Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:58:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:04:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
  

Auteur Topic: Valse Bezetmeldingen  (gelezen 1440 keer)

Pellios

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Valse Bezetmeldingen
« Gepost op: 26 December 2013, 14:25:06 »
Hi,

Situatie: Marklin C rails, 3 rail, Intellibox i.c.m. Viessmann bezetmelderdecoder. Alle 0 bruggen doorgeslepen op de rails.

Zonder dat een trein op de rails aanwezig is hebben we al bezetmeldingen. Wanneer we een trein laten rijden hebben we nog veel meer "valse" meldingen.

Als ik een stroommeter pak en meet tussen stroom en massa meet ik netjes 10-12v. Wanneer ik meet tussen stroom en contactrails (spoorstaaf) loopt er een stroom van ongeveer 5v. Volgens mij mag hier geen stroom lopen wanneer er geen trein aanwezig is op de betreffende rails, toch?

Ook op mijn viesmann bezetmelder meet ik dezelfde 5volt wanneer ik meet tussen de stroom op de rails en een nietgebruikt contactpunt op de bezetmelder.

Iemand idee waar dit mis gaat?

Dank!
Pellios
« Laatst bewerkt op: 26 December 2013, 15:06:43 door Pellios »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Storing
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2013, 14:37:56 »
Wanneer ik meet tussen stroom en contactrails (spoorstaaf) loopt er een stroom van ongeveer 5v.
Stroom meet je niet in volts. Dus meet je nou stroom of spanning?
Een spanning van 5V is vrij normaal. Op de ingang van de bezetmelder staat een spanning van +5V t.o.v. de massa. Doordat je detectierail aan massa komt gaat die spanning naar 0 volt, en daaraan weet de bezetmelder dat er een trein staat.

Als de bezetmelder ongewild aanspreekt dan zijn er ruwweg twee mogelijkheden: de detectiestaaf is niet helemaal geïsoleerd, of de draad van de detectiestaaf naar de bezetmelder is te lang waardoor die storingen oppikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pellios

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Storing
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2013, 14:59:25 »
Als ik meet tussen de middenrail en een niet gebruikte ingang op mijn bezetmelder dan moet deze "spanning" toch 0volt zijn?

Idem voor het meten tussen contactrail en middenrail zolang deze geisoleerd is en geen trein bevat dan moet ook deze spanning toch 0volt zijn?

p.s. draad is maximaal 1,5 meter lang.

Pellios

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Storing
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2013, 15:03:48 »
Mag ik voorstellen om de titel aan te passen naar bijv valse bezetmeldingen? Dan is het wat duidelijker waar het om gaat.
Jeroen

Pellios

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2013, 15:07:13 »
Check, ik wacht je reactie af  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Storing
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2013, 15:14:27 »
Als ik meet tussen de middenrail en een niet gebruikte ingang op mijn bezetmelder dan moet deze "spanning" toch 0volt zijn?
Waarom zou die spanning 0 volt moeten zijn?
Op de ingang van de melder staat +5V t.o.v. massa, op de middenrail staat een blokspanning die wisselt tussen +20 en -20V t.o.v. massa.
Dus tussen melderingang en middenrail veriëert de spanning tussen 15 en 25V.

Op welk meetbereik heb je de meter eigenlijk ingesteld?
En een meldingang waar helemaal geen draad aan zit, geeft die ook ongewenste bezetmeldingen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2013, 15:18:31 »
is het niet handiger om met de meter op Ohm ingesteld de spoorstaaf te checken?

zou zomaar kunnen dat je nul Ohm meet tussen de spoorstaven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2013, 15:20:25 »
Dan wel even voor de zekerheid alle spanning uitschakelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pellios

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2013, 15:53:04 »
Wat opvalt is dat het op een specifiek stuk rails is. wanneer ik bezetmelder 12 bezet met een trein gaan 11 en 13 'knipperen'. Terwijl 11 en 13 niet aangesloten zijn op de bezetmelder. Steek ik bezetmelder 12 in bijvoorbeeld 5 dan gaan 6 en 7 'knipperen' en dus valse bezetmeldingen geven.

Dit scenario speelt zich op meerdere plaatsen op de rails af.

Meten van Ohm is wat te vergegrepen voor mij als leek.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2013, 16:21:12 »
Pellios,

Wat vaak helpt bij de Viessmann terugmelders (en ook de andere S88 melders) is de O poort van alleen de eerste terug melder aan de bruine draad van de Intellibox (of andere centrale) te verbinden.

Dat lost valse meldingen vaak op. De oplossing staat in veel handleidingen van S88 (en centrales), sommige laten het achterwegen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2013, 17:13:02 »
wanneer ik bezetmelder 12 bezet met een trein gaan 11 en 13 'knipperen'. Terwijl 11 en 13 niet aangesloten zijn op de bezetmelder.
Bedoel je dan dat er aan de ingangen 11 en 13 van de bezetmelder helemaal geen draad is aangesloten?
Als ze dan gaan knipperen, dan denk ik ook aan de opmerking van Jan-Peter. De hele keten van s88 modules mag maar op één punt aan massa verbonden zijn. Vaak komt die massa-aansluiting al uit de s88 poort van de centrale, en als dat niet zo is moet je inderdaad een massa-aansluiting maken op de eerste module in de keten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #11 Gepost op: 26 December 2013, 19:37:48 »
Even los van de 11-12-13 meldingen heb ik ook een keer rare meldingen gehad, op een warme dag was de isolatie tussen twee bezetmeld rails niet 100%.
Kan het niet zijn dat de temperatuur op je treinkamer zo hoog is dat door het uitzetten van de railstaven deze elkaar raken?
En heb je heel consequent de meldrail aan de zelfde kant zitten.
Ik bedoel in de rijrichting altijd de linker of de rechter, want daar worden ook nog wel eens foutjes mee gemaakt.

grt Piet.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2013, 19:42:12 door PietB »
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #12 Gepost op: 26 December 2013, 21:34:22 »
En heb je heel consequent de meldrail aan de zelfde kant zitten.
Ik bedoel in de rijrichting altijd de linker of de rechter, want daar worden ook nog wel eens foutjes mee gemaakt.
Bij stroomdetectie is dit inderdaad belangrijk. Maar volgens mij gaat het hier om massadetectie, en daar kan je naar hartelust wisselen.
En verder is het even wachten op nadere informatie van Pellios
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pellios

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2013, 20:04:46 »
Hi,

Dank voor alle reacties.

Even voor de duidelijkheid, we maken gebruik van de Viesmann 5217. Deze heeft geen specifieke O poort. Deze heeft een S88 aansluiting, 16 bezetmeldpoorten en 2 overige poorten welke aangeduid zijn met de letter T.

Welke poort moet ik buiten de S88 dan nog aansluiten op massa?


br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Valse Bezetmeldingen
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2013, 19:13:47 »
Pellios,

De letter "T" is de massa.
Grappige is, dat dit een massa teken is, maar onderste boven is dit de letter T.
De 5217 heeft  twee van deze massa aansluiting.
De massa dient dus hierop aangesloten te worden.
Let wel: dit mag slechts bij 1 terugmeldmodule uitgevoerd worden!!
Bij voorbaat de eerste in de reeks.

Prettige jaarwisseling...


Willem.