Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Roco 2200 en 2400  (gelezen 18453 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #30 Gepost op: 23 November 2014, 14:05:49 »
Toch vooral een andere bussenisscase (dat hoort in het Engels) schat ik zo in.

Bij de introductie van de 2400 koos Roco voor een schappelijke prijs in de verwachting er dan veel van te kunnen verkopen. Veel modellen met wat minder winst verkopen is financieel ook interessant. Dat is denk ik aardig gelukt.
Maar bij de 2200 lukt dat niet meer. Al was het alleen maar vanwege het enorme aantal modellen dat al in omloop is. Het gaat dus altijd om zeer beperkte oplagen en dat zal de marge per exemplaar toch wat groter moeten zijn wil het zin hebben.

Volgens mij zijn dergelijke overwegingen in de vergelijking tussen de 2200 en 2400 veel belangrijker dan de verschillen in de feitelijke productiekosten.
Kijk ook niet raar op als de prijsstelling van de 2400 heel anders wordt als Roco ze weer gaat produceren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #31 Gepost op: 23 November 2014, 19:35:03 »
Maar bij de 2200 lukt dat niet meer.
En het gaat ook niet lukken als met die foutieve uitvoeringen die velen links laten liggen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #32 Gepost op: 23 November 2014, 19:55:06 »
De 2400 komt uit China. De 2200 is nog in Europa gemaakt.

CKLX

Kleine correctie: 'KWAM' uit China, want Modelleisenbahn GmbH heeft, net als Märklin, een tijdje geleden alle mallen terug gehaald uit China. Dus een volgende 2400 zal zeker 'made in EU' zijn.

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #33 Gepost op: 23 November 2014, 19:59:05 »
....Kijk ook niet raar op als de prijsstelling van de 2400 heel anders wordt als Roco ze weer gaat produceren.

Zie mijn berichtje hierboven. De prijs zal dan waarschijnlijk idd wel wat hoger zijn.

Overigens hoop ik wel, wanneer men in de toekomst weer 2400'en gaat uitbrengen met A-sein, dat de Europese constructeurs de plaats corrigeren dat derde sein, want dat zat ook niet helemaal correct...

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #34 Gepost op: 24 November 2014, 09:23:28 »
Het duizelt mij een beetje. De 2400 is meer "correct" dan de 2200. Maar ik zie geel/grijze met een omgekeerd L sein. Ik dacht men al was overgestapt op het A sein voor de geel/grijze huisstijl in werd gevoerd.

Een beetje off-topic, de Sik is niet correct (o.a. maatvoering). Hoe zit het met de Hippel?

Ik wil nog een paar Vam wagons en een diesel om mee te rangeren. Ik twijfel dus nog welke.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #35 Gepost op: 24 November 2014, 09:47:30 »
NS heeft begin jaren zestig het driepuntssein ingevoerd, maar dan mocht ook een omgekeerde L zijn. In Duitsland moest het wel per se een A-sein zijn en dus heeft een deel van de 2200'en en 2400'en een A-sein gekregen in verband met de inzet op grensbaanvakken. Dat zijn dus bepaalde locnummers en daarin is Roco dan niet altijd even zorgvuldig. Bij de 2200 heb je dan ook nog locs met een hoog topsein en locs met een lager geplaatst topsein, enfin genoeg voer voor de fijnproevers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #36 Gepost op: 24 November 2014, 10:25:48 »
De 2200, SIK en 500 zijn allemaal van eind jaren zeventig en hebben naar de hedendaagse maatstaven allemaal wel wat. De 500 oogt nog best overtuigend, maar is berucht vanwege het stroomafnameprobleem. Analoog al niet fijn, digitaal valt er nauwelijks mee te rangeren, tenzij je een stroombuffer inbouwt. Een 2400 is ook heel geschikt om mee te rangeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #37 Gepost op: 24 November 2014, 11:14:09 »
Het gaat een 2400 worden dan. Thanks!

Heb meer gelezen over de stroomafname problemen van de hippel. Wel jammer, want het is zo'n tof locje.


Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #38 Gepost op: 24 November 2014, 19:48:06 »
Overigens hoop ik wel, wanneer men in de toekomst weer 2400'en gaat uitbrengen met A-sein, dat de Europese constructeurs de plaats corrigeren dat derde sein, want dat zat ook niet helemaal correct...

Met wat huisvlijt is daar wel wat aan te doen hoor  ;D
Grtz!
Tedo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #39 Gepost op: 24 November 2014, 21:04:27 »
Heb meer gelezen over de stroomafname problemen van de hippel. Wel jammer, want het is zo'n tof locje.
De stroomafnemers van de Hippel drukken op de bovenkant van het loopvlak van de wielen. Al het stof wat het wiel van de rails oppikt verzamelt zich daar. Kwestie van regelmatig de loc openmaken en er een cocktailprikkertje tussendoor halen om de stofvlokken te verwijderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4719
    • Filmpjes op YouTube
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #40 Gepost op: 25 November 2014, 09:51:13 »
Heb jarenlang een geel/grijze Hippel (622, Roco 43398) gebruikt op mijn zolderbaantje met verschrikkelijke Lima code 100 rails en nooit grote problemen mee gehad.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #41 Gepost op: 16 December 2014, 17:59:16 »
weet iemand misschien hoe je het beste de nummerschildjes bij de 2456 schoonmaakt (overtollige verf verwijderd).
ik heb het met een railgum geprobeerd maar daarbij neem je ook de gele verf mee op de neusschildjes terwijl die gele kleur juist aan de zijkant moet blijven zitten.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #42 Gepost op: 16 December 2014, 18:24:26 »
Stukje fijn schuurpapier  ;D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #43 Gepost op: 16 December 2014, 23:06:08 »
Probeer het eens met een wattenstaafje gedrenkt in wasbenzine of een glasvezelpotlood...

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…