Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:32:34
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:31:45
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
  

Auteur Topic: Van 1800 naar 3000V bij de NS?  (gelezen 13567 keer)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #75 Gepost op: 13 January 2014, 17:45:08 »
Als we toch aan het ombouwen gaan, begin dan eerst met het stuk Zevenaar/einde Betuweroute-Emmerich om te bouwen naar of 25 kV of 15 kV (en te voorzien van ERTMS/ECTS of het Duitse beveiligingssysteem). En indien nodig stukje Kijfhoek. Spanningssluis tussen Arnhem en Zevenaar. Kunnen eindelijk al die goederentreinen zonder 1800V stuk doorrijden, dat is wel logisch.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #76 Gepost op: 13 January 2014, 19:11:46 »
Met Zevenaar-Emmerich zijn ze al bezig. 25 kV. Kijfhoek trouwens ook.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #77 Gepost op: 14 January 2014, 00:21:25 »
Of juist vanuit het zuiden beginnen met 25kV...
Eventueel nieuw multicourant materieel is daar veel sneller nuttig voor verbindingen naar Duitsland en Belgie.

25kV zal vooral zin hebben op drukke trajecten. Op een stuk als, laten we zeggen, Weert-Roermond schiet je er niet zo gek veel mee op. Amsterdam-Utrecht, dat is een ander verhaal.

En dan bicourante of tricourante treinstellen en locomotieven, want de grote stations zullen pas als laatste omgebouwd kunnen worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #78 Gepost op: 23 January 2014, 22:24:04 »
Ik heb een tijdje het forum niet gevolgd. Dit draadje viel mij op dat het historisch perspectief mist.

In Nederland is het net geëlektrificeerd met 1500 V gelijkstroom. Al jaren wordt de politiek van geleidelijke spanningsverhoging gevolgd. Op grond van deze politiek zitten we nu op 1800 V gelijkstroom. Ik weet dat de nieuwste onderstations eigenlijk 2000 V onderstations zijn. Als in 10 jaar de spanning 5% verhoogd wordt, dan blijft alles binnen de marges. De spanningsverhoging kost dan niets. Spoorwegmaterieel gaat ca. 40 jaar mee, dus je hebt 20% marge nodig in de voedingsspanning. Nieuw materieel wordt op een steeds hogere spanning gebouwd.

Deze politiek van geleidelijke spanningsverhoging kost vrijwel niets. Hij is erg effectief. Er is geen plotselinge overgang naar een hogere spanning in het net nodig. Omdat de invoering gelijdelijk gaat geeft het vrijwel geen hinder. Ik verwacht dat deze politiek de komende jaren wordt voortgezet.

Om alle misverstanden te voorkomen. Het probleem is niet het aantal onderstations. Als het moet wordt het aantal wel verdubbeld. Het grote probleem is het smelten van de rijdraad door de elektrische weerstand. Het vermogen dat een trein kan trekken is begrensd door het smeltpunt van de rijdraad. De warmteontwikkeling in de rijdraad is afhankelijk van de stroom en het vermogen is het product van stroom en spanning. Wil je bij dezelfde rijdraaddikte meer vermogen hebben, dan moet de spanning omhoog, immers de maximale stroom ligt vast door de maximaal te tolereren warmteontwikkeling in de rijdraad.

Natuurlijk is er ook nog het verhaal dat de warmteontwikkeling in de rijdraad en andere kabels verloren energie is die wel betaald moet worden, maar geen extra nuttig vermogen levert. Grofweg wordt dit verloren vermogen bij iedere spanningsverbubbeling door vier gedeeld.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #79 Gepost op: 23 January 2014, 23:05:57 »
Niet mijn gegevens, maar dit haal ik uit het boek over hogesnelheidstreinen.
Om eens te zien wat een hogere spanning kan doen met stroom.

Je neemt 2 gekoppelde tgv-stellen. Die rijden 300 km/h. Het opgenomen vermogen van de tgv's is dan 18 MW.
bij 1500 V is de stroom = 12000 A
bij 25000 V is dat 720 A.

das nogal een verschil.
Jeroen

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #80 Gepost op: 24 January 2014, 05:02:24 »
effe op de opmerking van 1500 volt naar 1800 volt dat is niet politiek, dat is gewoon het feit dat men eerst kwikdamp gelijk richters had, die hadden een hogere deelspanning, de latere silicium richters de bekend 0,7 volt en met wel de daarbij bekende 300 hz rimpel, waar al het mat een spoel voor heeft...

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #81 Gepost op: 24 January 2014, 12:14:36 »

En nu voor de leek .......... ???

Dirk
« Laatst bewerkt op: 24 January 2014, 13:49:07 door Bert van Gelder. Reden: Gebruik de REAGEER-knop om te antwoorden, niet de CITAAT-knop! »

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #82 Gepost op: 24 January 2014, 20:40:35 »
Speciaal voor de leek  ;D:

Van 10000 volt wisselspanning (25000 volt bij o.a. Rotterdam) maakte men vroeger 1500 volt gelijkspanning. Dit deed men met een transformator en een kwikdampgelijkrichter.
Omdat men steeds meer vermogen over de bovenleiding wil transporteren, is men gaan zoeken naar oplossingen. Vermogen is spanning x stroom. Door de bovenleiding "dikker" te maken, kan er meer stroom doorheen. Spanning x meer stroom = meer vermogen.

Een andere mogelijkheid om meer vermogen door de bovenleiding te krijgen is verhogen van de spanning. Meer spanning x stroom = meer vermogen.
Officieel is de spanning 1500 volt -10% / +20%. Even simpel gesteld mag je elke spanning tussen 1350 volt en 1800 volt op de bovenleiding zetten, zolang je maar aan de andere eisen uit de OVS'en, NEN- en EN-normen voldoet.

Met het vervangen van de kwikdampgelijkrichters door halfgeleider gelijkrichters is besloten om te gaan voor 1500 volt + 20%, oftewel 1800 volt.
dus tegenwoordig maakt men van 10000 volt wisselspanning (25000 volt bij o.a. Rotterdam) 1800 volt gelijkspanning. En dat doet men met een transformator en een halfgeleider gelijkrichter.

Tot slot nog voor iedereen die roept dat we van 1800V naar 3000V gaan.
De 1800V is officieel 1500V -10%/+20%. En ook de 3000 V heeft een bandbreedte van naar ik meen -10%/+20%. We gaan van 1500V naar 3000V, en in de praktijk zal dat zijn van 1800V naar 3600V.

Waarom 3600V? Omdat dat kan worden gemaakt door twee 1800V tractiegroepen in serie te zetten. Daarom zijn de kosten voor de ombouw naar 3000V ook zo veel lager dan ombouw naar 25000V. Bij ombouw naar 3000V betreft het een ombouw/uitbreiding in de bestaande onderstations. Bij ombouw naar 25000V moet bijna alles nieuw gebouwd worden.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas