Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Een rangeerbaantje in Frankrijk  (gelezen 15576 keer)

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #15 Gepost op: 13 January 2014, 18:07:03 »
Hallo Gerard,
De draaischijf is zelf gemaakt en draait op een spindel van een stukje rvs buis in een bronzen bus. De brug is van hout en steunt af op de wieltjes van een oude engelse lokomotief. Stroomtoevoer dmv draden door de holle as, aandrijving is van hand, hij ligt aan de rand van de baan. De kuil is gemaakt van dun triplex.
Een grotere versie heb ik ooit voor 3 rail spoor 0 gemaakt, die werd wel elektrisch aangedreven dmv een vertragingsmotor die op een grote houten schijf onder de kuil ingreep. Stoppen ging op gevoel, daar draaide hij langzaam genoeg voor.
Het kleine draaischijfje kan ook op die manier geautomatiseerd worden, maar net als de wissels ligt alles binnen handbereik en wordt dus handmatig (of met de rangeerhaak) bediend..

Inmiddels verder gegaan met landschap bouwen:

Wat extra bomen om de overgangen tussen de verschillende achtergronddelen te verbergen..

De Franse "delta" (elektrisch) is ook bezig geweest met masten zetten en er groeien meer plantjes..

De Franse brandweer komt ook even kijken bij de fabriek en wat arbeiders zijn bezig om de lading over te laden uit de wagon in de vrachtwagen. Ik heb van de BWB nog een lading oude autootjes jaren 70 en begin 80, die komen hier mooi van pas.. Alleen nog een golfplatenbus van Citroen..  ;D

Fabriek met achtergrond, ook een manier gevonden om met flits toch acceptabele foto's te maken. Dit door de flits af te dekken met 2 lagen dun wit papier waardoor de flits afgezwakt wordt.

Een stukje bos en wat rotsen kleden de oprit een beetje meer aan. Het raam is nogal vies, dus die heb ik even weggepoetst. Komt later nog een achtergrondje voor te staan..

Dat was hem weer,
groet Daan.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 13 January 2014, 18:30:21 »
Ik zou ook eens overwegen iets aan de belettering te doen. Wat strakkere letters kunnen het geheel alleen maar ten goede komen.
No dress rehearsel, this is our life.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #17 Gepost op: 13 January 2014, 23:28:54 »
Klopt Marc,
voorlopig heb ik het er even op geschilderd, maar er komt een mooi bordje voor later.. 

groet Daan.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #18 Gepost op: 02 March 2014, 17:53:46 »
Weer een beetje verder gebouwd..

Allereerst het hoekje in de oprit een beetje beter ingericht. Nog een leuk oud boerderijtje weggezet en wat extra boompjes..

Van een andere kant..

Een rangeer v60; de rangeerloks zijn de enige niet-fleischmann loks die ik gebruik op de baan. Koppelen gaat dmv de haakkoppeling van de wagons, die achter een dun draadje tussen de buffers blijft haken. De beugelkoppeling is gereduceerd tot een soort middenbuffer en helpt bij het opdrukken van wagons.

Het andere lokje is de Trix DHG500. Deze haalt de wagons uit de doorgaande goederentrein en zorgt voor het klaarzetten van de wagons die weer mee moeten in de treinen. De v60 neemt de wagons die uit de goederentrein gerangeerd zijn mee naar het rangeerterrein.

Op het rangeerterrein wordt met dit bord een bestemming aan elke wagen gekoppeld. De schijf in eht midden zit op een motortje, voor elke wagon laat ik het motortje even draaien. De schijf stopt op een getal, dat getal zoek ik op in de lijst onder de soort wagon waar ik een bestemming voor zoek. De bestemming die in de lijst staat resulteert in een spoornummer en dat spoornummer hang ik met een kaartje op een spijkertje wat onder de corresponderende wagon van de "trein" op het plankje staat. Zo kan ik in één oogopslag zien waar de wagon naartoe moet.
Dat was hem weer even,
groet Daan.

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #19 Gepost op: 02 March 2014, 18:17:35 »
Mooi Daan, heel inspirerend.

Gr. Bert

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2014, 14:00:23 »
Dankzij een leuke aanbieding van een modelspoorder hier in de buurt die ermee stopte, een mooie verzameling huisjes te pakken gekregen. Het station en de stad hebben ook een naam gekregen:
Plaquard à Balais (Frans voor Bezemkast, naar de afmeting van de kamer waar het baantje ligt)..

De hoeken rond het station heb ik opgemeten en voor 1 hoek een plaat gemaakt, met straten en ruimte voor wat gebouwen. De keermuren zijn van schuimplaat met steenmotief, de kinderkopjes in het centrum ook. De gebouwen staan verzonken in de kinderkopjes, zo zijn ze nog demontabel, maar laten geen kieren zien.

Eén van de gebouwen heb ik doormidden gezaagd en versprongen gemonteerd. Er is nog een beetje ruimte voor een achtergrondje, deze kan er los achter gezet worden.

De weg slingert tussen het station en het stadscentrum omhoog..

Een dweilorkestje speelt een paar vrolijke Franse Chansons voor de mensen die de stad bezoeken..

Voor het bijtanken van Rangeerloks heb ik van een paar gesloopte wagentjes een tankinstallatie gefabriekt, geeft al een wat aangekleder zicht..

De andere hoek ik nog in de maak, het is veel te mooi weer overdag om in de schuur te zitten  ;D

groet Daan.

g-j

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 March 2014, 18:23:42 »
Hallo Daan, je neemt grote stappen! Had je vorige update ook gemist. Het wordt erg mooi en de foto's zijn kraakhelder. Alleen die groenige koe (de Franse variant van die paarse Zwitserse koeien?). Zal de lichtinval zijn.

Groet, Gert-Jan

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2014, 21:32:01 »
Hele verandering zo met die huisjes! Ziet er meteen heel anders uit (y)
groeten,
Auke

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2014, 21:34:43 »
Ziet er goed uit. Plaatsje ligt zeker in de Elzas, want ik zie vee duits materieel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #24 Gepost op: 10 March 2014, 23:02:48 »
C'est un pas de mélange de styles. Formidable.
Brabbelde Koen zo maar even.

Salut Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #25 Gepost op: 11 March 2014, 13:21:25 »
 ;D

Oui, je ne suis pas limitée de ma phantasy (of zoiets) inderdaad krijg ik ook de neiging allerlei Frans klinkende zinnetjes erbij te bedenken.
Zo heet de stoker van de Br41 "Louis de Fumez" en heeft de nogal bijziende machinist van dezelfde machine de naam "Pascal Braille".
De stationschef heet "Gerard Departieure" en de chef van de werkplaats "Monsieur Dépòt"

Ga nog maar even door zo. De uitdrukking "Je ne suis pas de Bastogne" (ik ben niet van koek) is een gevleugelde uitspraak van de kruier, "Jean de Sléper"  ;D
"Traction Dèrière" voor een schop onder je kont als je niet wilt scheppen als stoker zijnde etcetera..

De groene koe weerspiegeld de weerschijn van het gras. La vache qui rit: je suis un cameleòn!

Inderdaad is het geheel gelokaliseerd ergens in de grensstreek tussen Duitsland, Frankrijk en een stukje Zwitserland, vermoedelijk rondom Basel ergens.. Je ne sais pas exactement..  ;D

Groet Daan.

Benjamin92

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 11 March 2014, 14:11:35 »
;D

Oui, je ne suis pas limitée de ma phantasy (of zoiets) inderdaad krijg ik ook de neiging allerlei Frans klinkende zinnetjes erbij te bedenken.
Zo heet de stoker van de Br41 "Louis de Fumez" en heeft de nogal bijziende machinist van dezelfde machine de naam "Pascal Braille".
De stationschef heet "Gerard Departieure" en de chef van de werkplaats "Monsieur Dépòt"

Ga nog maar even door zo. De uitdrukking "Je ne suis pas de Bastogne" (ik ben niet van koek) is een gevleugelde uitspraak van de kruier, "Jean de Sléper"  ;D
"Traction Dèrière" voor een schop onder je kont als je niet wilt scheppen als stoker zijnde etcetera..

De groene koe weerspiegeld de weerschijn van het gras. La vache qui rit: je suis un cameleòn!

Inderdaad is het geheel gelokaliseerd ergens in de grensstreek tussen Duitsland, Frankrijk en een stukje Zwitserland, vermoedelijk rondom Basel ergens.. Je ne sais pas exactement..  ;D

Groet Daan.

Die namen zijn briljant!  (y) Zal ze onthouden voor mijn toekomstige baan!
Met vriendelijke groeten, Benjamin

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #27 Gepost op: 11 March 2014, 17:55:05 »
Merci Bien  :D
Ik heb het hele dorp al voorzien van inwoners en hun beroepen:
Zo is het café "Moule en Rouge" in handen van Brigitte Merlot, loopt er een zwerver die Marc Travallier heet, Louis Tracteur is de lokale boer, Marie Curie-Jeux is Journaliste, Phillipe Flambé is brandweerman, Cécil Croustillant autoverkoper.

Er is ook een spiritiste: Michelle Mordre-Ronfleur (vul maar in bij google  ;D), Colin Couleur is de schilder, Fleur Fertilisée werkt op de kraamafdeling in het ziekenhuis, en Jean d'Arc is lasser.

Patric Gruyère is de supermarktmanager, Simone Spastique werkt op de vercouverkamer in het ziekenhuis en Dion Dompteur is de dierenarts. Dan hebben we nog Jaques Crousteau als Koekenbakker, Avan la Lettre is postbode, Adelle Mort (ook wel mortadelle genoemd) begrafenisondernemer. Rachel Rustique doet in Antiek, Jean-Paul Pleurier is psychiater, Emil Electrique is bouwvakker en einde van mijn lijstje tot nu toe is Gordon Bleu, kok.

Lekker zootje daar in dat dorp  (y)
groet Daan.

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #28 Gepost op: 11 March 2014, 20:01:50 »
Het is ook wel gebruikelijk hier om verhaaltjes te schrijven met passende scenery.
Zoek Deining in Dönsdorf van Basiclicum maar eens of de verhalen van RuudK van Dieter de machinist in "van en naar Schwarzburg" als ik het goed zeg.
Of Jan44 met Lümmeln. Kun je je helemaal uitleven en wij vermaken ons wel met lezen.

gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #29 Gepost op: 12 March 2014, 15:14:03 »
Zou die ook een plaatsje op de kaart moeten hebben. Die ligt in de hoek waar jij zit. Zwitserland (Basel) staat er wel op, maar geen franse plaatsen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.