Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:50:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:45:39
Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
  

Auteur Topic: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.  (gelezen 2496 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Gepost op: 11 November 2013, 11:42:08 »
Hallo allemaal.

In een klein kamertje van 1,85x1,85 meter heb ik al een tijdje een station met wat opstelsporen liggen waar analoge vleesheerlokjes hun rondjes kunnen draaien.
Omdat ik graag ook rangeer heb ik, geïnspireerd door een baan uit de MIBA, een 2e verdieping erop gezet waar een rangeerdeel moet komen.
Onderstaand ontwerpje heb ik na een lange tijd broeden op papier gezet, qua helling kan het net (ongeveer 4% voor een lokje met 3 wagons).


De wissels die halverwege in het niets eindigen zijn de inrit naar het kleine schaduwstation onder het rangeergedeelte. Er liggen hier 2 sporen, net genoeg om wat treinen kwijt te kunnen, meer ruimte is er gewoon niet..
De baan wordt analoog gestuurd met omschakel (on-off-on) schakelaars en 2 trafo's, het rangeergedeelte krijgt een eigen trafootje of handheld controller.

Het idee is dat vanuit het hoofdspoor een trein op het spoor naar de draaischijf binnenrijdt, die daar door een rangeerlok wordt opgepikt en de helling oprijdt. Bovenaan de helling wordt dmv waybills of een dobbelsteen (dat laatste werkt ook prima) bepaald waar de wagens weggezet moeten worden en welke wagens weer mee terug moeten. Systeem in het onderste station is gelijk aan een inglenook, het bovenste rageergedeelte lijkt op een timesaver, ietsje aangepast aan eigen wensen..

Het leek me leuk om het plannetje er ook bij te zetten,
groet Daan.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2013, 11:55:30 »
Hoi Daan,

Ik heb een vraagje over de lengte van die 2 sporen rechts bovenaan. Zijn die lang genoeg voor een lokje en (maximaal?) 3 wagons? Ik vraag dit omdat het onderste spoortje nogal kort lijkt.
Jeroen

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2013, 13:40:17 »
hey jeroen,

Nee, de 2 sporen bovenin zijn niet lang genoeg voor een lok met 3 wagons. De bedoeling is dat de lok 3 wagons omhoog trekt en dan het 1ste wissel vrij heeft. Het 2e wissel maakt dus deel uit van de ruimte die nodig is om je trein kwijt te kunnen. (wel goed gezien trouwens)
Vanaf daar kan de lok de karretjes het rangeerterrein opdrukken en eventueel om de trein heenrijden door via de 2e wissel er omheen te rijden.
Het 2e spoor rechtsboven is een opstelspoor voor 2 wagons en is dus lang genoeg.

In totaal is er plaats voor 11 wagons, maar niet alle posities zijn bezet. (ik moet nog even uitvogelen hoeveel er maximaal passen zonder dat het alles blokkeert..) Als je dan met een trein van 3 aankomt, dan moet er dmv een dobbelsteen of kaartsysteem worden bepaald welke wagentjes er uitgeruild moeten worden. De kunst is dan dat te doen in de ruimte die nog beschikbaar is en eventueel de vertrekkende trein ook nog in een bepaalde volgorde te krijgen.

Groet Daan.

« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 13:48:11 door daan2353 »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2013, 13:59:43 »
Dank voor je uitleg.
Jeroen

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2013, 14:08:55 »
Dobbelsteen is leuk maar waybill is beter. Ik neem aan dat je wat industrietjes hebt bedacht met de daarbijbehorende goederenstroom ( emities en gereed product en grondstoffen)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2013, 15:20:20 »
Hallo Han,

Een vorige baan de bregenzerwaldbahn was op die manier opgezet. Ik denk alleen dat de baan die ik nu heb daar te klein voor is en daardoor de variatie te ver afneemt. Er moet tenslotte een goederenstroom van A naar B liefst via C en D gaan om het leuk te maken..

Bij een enkel rangeerterrein wordt het dan al snel een riedeltje wat je telkens opnieuw afspeelt vrees ik. Maar ik ga het wel proberen. Een andere optie is om met rijopdrachten te werken, waar in staat welke wagen van welke trein waarheen moet worden gebracht en welke er voor terug moet komen. Lance Mindheim werkt op die manier en dat geeft wat meer vrijheid. Nadeel is dat je een soort generator moet hebben die de rijopdrachten ad random genereert.

Enfin, ik ga alle opties eens proberen en kijken wat het beste bevalt.. Dank voor de input zover.

groet daan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2013, 15:28:50 »
Komt er ook nog scenery bij kijken zoals gebouwen/fabrieken waarlangs de wagons worden geplaatst, of wordt het een kale bedoeling zonder enige scenery ?
Ben overigens wel benieuwd naar hoe je dit project gaat maken.
Nog even een vraagje over je helling van 4 %,gaat elke loc daar wel zonder problemen tegenop,zelfs de zwakste ?
Waarmee wil je gaan rijden eigenlijk qua tractie en op welke schaal ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2013, 17:43:03 »
@tijgernootje:
dit is H0(na een korte zoektocht kwam ik dat hier tegen

@Daan:
4% is best heftig voor sommige locs, ik heb voorheen een baan gehad met 5%.. daar kwam mijn Köff II met 1 wagon al niet meer bij op..
groeten,
Auke

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2013, 18:45:25 »
@Tijgernootje, er komt scenery bij hoor, anders wordt het erg kaal. En het is h0 inderdaad..

@Dimo1_dimo1, beneduix was inderdaad ook een baantje van mij, maar van een fiks aantal jaren geleden. De baan bestaat niet meer. In de tussentijd ook een rangeerbaan van de Bregenzerwaldbahn op smalspoor gehad, maar in goed overleg is de kamer omgebouwd tot praktijkkamer en heb ik een andere "ruimte" moeten zoeken.  Terug in de bezemkast dus.. ;D

Deze baan is weer een nieuw beginnetje dus, dit keer met Piko A-gleis. De helling valt wel mee, mijn br80je van Fl*mann uit de jaren 50 trok er een sliert van ruim 15 wagentjes tegenop. Deze heeft ook de mogelijkheid om een flinke trein even te laten scheuren, dat kon bij de andere banen niet namelijk..

Het kan nog veel kleiner, deze heb ik als eerste rangeerbaan gebouwd, daar is het mee begonnen.. Is minder dan een vierkante meter.

Groet Daan.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2013, 19:32:12 »
Altijd gedacht dat een inglenook hetzelfde was als een timesaver. Niet dus! Heb het net even gegoogeld en het zijn inderdaad zoals je zegt twee verschillende zaken. Een Inglenook is nog spaarzamer bespoord (en geen omrijspoor) dan een timesaver.

Weer wat geleerd  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17917
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction