Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil  (gelezen 3228 keer)

AdrieE

  • Gast
Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Gepost op: 28 december 2013, 23:33:16 »
Hallo allemaal,

Ik heb een oude Roco Sik en heb daar een Lenz silver mini in zitten.
Je voelt het waarschijnlijk al aan komen maar hij valt nog wel eens stil.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen zonder gebruik te maken van stroom voerende koppelingen.
Zou hier  wel eens een schema van willen hebben want vindt het een mooi lokje alleen jammer dat hij nog al eens blijft staan.

Groet Adrie
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2014, 15:42:10 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Lenz silver mini
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2013, 00:29:37 »
Adrie, dat kan je oplossen door een andere decoder te nemen waar een energieopslag mee mogelijk is. Die overbrugt dan de onderbreking op je vuile rails oid. Die opslag gebeurt bij lenz met een zgn USP. Bij jou zou een lenz gold mini in aanmerking komen icm een USP 1. Die dingen zijn niet goedkoop (plm 38 euro) en nemen nogal wat ruimte in wat met n sik van belang kan zijn lijkt me. Maar het werkt fantastisch. Er zijn ook decoders die met condensators werken als energieopslag ter overbrugging vj onderbreking, heb ik geen ervaring mee. In ieder geval nemen ook die veel ruimte in, maar zijn waarschijnlijk wel goedkoper.
Groet, Marc

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Lenz silver mini
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2013, 00:45:38 »
Valt 'ie op willekeurige plekken stil of is het bijvoorbeeld altijd bij wissels? Indien "wissels" zou de vraag zijn of ze stroomvoerende puntstukken hebben.

Als er een specifieke probleemplek is is het de poging waard om die plek echt perfect schoon te maken.

Wat ook nog een poging waard is (ik ben a/h brainstormen) is om de stroomopname te controleren. Ik heb een tweedehands roco br23 gekocht en die nam ook niet perfect stroom op (en die heeft 5 wielen aan elke kant met stroomopnemer, best wel meer dan jouw sikje). Bleek dat kennelijk in de loop der tijd veel van de stroomopname-lipjes geen goed contact meer maakten. Beetje bijbuigen? Controleren met de multimeter (en dan de wielen naar links en rechts duwen om te kijken of 'ie *steeds* contact maakt).

Zomaar wat brainstormen...


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Lenz silver mini
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2013, 11:09:28 »
Hallo Adrie,

Weet niet of de "optrekvertraging" nog aan staat (standaard CV3=6) maar het kan nog wel eens helpen om die uit te zetten (CV3=0).
Met optrekvertraging aan wil het lokje na elke hik weer langzaam optrekken.

Maar er gaat natuurlijk niks boven een perfecte stroomopname zoals Reinout al zei.
Maar soms kan je niet anders, heb vroeger zo enkele onwillige N-lokjes weer redelijk aan het rijden gekregen.

Groeten,
André

AdrieE

  • Gast
Re: Lenz silver mini
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2013, 11:40:29 »
hallo Marc,

De USP had ik gezien maar daar staat alleen het aansluiten op een Gold decoder.
Het lijkt me dat je hier ook zelf wat voor kunt solderen, is gelijk ook wat voor andere.

Reinout,
ja hij valt op willekeurige plekken stil en zal van de week eens testen met de multimeter.
De baan en wielen zijn super schoon, dus dat zo niet kunnen, heb deze van de week met railgum onder handen gehad.

André
zal eens kijken naar CV3 en deze op nul stellen.


Zo ga ik hier mee aan de slag en kijken wat er uit komt, maar als iemand een alternatief heeft voor de USP en weet waar
aan te sluiten dan hou ik me aanbevolen.

Groet Adrie

AdrieE

  • Gast
Re: Lenz silver mini
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2014, 15:37:35 »
Hallo Andre,

CV3 staat nu op 0 maar dat help niet genoeg, wel is het stilvallen minder geworden.

Reinout,

De baan en alles is schoon maar de contacten op de wielen zijn niet afdoende.
Daarom ga ik van het weekend op pad voor betere contacten.

Wie weet hoe je eventueel een kleine stroombuffer aan deze decoder kan maken?

Helaas ben ik wat laat met reageren door onvoorziene omstandigheden, sorry daarvoor.

Groeten Adrie

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2014, 15:49:46 »
Hang er minstens één wagon aan met stroomafname vanaf alle vier de wielflenzen en stuur die via stroomvoerende koppeling door naar je sik, werkt perfect ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

phdirk

  • Online Online
  • Berichten: 1868
Re: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2014, 19:03:51 »
Hoi Adrie,

Mijn ervaring met Sikjes is dat ze ook digitaal perfect kunnen rijden. Ik heb net de mijne (die is zo'n 20 jaar oud) omgebouwd met een LokPilot 4.0, zwaailicht, rangeerlantaarns en digitale koppelingen. Het dingetje rijdt parmantig zijn rondjes.
Ik denk dat bij jou toch een probleem in de stroomafname zit. Waarschijnlijk zit dat in de koperstripjes die boven op de flensen zitten. Die moeten echt goed contact maken. Eventueel even per wel uitzoeken welk wiel problemen geeft door gewoon met de draadjes de verschillende wielen te voeden. Bij de probleemwielen de stripjes goed aanzetten.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

AdrieE

  • Gast
Re: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2014, 13:05:43 »
Ruud,

Een wagon er aanhangen vind ik geen optie, wel moet er wat gedaan worden om de stroomafname te verbeteren.

Dirk,

Dit weekend is in Arnhem weer de beurs, zal daar eens kijken voor stoomafname, als het goed is moet ik daar fosfor/brons voor gebruiken?
Deze dan aan de print solderen en hoop het probleem op te lossen, dan kan ik de Sik ook inzetten.

Groet Adrie

phdirk

  • Online Online
  • Berichten: 1868
Re: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2014, 15:50:22 »
Hoi Adrie,

Klopt, je moet dunne fosforbronsplaat hebben of dun draad. De plaat maak je zo dat die op de flensen rust, de draad op de loopvlakken. Dat laatste moet dan niet te strak staan, anders heb je na verloop van tijd het wiel doormidden geslepen.
Overigens zouden aan het printje van de Sik al vier contactstripjes moeten zitten. Dan is het een kwestie van goed bijbuigen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

AdrieE

  • Gast
Re: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2014, 20:43:06 »
Dirk,

De contact stripjes zitten er wel maar geven niet genoeg contact om te zorgen dat de loc blijft rijden.
Dus wil ik de fosfor/brons draad zo maken dat deze aan de binnenzijde van de wielen stroom afnemen.

Groet Adrie

phdirk

  • Online Online
  • Berichten: 1868
Re: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2014, 17:23:13 »
Hoi Adrie,

Mijn ervaring met de contactstripjes van de Sik zijn dat ze vrij snel wat verbuigen, zeker als je met het model aan het werk bent. Voordat de kap er weer op gaat, moet je dan ook de stripjes weer even in de goed stand zetten, zodat ze goed, dat wil zeggen, stevig, maar niet te stevig, tegen de flensen aandrukken. Dan rijdt het locje prima.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2014, 17:33:11 »

Dus wil ik de fosfor/brons draad zo maken dat deze aan de binnenzijde van de wielen stroom afnemen.


Dit heb ik dus al jaren geleden uitgevoerd, het resultaat is een verbetering maar het probleem zit hem niet alleen in de stroomafname op de wielen.
De Sik heeft een star onderstel dus als deze over een oneffenheid rijdt zal het ding één of meer pootjes optillen. Helaas is dit al reden genoeg voor de decoder om er dan al mee te stoppen en je Sikje staat even stil.

Twee opties voor het beste resultaat:

1. Zelf de sik verbouwen zodat deze één pendelas krijgt.
2. Voor elkaar zien te krijgen om de decoder van een powerbuffer te voorzien.

Helaas zijn deze opties niet voor iedereen haalbaar, dan blijft Adrie's idee een zeer goed alternatief.

Notabene:  Er zijn ook Sikjes die probleemloos rijden zonder aanpassing, bovenstaande is uiteraard mijn eigen ervaring hiermee  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

AdrieE

  • Gast
Re: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2014, 21:28:02 »
Hoi,

Als eerste ga ik die nieuwe strippen er bij zetten, dan hopen dat het beter gaat.

Lukt dit niet afdoende dan zal ik maar eens moeten kijken wat te doen want een pendelas maken lijkt me een klus.

Eerst dit maar eens doen dan kijken we wel even verder.

Toch bedankt voor de reacties.

Grt. Adrie

phdirk

  • Online Online
  • Berichten: 1868
Re: Roco Sik met Lenz silver mini, valt soms stil
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari 2014, 19:36:13 »
Hoi Adrie,

Een pendelas bij een Sik is inderdaad niet eenvoudig, omdat beide assen aangedreven worden via een tandwieltrein. Mogelijk dat het een beetje uitfrezen van de zittingen van de assen in het frame wat helpt, omdat de assen dan wat speling hebben. Dat pootje lichten is overigens bij de Hippel veel erger, maar daar kun je de assen wel behoorlijk speling geven, omdat alleen de achterste as via een tandwiel wordt aangedreven.
Met beste groeten,

Dirk Meijer