Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Van 1800 naar 3000V bij de NS?  (gelezen 13323 keer)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #45 Gepost op: 11 January 2014, 10:33:42 »
Ik zou de 3 KV overslaan.
Het spoorbedrijf van de stad New Jersey heeft sinds kort diesel- elektrische loks als in dieselmotor en een pantograaf. In het UK staan er dacht ik ook dergelijke locs in bestelling voor de ECML als vervanging van de class91 ( electrisch ) en de class43 ( diesel).

De bouwers zijn Bombardier en Siemens.

Voor Nederland zou dat de mogelijkheid bieden om stapsgewijs het spoorwegnet om te bouwen, waarbij diesel aandrijving op het bestaande net met ATB beveiliging, en electrisch 25 KV met EMCS beveiling.
Bij de aanbesteding kan dan bij de eisen voor nieuw materieel 25KV aandrijving stapsgewijs ingevoerd worden. En dan natuurlijk niet voor Fyrabouwers en nog te ontwikkelen versies van EMTS kiezen.

Probleem is natuurlijk dat dit niet de goedkoopste / maximale winst oplossing is waar de regering en het spoorwegbedrijf  voor gaan.
Bovendien zijn de regeringsleden en zn gedoogvrijers nou niet bepaald ondernemers met ideeёn en visie over de toekomst van Nederland, dus ik zie het niet gebeuren.

Groeten, Alexander

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #46 Gepost op: 11 January 2014, 11:13:45 »
De combinatie diesel en elektrisch is voornamelijk interesant voor regios waar lang niet overal een waslijn hangt. Dat je de US en UK als voorbeelden noemt is dan ook wel heel typerend, daar komt die situatie veel voor.
In en om Nederland komt die situatie niet veel voor. Bij het bestellen van nieuw materiaal kun je het beste multicourant materiaal bestellen. Ik denk dat dat zelfs nog net wat goedkoper is dan de combinatie diesel/elektrisch. Alhoewel dat bij modern modulair opgebouwd materieel waarschijnlijk niet heel veel zal schelen....

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #47 Gepost op: 11 January 2014, 13:55:14 »
De nieuwe Traxx Baureihe 187 is toch zo"n hyriedloc? ;)

Dus diesel/panto ;)

http://666kb.com/i/btcgbrrdv1mkgi2wv.jpg

De technik in deze 187 komt uit Amerika, omdat zo als al genoemd, ze eer mee ervaaringen hebben ;)

Ik heb dat op http://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Traxx gelezen, helaas in het duits (voor mij geen probleem)

Veer naar beneden scrollen  ;)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #48 Gepost op: 11 January 2014, 14:47:53 »
hmm, die traxx heeft alleen een hulp diesel om op recardementen te rijden met max 50 km/h

Als je alles eters moet hebben ga dan eens in frankrijk kijken, daar hebben ze stellen die zowel on der 1500 volt als 25 Kv als diesel kunnen rijden, die zou je dan in een gebied kunnen gebruiken waar je ombouwt....

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #49 Gepost op: 11 January 2014, 15:05:32 »
http://www.bombardier.com/en/transportation/projects/project.alp-45dp-canada-usa.html?f-region=americas

Groeten, Alexander

PS. en de afgelopen week hebben ze dus een praktijk sneeuw en vries test gehad.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2014, 15:13:37 door Alexander »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #50 Gepost op: 11 January 2014, 15:11:18 »
De combinatie diesel en elektrisch is voornamelijk interesant voor regios waar lang niet overal een waslijn hangt. Dat je de US en UK als voorbeelden noemt is dan ook wel heel typerend, daar komt die situatie veel voor.
In en om Nederland komt die situatie niet veel voor.

Ik denk meer als bv men begint met ombouwen van Venlo - Helmond op 25 KV. Na voltooien, kan daar op 25 KV gereden worden, na Helmond op diesel en ATB beveiliging verder, terwijl aan het volgende stuk wordt gewerkt.Met de zelfde trein die dus door kan rijden zonder dat er moet worden overgestapt.

In de tussentijd kan men bv VIRM ombouwen of nieuwe treinen voor 25 KV in laten stromen.


Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 11 January 2014, 15:23:54 door Alexander »

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #51 Gepost op: 11 January 2014, 16:57:16 »
Voor die dienst kun je beter multicourant nemen wat zowel 25kV, 15kV en 1.5kV aan kan. (Doe voor de lol 3kV er ook maar bij en je hebt maar 1 type nodig voor heel Nederland en alle diensten over de grens).
Dan kun je namelijk van Eindhoven in een keer naar b.v. Mönchengladbach door rijden, nu lijkt het net of de wereld in Venlo op houdt.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #52 Gepost op: 11 January 2014, 20:38:03 »
Venlo – Helmond ken ik als een vrij rustig traject met een begin in Venlo.
Mijn idee is vandaar uit te werken, en te leren zonder dat bij een fout meteen heel het spoorverkeer in Nederland in de sneeuw loopt. Er is dan een nieuw traject met 25 KV , dan een diesel stuk in de verbouwing, wel zo veilig voor mensen en apparatuur, en dan de 1800 V bestaande situatie.
Dit alles schuif natuurlijk op, en de electrische diesel kunnen met de trein, natuurlijk onder bepaalde veiligheidsvoorwaarden een dienstregeling blijven rijden.

De moderators hebben in dit draadje een aantal malen dringend gevraagd om ons tot de NS te beperken zoals in de titel, dus door aan dat verzoek te voldoen houdt de wereld feitelijk op bij Venlo.

Groeten, Alexander

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #53 Gepost op: 11 January 2014, 21:16:02 »
hallo,

Ik lees veel over dat we misschien in plaats van 3kV DC gewoon maar 25kV AC moeten pakken.
Beter, minder vermogen nodig etc etc.

Maar er zijn ook wat nadeeltjes aan de 25kV AC techniek.

Denk maar aan de complete lijn uitschakeling die ProRail kent op de paar 25kV lijnen die we gebruiken als er wat gebeurt, bijvoorbeeld aanrijding of brand.
Bij 3kV DC kunnen we gewoon in gedeelten schakelen, ook lastig voor reizigers en goederen, maar we kunnen nog redelijk rijden.
(De OS en SS staan redelijk dicht bij elkaar, dus we kunnen makkelijk sectioneren)

Ook zijn er heel wat mensen niet echt blij met een hoogspanningslijn rond of boven hun woning, laat staan als we ermee dwars door een stadshart gaan. Dat wordt dan dolle pret voor Prorail of de overheid, mensen die waardevermindering gaan claimen.

Het huidige net wordt gevoed uit het 10kV AC net van bijvoorbeeld Enexis, dat gaat dan ook niet meer op.

Isolatiewaarden bij viaducten, onderdoorgangen en/of tunnels zijn te klein.

En daarbij, de kosten van ombouw van het bovenleiding en voedingssysteem en de beveiliging ervan.

Ik zou als onderneming dan toch voor de goedkoopste gaan, wat overigens al aardig doeltreffend is, behoorlijk meer vermogen.
Langzaam stapt ProRail al omhoog naar 8000 Amp bij 1,8kV, als we dan de spanning dan ook nog kunnen verhogen naar 3kV, dan is het af te nemen vermogen toch al aardig verhoogd.
Mvg, Marcel

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #54 Gepost op: 11 January 2014, 21:45:54 »
En zo komen we weer ergens waar enkele moderatoren kippenvel van krijgen : De Politiek.
Want zij (en dus wij) zullen zo een mega operatie moeten financieren.
En dan komt er dus meer kijken, gaan we met de Oostbuur , de Zuidbuur of gaat €Uropa nog een norm maken?
Allemaal vragen met verschillende kostenplaatjes waar je als buitenstaander het fijne niet van weet. Nog afgezien van economische motieven(Siemens - Alstom).

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #55 Gepost op: 11 January 2014, 21:50:03 »
De moderators hebben in dit draadje een aantal malen dringend gevraagd om ons tot de NS te beperken zoals in de titel, dus door aan dat verzoek te voldoen houdt de wereld feitelijk op bij Venlo.

Groeten, Alexander

Alexander, dit is natuurlijk onzin. Ik heb gemeld dat dit bericht er niet thuis hoort:
Citaat
NS  ????

In Brussel is besloten dat de reizigersdiensten van de NS moeten worden opgesplitst en daarna een aanbestedingscircus moet worden begonnen.
Aangezien dat in Nederland weer eens een gigantische faal gaat worden, met leuke verdiensten voor juristen, zijn we al weer heel wat jaartjes verder, met de vraag wie gaat dat / wat betalen.

Groeten, Alexander

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #56 Gepost op: 11 January 2014, 23:16:06 »
Het huidige net wordt gevoed uit het 10kV AC net van bijvoorbeeld Enexis, dat gaat dan ook niet meer op.

Waarom niet?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #57 Gepost op: 11 January 2014, 23:52:29 »
Denk maar aan de complete lijn uitschakeling die ProRail kent op de paar 25kV lijnen die we gebruiken als er wat gebeurt, bijvoorbeeld aanrijding of brand.
Bij 3kV DC kunnen we gewoon in gedeelten schakelen, ook lastig voor reizigers en goederen, maar we kunnen nog redelijk rijden.
(De OS en SS staan redelijk dicht bij elkaar, dus we kunnen makkelijk sectioneren)

Dat zal wel een keuze geweest zijn ; waarom zou je bij 25kV niet ook in meerdere secties kunnen schakelen? Ik zie geen technische beperkingen, vermoedelijk is het vooral vanwege de centen gedaan.

Ik zou als onderneming dan toch voor de goedkoopste gaan, wat overigens al aardig doeltreffend is, behoorlijk meer vermogen.
Langzaam stapt ProRail al omhoog naar 8000 Amp bij 1,8kV, als we dan de spanning dan ook nog kunnen verhogen naar 3kV, dan is het af te nemen vermogen toch al aardig verhoogd.

Maar met welke verliezen in de bovenleiding en onderstations? En met welke draaddikte van de bovenleiding (of met hoeveel onderstations...)
25kV heeft als grootste voordeel dat bovenleiding dunner kan en dat er veel minder kabelverliezen zijn. Juist bij grotere vermogens gaan kabelverliezen ook flink omhoog. 8000 Ampere schakelen is geen kattepis.... een gelijk vermogen bij 25kV geeft bijna 10 maal kleinere stroom.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #58 Gepost op: 12 January 2014, 11:54:48 »
Waarom niet?
Omdat je uit een 10kV leiding geen 25kV kan halen... :p?

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #59 Gepost op: 12 January 2014, 11:59:16 »
Trafo?


Gaat meer om het vermogen dat die 10 kV kan leveren.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.