Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 07:45:12
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
  

Auteur Topic: Keerlus aansluiten  (gelezen 7091 keer)

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Keerlus aansluiten
« Gepost op: 27 December 2013, 17:57:59 »
Goedendag allemaal  ;D

Ik ben bezig met mijn baan op te bouwen. Nou ligt de rails voor de onder verdieping en nu wil ik aan de bovenverdieping aan de slag. Nou vroeg ik me alleen af of ik zo op deze manier de keerlus module straks juist ga aansluiten?


Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2013, 18:27:51 »
Zo gaat het inderdaad niet goed. Zoals je het nu hebt getekend, gaat het na A-B-C-D-E weer verder met C, en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Je keerlus is het stuk dat je nu hebt aangeduid met A en B. Je zou het wissel rechts van B kunnen verplaatsen naar een plek nog verder naar rechts, zodat je tussen B en het wissel voldoende lengte hebt voor C D en E. Het wissel komt dan rechts van E.

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2013, 21:49:18 »
Aha, op die manier  ;D

Heel erg bedankt  (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2013, 09:29:53 »
Kan me vergissen maar volgens mij heb je nou 2 keerlussen.
Van het rondje van boven naar de wissel bij punt A.
En dan het rondje van punt A buiten spoor naar punt B met de wissels.
Waar zijnde rest die letters trouwens allemaal goed voor ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2013, 10:51:20 »
@Floris:

A-B-C-D-E zijn secties van de ultieme/xtreme keerlus module. In een ander draadje kun je vinden dat "scassidy" die wil gebruiken.

Als je in het getoonde sporenplan het stukje met de letters A en B weghaalt, is er helemaal geen keerlus. De keerlusmodule moet daarom geheel in het stukje dat nu A en B heet.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2013, 12:48:30 »
Ik heb maar "even  ;) " een schematische tekening gemaakt hoe het volgens mij zou moeten volgens het getekende sporen plan. Als sectie C te klein is voor de langste trein op de baan dan kan er met de secties A en B nog geschoven gaan worden. We lezen wel of sectie C toereikend is.
het plaatje:


Marius

Wat is een Lenz module toch extreem gemakkelijker  ;)
Marius

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2013, 13:06:54 »
Wat is een Lenz module toch extreem gemakkelijker  ;)
En wat toch een extreem slechte oplossing  :(

Jij denkt blijkbaar dat de oplossing met een extreme keerlus of variant daarvan moeilijk is?
Gewoon een paar isolaties aanbrengen en aansluiten en klaar is Scassidy  8)

@Scassidy
Wat zit er allemaal nog in het schematisch getekende deel ? Want nu is het zeker ook nog een keerlus maar misschien zitten er nog meer problemen in.
Sowieso is de voorgestelde optie van Marius dan ook niet compleet.
Gr.
Eric

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2013, 13:26:42 »

Was ook niet mijn intensie om kompleet te zijn. Als Scassidy zijn tweede gedeelte presenteerd dan geven wij wel opnieuw commentaar als dat wenselijk zou zijn. Ik vermoed ook dat daar ook een keerlus in verborgen zit. Maar eerst dit probleem maar beet pakken. First things first.

Marius.

(die extreem minder draadjes gebruikt.  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 April 2020, 11:19:58 door Bert van Gelder »
Marius

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 28 December 2013, 14:52:51 »
@Marius,

Jouw oplossing werkt als je met kortsluiting en kortsluitdetectie werkt. Maar dan heb je die letters A t/m E niet nodig, en dat is in jouw plaatje dan weer wat verwarrend.

Scassidy heeft gekozen voor de nette oplossing, namelijk de xtreme keerlus. Vandaar die letters A t/m E. In jouw voorstel heb je dan bij A een onoplosbare kortsluiting, hetzij bij RR, hetzij bij RL. Je moet het wissel daarom buiten de keerlus houden!

Vandaar mijn voorstel om het wissel tussen B en C verder naar rechts te verplaatsen, zodat de secties C, D en E tussen B en het wissel komen.

Dirk

Die liever meer draadjes en minder kortsluiting heeft.  ;)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 28 December 2013, 15:41:50 »
Zie hierboven de tekening: uit te voeren situatie.
Neem A B C D en E, maar maak hier geen isolaties tussen (dus 1 sectie Z).
Isoleer alleen bij A en E beide railstaven.
Pak een normale keerlusmodule.
2 draadjes, klaar is Kees, Piet en alle anderen.

(en luister dus eens niet naar die "nette oplossing" en veroorzaak eens een landelijke stroomstoring door het veroorzaken van een knetterende "kortsluiting")

Maarten.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2013, 15:47:16 »
Hoi,

Even voordat dit draadje gaat ontsporen: Mijn opmerking over de hoeveelheid draadjes was een grapje, vandaar de smilie. Mijn tekening gaat dan ook uit van de keuze van Scassidy. Mijn antwoorden zijn en worden dan ook hierop gebaseerd.


........... In jouw voorstel heb je dan bij A een onoplosbare kortsluiting, hetzij bij RR, hetzij bij RL. Je moet het wissel daarom buiten de keerlus houden!

Ik ben het niet met je eens Dirk, als je de wissel aan de beide linker zijden isoleer kan hij behoren tot sectie A van de keerlus module. Als je de deze wissel, in mijn tekening WiKR genoemd, buiten de keerlus sectie houdt heb je juist een probleem met de treinlengte. Ik zou dan ik niet weten hoe je aan een acceptabele treinlengte kunt komen. Maar misschien zie ik het verkeerd. Het probleem is dat je bij de gekozen keerlus module de lengte van de secties A, B, D, en E bij de lengte van de keerlus moet tellen, terwijl sectie C de maximale lengte van je trein bepaald. Als je echt op zoek bent naar de maximaal mogelijke treinlengte moet wissel WiKR in sectie C laten vallen  en de secties A en B twee links van WiKR aanleggen, maar dit geeft wat bedrijfstechnische aanpassingen.


Marius.

PS.: Maarten was mij net even voor, naar aanleinding hiervan: Als je de Lenz module gebruikt dan kan je de secties A t/m E voor de maximale treinlengte inzetten. Scassidy heeft echter een andere keuze gemaakt en daar ga ik nu maar even vanuit. Ieder zijn eigen kerk.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2013, 15:59:26 door SBBcargo. Reden: Bericht van Maarten hierboven »
Marius

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2013, 15:49:30 »
En wat toch een extreem slechte oplossing  :(

Deze "extreem slechte oplossing" wordt door honderden tevreden gebruikers ingezet, zonder ook maar een enkele "kortsluiting" te veroorzaken.

Deze "extreem slechte oplossing" (jouw mening)  is een "extreem goede oplossing" (mijn mening)  en vooral makkelijk en gebruiksvriendelijk.

Maar ik neem aan dat deze discussie, of beter gezegd poneren van stellingen, nog tot in lengte van levensdagen gevoerd zal blijven.
Lang leve de keerlus.

Maarten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2013, 16:28:06 »
Deze "extreem slechte oplossing" wordt door honderden tevreden gebruikers ingezet, zonder ook maar een enkele "kortsluiting" te veroorzaken.
Hoe kom je er nou bij dat ze geen kortsluiting veroorzaken. Deze modules werken op basis van het feit dat er eerst een kortsluiting ontstaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2013, 16:42:43 »
Onzin.
Al zo vaak gezegd:  geef dan eens een definitie van kortsluiting.
Wanneer de steilte van een flank gemeten wordt met de daarbij gepaard gaande toename van de stroom, en op een bepaald moment het apparaat (= keerlusmodule) ingrijpt, dan is er OP GEEN ENKELE MANIER kortsluiting ontstaan.

Er is namelijk iets gedetecteerd, wat tot een actie geleid heeft, juist om kortsluiting te VOORKOMEN.

Maarten.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Keerlus aansluiten
« Reactie #14 Gepost op: 28 December 2013, 17:17:06 »
@Maarten: pas op je hart! We blijven roependen in de keerlus woestijn  ;D.
Het zij zo  :'( :'(

Zullen we weer terugkeren naar het probleem?  ???

Marius.
Marius