Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:51:34
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Vislijn
Vandaag om 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:19:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 22:18:52
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 22:16:25
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 22:13:45
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:12:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 21:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:30:30
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 21:22:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 20:59:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
  

Auteur Topic: Van Lima GT6 naar Großraumwagen  (gelezen 13868 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #15 Gepost op: 02 January 2014, 14:34:24 »
Volgens heeft Roco hun overleving alleen al aan dat beroemde zaagje te danken.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2014, 15:55:14 »
Na lang zoeken voor de juiste kleur in de verzameling opgedroogde verfpotjes, heb ik gisteren beide daken gespoten. Het is Humbrol 164 geworden en gelukkig was deze nog op vooraad bij de Houtloods.

Na jaren lang met een Revell Standard class airbrush gewerkt te hebben, kon ik eindelijk mijn nieuwe H&S Evolution uitproberen. Had ik deze maar jaren eerder gekocht ;)
Het dak is zeer strak geworden en de zaagsnede is alleen met tegenlicht nog te zien. De kleur op de onderstaande foto's vertekenen, want in het echt is het donkergrijs met een lichte blauwzweem.
 


Het model is zo een stuk korter en ik moet alleen nog de koplamp en de buffer aan te brengen.
 


De overgang is met oranje verf bewerkt en de rubberen deurstrip is een decal. Beide modellen zijn verder afgewerkt met de originele Lima decals en ik heb er deurknopjes bijgemaakt. De GT6 is overigens omgenummerd door deze licht weg te schuren. Het meest enge van het hele project is het aanbrengen van de zwarte raamrubbers. Deze zijn er heel snel af als je er tape overheen plakt en dienen achteraf opnieuw geschilderd te worden. Ik heb het met een zwarte marker gedaan, met heel veel geduld. Het resultaat is gelukkig goed geworden.
 


Zo zal hij bij mij op de trambaan gaan rijden. In het echt kwam dit niet voor, maar in Rheinberg kan alles  ;)

De volgende stap is een nieuw onderstel maken voor beide wagens en dat kan ik mooi deze week in de avonduren gaan doen.

Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 05 January 2014, 16:02:27 door MMTB »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7732
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2014, 16:22:34 »
Heel netjes gedaan! Hij heeft een beetje PCC-car achtige afmetingen gekregen zo.

Succes met afbouwen, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2014, 19:35:38 »
Heel mooi!!

Niek

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2014, 21:48:59 »
Prachtig! Erg tof!
Check ook mijn Facebook

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1786
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #20 Gepost op: 06 January 2014, 10:32:40 »
Inderdaad, heel mooi. Ziet er professioneel uit. En niets te zien van de zaagsnede.
Een vraagje, beetje dom misschien, maar wat is een Roco-zaagje ?

Frank.


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6388
  • ***
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #21 Gepost op: 06 January 2014, 10:42:16 »
Zeer fijn getand zaagje van Roco om rails te zagen, wordt zaak gebruikt voor het uitzagen van zijwanden uit wagons ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #22 Gepost op: 06 January 2014, 11:26:37 »
Ik ga wel een nieuwe zaag kopen die iets dieper kan, want als ik bodemplaten zaag loopt hij vrij snel vast op de plastic houder. Verder is het een ideaal zaagje voor zijwanden, maar het handvat is wel breekbaar. Zaag er alleen geen ijzer mee, want dan is hij heel snel bot.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1786
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #23 Gepost op: 06 January 2014, 17:20:28 »
Bedankt voor de info. Maar zaagt deze beter dan een figuur- of ijzerzaagje ?
Waarschijnlijk rechter ?


Frank.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22684
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #24 Gepost op: 06 January 2014, 18:42:31 »
Vooral dunner.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #25 Gepost op: 06 January 2014, 20:41:56 »
 (y) MOOI!!!  (y)

Na de verzaagvoorbeelden uit ME/EM met Roco-kappen (jaren '80 vorige eeuw) is menigeen dus vlijtig doorgegaan... (En dat ging gemakkelijker, want daar konden [meestal  :-\ ] de raampjes wel uit...)

Nu alleen die aandrijving nog  ;)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2014, 09:10:28 »
Hoi Frans,

Het Roco wandenzaagfestijn gaat er sowieso komen, want voor mijn nieuwe baan ga ik de Dortmundse GT8 bouwen in Wuppertaler uitvoering. De voorkant wordt Lima en de de zijwanden komen van Roco. 

De aandrijving voor de Großraumwagen en de GT6 is al bijna af, want ik heb toevallig wat proefexemplaren van het nieuwe aandrijvingsproject liggen ;)

Ik moet alleen nog even achter de okerkleurige verf aan gaan, zodat het binnenwerk dezelfde kleur krijgt als de originele aandrijving.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2014, 14:06:06 »
Mooi project, Mark, dat ook nog eens jaloersmakend goed gelukt is. Ook een goede tip van het afplakken van ruiten wanneer je met secondenlijm werkt. Op deze manier ga ik aardig wat beslagen ruitjes voorkomen in de toekomst.  ;)

Groeten, Geoffrey

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1786
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2014, 18:13:04 »
Zijn die zaagjes nog te koop ?

Frank

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Van Lima GT6 naar Großraumwagen
« Reactie #29 Gepost op: 08 January 2014, 00:07:44 »
Roco wandenzaagfestijn

Mark:  (y) (y) (y) Als je hier één woord van had gemaakt, was je winst bij Scrabble nóg groter geweest  ;D

Maar nu weer serieus: MOOI man! Dank voor de tip om ramen te beschermen tegen 'secondelijm' en laat veel zien van de bouw van die 'RoLimaRossi' GT8 met een SkipMark aandrijving!  :P :)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...