Als je van Den Haag naar Gouda vertrekt kom je net na de wisselstraat een dwergsein met een P tegen.
Je kan dan i.p.v. een LED het gaatje dicht maken. Gebeurd in het echt ook. Vergeet dan niet de zonnenkap weg te halen. Ik heb er zo gauw geen foto van thuis.
Een sein kan enkel groen tonen wanneer er achter dit sein nog minimaal een geel sein kan volgen.Indien er geen geel sein KAN volgen is het hoogste seinbeeld dat het sein mag tonen geel, dus "rekeningen op stop" Het enige andere seinbeeld dat dit sein dan nog verder kan tonen is rood.Het moet hierbij niet uit of het om een hoog of laag sein gaat. Volgens mij zijn er ook hoge seinen die enkel rood - geel kunnen tonen
Volgens mij zijn er ook dwergseinen met- rood- geel- witWaarbij de wit vrijgave naar ROZ doet. Bij geel liggen de wissels in de gewenste stand en vergrendeld, bij ROZ moet er ook op de stand van de wissels gelet worden
Ze tonen wel groen wanneer ze een vertreksein zijn, wel i.c.m. vertrekseinlicht.Ze tonen geel als ze voorbij gereden worden wanneer er van bijv. spoor 5a naar spoor 5b gereden wordt. Dit sein staat dan ter hoogte van de wisselstraat tegen het perron aan.Tevens toont dit sein groen als het spoor "veilig" door staat.Grt, Ronald.
Het verschil tussen hoge en lage seinen is over het algemeen de snelheid waarmee het sein voorbij gereden mag worden. Voor lage seinen is die snelheid altijd 40 km/h, voor hoge seinen is dat de ter plaatse geldende maximum snelheid - dat kan dus ook 40 km/h zijn. Een "normaal" dwergsein kent vier seinbeelden:rood: stoppen voor het sein;geelknipper: voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen (rijden op zicht);geel: snelheid begrenzen tot 40 km/h en afhankelijk van zicht en beremming met een zodanige snelheid verder te rijden om voor het eerstvolgende sein, dat stoppen gebiedt, te kunnen stoppen;groen: voorbijrijden toegestaan met een snelheid van ten hoogste 40 km/h.
Ik heb een stel Shapeways H0 dwergseinen aangeschaft en in sommige daarvan wil ik ledjes gaan inbouwen.Nu meen ik een keer gehoord te hebben dat sommige dwergseinen nooit op groen staan. Dat zou dan het geval zijn als er na het dwergsein altijd minstens 1 wissel volgt dat op afbuigen moet staan om de complete wisselstraat af te rijden.Weet iemand of dit waar is?Als dat inderdaad zo is dan hoef ik in dwergseinen die op zo'n plaats staan dus helemaal geen groene led in te bouwen (spaart tijd en een paar dubbeltjes voor het ledje). En het spaart bovendien uitgangen op de seindecoder (OM32/OC32).Groeten, RudolfIk rijd met iTrain / Dinamo