Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door RobVille
Vandaag om 11:05:32
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 10:39:43
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 10:37:12
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Quinzeedied
Vandaag om 10:12:26
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:56
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
  

Auteur Topic: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?  (gelezen 5681 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 February 2014, 21:01:40 »
Op zich wel logisch dat de baureihe 41 voor passagiers treinen werd ingezet, die verschilt nauwelijks in wiel diameter met een br39 (die als passagiers machine ontworpen is)

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2014, 22:01:19 »
Nauwelijks wil ik het verschil niet echt noemen. De baureihe 41 heeft 1600 mm drijfwielen (max 90 km/h) en de baureihe 39 heeft 1750 mm drijfwielen (max 110 km/h en gelijk aan de baureihe 23).

Het succes van de 41 in reizigersverkeer is de snelle aanzet. De locserie heeft een grotere cilinderslag dan gebruikelijk (720 mm tegen 660 mm wat normaal is voor einheitslocs en tal van Länderbahn-locs). Dit verhoogd de aanzetkracht. Er zijn zelfs 41ers ingezet voor treinen die ook wel met 01.10-locs gereden werden.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 25 February 2014, 22:05:26 door Emiel_nl »

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #17 Gepost op: 26 March 2014, 23:03:58 »
Even dit draadje afstoffen, ik had hier nog nooit op gereageerd..
Alsnog bedankt voor ieders inbreng, heb ik weer een hoop van geleerd!

@4k, mag ik dit topic nog een keer onder uw aandacht brengen?

41 serie heeft toch ook voor de Lange Heinrich gereden?

Misschien wel net zo'n vreemd gezicht als een 044 voor een reizigerstrein, is een 01 voor een goederentrein:



Bron: Drehscheibe-foren.de


Volgens het bijschrift was de lok daar prima geschikt voor en waren goederentreinen van 2000 ton geen uitzondering.
Al lijkt me een serieuze uitdaging om dat met zulke grote drijfwielen van z'n plek te krijgen...

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #18 Gepost op: 27 March 2014, 14:55:06 »

heren

even tussendoor
de baureihe 44 werd bij db vooral in middengebergte,dus zeg maar omgeving harz,kassel,paderborn,ook ingezet voor
personentreinen met umbauwagen,vooral op stijgingsrijke trajekten,de tabellen geven aan dat op zo'n lijn
de tonnage die aangekoppeld kon worden sterk afneemt,dus een 44 is dan precies goed,of een 58,zoals bij de DR
Niets mis mee dus.en op de snelheid kwam het niet aan,dus het paste precies
zelf ben ik van plan om lange goederentreinen te rijden met de 103,trekkracht volop
en de laatste jaren werd de 103 ook gebruikt daarvoor

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2014, 15:00:42 »
Dit kwam niet alleen voor met stoom, ook bij e-locs. Zo weet ik uit de periode dat ik veel in Seefeld kwam ÖBB personentreinen ook door de 1020 (E94) planmatig werden getrokken. Dus zo vreemd is het niet.  ;)
Groeten

Olav

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #20 Gepost op: 27 March 2014, 17:32:02 »
DB heeft bewust de br01 voor expressgut treinen ingezet. Die mochten als de wagons het toelieten met personen trein snelheden rijden.

Maar wat er op bovenstaande foto achter hangt ziet er niet echt uit als een 'expressgut' trein

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk