Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Piko 2025 door Pauldg
Vandaag om 12:30:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:05:48
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 12:00:23
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 11:56:08
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 11:33:54
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:11:32
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 11:01:14
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:02:43
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
  

Auteur Topic: Van Lima GT6 naar Großraumwagen  (gelezen 13615 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #15 Gepost op: 02 January 2014, 14:34:24 »
Volgens heeft Roco hun overleving alleen al aan dat beroemde zaagje te danken.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2014, 15:55:14 »
Na lang zoeken voor de juiste kleur in de verzameling opgedroogde verfpotjes, heb ik gisteren beide daken gespoten. Het is Humbrol 164 geworden en gelukkig was deze nog op vooraad bij de Houtloods.

Na jaren lang met een Revell Standard class airbrush gewerkt te hebben, kon ik eindelijk mijn nieuwe H&S Evolution uitproberen. Had ik deze maar jaren eerder gekocht ;)
Het dak is zeer strak geworden en de zaagsnede is alleen met tegenlicht nog te zien. De kleur op de onderstaande foto's vertekenen, want in het echt is het donkergrijs met een lichte blauwzweem.
 


Het model is zo een stuk korter en ik moet alleen nog de koplamp en de buffer aan te brengen.
 


De overgang is met oranje verf bewerkt en de rubberen deurstrip is een decal. Beide modellen zijn verder afgewerkt met de originele Lima decals en ik heb er deurknopjes bijgemaakt. De GT6 is overigens omgenummerd door deze licht weg te schuren. Het meest enge van het hele project is het aanbrengen van de zwarte raamrubbers. Deze zijn er heel snel af als je er tape overheen plakt en dienen achteraf opnieuw geschilderd te worden. Ik heb het met een zwarte marker gedaan, met heel veel geduld. Het resultaat is gelukkig goed geworden.
 


Zo zal hij bij mij op de trambaan gaan rijden. In het echt kwam dit niet voor, maar in Rheinberg kan alles  ;)

De volgende stap is een nieuw onderstel maken voor beide wagens en dat kan ik mooi deze week in de avonduren gaan doen.

Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 05 January 2014, 16:02:27 door MMTB »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7558
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2014, 16:22:34 »
Heel netjes gedaan! Hij heeft een beetje PCC-car achtige afmetingen gekregen zo.

Succes met afbouwen, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2014, 19:35:38 »
Heel mooi!!

Niek

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2014, 21:48:59 »
Prachtig! Erg tof!
Check ook mijn Facebook

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #20 Gepost op: 06 January 2014, 10:32:40 »
Inderdaad, heel mooi. Ziet er professioneel uit. En niets te zien van de zaagsnede.
Een vraagje, beetje dom misschien, maar wat is een Roco-zaagje ?

Frank.


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #21 Gepost op: 06 January 2014, 10:42:16 »
Zeer fijn getand zaagje van Roco om rails te zagen, wordt zaak gebruikt voor het uitzagen van zijwanden uit wagons ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #22 Gepost op: 06 January 2014, 11:26:37 »
Ik ga wel een nieuwe zaag kopen die iets dieper kan, want als ik bodemplaten zaag loopt hij vrij snel vast op de plastic houder. Verder is het een ideaal zaagje voor zijwanden, maar het handvat is wel breekbaar. Zaag er alleen geen ijzer mee, want dan is hij heel snel bot.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #23 Gepost op: 06 January 2014, 17:20:28 »
Bedankt voor de info. Maar zaagt deze beter dan een figuur- of ijzerzaagje ?
Waarschijnlijk rechter ?


Frank.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #24 Gepost op: 06 January 2014, 18:42:31 »
Vooral dunner.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #25 Gepost op: 06 January 2014, 20:41:56 »
 (y) MOOI!!!  (y)

Na de verzaagvoorbeelden uit ME/EM met Roco-kappen (jaren '80 vorige eeuw) is menigeen dus vlijtig doorgegaan... (En dat ging gemakkelijker, want daar konden [meestal  :-\ ] de raampjes wel uit...)

Nu alleen die aandrijving nog  ;)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2014, 09:10:28 »
Hoi Frans,

Het Roco wandenzaagfestijn gaat er sowieso komen, want voor mijn nieuwe baan ga ik de Dortmundse GT8 bouwen in Wuppertaler uitvoering. De voorkant wordt Lima en de de zijwanden komen van Roco. 

De aandrijving voor de Großraumwagen en de GT6 is al bijna af, want ik heb toevallig wat proefexemplaren van het nieuwe aandrijvingsproject liggen ;)

Ik moet alleen nog even achter de okerkleurige verf aan gaan, zodat het binnenwerk dezelfde kleur krijgt als de originele aandrijving.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2014, 14:06:06 »
Mooi project, Mark, dat ook nog eens jaloersmakend goed gelukt is. Ook een goede tip van het afplakken van ruiten wanneer je met secondenlijm werkt. Op deze manier ga ik aardig wat beslagen ruitjes voorkomen in de toekomst.  ;)

Groeten, Geoffrey

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2014, 18:13:04 »
Zijn die zaagjes nog te koop ?

Frank

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #29 Gepost op: 08 January 2014, 00:07:44 »
Roco wandenzaagfestijn

Mark:  (y) (y) (y) Als je hier één woord van had gemaakt, was je winst bij Scrabble nóg groter geweest  ;D

Maar nu weer serieus: MOOI man! Dank voor de tip om ramen te beschermen tegen 'secondelijm' en laat veel zien van de bouw van die 'RoLimaRossi' GT8 met een SkipMark aandrijving!  :P :)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...