Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door BrightonBelle
Vandaag om 23:25:16
Lodewickshaven door Wim Vink
Vandaag om 23:11:40
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 23:09:28
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
Vandaag om 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
Vandaag om 22:58:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door prutser
Vandaag om 22:56:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
  

Auteur Topic: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?  (gelezen 5661 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Gepost op: 27 December 2013, 20:43:15 »
Hallo,

De DB 044 is natuurlijk een goederenloc pur sang, maar ik vroeg mij af of deze loc ook personentreinen heeft gereden?

Deze foto bracht mij aan het twijfelen namelijk:

bron: Railways of Germany: germanrail.fr.yuku.com/

Voor het volledige topic, zie deze link

En ook de dikke pijp onderaan de bufferbalk verraadt volgens mij ook dat deze machine in staat is een trein te verwarmen?

Wie weet of dit vaker voorkwam of dat het een noodsprong geweest is?
Ben het op andere oude foto's nooit tegengekomen namelijk.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2013, 20:46:45 »
een koppelslang voor de stoomverwarming is snel geplaatst, maar het zal een noodoplossing zijn geweest.
De 44 was primair een goederenloc. 2000 pk voor een paar rijtuigjes is dan wel wat 'overdone'  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2013, 21:10:05 »
hallo Marten,ik kwam zelf ook wel een aantal foto,s tegen met de 44 er en personenrijtuigen maar dit betreffen altijd zgn' sondernfahrten'. de br 44 is een jumbo in het goederenvervoer met treingewichten van 2000 ton.

mvg aad

bleh

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Spoor N - DB - TP IV
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2013, 21:21:58 »
In het beeldarchief van http://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie kun je zoeken op baureihe (BR rechtsboven).
Daar staan er slechts enkele tussen, maar het kwam dus voor!

Deze bijvoorbeeld:

044 678-1 (44 1678) vor E 3104 nach Köln in Bad Harzburg. Die Dampfbespannung endete allerdings bereits einige Kilometer weiter in Goslar. (17.05.1976) Foto: Peter Schiffer

Of:

044 953-8 (44 953) vor dem nachmittäglichen N 6588 (Siegen - Betzdorf) bei Freusburg-Siedlung. (08.09.1975) Foto: Peter Schiffer

Gelukkig is er theorie en praktijk waardoor je flexibel bent :)
Was wel in de warmere maanden van het jaar.
Met vriendelijke groet,

Christiaan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2013, 21:24:49 »
Ga er maar van uit dat een 44er niet standaard in het personenverkeer werd ingezet. Dat wil niet zeggen, dat het nooit voorgekomen is; zoals al gezegd kreeg een "Sonderfahrt" wel eens een dergelijke machine als trekkracht. Afgezien daarvan zal best eens als noodgreep een 44er uit de kast getrokken zijn als er bijvoorbeeld een ingeplande lokomotief uitviel en er niet een ander 'gelijkwaardig' exemplaar voorhanden was. In een heel enkel geval kan het ook wel volgens rooster zijn ingepland, vaak om een 'leegloop' te vermijden. Al kan ik zo 1,2,3 geen voorbeeld noemen.
Ook bij bijvoorbeeld werkzaamheden of storingen aan bovenleiding en omleidingen kwam zo'n Jumbo wel eens voor een reizigerstrein, vaak inclusief de "oorspronkelijke" E-loc.

Het kwam dus wel eens voor, maar om nou te zeggen dat het dagelijkse praktijk was, nee.

Groet,
Jan

4k

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2013, 21:35:37 »
 ;)Hoi wil me er niet mee bemoeien, maar
44ers alleen voor sonderzugen  neen hoor dat wil zeggen bij de DB niet bijna niet
Bij de DR zekers niet alles wat rijden kon tot in 1987 ook met 44ers met reko schnellzug wagen Saalfeld Leipzig
maar ja de DR machines zien er iets anders uit mooi  te vergelijken met beide 44ers bij de VSM
en zelfs DR machine  44.2546 reed dit jaar April met personen als  doorgaande trein Meiningen_ Eisenach
groetjes van een DR fan

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2013, 21:48:42 »
Sommige vracht wordt in verwarmde wagons vervoerd, bijvoorbeeld veewagens. Dan is het wel handig om met universele slangen te werken, dan kan je in elk onderdelen magazijn terecht

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2013, 09:17:59 »
Je kan t dus kort samenvatten:
Een DB 44er zal in geval van nood/als noodoplossing wel is voor een reizigers trein geplakt zijn als men niks anders meer kon vinden zo snel.
En dat zie je op de foto's,maar dat het uitzonderlijk was is zeker.
De loc is daar geheel niet voor gebouwd,daarmee bedoel ik niet te zeggen dat het niet ging,maar de loc is als krachtpatser ontworpen voor het trekken van goederentreinen die lang en zwaar waren,en dus niet om als loc te worden ingezet voor een licht stammetje met reizigers wagens  ;)
Ik heb geloof ik ook nog wel ergens fotos van zo'n trein gezien,ben alleen vergeten waar,zal nog is zoeken op t net.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #8 Gepost op: 28 December 2013, 09:43:53 »
Ik denk dat het (op kleine schaal) wel degelijk planmatig voorkwam om de omlopen sluitend en efficiënt te maken. Elocs van de series 150 en 151 (die je als de elektrische variant van de 044 zou kunnen zien), werden immers ook voor personentreinen ingezet.

Toch maar even wat gegoogled: zo is op het Drehscheibe-foren (Duits) te vinden dat locs BR (0)44 van Bw Kassel planmatig voor D-, E- en P-treinen zijn ingezet.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2013, 09:46:59 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #9 Gepost op: 28 December 2013, 13:07:58 »
een koppelslang voor de stoomverwarming is snel geplaatst, maar het zal een noodoplossing zijn geweest.
De 44 was primair een goederenloc. 2000 pk voor een paar rijtuigjes is dan wel wat 'overdone'  ;D
De stoomverwarming is primair inderdaad voor verwarming van rijtuigen. Maar vanaf de jaren 50 ook geschikt om oliestook-locs mee te kunnen voorwarmen bij het opstoken. Dat gaat ook via deze stoomverwarmingskoppeling.
Groetjes,
Emiel

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5629
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2013, 13:14:15 »
Nog in de laatste maanden van de BR 044 in Ottbergen (1976 dus) reed men iedere dag op en neer van Goslar naar Bad Harzburg met een BR 044 en een Eilzug. Een foto van de retourrit (E 3104) staat al eerder in dit draadje, hier een eigen foto in Goslar van ledig materieeltrein Lr 34085:

« Laatst bewerkt op: 29 December 2013, 10:04:42 door spoorzeven. Reden: Toevoegen treinnummers »
Groet, Frank

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2013, 14:43:34 »
Zo, wat een reacties, leuk!  (y)

Ik dacht dat ik al een hoop wist van het oude stoomtijdperk, maar toch weer wat opgestoken  :)

Wel een mooi gezicht, zo'n gedrongen buffel voor die lange sierlijke wagons.

Dat opstoken van die oliegestookte machines, gebeurde dat met een andere stoomloc of waren daar stationaire voorzieningen voor?

En hoe ging dat met de machinisten?
Kon een machinist van een 01 of 03 ook met een 044 overweg of mochten machinisten uit de goederendienst ook met personentreinen rijden?

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

4k

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2014, 22:02:19 »
 :o zo worden dit tentamen vragen????
In fo is goed en zekers leuk  als iemand interesse heeft voor de stoompluimen van toen EN NU kom ik op terug   Tschuss

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #13 Gepost op: 25 February 2014, 12:31:41 »
De DB- Baureihe 44 werd wel degelijk planmatig gebruikt voor reizigerstreinen, al was het maar heel beperkt. Ga maar eens goed zoeken op het forum van Drehscheibe-online, dan vind je ze wel.
Gezien de eigenschappen van de loc waren het inderdaad vaak kortere afstanden, een 44'er is gebouwd om zware treinen te trekken met wat beperktere snelheid en loopt daardoor het efficiëntst bij een snelheid van rond de 65 km/h. Een lichte zijlijnloc als de Baureihe 50 is dan veel geschikter voor reizigerstreinen, die reden ze dan ook massaal. Ook de 41, feitelijk gebouwd voor de wat snellere goederentreinen, bleek uitermate geschikt voor reizigerstreinen.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #14 Gepost op: 25 February 2014, 19:50:22 »
Dat opstoken van die oliegestookte machines, gebeurde dat met een andere stoomloc of waren daar stationaire voorzieningen voor?


Vaak met een stationair opgestelde uitgerangeerde stoomlocomotief. Daarvoor was dan een stationaire voorziening. Bij de VSM bijvoorbeeld wordt gewoon een willekeurige opgestookte kolenloc gebruikt om de oliestomer voor te verwarmen. Ik meen een keer gelezen te hebben dat dit proces 20 uur duurt.

Verstuurd vanaf mijn ME302C met Tapatalk

Heußenstein : HO, DB 1957