 »
Precies, je ziet in dit draadje dat de persoonlijke waarde die mensen aan een OVP hechten wordt verward met de marktwaarde die zo'n OVP vertegenwoordigt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.