Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Van 1800 naar 3000V bij de NS?  (gelezen 13316 keer)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #75 Gepost op: 13 January 2014, 17:45:08 »
Als we toch aan het ombouwen gaan, begin dan eerst met het stuk Zevenaar/einde Betuweroute-Emmerich om te bouwen naar of 25 kV of 15 kV (en te voorzien van ERTMS/ECTS of het Duitse beveiligingssysteem). En indien nodig stukje Kijfhoek. Spanningssluis tussen Arnhem en Zevenaar. Kunnen eindelijk al die goederentreinen zonder 1800V stuk doorrijden, dat is wel logisch.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #76 Gepost op: 13 January 2014, 19:11:46 »
Met Zevenaar-Emmerich zijn ze al bezig. 25 kV. Kijfhoek trouwens ook.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #77 Gepost op: 14 January 2014, 00:21:25 »
Of juist vanuit het zuiden beginnen met 25kV...
Eventueel nieuw multicourant materieel is daar veel sneller nuttig voor verbindingen naar Duitsland en Belgie.

25kV zal vooral zin hebben op drukke trajecten. Op een stuk als, laten we zeggen, Weert-Roermond schiet je er niet zo gek veel mee op. Amsterdam-Utrecht, dat is een ander verhaal.

En dan bicourante of tricourante treinstellen en locomotieven, want de grote stations zullen pas als laatste omgebouwd kunnen worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #78 Gepost op: 23 January 2014, 22:24:04 »
Ik heb een tijdje het forum niet gevolgd. Dit draadje viel mij op dat het historisch perspectief mist.

In Nederland is het net geëlektrificeerd met 1500 V gelijkstroom. Al jaren wordt de politiek van geleidelijke spanningsverhoging gevolgd. Op grond van deze politiek zitten we nu op 1800 V gelijkstroom. Ik weet dat de nieuwste onderstations eigenlijk 2000 V onderstations zijn. Als in 10 jaar de spanning 5% verhoogd wordt, dan blijft alles binnen de marges. De spanningsverhoging kost dan niets. Spoorwegmaterieel gaat ca. 40 jaar mee, dus je hebt 20% marge nodig in de voedingsspanning. Nieuw materieel wordt op een steeds hogere spanning gebouwd.

Deze politiek van geleidelijke spanningsverhoging kost vrijwel niets. Hij is erg effectief. Er is geen plotselinge overgang naar een hogere spanning in het net nodig. Omdat de invoering gelijdelijk gaat geeft het vrijwel geen hinder. Ik verwacht dat deze politiek de komende jaren wordt voortgezet.

Om alle misverstanden te voorkomen. Het probleem is niet het aantal onderstations. Als het moet wordt het aantal wel verdubbeld. Het grote probleem is het smelten van de rijdraad door de elektrische weerstand. Het vermogen dat een trein kan trekken is begrensd door het smeltpunt van de rijdraad. De warmteontwikkeling in de rijdraad is afhankelijk van de stroom en het vermogen is het product van stroom en spanning. Wil je bij dezelfde rijdraaddikte meer vermogen hebben, dan moet de spanning omhoog, immers de maximale stroom ligt vast door de maximaal te tolereren warmteontwikkeling in de rijdraad.

Natuurlijk is er ook nog het verhaal dat de warmteontwikkeling in de rijdraad en andere kabels verloren energie is die wel betaald moet worden, maar geen extra nuttig vermogen levert. Grofweg wordt dit verloren vermogen bij iedere spanningsverbubbeling door vier gedeeld.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #79 Gepost op: 23 January 2014, 23:05:57 »
Niet mijn gegevens, maar dit haal ik uit het boek over hogesnelheidstreinen.
Om eens te zien wat een hogere spanning kan doen met stroom.

Je neemt 2 gekoppelde tgv-stellen. Die rijden 300 km/h. Het opgenomen vermogen van de tgv's is dan 18 MW.
bij 1500 V is de stroom = 12000 A
bij 25000 V is dat 720 A.

das nogal een verschil.
Jeroen

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #80 Gepost op: 24 January 2014, 05:02:24 »
effe op de opmerking van 1500 volt naar 1800 volt dat is niet politiek, dat is gewoon het feit dat men eerst kwikdamp gelijk richters had, die hadden een hogere deelspanning, de latere silicium richters de bekend 0,7 volt en met wel de daarbij bekende 300 hz rimpel, waar al het mat een spoel voor heeft...

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #81 Gepost op: 24 January 2014, 12:14:36 »

En nu voor de leek .......... ???

Dirk
« Laatst bewerkt op: 24 January 2014, 13:49:07 door Bert van Gelder. Reden: Gebruik de REAGEER-knop om te antwoorden, niet de CITAAT-knop! »

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #82 Gepost op: 24 January 2014, 20:40:35 »
Speciaal voor de leek  ;D:

Van 10000 volt wisselspanning (25000 volt bij o.a. Rotterdam) maakte men vroeger 1500 volt gelijkspanning. Dit deed men met een transformator en een kwikdampgelijkrichter.
Omdat men steeds meer vermogen over de bovenleiding wil transporteren, is men gaan zoeken naar oplossingen. Vermogen is spanning x stroom. Door de bovenleiding "dikker" te maken, kan er meer stroom doorheen. Spanning x meer stroom = meer vermogen.

Een andere mogelijkheid om meer vermogen door de bovenleiding te krijgen is verhogen van de spanning. Meer spanning x stroom = meer vermogen.
Officieel is de spanning 1500 volt -10% / +20%. Even simpel gesteld mag je elke spanning tussen 1350 volt en 1800 volt op de bovenleiding zetten, zolang je maar aan de andere eisen uit de OVS'en, NEN- en EN-normen voldoet.

Met het vervangen van de kwikdampgelijkrichters door halfgeleider gelijkrichters is besloten om te gaan voor 1500 volt + 20%, oftewel 1800 volt.
dus tegenwoordig maakt men van 10000 volt wisselspanning (25000 volt bij o.a. Rotterdam) 1800 volt gelijkspanning. En dat doet men met een transformator en een halfgeleider gelijkrichter.

Tot slot nog voor iedereen die roept dat we van 1800V naar 3000V gaan.
De 1800V is officieel 1500V -10%/+20%. En ook de 3000 V heeft een bandbreedte van naar ik meen -10%/+20%. We gaan van 1500V naar 3000V, en in de praktijk zal dat zijn van 1800V naar 3600V.

Waarom 3600V? Omdat dat kan worden gemaakt door twee 1800V tractiegroepen in serie te zetten. Daarom zijn de kosten voor de ombouw naar 3000V ook zo veel lager dan ombouw naar 25000V. Bij ombouw naar 3000V betreft het een ombouw/uitbreiding in de bestaande onderstations. Bij ombouw naar 25000V moet bijna alles nieuw gebouwd worden.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas