Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:38:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Dennis1984
Vandaag
om 14:38:09
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Eelco Storm
Vandaag
om 14:02:31
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Martijnstein
Vandaag
om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
odaoda
Vandaag
om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Wat is OVP?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wat is OVP? (gelezen 36513 keer)
ex44
Team forummoderators
Re:Wat is OVP?
«
Reactie #15 Gepost op:
31 October 2012, 18:13:51 »
Waarde.... dat is sowieso subjectief. Het Fleischmann O&K-lokje uit mijn eerste startsetje heeft voor mij meer "waarde", dan menig Roco-supermodel wat ik in later jaren heb aangeschaft. Toch zou ik voor die Rocodingen vast meer geld kunnen vangen dan voor die O&K, gesteld dat ik ze zou willen verkopen.
En dan nog, iemand die Märklin verzamelde zei eens, toen ik hem vroeg naar de lol van al die dozen op zolder: "als er ooit nog eens een crisis komt, dan kan ik die verkopen en zo mijn levensstandaard in stand houden".
Ben benieuwd of-ie ze al verkocht heeft. En als het ècht crisis wordt, zit niemand erop te wachten, dus wat is het dan nog waard?
De "waarde" van iets is in mijn ogen puur subjectief, hooguit nog speculatief en virtueel te noemen.
Even terug naar het onderwerp: OVP. Natuurlijk is het altijd (ook voor mij) prettiger als de originele verpakking voorhanden is, altijd beter dan een ouwe krant. Maar ik ga voor een locomotief of wagon niet 30% of 40% meer betalen omdat de OVP erbij is. Dan fabriek ik liever zelf iets in elkaar. Zo handig ben ik nog wel.
Groet,
Jan
Ruud K
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
«
Reactie #16 Gepost op:
31 October 2012, 18:18:02 »
De aan- of afwezigheid van de originele verpakking maakt niet alleen bij treinen uit. Bijvoorbeeld bij automodellen van Matchbox of Dinky Toys gaat het om grote verschillen. Naar mijn indruk nog groter dan bij treinmodellen. Dat komt waarschijnlijk omdat die doosjes veel minder zijn bewaard en dus uiterst schaars zijn. Die autootjes waren om te gebruiken, om mee te spelen door kinderen. De doosjes gingen na aankoop in de vuilnisbak.
Je moet, denk ik, verschil maken tussen verzamelaars en 'gebruikers'. Wie een trein wil laten rijden, zal er niet al te veel om malen in wat voor 'n verpakking die zit.
Het is eigenlijk net zoiets als met weatheren. Een geweatherd model verliest enorm veel in waarde. Voor wie de treinmodellen wil aanpassen aan z'n baan, is dat geen punt. Voor een koper meestal wel. Voor een verzamelaar is een geweatherd model een gruwel.
Als je overweegt je modellen nog eens goed te verkopen, moet je dus over een zo mooi mogelijke originele doos beschikken en het modelletje zeker niet weatheren.
Groet,
Ruud
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2012, 18:22:59 door Ruud K
»
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Edwin2121992
«
Reactie #17 Gepost op:
31 October 2012, 21:34:32 »
Ik ben net begonnen met de modelspoor hobby. Mijn vader had 20 jaar geleden een grote partij treinen zooi van zijn oom over genomen, en dat was allemaal zonder OVP, die oom hechte daar geen waarde aan, die wilde rijden en spelen en zo zien de modellen er ook uit. Helaas had mijn vader de modellen in de la zijkant tegen zijkant staan en trok je er een uit dan had je natuurlijk beschadigingen, ook dat is goed te zien. Mijn vader is wel voorzichtiger geworden, alles wat hij zelf kocht zit nog in OVP en dat gene wat het niet had zit nu in bubbeltjes plastic, beter beschermt.
Zelf hecht ik zeker wel waarde aan een OVP maar vooral omdat het handiger met opbergen is, dus geen geld waarde, het wordt niet zo gauw een berg in de knoop zittende wagonnetjes en met de meer gedetailleerde modellen van tegenwoordig, bescherm je al die losse onderdelen beter. Maar ik heb dan wel weer een zelflosser van de NS die in een doosje zit van een zelflosser van de DR. Maakt mij niks uit als het maar beschermt is. En de VAM wagon die ik van mijn vader heb overgenomen, welke ook nog bij die oom vandaan komt, heeft dus helaas geen OVP, maar dan doen we dan netjes een beetje bubbeltjes plastic omheen.
Dat een model meer geld kost door de OVP vind ik een beetje onzin, maar dat de verzamelwaarde omhoog gaat kan ik dan wel weer begrijpen. Voor mij is het vooral de handigheid dat een verpakking het model beschermt en het op die manier goed op te bergen is.
Groeten Edwin.
Martin Hornis
«
Reactie #18 Gepost op:
31 October 2012, 23:31:20 »
Een jaar of vier geleden kocht ik in Dortmund een Märklin lageboordwagen (lang type) nr 4514, Kollversie 3/4. Bij een bepaalde stand kostte die EUR 10 zonder OVP. Er schuin tegenover heb ik hem aangeschaft voor EUR 8 (zie Koll), maar dan met OVP! Alles is betrekkelijk en wat de 'gek' er voor geeft.
Martin
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Romeo373
Gast
«
Reactie #19 Gepost op:
01 November 2012, 14:05:19 »
De (meer-)waarde van een OVP is zeker niet (alleen) wat de gek ervoor geeft. Voor diverse fabrikanten geldt de lege OVP als een onderdeel, net als een buffer, een kap, een ...... Die OVP heeft dus een (vaste) prijs. Die prijs wordt, gezien de vele hollandse momentjes in dit lage land nogal eens hoog, zo niet absurd gevonden. Bijzonderheidswaarde komt daar alleen maar bij.
Wie dweept met Duitsland als het gaat om de prijzen van "volle dozen", moet maar eens op Ebay - alhier ook door hollandsheid sowieso voor treinen mislukt - kijken voor de gerealiseerde prijzen van OVP's daar.
Gr. Romeo
henk
«
Reactie #20 Gepost op:
01 November 2012, 14:37:45 »
Precies, je ziet in dit draadje dat de persoonlijke waarde die mensen aan een OVP hechten wordt verward met de marktwaarde die zo'n OVP vertegenwoordigt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
« vorige
volgende »