Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Een rangeerbaantje in Frankrijk  (gelezen 14417 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Gepost op: 04 januari 2014, 01:29:31 »
Hallo Allemaal,
In navolging van het topic in de banenplan afdeling over deze baan volgt hier een klein draadje met wat plaatjes en bouwverloop.
Ooit is het baantje begonnen als anti-ontwenningsbaan om een plaats te hebben waar ik mijn spoorse ei kwijt kon. Toen vooral voor wat engels spul, maar van lieverlee is het naar klassiek Fleischmann materieel omgeschakeld.


Hierboven nog eens het baanplannetje. Ruimte is 185x185cm met een bedieningsruimte in het midden. De onderbaan bestaat uit een station met een rangeergedeelte en bescheiden lokverzorging met een aansluiting naar een industriegedeelte boven het schaduwstation van welgeteld 2 sporen. (beter dan niks, dat wel..)


Er is zelfs ruimte voor wat scenery, zoals de brug met een riviertje eronder.


Materieel is voornamelijk het Fleischmann uit de zestiger en zeventigerjaren, analoog bestuurd met 3 trafo's en omschakelaars op een schakeltableau. Aangezien de meeste loks Frans of Zwitsers van oorsprong zijn, heb ik de baan in de Vogezen/Jura geplaatst, dicht tegen de grens met zwitserland en duitsland. (rondom Basel dus)..


Het mooiste vind ik de oude metalen modellen van Fleischmann, die zijn niet duur meer, rijden prima en je hebt echt een lokomotief in je handen, want ze zijn flink zwaar.


Het rangeergedeelte heeft de nodige fabrieken gekregen inmiddels. Er is een tandwielfabriek, een goederenoverslag en een agrarische handel die de nodige aan en afvoer willen.


Perrisnard is een franse firma die tandwielen en overbrengingen maakt, die heeft dus hier ook een vestiging. Overigens is het rangeergedeelte opgezet als "timesaver" (rangeerpuzzel) en het overgave gedeelte op het station als "inglenook" (ook een rangeerpuzzel.)


Gereden wordt er aan de hand van een soort "rad van fortuin" die aan de hand van cijfertjes de wagons uit een goederentrein selecteerd die uitgerangeerd moeten worden en vervolgens de positie op het rangeerterrein aangeeft. Dit geeft een leuke afwisseling en voldoende variatie in de rangeeropdrachten.


Perrisnard heeft 2 sporen, eentje voor kleine bestellingen en eentje voor de zwaardere cq aanlevering van grondstoffen. Naast de tandwielfabriek is nog een straatlosspoor voor goederenoverslag naar vrachtwagentjes.

De gebouwen zijn gemaakt van hout, waarop een soort dunne schuimlaag is geplakt die steentjesmotief heeft. (kwam ik bij marnan in de aanbieding tegen) De schoorsteen is een bezemsteel die op de draaibank een beter voorkomen heeft gekregen..

Binnenkort zal ik wat foto's maken bij daglicht, de camera die ik heb is wat ouder en heeft moeite met weinig licht. Met flits ziet het er onecht uit, dus de ruis op deze plaatjes is enorm..

Groeten Daan.

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2014, 07:12:25 »
Daan

Mooie baan, mooi plan en heel mooi historisch materiaal

Gr. Bert

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2014, 12:38:37 »
Leuke baan Daan! Ook de uitvoering, die past bij het materieel waarmee je rijdt. Je rangeergedeelte zet mij weer even aan het denken. Ik ben benieuwd naar de volgende foto's.

Groet,
Michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2014, 13:10:08 »
Mooi om te zien dat er nog wat mensen zijn die de oude modellen nog eer aan doen.
Die grijze wordt toch "het strijkijzer" genoemd? Maar dat zal dan wel in het Frans zijn. :P

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2014, 14:41:05 »
knap gedaan hoor, veel ruimte in zo'n kleine ruimte gecreeerd met leuke hoekjes.
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2014, 17:23:41 »
Dank voor de complimenten, de grijze lok is inderdaad een zogenaamd strijkijzer.
Ik houd wel van de wat grotere modellen (1:82 ipv 1:87) en het veelvuldig gebruik van metaal. De kappen van de oudere machines zijn vaak van metaal, de draaistel zijkanten, frames van de goederenwagens e.d. soms ook.
Dat zorgt voor een rustige loop en erg weinig ontsporingen..

Maar zet er iets moderns tussen (bijvoorbeeld een Ae 3/6 van Fleischmann) dan is de lok erg klein en valt uit de toon..
Vandaar dat ik me eigenlijk volledig op het oudere Fleischmann heb toegelegd..

Groet Daan.

Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2014, 17:28:22 »
Mooi zeg! De oude fleischmann modellen zijn inderdaad mooi en lekker zwaar


Groetjes David

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2014, 21:50:21 »
Je kan proberen iets met de isolatie van oude Märklinwagons/rijtuigen te doen. Een proefje bij mij op dat gebied leerde dat je dan alles van Märklin moet ombouwen naar gelijkstroom. Je hebt dan wel het voordeel van deze zwaarte van modellen en de gunstige prijs/waarde ervan.
Geen idee welke wielen/assen in aanmerking komen hiervoor, of misschien is er een foefje met wat soldeerwerk...

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2014, 02:25:38 »
Hoi Koen,

Dat foefje doet Trix al, die modellen zijn hetzelfde als Märklin. Ouder Fleischmann is helemaal niet duur en ook de goederenwagons zijn grotendeels van metaal. (en dan niet blikken kapjes, maar gegoten metalen frames e.d.)

Märklin ombouwen vind ik zelf niet zo interessant, maar kan voor anderen natuurlijk wel de oplossing zijn om met moderner materieel te rijden dat toch van metaal gemaakt is..

groet daan.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2014, 03:53:50 »
Als je oude (metalen) Marklin modellen voor 2-rail wilt, zoek dan eens naar HAMO. Dat is de naam waaronder Marklin vroeger gelijkstroommodellen uitbracht.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2014, 13:50:50 »
@Beached, dat kan inderdaad ook nog..  ;D

Zit even in de lappenmand, dus prima tijd om even wat plaatjes erbij te zetten.. ik heb even een rangeerverloop gefotografeerd, dan zit er ook een soort "volgorde" in de foto's..


Een goederentrein komt de tunnel uit..


en rijdt het station binnen op het goederenspoor.


Vervolgens rijdt deze achteruit het draaischijfspoor op (lange vork van de Inglenook puzzel) en daar koppel ik de wagons af met mijn ontkoppelstaf.


De lok loopt om naar het volgende spoor en pikt de wagons die hier klaarstaan weer op.


Nadat ook de wagons van het 3e spoortje zijn opgepikt rijdt de trein het station weer uit in de richting van het schaduwstation.


Ondertussen komt de rangeerlok met een paar wagentjes het rangeerterrein afrijden.


Aangekomen in het station splitst de lok de gereedstaande trein en zet de wagens die hij bij zich had op één van de overgebleven sporen. Van de goederentrein die net is afgeleverd gaan 3 wagens mee naar het rangeerterrein.


De rangeertrein rijdt de oprit naar het rangeergedeelte op..


en parkeert op het kopspoor. Hier wordt dmv een mechanische dobbelsteen de positie bepaald van de wagentjes..


De mechanische dobbelsteen.. Geschikt voor 1t/m 6, even/ oneven etc..


De eerste wagon moet naar het straatspoortje. De daar aanwezige "haus zu haus" wagen moet dus straks mee terug en wordt apart gezet.


De 1e wagon van de rangeertrein wordt op zijn eindpositie gezet.


De 2e wagon moet onder de loopkraan bij "Perrisnard, pignions et engrenages" (Perrisnard, tandwielen en overbrengingen) en daarvoor moet eerst de rongenwagen weg.


Doordat die rongenwagen lang is, moet er eerst plaats gemaakt worden om hem even weg te zetten, dus wordt de "haus zu haus" wagen bij het "Débit de Gargaison" (goederenoverslag) geplaatst..


..zodat de rongenwagen op die plaats weggezet kan worden.


vervolgens kan de platte wagon onder de loopkat gezet worden voor belading.


Dan wordt de rongenwagen opgehaald en op een ander spoortje weggezet.


waarna ook de chiquitawagen op zijn eindbestemming geplaatst kan worden.


Daarna wordt de "haus zu haus" wagen opgepikt en daarna de rongenwagen.


en rijdt de trein het kopspoortje op, waarna het wissel van de afrit wordt omgezet..


.. en de trein weer naar het station rijdt.


Daar wordt de volgende set wagentjes opgepikt


en de net teruggebrachte wagentjes worden klaargezet op een rangeerspoor.


ondertussen komt de sneltrein uit Duitsland aan.


waarna de goederentrein aankomt met een nieuwe lading wagentjes..


..die hij vervolgens weer omruilt voor de wagentjes die klaar staan..


en deze meeneemt naar het schaduwstation..

Even heel simplistisch op de foto gezet, er rijden normaal 2 goederentreinen (één in elke richting) die om beurten vanuit het schaduwstation opkomen en normaliter worden niet alle wagentjes uit een trein uitgerangeerd. Er zijn 3 wagons die dmv even/oneven worden geselecteerd uit elke goederentrein, de rest gaat weer mee.

Op die manier is het niet voorspelbaar waar welke wagen terecht komt en in welke trein ze meegaan. Een trein met bv alleen dichte goederenwagons is dus zeldzaam en als het een keer voorkomt zeker iets speciaals.. ;D

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2014, 13:54:36 »
Wat houdt zo'n mechanische dobbelsteen precies in? Gewoon een wieltje waar je een zwiep aan kan geven?

Verder ziet de baan er goed uit  (y)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2014, 14:01:48 »
klinkt leuk, maar mij nog niet geheel duidelijk hoe dit nu gaat..
groeten,
Auke

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2014, 19:02:25 »
Mechanische dobbelsteen is gewoon een lagertje met een dikke rand. Je geeft hem een zwieper en waar hij stopt is je getalletje. Een dobbelsteen rolt steeds weg, deze blijft staan.. ;D

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Een rangeerbaantje in Frankrijk
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2014, 14:34:14 »
Daan,

Leuke baan. Ik heb je ontwerp al eerder gezien, maar kom nu bij de realisatie. Ik heb wat vragen over je draaischijf (ben er elf ook mee bezig). In hoeverre is deze op afstand bedienbaar? En de kopse kanten lijken mij niet origineel, hoe heb je die veranderd?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.